Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 19:44
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht uit 1920 en zullen deze aankomende januari flink gaan verbouwen/isoleren.
Het huis heeft momenteel geen CV.

Nu wil ik daar een monoblock warmtepomp gaan installeren maar ik heb wat moeite met de dimensionering daarvan. Ik weet namelijk niet het gasverbruik en deze zal ook niet representatief zijn na isoleren.

Het betreft een rijtjeshuis, bovenwoning van twee verdiepingen. 1e verdieping is 3,05m hoog en de 2e 2,75m. Het oppervlak is 100m2.
De gevels zullen van binnenuit met een laag pir van 10cm bedekt worden.
De vloeren zullen een eps laag (tackerplaat) van 3 cm krijgen (de 1e verdieping is ook al tussen de vloeren geïsoleerd met glaswol lijkt het)
Het plafond van de 2e verdieping zullen we ook isoleren met 10cm pir (of meer als dit aan te raden is.)

Op de eps laag komt een vloerverwarming te liggen, hoh 10cm, 20mm buis. Hierop wordt een anhydrietvloer gegoten.

Kan iets gezegd worden over de benodigde capaciteit van een warmtepomp bij het bovenstaande scenario?
Het liefst bestel ik de warmtepomp namelijk nu al zodat tegen de tijd dat de verbouwing klaar is de warmtepomp klaar staat om geïnstalleerd te worden.

En nog een (subjectieve) vraag, welk monoblock zou je aanraden? Ik twijfel tussen panasonic en lg.

Hartelijk dank!

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:19
Warmteverlies berekenen of een berekening laten maken.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je onderburen die hun woning verwarmen? Zal ook een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Bedankt voor de berekeningen, zoiets zocht ik!
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:29:
Heb je onderburen die hun woning verwarmen? Zal ook een hoop schelen.
Ja de onderbuurvrouw die verwarmt haar woning.

Ik gok dat de bovenstaande berekening dit incalculeert als je 0 invult bij begane grond en 0% grenzend aan kelder etc?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Uit de berekening volgt 5.99 kW. In deze berekening zit nog oud dubbelglas wat op termijn ook vervangen zal worden.

Zit ik dan veilig/is het aan te raden om een wp van 7kW vermogen te nemen of is het verstandiger om voor 9kW te gaan?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
5 a 6 kW is meer dan zat, zeker na alle verduurzaming die je gaat doen. Heb hier een 7kW op een hoekhuis van 135m2 dat matig geisoleerd is. Jij hebt een oneindig goed geisoleerde vloer (want bovenwoning, dus er stookt iemand onder je) plus je hebt buren aan beide kanten.

Je kunt zelfs overwegen om 2 airco's op te hangen en dan ben je er ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18
bobsterro schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:55:
Uit de berekening volgt 5.99 kW. In deze berekening zit nog oud dubbelglas wat op termijn ook vervangen zal worden.

Zit ik dan veilig/is het aan te raden om een wp van 7kW vermogen te nemen of is het verstandiger om voor 9kW te gaan?
gewoon op 5 of 6kW gaan zitten dan, overdimensioneren is meestal geen goed idee ivm pendelen ed. Als je nog wat zaken (beter) gaat isoleren kun je mss zelfs wel met 4kW toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Fr33z schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:57:
5 a 6 kW is meer dan zat, zeker na alle verduurzaming die je gaat doen. Heb hier een 7kW op een hoekhuis van 135m2 dat matig geisoleerd is. Jij hebt een oneindig goed geisoleerde vloer (want bovenwoning, dus er stookt iemand onder je) plus je hebt buren aan beide kanten.

Je kunt zelfs overwegen om 2 airco's op te hangen en dan ben je er ook.
Top, dan weet ik genoeg!
Hartelijk dank voor de reacties!

-

Pagina: 1