Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 08:19
De vorige bewoner heeft een loze leiding gebruikt om coax doorheen te trekken. Nu gebruik ik zelf nergens intern coax en is dit naar mijn weten bij geen enkele ISP meer nodig. Deze coax kabel loopt naar een aansluiting precies bij mijn tv. Ik wil deze er uit hebben zodat ik UTP kan trekken, Deze coax kabel lijkt echter (heel) vast te zitten. Heeft iemand van jullie een idee om deze netjes eruit te krijgen? Het enige idee wat ik nog heb is veel kracht/moeite/aggressie gebruiken om de kabel los te trekken maar hierbij heb ik natuurlijk kans op breken en alsnog niet los komen. Nu is dat breken niet persee erg, maar het alsnog niet loskomen wel. Breken wordt pas erg indien dit op meerdere plekken gaat gebeuren.

Mocht de COAX kabel er uiteindelijk daadwerkelijk uit komen, zal ik de UTP (uit voorzorg) met flink wat vaseline of ander smeermiddel door de loze leiding heen trekken.

Opmerkingen/ideeën/suggesties zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-07 17:12

Sharky

Skamn Dippy!

Ga aub niet met vaseline, afwasmiddel of andere rommel aan de slag. Dat wordt een dikke smeerbende die langzamerhand uit je wcd gaat druipen. Er zijn speciale middelen bedoeld voor dit soort situaties. Kun je de kabel wel een klein beetje beide kanten op bewegen wellicht? Dan zou je met eerder genoemd smeermiddel langzamerhand de kabel gladder kunnen krijgen. Talkpoeder schijnt ook wel wat te helpen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-07 09:44

FL_

Ik gebruik bij het kabeltrekken standaard kabelglijmiddel (deze bijvoorbeeld), werkt verrassend goed, óók bij het lostrekken van kabels. Heb je het daarmee al geprobeerd? Ik heb geen idee in wat voor muur de buis loopt, maar let bij HSB op dat je niet met al je kracht gaat trekken, anders kan je de leiding zelf (de koppelstukken) uit elkaar trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Probeer de kabel ook eens te twisten, dus om zijn as te draaien; misschien dat ie dan los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Vaseline/kabelglijmiddel is pas van toepassing wanneer ik de UTP kabel er door heen ga halen. Maar in ieder geval bedankt voor de link naar kabelglijmiddel.

De leiding loopt door een beton plafond naar een betonnen tussenmuur (met de buren). Ik weet niet hoe de leiding precies loopt, maar dit is minimaal een afstand van 10 meter. Helaas zit er geen beweging in de kabel en er steekt ook niet heel veel kabel uit de leiding zelf. Als de kabel gewoon vrij zou kunnen bewegen had ik de coax gebruikt om de utp er door heen te trekken, maar dit gaat dus helaas niet.

Heb er ook al over nagedacht om iemand hiervoor in te huren, al vind ik het beetje onzinnig om dat hiervoor te doen omdat die waarschijnlijk niks anders doen dan dat ik zelf zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:02

Sebazzz

3dp

ThaAresX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:38:
Opmerkingen/ideeën/suggesties zijn welkom!
Ik heb UTP en Coax in dezelfde leiding.

Je hebt wel de connector eraf gehaald voordat je ging trekken toch? ;)
Sharky schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:48:
Ga aub niet met vaseline, afwasmiddel of andere rommel aan de slag. Dat wordt een dikke smeerbende die langzamerhand uit je wcd gaat druipen. Er zijn speciale middelen bedoeld voor dit soort situaties.
Geen vloeistoffen of olie gebruiken, maar baby talkpoeder werkt prima voor dit doel.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Sebazzz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb UTP en Coax in dezelfde leiding.

Je hebt wel de connector eraf gehaald voordat je ging trekken toch? ;)

[...]

