1 fase micro omvormers verdelen over 3 fasen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handyman007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik heb een vraag of ik mijn 30 zonnepanelen op volgende manier mag aansluiten (zie ook tekening).

Configuratie,
* Zonnepanelen (30x, elk 395Wp)
* Micro omvormers (15x APsystems DS3 verdeeld over de 3 fasen).
* Aardlekautomaat 3 fasen, 20A / B karakteristiek
* Kabeldoos tussen stamkabels micro omvormers en de YMVK kabel 5x4mm2 die naar Aardlekautomaat in meterkast gaat (zo'n 20 meter).

Vraag is of het toegestaan is om de zonnepanelen op deze manier op mijn meterkast aan te sluiten. Het gaat hierbij om 1 fase omvormers die verdeeld worden over drie fasen en die gezamenlijk gebruik maken over 1 aardlek automaat met daartussen een 5x4mm2 kabel.

Andere opmerkingen zie ik ook graag tegemoet :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTFaow7y_Ri9vNwLOwM_FnJ8g7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLcyh4D7UAeLNx22wCGQFd92.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Handyman007 op 03-10-2022 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, zou niet weten waarom niet. Met Enphase doe je dit ook zo.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-10 21:00
kWh meter moet alleen na de hoofdschakelaar, niet ervoor

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat_Doc schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:48:
kWh meter moet alleen na de hoofdschakelaar, niet ervoor
Liever na de beveiliging. Dus na de aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 15:07
Dat ligt eraan welke kWh meter hier bedoelt wordt natuurlijk. Als dat die van de netbeheerder is klopt het plaatje.

Maar dat terzijde, verdeling over de fasen is inderdaad zo toegestaan en op de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handyman007
Bedankt voor jullie snelle reactie:-) Het is inderdaad de kWh meter van energie maatschappij met daarvoor de 3x25A D patronen die niet ingetekend zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door Handyman007 op 03-10-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is geen probleem. Bij gelijke belasting van alle fases is de stroom door de N 0A. Bij maximale onbelast maar stromen in dezelfde richting, ofwel 1 of 2 fases vol belast, andere 0A, zal de N dezelfde vollast zien als een fase.

Let er wel op dat je met 20A PV samen met de 25A uit het net wel over de max 40A van een standaard meterkast gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handyman007
Hoi Septillion,

Bedankt voor je informatie, dit is precies wat ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macsel
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-08-2023
Septillion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:45:
Dat is geen probleem. Bij gelijke belasting van alle fases is de stroom door de N 0A. Bij maximale onbelast maar stromen in dezelfde richting, ofwel 1 of 2 fases vol belast, andere 0A, zal de N dezelfde vollast zien als een fase.

Let er wel op dat je met 20A PV samen met de 25A uit het net wel over de max 40A van een standaard meterkast gaat...
Ik haak hier graag even op aan met ook een vraag: bij Enphase (ben ik inmiddels redelijk op ingelezen) plaats je een (Q-relay) relais in de meterkast voor als de netspanning wegvalt dat het PV-systeem ook wordt losgekoppeld en er geen stroom wordt teruggeleverd. Hoe is dit bij APsystems geregeld als ik in plaats van enphase APsystems wil gebruiken?
En in het verlengde hiervan: nemen de DS3's zelf de sinus van de fase over waar ze aan gekoppeld zitten? ook iets waar de Q-relay (bij Enphase) een rol in speelt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@macsel Ik vermoed dat er een relay in de ap systems omvormer zit. En ja natuurlijk neem hij de aangesloten fase over. Het q-relay heeft daar geen invloed op, dat is alleen bewaking en fasekoppelaar voor powerline communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:47
macsel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:33:
[...]

Ik haak hier graag even op aan met ook een vraag: bij Enphase (ben ik inmiddels redelijk op ingelezen) plaats je een (Q-relay) relais in de meterkast voor als de netspanning wegvalt dat het PV-systeem ook wordt losgekoppeld en er geen stroom wordt teruggeleverd. Hoe is dit bij APsystems geregeld als ik in plaats van enphase APsystems wil gebruiken?
En in het verlengde hiervan: nemen de DS3's zelf de sinus van de fase over waar ze aan gekoppeld zitten? ook iets waar de Q-relay (bij Enphase) een rol in speelt, toch?
Dat regelt de omvormer zelf. Ik vind dat wel echt een voordeel dat er geen Q-relay nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door alwind op 03-01-2023 07:49 ]

Pagina: 1