Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Beste tweakers,

Inmiddels ben ik al een aardig poosje aan het oriënteren en meerdere offertes gekregen voor zonnepanelen op ons ietwat lastige dak.
Foto's
Ons dak heeft door de vele dakramen best wat obstakels, zie ook de bijgevoegde foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH0odYmCTgmsIlqT8_fwzfGfZqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rohyf89Q3EzzNSJyZi7sCqwq.png?f=user_large

Oriëntatie van het huis is voorkant op noordoost en achterkant op zuidwest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toXN4VLJq39Hyo8winFPhtzuVdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0CLdLZ9vz3plsOGYdd9RpHqg.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Met de meest recente offerte lijkt het legplan zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de ruimte op het dak.

Eerdere offertes kwamen uit op 14,15 of 17 panelen. Meest recente offerte komt op totaal 21 panelen.

Opstelling zal op drie dakvlakken gebeuren. Bovenste gedeelte van het huis heeft een helling van 50 graden, de aanbouw 15 graden en nog een klein stuk plat dak van de garage.
Schaduw
Geen noemenswaardige schaduwen. Enige schaduw op het dak zal zijn van de afvoer van de cv ketel. Deze zal op 1 paneel vallen.
Jaarverbruik
Momenteel zo'n 4000 kWh per jaar, maar met de levering van een elektrische auto over iets minder dan twee weken, zal het verbruik naar verwachting toenemen met 4000-5000 kWh. Kortom geschat op 8000-9000 kWh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25a
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk panelen neer te leggen om richting het opwekken van het toekomstige verbruik te gaan. Budget is niet zozeer van toepassing, al wil ik niet zozeer teveel betalen voor een installatie.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf ben ik het niet van plan te gaan doen.
Bijhouden van data
Niet zozeer een voorkeur, komt in ieder geval een 3 fase kWh meter van Homewizard tussen.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
14x Suntech Ultra V Mini 400FB zonnepanelen - totaal 5600 wp
14x Enphase IQ7+ micro omvormers
1x Enphase Envoy-S Standard

Prijs € 8.412 excl. btw
€ 1,50 per wattpiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN8LhiqBUO8xBEIgyDOPn0sY0XI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LtXnP01UCLfCGRIZvobeeXXP.png?f=user_large

Offerte 2:
17x Hyundai 405 Full Black HiE-S405VG - totaal 6885 wp
17x Enphase IQ7A
1x Enphase 3F Envoy-Standard

Prijs € 10.475,49 excl. btw
€ 1,52 per wattpiek

Geen legplan bijgevoegd.

Offerte 3:
21x Jinko JKM410N-54HL4-B - totaal 8610 wp
21x Enphase IQ7+
1x Enphase Envoy-S Standard

Prijs € 13.457 excl BTW
€ 1,56 per wattpiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_jK0fzYJnuhU8nhWOcUTN75PVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G4uTKGW4H7P0KU3NZ2yBMho8.png?f=user_large
Regio
Flevoland / Harderwijk

Het legplan van de partij van offerte 3 spreekt me erg aan, aangezien dit zorgt voor de meeste zonnepanelen en daarnaast vind ik het er strakker uit zien dan de partij van offerte 1.

Van wat ik uit vergelijkbare topics haal is € 1,50 per wattpiek aan de hoge kant en lijkt dat vooral te komen door de Enphase micro omvormers. De toegevoegde waarde van micro omvormers wordt vaak betwijfeld, vandaar dat ook erg graag wat advies zou krijgen op wat jullie denken dat handig is voor mijn situatie. De partijen die offertes hebben opgesteld lijken het in ieder geval erg eens te zijn over de micro omvormers.

Hopelijk kunnen/willen jullie wat inzichten delen :). Alvast bedankt1

Reviews

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Met zoveel verschillende orientaties én een zeer beperkt aantal, kan je bijna niet anders dan micro omvormers. Offerte 2 biedt wel de IQ7A variant die meer geschikt is dan de IQ7+ variant, heb je die al gevraagd voor een opstelling met wat meer panelen?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dat_Doc schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:55:
Met zoveel verschillende orientaties én een zeer beperkt aantal, kan je bijna niet anders dan micro omvormers. Offerte 2 biedt wel de IQ7A variant die meer geschikt is dan de IQ7+ variant, heb je die al gevraagd voor een opstelling met wat meer panelen?
De partij van offerte 2 heb ik verder niet benaderd, de algehele ervaring was minder en ze willen ook een 30% aanbetaling, met een levertijd van minimaal 6 maanden.

Voor wat betreft de IQ7A vs de IQ7+. Van wat ik zo gauw heb gezien in een ander topic is het in SunnyDesign in te voeren wat het effect is met een afgetopte omvormer op 21 x 295. SunnyDesign geeft een 25 kWh verlies in jaarlijkse opbrengst met de IQ7+ ten opzichte van de niet afgetopte situatie.

Het is mogelijk dat ik het een en ander niet goed heb begrepen of heb ingevuld, maar naar aanleiding van bovenstaande lijkt het erop dat de meerprijs van de IQ7A het niet waard is ten opzichte wat ik zou verliezen met de IQ7+.

Reviews

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Oké dan kan ik begrijpen dat je niet voor die aanbieder kiest. Het verschil is dan inderdaad marginaal, maar offerte 2 is relatief goedkoper €/Wp tov 3, dan wordt de afweging anders voor de IQ7A.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.