Geen vloeistoffen of olie gebruiken, maar baby talkpoeder werkt prima voor dit doel.
Ja de connectoren zijn er af :). Aan de ene kant is het een wandcontactdoos en aan de andere kant zit er nog klein beetje kabel voor het einde van de kabel. De enige connector die er aan zit is nog niet in de buurt van de leiding gekomen omdat de kabel zo vast zit (mocht ik aan de andere kant gaan trekken).

UTP er langs heen trekken kan ik nog proberen.. al gaat alles dan wel vast zitten verwacht ik

[ Voor 7% gewijzigd door ThaAresX op 04-10-2022 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-07 22:44

HUW

Is het misschien niet een optie om een moca setje te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31

Bob

Probeer eens met twee personen, een kant duwt en draait er iemand, andere kant trekken. Beide richtingen proberen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:38
In sommige situaties kan je met een rijgdoos je aansluiting doorkoppelen, weet je zeker dat er niet nog ergens een coaxdoos/aansluiting ergens tussen zit?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Serpz0r schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:34:
In sommige situaties kan je met een rijgdoos je aansluiting doorkoppelen, weet je zeker dat er niet nog ergens een coaxdoos/aansluiting ergens tussen zit?
Ik kan vanavond nog wel even kijken of de coax-doos op de eerste verdieping niet de boosdoener is, al lijkt me dat wel bijzonder, maar dat kan ik nog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:38
ThaAresX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Ik kan vanavond nog wel even kijken of de coax-doos op de eerste verdieping niet de boosdoener is, al lijkt me dat wel bijzonder, maar dat kan ik nog bekijken.
Je zou het moeten zien in je meterkast, aan de aantallen coaxkabels die "weg" gaan, als je 2 aansluitpunten in je woning hebt en er gaat maar 1 kabel weg, dan weet je genoeg :9

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Serpz0r schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Je zou het moeten zien in je meterkast, aan de aantallen coaxkabels die "weg" gaan, als je 2 aansluitpunten in je woning hebt en er gaat maar 1 kabel weg, dan weet je genoeg :9
Goed punt, maar ook dat kan ik pas vanavond zien helaas. Ik schrijf het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
En anders fabriek je zoiets in elkaar :)
https://www.kabelshop.nl/...net-over-coax-p24998.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Ook al naar gekeken inderdaad, 120 euro is alleen aanzienlijk duurder dan een UTP kabel trekken, dus heeft niet persee mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThaAresX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Ook al naar gekeken inderdaad, 120 euro is alleen aanzienlijk duurder dan een UTP kabel trekken, dus heeft niet persee mijn voorkeur.
Maar als die coax kabel al vast zit in die leiding, dan is de kans dat je er succesvol een UTP kabel naastgetrokken krijgt natuurlijk niet heel groot. En met alles wat je doet is er een risico dat je die coax kabel sloopt en hij ook niet meer bruikbaar is voor moca.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Heb je er al wel een beetje beweging in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Hoeveel kabel heb je aan de wandcontactdoos? Kan je daar proberen te trekken?
Eventueel met een tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
com2,1ghz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:08:
Eventueel met een tang.
Verrassend weinig, de kabel is redelijk strak in de leiding verwerkt. Kabel heeft in de meter kast nog wel een aanzienlijk stuk omdat de aansluiting halverwege de meterkast zit en de kabel het plafond in moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
ThaAresX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Verrassend weinig, de kabel is redelijk strak in de leiding verwerkt. Kabel heeft in de meter kast nog wel een aanzienlijk stuk omdat de aansluiting halverwege de meterkast zit en de kabel het plafond in moet.
Ik heb stiekem het idee dat je niet hard genoeg eraan trekt. Dat is lastig in te schatten vanaf hier natuurlijk.
Met een knijptang zou ik proberen de coax kabel bij de contactdoos te draaien zodat je er goed kracht op kan zetten. Wel met grof geschreeuw en gescheld.

