Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedato
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-01-2023
Ik heb een vraag over bouwmeterkasten.

Bij de netbeheerder is een 3x25A aansluiting aaangevraagd. Ik zie echter bouwkasten verkocht worden met een output van 40A, 63A, 80A en 125A.

Kunnen deze zondermeer gebruikt worden met een 3x25A aansluiting? Indien niet, wat is daar de reden van?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:25
Als je maar 1 van de 3 fases gaat gebruiken voor de werfkast, dan mag deze maximaal 25A zijn.
Alle opgesomde 1 fasekasten zijn hoger afgezekerd en kunnen dus de hoofdzekering er doen uitknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ja, gewoon de eindgroepen vervangen als deze te zwaar zijn.
Dat overige componenten (aardlek, hoofdschakelaar, bedrading) voor méer geschikt is, is alleen maar gunstig.
Wat wil je er allemaal op aansluiten?

[ Voor 36% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-10-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedato
Weet niet of ik het goed heb begrepen maar alle 3 de fases zullen gebruikt worden voor de bouwmeterkast.

De bedoeling is om bouwmateriaal erop aan te sluiten. In ieder geval geen zware liften, kranen, pompen. Aanpassen van de groepenschakelaars zou dus wel nodig zijn begrijp ik. De netbeheerders stellen eisen aan de bouwmeterkasten. Zou de kast nog voldoen aan deze eisen indien bij een 125A kast alleen de eindschakelaars worden aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedato
Naar aanleiding van bovenstaande reacties nog even verder gelezen. De kast moet voldoen aan de zogeheten ‘selectiviteit’, dus de beveiliging stroomafwaarts dient lager afgezekerd te zijn.

De hoofdzekering wordt door de netbeheerder geplaatst en is op 25A afgezekerd per fase. De eindgroepen zijn de volgende in de stroomrichting die beveiligd zijn. Deze moeten dus op 16A gezekerd worden. Indien de meterkast een hogere afzekering heeft in de eindgeiepen dan zouden alleen die dus aangepast moeten worden. Zeg ik dat goed?