Beste tweakers,
Inmiddels ben ik al een aardig poosje aan het oriënteren en meerdere offertes gekregen voor zonnepanelen op ons ietwat lastige dak.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Rohyf89Q3EzzNSJyZi7sCqwq.png?f=user_large)
Oriëntatie van het huis is voorkant op noordoost en achterkant op zuidwest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0CLdLZ9vz3plsOGYdd9RpHqg.png?f=user_large)
Eerdere offertes kwamen uit op 14,15 of 17 panelen. Meest recente offerte komt op totaal 21 panelen.
Opstelling zal op drie dakvlakken gebeuren. Bovenste gedeelte van het huis heeft een helling van 50 graden, de aanbouw 15 graden en nog een klein stuk plat dak van de garage.
14x Suntech Ultra V Mini 400FB zonnepanelen - totaal 5600 wp
14x Enphase IQ7+ micro omvormers
1x Enphase Envoy-S Standard
Prijs € 8.412 excl. btw
€ 1,50 per wattpiek
:fill(white):strip_exif()/f/image/LtXnP01UCLfCGRIZvobeeXXP.png?f=user_large)
Offerte 2:
17x Hyundai 405 Full Black HiE-S405VG - totaal 6885 wp
17x Enphase IQ7A
1x Enphase 3F Envoy-Standard
Prijs € 10.475,49 excl. btw
€ 1,52 per wattpiek
Geen legplan bijgevoegd.
Offerte 3:
21x Jinko JKM410N-54HL4-B - totaal 8610 wp
21x Enphase IQ7+
Prijs € 13.457 excl BTW
€ 1,56 per wattpiek
:fill(white):strip_exif()/f/image/G4uTKGW4H7P0KU3NZ2yBMho8.png?f=user_large)
Het legplan van de partij van offerte 3 spreekt me erg aan, aangezien dit zorgt voor de meeste zonnepanelen en daarnaast vind ik het er strakker uit zien dan de partij van offerte 1.
Van wat ik uit vergelijkbare topics haal is € 1,50 per wattpiek aan de hoge kant en lijkt dat vooral te komen door de Enphase micro omvormers. De toegevoegde waarde van micro omvormers wordt vaak betwijfeld, vandaar dat ook erg graag wat advies zou krijgen op wat jullie denken dat handig is voor mijn situatie. De partijen die offertes hebben opgesteld lijken het in ieder geval erg eens te zijn over de micro omvormers.
Hopelijk kunnen/willen jullie wat inzichten delen
. Alvast bedankt1
Inmiddels ben ik al een aardig poosje aan het oriënteren en meerdere offertes gekregen voor zonnepanelen op ons ietwat lastige dak.
Foto's
Ons dak heeft door de vele dakramen best wat obstakels, zie ook de bijgevoegde foto::fill(white):strip_exif()/f/image/Rohyf89Q3EzzNSJyZi7sCqwq.png?f=user_large)
Oriëntatie van het huis is voorkant op noordoost en achterkant op zuidwest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0CLdLZ9vz3plsOGYdd9RpHqg.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Met de meest recente offerte lijkt het legplan zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de ruimte op het dak.Eerdere offertes kwamen uit op 14,15 of 17 panelen. Meest recente offerte komt op totaal 21 panelen.
Opstelling zal op drie dakvlakken gebeuren. Bovenste gedeelte van het huis heeft een helling van 50 graden, de aanbouw 15 graden en nog een klein stuk plat dak van de garage.
Schaduw
Geen noemenswaardige schaduwen. Enige schaduw op het dak zal zijn van de afvoer van de cv ketel. Deze zal op 1 paneel vallen.Jaarverbruik
Momenteel zo'n 4000 kWh per jaar, maar met de levering van een elektrische auto over iets minder dan twee weken, zal het verbruik naar verwachting toenemen met 4000-5000 kWh. Kortom geschat op 8000-9000 kWh per jaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25aBudget en doel
Doel is om zoveel mogelijk panelen neer te leggen om richting het opwekken van het toekomstige verbruik te gaan. Budget is niet zozeer van toepassing, al wil ik niet zozeer teveel betalen voor een installatie.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf ben ik het niet van plan te gaan doen.Bijhouden van data
Niet zozeer een voorkeur, komt in ieder geval een 3 fase kWh meter van Homewizard tussen.Reeds verkregen offertes
Offerte 1:14x Suntech Ultra V Mini 400FB zonnepanelen - totaal 5600 wp
14x Enphase IQ7+ micro omvormers
Prijs € 8.412 excl. btw
€ 1,50 per wattpiek
:fill(white):strip_exif()/f/image/LtXnP01UCLfCGRIZvobeeXXP.png?f=user_large)
Offerte 2:
17x Hyundai 405 Full Black HiE-S405VG - totaal 6885 wp
17x Enphase IQ7A
1x Enphase 3F Envoy-Standard
Prijs € 10.475,49 excl. btw
€ 1,52 per wattpiek
Geen legplan bijgevoegd.
Offerte 3:
21x Jinko JKM410N-54HL4-B - totaal 8610 wp
21x Enphase IQ7+
Prijs € 13.457 excl BTW
€ 1,56 per wattpiek
:fill(white):strip_exif()/f/image/G4uTKGW4H7P0KU3NZ2yBMho8.png?f=user_large)
Regio
Flevoland / HarderwijkHet legplan van de partij van offerte 3 spreekt me erg aan, aangezien dit zorgt voor de meeste zonnepanelen en daarnaast vind ik het er strakker uit zien dan de partij van offerte 1.
Van wat ik uit vergelijkbare topics haal is € 1,50 per wattpiek aan de hoge kant en lijkt dat vooral te komen door de Enphase micro omvormers. De toegevoegde waarde van micro omvormers wordt vaak betwijfeld, vandaar dat ook erg graag wat advies zou krijgen op wat jullie denken dat handig is voor mijn situatie. De partijen die offertes hebben opgesteld lijken het in ieder geval erg eens te zijn over de micro omvormers.
Hopelijk kunnen/willen jullie wat inzichten delen