Toen ik zag hoe mijn elektricien eraan hing aan installatiedraad kreeg ik een beter beeld wat die kabels wel kunnen hebben :9 Ethernet is wel wat zwakker maar coax is vaal een stuk stugger en sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
com2,1ghz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Ik heb stiekem het idee dat je niet hard genoeg eraan trekt. Dat is lastig in te schatten vanaf hier natuurlijk.
Met een knijptang zou ik proberen de coax kabel bij de contactdoos te draaien zodat je er goed kracht op kan zetten. Wel met grof geschreeuw en gescheld.

Toen ik zag hoe mijn elektricien eraan hing aan installatiedraad kreeg ik een beter beeld wat die kabels wel kunnen hebben :9 Ethernet is wel wat zwakker maar coax is vaal een stuk stugger en sterker.
Oh sluit ik ook niet uit hoor haha :), misschien toch te voorzichtig. Heb in ieder geval weer wat tips gekregen om vanavond uit te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
ThaAresX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Oh sluit ik ook niet uit hoor haha :), misschien toch te voorzichtig. Heb in ieder geval weer wat tips gekregen om vanavond uit te proberen :)
Probeer in ieder geval aan de coax een vd draad of je trekveer te knopen voordat je hem eruit trekt.
je hebt anders kans dat je er niks meer in krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
FRANQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:56:
[...]
Probeer in ieder geval aan de coax een vd draad of je trekveer te knopen voordat je hem eruit trekt.
Slim _/-\o_ meteen met het er uit trekken, de nieuwe er in.

[ Voor 7% gewijzigd door BlauwPet op 04-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

Heb je geen multimeter? Eerst effe spanning meten, indien geen spanning kort leggen aan 1 kant en ohms meten aan de andere.

Je zou de eerste niet zijn die aan een kabel zit te trekken die ergens anders heen loopt dan gedacht 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:29
Zelf hier (België) de coax vervangen door 2ethernet kabels. Ging vrij eenvoudig dus het verbaast me dat die van jou zo vast zit. Ik zou ook denken dat die coax nog ergens anders “bereikbaar” is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:26
Sharky schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:48:
Ga aub niet met vaseline, afwasmiddel of andere rommel aan de slag. Dat wordt een dikke smeerbende die langzamerhand uit je wcd gaat druipen. Er zijn speciale middelen bedoeld voor dit soort situaties. Kun je de kabel wel een klein beetje beide kanten op bewegen wellicht? Dan zou je met eerder genoemd smeermiddel langzamerhand de kabel gladder kunnen krijgen.
100% mee eens.
Talkpoeder schijnt ook wel wat te helpen.
Maar dit advies snap ik dan weer niet. Talkpoeder kan inderdaad werken, totdat het nat wordt. Dan wordt het net zo'n plakkerige bende als afwasmiddel e.d.
Ik zou alleen kabelglijmiddel gebruiken en niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:58
Je hebt hoogteverschil: vanaf het hoogste punt de pijp vol spuiten met glijmiddel en een dagje wachten misschien?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 21:59
probeer met stofzuiger of de 2 einden wel met elkaar verbonden zijn, dat voel/hoor je direct
je zou ook kunnen proberen een draad of touwtje door de leiding te zuigen om zo je utp kabel er naast te trekken
ook zo talkpoeder door leiding verspreiden/zuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Gisteravond niet heel veel tijd gehad, maar in ieder geval aantal dingen geconstateerd.
Serpz0r schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Het betreft 2 losse coax kabels. 1 naar boven en 1 naar de woonkamer.
mierenfokker schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:06:
Heb je er al wel een beetje beweging in?
Zit iets van beweging in, kost bijzonder veel kracht en angst dat de kabel breekt. Dit is gisteravond ook al gebeurd, gelukkig buiten de leiding.
com2,1ghz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:08:
Eventueel met een tang.
Ik krijg niet genoeg kabel naar buiten toe om fatsoenlijk grip te hebben, ook niet met een tang.
com2,1ghz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Gisteren nogmaals hard getrokken, kwam wel wat beweging in maar kabel is buiten de leiding wel gebroken.
FRANQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Goede, momenteel is het alleen maar aan elkaar tapen omdat ik geen trekkous heb. Misschien toch maar aanschaffen. Dus nu zit de trekveer aan de kabel getaped.

