Voorkomen laden op stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerMeneer
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12-2022
Goedendag,

Dit is de situatie: Openbare 230V stopcontacten waarop iedereen zonder toestemming hun auto gratis opladen met een normale stekker. Wat zou hiervoor een oplossing kunnen zijn?

We denken zelf aan een stroommeting die de stroom afsluit voor 5 minuten als deze boven 10A komt.

Ik hoor graag hoe jullie erover denken!

[ Voor 6% gewijzigd door HeerMeneer op 04-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Dan zet je er toch een automaat van 10A op, dan slaat die vanzelf uit. En anders de stopcontacten in een afgesloten kast plaatsen.
(al hoe houd je het tegen dat ze een snoer uit het raam hangen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:40
Mogelijke suggestie
-Lichtere zekering, bijvoorbeeld 6A, dat zie je ook vaker bij campings,

[ Voor 34% gewijzigd door sjaakwortel op 04-10-2022 10:37 . Reden: Ik had de camping er bij verzonnen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

WCDs met een slot?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:21
wat is de definitie van "zonder toestemming"?
Wil je gewoon dat vakantiegangers het nooit doen, of alleen na toestemming?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar worden die stopcontacten normaal voor gebruikt? Worden er ook andere flinke stroomverbruikers aan gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Nu online
Volgens mij kan je op een granny charger instellen hoeveel stroom die mag gebruiken.

Maar ik denk dat binnenkort ieder park en camping dit probleem heeft. Van de zomer zag ik op de camping een aantal mensen die hun auto vanuit hun stacaravan oplaadde.

Enige echte oplossing is een aparte meter per huisje plaatsen en het energie verbruik achteraf berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Eigenlijk zoek je (tenzij er ander zwaar spul op aangesloten wordt) een scheerwandcontactdoos/scheidingstrafo voor buiten.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 04-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jongetje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:35:
Dan zet je er toch een automaat van 10A op, dan slaat die vanzelf uit. En anders de stopcontacten in een afgesloten kast plaatsen.
(al hoe houd je het tegen dat ze een snoer uit het raam hangen...)
Dit plaatje al eens gezien?
Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

Een 10A automaat knalt er niet uit bij 10.01A ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:07
WCD met sleutel-slot..
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Y5QJVjBwqMlA/550x669.jpg

of met een cijferslot?
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/1/0/109856007-jpg_2.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door CappieL op 04-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerMeneer
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12-2022
Even een snelle reactie op iedereen.

Sleutel of cijferslot gaat m niet worden want ze moeten het nog wel kunnen gebruiken voor dingen zoals telefoon opladen, stofzuigen enzovoort.

Scheerwandcontactdoos gaan we onderzoeken :)

Kwh meter is ook een goeie. Het mooiste is dat er dan een automatisch verrekening systeem is. Dat het meters zijn die direct uitleesbaar zijn enzov.

Lichtere zekeringen gaat hem niet worden want het moment dat die eruit springt moet er aardig wat moeite worden gedaan om hem weer aan te krijgen. Het zou mooi zijn als het automaat er automatisch weer in gaat na een paar minuten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:39

Arjan A

Cenosillicafoob

HeerMeneer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:33:
Goedendag,

Dit is de situatie: Openbare 230V stopcontacten waarop iedereen zonder toestemming hun auto gratis opladen met een normale stekker. Wat zou hiervoor een oplossing kunnen zijn?

We denken zelf aan een stroommeting die de stroom afsluit voor 5 minuten als deze boven 10A komt.

Ik hoor graag hoe jullie erover denken!
Makkelijkste oplossing: niet openbaar maken. Verder geef je weinig aan over de situatie: Zijn de stopcontacten echt openbaar, of horen ze bij een terrein (bijv. camping)? In dat geval is het al wat minder openbaar en kan je een reglement opstellen.

Als je pertinent niet wil dat er auto's opgeladen worden aan standaard WCD's, kan je overwegen om een laadpaal aan te schaffen, het is nu niet duidelijk wat de situatie is in dit geval: is het in z'n geheel onwenselijk dat er geladen wordt, of wil je voorkomen dat ze de WCD's gebruiken?

