Steelseries Apex 3 TKL laat pc hangen op BIOS scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs voor een familielid die een oud mini-ITX systeem van mij heeft staan een nieuw toetsenbord besteld. Bij de vorige bleven sommige toetsen hangen en ondanks veelvuldig en grondig schoonmaken kwam dat steeds sneller terug.

Omdat de plek waar het toetsenbord komt alleen ruimte biedt aan een TKL versie en er wel achtergrondverlichting in moest zitten, heb ik voor deze gekozen. Logitech had nog een niet-gaming model die er wat zakelijker uitziet, maar was duurder.

Anyway, sinds ik die aangesloten heb, gaat 9/10x de computer gewoon niet meer voorbij de BIOS POST. Zonder enige foutmelding. Ik heb net telefonisch mijn totaal a-technische familielid even er doorheen geloodst om het oude toetsenbord maar even aan te sluiten en op het moment dat de USB eruit ging, ging de PC al door naar Windows.

Het is weliswaar een oudere PC, namelijk AMD Ryzen van ik meen zelfs de eerste generatie uit mijn hoofd, maar verder gewoon bij de tijd genoeg voor het internet/mail/facebook gebeuren wat ermee gedaan wordt. En ook een half jaar geleden toen de muis vervangen werd totaal geen probleem gehad. De PC heeft geen USB3, maar ik zie ook nergens in de specs dat de Apex 3 TKL USB3 vereist, er staat slechts dat een USB-poort vereist is en het heeft ook gewoon gewerkt. Ik heb ook de Engine software geïnstalleerd om de verlichting gewoon op wit te zetten, maar om de een of andere reden wil hij dus inmiddels bijna niet meer voorbij de POST komen. Pas na heel veel proberen lukt het soms, maar dat is natuurlijk niet werkbaar.

Kan dit simpelweg een defect in het toetsenbord zijn? Of kan er daadwerkelijk wel een gevalletje te oude PC met te nieuw toetsenbord incompatibiliteit zijn? Maar als dat laatste het geval is, snap ik niet waarom het eerst wel werkte en ook nu na veel proberen wel werkend te krijgen is (gewoon pc continu uit en weer aan tot Windows start). En het is ook de BIOS POST, dus het kan niks met Windows of driver issues te maken hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:11
Hmmm ik heb hier een (lach niet) draadloos toetsenbord van de Kruidvat. Daar blijft mijn nieuwe Ryzen PC soms ook op hangen. Ik krijg wel een melding over een descriptor, overigens,
Ben benieuwd of het met Ryzen/BIOS te maken heeft (heb overigens een Asrock moederbord) of met brakke USB.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
Je zou eens kunnen kijken of er een bios-update voor die computer beschikbaar is, in een grijs verleden heb ik dat ook eens gehad met een Logitech Illuminated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
sympa schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:22:
Hmmm ik heb hier een (lach niet) draadloos toetsenbord van de Kruidvat. Daar blijft mijn nieuwe Ryzen PC soms ook op hangen. Ik krijg wel een melding over een descriptor, overigens,
Ben benieuwd of het met Ryzen/BIOS te maken heeft (heb overigens een Asrock moederbord) of met brakke USB.
Ik heb in mijn geval alles gecheckt en er was geen nieuwere BIOS beschikbaar dan degene die er al op stond. Uiteindelijk heb ik de Apex 3 TKL teruggestuurd en een Logitech G413 TKL gekocht (via tweedekans bijna even duur). Zelfde probleem ermee, dus het ligt niet aan het toetsenbord, terwijl de oude Logitech wireless wel gewoon werkte.

Het ging hier overigens ook om een Asrock toetsenbord en eentje die zelfs USB 3 gewoon ondersteund. Ik heb uiteindelijk met de Logitech het toetsenbord en de muis van USB gewisseld, en sindsdien werkt het foutloos. Dom dat dat ik dat met de Apex nog niet had geprobeerd, maar wellicht dus voor jou ook een oplossing gezien het feit dat je hetzelfde issue hebt met ook een Asrock Ryzen moederbord?

Wat overigens wel gek is, is dat ik met de Apex wel de USB voorop had geprobeerd en ook toen bootte hij niet. Dus het zal aan een of andere funky combinatie liggen. Maar inmiddels draait het alweer een week of 3 en heb ik mijn familielid er niet meer over gehoord dat het niet werkt. En die hangt normaal gelijk aan de telefoon. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wellicht dat de port waar het toestenbord in zat niet ondersteund werd in het BIOS, omdat hij op een additionele USB controller zit? Ik ken het moederbord niet, maar ik heb er gezien waar je toetsebord voor precies de BIOS ondersteuning niet in specifieke poorten kon prikken omdat deze poorten niet actief werden bij boot, alleen als het OS de drivers voor de betreffende controller geladen had, dan werden ze actief.

Geen idee of dat tegenwoordig ook nog wel eens voorkomt.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ElCondor Dat klinkt op zich wel als een verklaring, maar dan snap ik niet dat de oude Logitech wireless het daar wel op deed. De dongle die erin ging zorgde voor de wireless connectie, niet via BT ofzo. En het is zelfs een oudere niet-unifying dongle, ik weet niet meer hoe ze genoemd werden maar vast en zeker een proprietary standaard van Logitech zelf. Daar kon ik gewoon mee het BIOS in en dergelijke, maar met zowel de nieuwe Logitech als Steelseries kon het dus niet, die waren dan weliswaar bedraad, maar dat lijkt me juist nog vreemder dat draad meer problemen geeft dan een wireless dongle.

Ik ben even het exacte model van het moederbord kwijt uit mijn hoofd, maar deze heeft 2x USB achterop en 2x USB via de behuizing die natuurlijk ergens op een interne USB-header aangesloten staat.

Nu ben ik al jaren niet meer van het pc's bouwen, maar naar mijn weten is het altijd zo geweest dat zo'n dubbele USB feitelijk een hubje is die op 1 interne aansluiting uitkomen en we hier dus praten over in totaal 2 interne USB-aansluitingen met 4 fysieke aansluitingen. Daarom ook des te vreemder dat beide toetsenborden het in dezelfde poort achterop niet deden én in de beide voorop de behuizing niet, maar achterop in de andere poort deed de Logitech het wel (met de Steelseries niet getest, ging er toen vanuit dat het aan het tobo lag).

Hoe dan ook, voor ons is het nu opgelost en daar ging het om.
Pagina: 1