Macbook air 2014 kopen in 2022

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qingzi
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
Beste

Ik kan een Macbook Air uit 2014 aankopen voor een zeer mooie prijs.
Ik zou deze Mac vooral gebruiken voor webdevelopment en hedendaags gebruik.

Ik vraag mij af in hoeverre het niet meer updatebaar zijn van MacOS grote gevolgen kan hebben.
Ik denk bijvoorbeeld aan ondersteuning van de Adobe Creative Cloud.
Koop ik beter een nieuwe?

Kan iemand mij uit dit dilemma bevrijden?
Met vriendelijke groeten,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30
Hoe dit in de toekomst gaat zijn kan niemand je hard iets over beloven.
Op mijn i-Mac 2014 werkt de Adobe suite in elk geval nog prima tot nu toe (photoshop / lightroom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Qingzi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:18:
Beste

Ik kan een Macbook Air uit 2014 aankopen voor een zeer mooie prijs.
Ik zou deze Mac vooral gebruiken voor webdevelopment en hedendaags gebruik.

Ik vraag mij af in hoeverre het niet meer updatebaar zijn van MacOS grote gevolgen kan hebben.
Ik denk bijvoorbeeld aan ondersteuning van de Adobe Creative Cloud.
Koop ik beter een nieuwe?

Kan iemand mij uit dit dilemma bevrijden?
Met vriendelijke groeten,
Een dual core in 2022 is echt niet aan te raden.

Geen idee wat die mooie prijs is maar meer dan 100,- zou ik er niet voor geven.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qingzi
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
Greatsword schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Een dual core in 2022 is echt niet aan te raden.

Geen idee wat die mooie prijs is maar meer dan 100,- zou ik er niet voor geven.
Dit gaat over 200 euro, is van een kennis dus in goede staat.
Een nieuwe kost al snel 1200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Qingzi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:41:
[...]

Dit gaat over 200 euro, is van een kennis dus in goede staat.
Een nieuwe kost al snel 1200 euro.
Denk ook aan de laadcycli van de accu, die kan ook zijn beste tijd al gehad hebben.

Tussen 200-1200 zit een groot verschil. Tweedehands ook veel moois te krijgen binnen die prijs range. Is maar net wat je belangrijk vindt.

2 producten die ik zonder problemen kan adviseren zijn een MacBook Pro uit 2015 prijsrange rond de 350,- of een MacBook Air M1 voor rond de 750,- (uiteraard tweedehands prijzen)

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 03-10-2022 22:53 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:30
Heb dit model gehad, was toen al niet bijster snel, laat staan in 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
Met eerdere reacties eens, 8 jaar is erg oud in hardwareland, en helemaal met een batterij.
Een recenter apparaat kost meer, maar is sneller en gaat ook weer langer mee, dus op zich valt dat te rechtvaardigen imo.
Of je moet echt krap bij kas zitten en het risico durven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 09:39
Ik zou het niet doen, de air uit 2014 is echt gedateerd zelfs voor €200.
Op marktplaats staan meerdere Airs van 2020 met een M1 chip rond de €700 - €750. Deze blijven waarschijnlijk veel langer ondersteund.

[ Voor 53% gewijzigd door RVE_NL op 03-10-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik zou er niet meer dan 100 euro voor betalen. Mac2Sell geeft wel 202 euro aan als huidige verkoopwaarde.

Hij zal het nog prima doen, want hier hebben we ook nog een 15" MBP 2011. Die wordt niet intensief gebruikt en eigenlijk zou er Windows 11 op moeten, aangezien het OS (High Sierra) geen veiligheidsupdates meer ontvangt. Mijn 27" iMac 2010 heb ik sinds vorige maand enkel draaien op Windows 11 en dat draait verassend goed.

[ Voor 59% gewijzigd door syltheboy op 03-10-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ach, hier is het mijn daily driver. Het enige is dat de accu verrot is, zelfs de iFixit vervanger al weer. Verder een prima machine. Toch merk ik dat de MacBook air niet op kan tegen een Mac mini M1, die ik op de zolderkamer heb staan.

Mijn advies zou dan ook zijn: even doorsparen voor een (tweedehands) M1 MacBook als dat haalbaar is. Die snelheid ga je simpelweg waarderen en dat extra geld wat je er voor kwijt bent vergeet je snel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 23:17
syltheboy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:05:
Ik zou er niet meer dan 100 euro voor betalen. Mac2Sell geeft wel 202 euro aan als huidige verkoopwaarde.
Vrij absurd eerlijk gezegd, een laptop van 8 jaar oud. Maar Apple spulletjes hebben hogere 're-sell' waarde, m.i. hoger dan het werkelijk nog waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Al is een nieuwe Air 1200 euro, hij is ook > 6x sneller dan een 2014 Air, met zijn kreupele Dual Core CPU.
Dus qua prijs/prestatie is de duurdere laptop de betere koop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou het ding gratis niet eens meer willen hebben. De meest recente MacOS-versie die er (officieel) op draait is Big Sur, dus je krijgt nog hooguit een jaar beveiligingsupdates, daarnaast is het ding vermoedelijk niet vooruit te branden. Alleen als je het ding nodig hebt voor specifieke (offline) dingen waarvoor een modernere machine misschien wat minder geschikt is, dan zou je het kunnen doen, anders vooral laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Commendatore Dat vind ik ook wel wat overdreven, want hij is nog altijd prima bruikbaar voor veel toepassingen. Maar het is jouw mening. Ik zou er lekker Windows 11 op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

syltheboy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:28:
@Commendatore Dat vind ik ook wel wat overdreven, want hij is nog altijd prima bruikbaar voor veel toepassingen. Maar het is jouw mening. Ik zou er lekker Windows 11 op zetten.
Als je doel een Windows laptop is, dan koop je voor €200 iets veel krachtigers dan een MBA.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zelfs op desktop gebied is een dual core (met htt) al eigenlijk te langzaam zodra je wat meer intensieve dingen gaat doen. En desktop CPUs hebben dan het volle budget waar laptops meestal wat wat terug geschroefd zijn.

Al een paar keer laptops gehad om op te lappen en wat ik dan meestal ook zie, batterijen die erg gaar zijn, koelpasta die verdroogd is en de koeling die vol stof zit en de performance ook nog eens verslechteren.

Kijk naar een laptop met minimaal 4cores en 8 threads. Wil je hem mobiel gebruiken bereid je dan ook voor op een nieuwe accu en dat ze een reinigings beurt nodig hebben. Dat is wat ik over het algemeen zie na een jaar of 4+.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1