Wie is iedereen? Mensen uit de buurt die jouw WCD's komen opzoeken om te laden, of is het alleen personeel of bezoekers van een terrein? Iets meer verduidelijking zou helpen om in de juiste richting te zoeken :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom ga je niet gewoon óók laadpalen aanbieden? Gewoon simpele AC palen met een pas-lezer die je vast samen met Allego, Vattenval, of anderen kan opstellen. Dan los je een probleem op: "mensen willen laden", en doe je het nog netjes ook. Beetje EV rijder ontwijkt z'n granny charger tenzij hij echt niet anders kan.

Anders krijg je straks dat EV rijders met een Hyundai die een instelbare granny hebben hem gewoon op 6A instellen. Campingstand zeg maar. Minder laad efficiëntie maar 'goed genoeg'.

Vergeet niet dat stofzuigers soms ook boven de 6A kunnen komen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Voor deze use case is er specifiek wel regelapparatuur. Bijvoorbeeld iets als dit:
https://www.vdelzencarava...use-protector-v1-37011010

Instelbaar op Amperage, geeft een signaal (waarschuwing) als er overbelasting plaatsvindt vóór er afgeschakeld wordt en kan door de gebruiker zelf weer geactiveerd worden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
HeerMeneer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:47:
ze moeten het nog wel kunnen gebruiken voor dingen zoals telefoon opladen, stofzuigen enzovoort.

Scheerwandcontactdoos gaan we onderzoeken :)
Een scheerstopcontact heeft een trafo en als je daar een stofzuiger op aansluit is ie stuk (de trafo).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:04
Blijkbaar is hier een behoefte. Waarom niet organiseren en faciliteren in plaats van de boel op slot zetten?
Ik denk dat de meeste mensen best willen betalen voor gebruik en het gemak.
Afstoppen op 10A gaat je niet helpen, op mijn granny kan ik ook 8A of 6A instellen.
Wellicht dat een bordje erbij dat het niet de bedoeling is om elektrische voertuigen te laden al helpt?
Maar nogmaals: waarom niet organiseren en faciliteren. Jij waarschijnlijk blije klanten, en de kosten gedekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:21

Sebazzz

3dp

jongetje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:35:
Dan zet je er toch een automaat van 10A op, dan slaat die vanzelf uit.
Ik kan mijn Opel Ampera-E instellen op laden met 6 ampere. Dat is zelfs de default ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:21

Sebazzz

3dp

Crea-bea oplossing: Intern het stopcontact doorverbinden met een smart socket of een smart schakelaar die het stroomverbruik meet. Wanneer dat je meer dan x kWh verbruikt in y tijd dan gaat het stopcontact uit en moet handmatig of automatisch weer aangezet worden op een later moment.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
Ik steun de opmerking van velen boven mij: geef wat meer info; kan er iets worden gedaan met inlichten; en als de nood aan autoladen is kan je mss best autoladers voorzien.

Qua meten en verrekenen: geef eerst eens info; maar wellicht kan je een MID tussenmeter gebruiken (zoals gebruikt om opbrengst zonnepanelen te tracken of thuis opladen leasewagen te declareren).

Puur technisch: met een shelly PM achter een stopcontact kan je het verbruik opmeten en schakelen (via WIFI koppelbaar aan domotica; ook allerhande alternatieve software mogelijk waarmee je wellicht alles lokaal kan sturen). Jou probleem is dan hoe je onderscheid maakt tussen een uurtje stofzuigen en een uurtje autoladen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:44
Kan je er niet een lichtschakelaar tussen zetten, welke niet openbaar is. Dus dat je die schakelaar om moet zetten. Kan eventueel ook met domotica zodat je het via een app kan doen. Hoef je niks te meten en staat er 90% van de tijd helemaal geen stroom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:34
naftebakje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:18:
Ik steun de opmerking van velen boven mij: geef wat meer info; kan er iets worden gedaan met inlichten; en als de nood aan autoladen is kan je mss best autoladers voorzien.

Qua meten en verrekenen: geef eerst eens info; maar wellicht kan je een MID tussenmeter gebruiken (zoals gebruikt om opbrengst zonnepanelen te tracken of thuis opladen leasewagen te declareren).