Kabel lijkt wel te willen bewegen, alleen de bocht uit de wandcontactdoos naar boven toe is nog lastig te maken.
sig69 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:24:
Je hebt hoogteverschil: vanaf het hoogste punt de pijp vol spuiten met glijmiddel en een dagje wachten misschien?
Zal niet gaan omdat het hoogste punt omringd is met beton omdat deze door het plafond loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-07 13:04
ThaAresX schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:50:

Zal niet gaan omdat het hoogste punt omringd is met beton omdat deze door het plafond loopt.
Loopt die coax niet misschien door een centraaldoos in het plafond? Dus bij een lamp bijvoorbeeld? Dat ie daar vast zit?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
ThaAresX schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:50:

Goede, momenteel is het alleen maar aan elkaar tapen omdat ik geen trekkous heb. Misschien toch maar aanschaffen. Dus nu zit de trekveer aan de kabel getaped.
Nooit doen!
Tape raakt los in de pijp, en blokkeert dan de pijp.

Gewoon de coax aanstrippen en de kern + litze/aardschild aan je trekveer knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-07 17:12

Sharky

Skamn Dippy!

Out.of.Control schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:22:

Maar dit advies snap ik dan weer niet. Talkpoeder kan inderdaad werken, totdat het nat wordt. Dan wordt het net zo'n plakkerige bende als afwasmiddel e.d.
Ik zou alleen kabelglijmiddel gebruiken en niets anders.
Als de talkpoeder nat wordt in je leidingen en voor een plakkerige bende zorgt heb je een groter probleem dan stugge kabels.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimZzter
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-07 12:24
beste tip zoals reeds benoemd, iemand laten duwen, dus de coax stotend "aanvoeren" en de ander trekken, soms werkt het om de trekkant ook stotend te trekken en anders flink eraan gaan hangen. wel de aanvoerkant goed diegene laten aanvoeren steeds, heel belangrijk, flink duwen moet diegene terwijl jij eraan trekt.. veeeeeeel coaxkabel verwijderd en vervangen voor utp ivm werk, geen garantie dat deze er altijd uit kan komen helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimZzter
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-07 12:24
"Gewoon de coax aanstrippen en de kern + litze/aardschild aan je trekveer knopen" hele goede ook, maar zeker wel dunne tape erom doen, mocht het breken houd de tape nog enigszins tegen, tape enkel eenmaal om dikke gedeelte coax doen en dan rondtrekken en stevig vastzetten, niet te dik uiteraard, niet dikker maken als de coax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:11
Ik ben elektromonteur, zoals eerder gepost; als een dikke kabel in een buis moet of er uit gaat één monteur aan de trekveer/ kabel trekken en de andere duwt de kabel in de buis... al geprobeerd?
Als je dit uitvoert, voel je de kabel aan de andere kant iets bewegen?

Coax had vroeger soms een hééél dunne koper ader; die brak zó af, tegenwoordig -tenminste wat ik nu erin trek- is de ader veel dikker.

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 06-10-2022 18:10 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
Heb het maar even gelaten voor nu, kreeg het niet eenvoudig voor elkaar. Er zat nog een loze leiding een aantal meter verder die wél leeg was (alleen schakeldraad) en deze heb ik nu gevuld met UTP. Maar even gekozen voor de makkelijke weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

FreakNL

Well do ya punk?

HUW schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:09:
Is het misschien niet een optie om een moca setje te gebruiken?
Dat is meer een workaround. En als je gaat berekenen wat dat gaat kosten over 15-20 jaar wordt je daar ook niet blij van. Het zijn toch weer 2 kastjes, die gaan weer kapot en ze gebruiken ook weer stroom.

Als ik de TS was zou ik ook liever gewoon een kabel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-07 19:35
Trekveer proberen erlangs te doen en dan aan allebei trekken zowel de veer als de coax .
Doordat deze langs elkaar zitten kan de veer de coax begeleiden
Pagina: 1