Puur technisch: met een shelly PM achter een stopcontact kan je het verbruik opmeten en schakelen (via WIFI koppelbaar aan domotica; ook allerhande alternatieve software mogelijk waarmee je wellicht alles lokaal kan sturen). Jou probleem is dan hoe je onderscheid maakt tussen een uurtje stofzuigen en een uurtje autoladen.
Dit is een oplossing die je €20,- kost en volledig flexibel is:
Shelly1PM kan je een push melding geven als er voor x aantal minuten/uren x aantal Watt wordt gebruikt bijvoorbeeld, of automatisch afschakelen bij gebruik boven de x aantal Watt.

Of gewoon standaard uitstaan, en alleen aanzetten als jij dat wilt, zo heb ik zelf een buitenstopcontact.

Dat kan zelfs met een timer: aanzetten en dan automatisch uitgaan na x aantal minuten (want hoelang laad je buiten een telefoon op, of stofzuig je?).
Het aanzetten kan met iets simpels als een knop, of bijvoorbeeld een URL in de bookmarks van je browser op je telefoon als iemand de Shelly app niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 11:07
Is zo'n een stopcontact te combineren met een drukknop + tijdschakelaar? Dus 1x drukken = 5 minuten stroom om te stofzuigen oid. Die schakelingen worden ook wel gebruikt voor bijv. verlichting in een trappenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfbikes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik zou een aparte laadpaal aanbieden en dan de stroom volgens je normale tarief rekenen, en de stroom van de laadpaal apart bijhouden met zo'n meter. Ook een meter toevoegen aan de normale stroompaal.
Dan kan je het gebruik van laadpalen als aparte kosten op de prijslijst zetten, dat de verbruikte stroom van de laadpaal apart wordt afgerekend.

Misschien een melding erbij dat als je betrapt wordt op het laden via het normale stopcontact er eventuele consequenties volgen. Dan verreken je bijvoorbeeld het totaal van de verbruikte stroom van laadpaal en stopcontact naar daadwerkelijk gebruik ipv een standaard prijs per dag.
En gewoon af en toe een rondje camping lopen. Dan zie je meteen de dingen die onderhouden moeten worden en dergelijke.
Campingeigenaar die daadwerkelijk z'n eigen camping ziet ipv een kantoor of z'n huis vind ik sowieso een betere indruk maken voor een camping.

Laadpalen lijkt mij een investering op het heden/de toekomst. Geen optie om je auto te laden gaat je uiteindelijk klanten kosten, want die mijden uiteraard een camping waar ze hun auto niet kunnen gebruiken tenzij ze een paar uur per week bij een laadpunt buiten de camping wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfbikes op 04-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48
Gewoon net als de campingdouches:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51pls8tLZgsvAEQz5QgFyQIaFyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zw8oH8n0adavslBJfFf4UEP0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12
HeerMeneer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:47:
Lichtere zekeringen gaat hem niet worden want het moment dat die eruit springt moet er aardig wat moeite worden gedaan om hem weer aan te krijgen. Het zou mooi zijn als het automaat er automatisch weer in gaat na een paar minuten.
In dat geval zou ik het vrij simpel houden. Kies een acceptabele stroom voor je toepassing, bijvoorbeeld 5 of 6 ampere. Vervolgens installeer je een push-to-reset thermal circuit breaker. Ga je over 5/6A dan klapt de zekering eruit en moet je (even wachten) en kunnen ze zelf de resetknop weer indrukken, zodat ze weer stroom hebben. Dan heb jij er verder geen last van of werk mee :). Je ziet het ook wel eens op kabelhaspels.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:39
Ik zou eerst maar eens in kaart brengen hoe groot het probleem echt is. Met een granny laad je nou echt niet zoveel per uur.
Dan, als dit inderdaad een camping of zo is, zorgen dat huurders ergens fatsoenlijk kunnen laden.
Of het gewoon laten gebeuren en dan inderdaad de gebruikte stroom meten, kan je er nog een marge opzetten ook.
Alles lijkt mij beter dan je huurders treiteren.
Pagina: 1