Eerste gaming pc - review/tips zijn welkom!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokc
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-07 14:45
Hallo allemaal! Sinds kort game ik weer wat vaker op mijn oude schoollaptop met vrienden. Sinds ik ben afgestudeerd gebruik ik de laptop eigenlijk nooit meer waar die eigenlijk voor bedoeld was en zat ik dus te denken aan een game pc. Omdat ik weinig tot geen ervaring heb met dit soort dingen, en je op het internet overspoelt wordt met informatie vraag ik het graag nog even hier na.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Spelen van games zoals League of Legends, Runescape, Rocket League en Rust. Ik ben niet van plan om de nieuwste games (AAA-games) te gaan spelen (hier heb ik o.a. ook mijn Xbox voor). Bij het hebben van een betere pc is de kans groot dat ik wel nieuwe games uit ga proberen, dit komt meer vanuit de gedachte dat ik dit momenteel niet kan spelen vanwege de tegenvallende specs in mijn laptop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 900 en 1100 euro. Een aantal pre builts gezien maar het zelf bouwen lijkt mij ook een leuke ervaring!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
AOC 1920x1080 144hz monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16GB RAM, 1TB SDD, Ryzen 5 en een leuke videokaart ;)
Zelf denk ik aan het onderstaande:(hoe krijg ik zo'n mooie tabel?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB is geen must, maar kan natuurlijk leuk zijn. Een compacte kast is ook handig, maar geen pré.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik waardeer het als er iemand met wat meer verstand/ervaring mee kijkt met de build die ik momenteel heb samengesteld. Zoals jullie misschien zien heb ik de BBG van september als uitgangspunt gepakt. Tips of verbeteringen zijn dus welkom. De PC hoeft niet specifiek afgesteld te zijn op de games die (momenteel) veel speel, wat beter mag dus ook. Ook ben ik benieuwd of de gekozen componenten goed aansluiten op elkaar, en of het natuurlijk past. Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door stokc op 04-10-2022 08:54 ]

Beste antwoord (via stokc op 18-10-2022 12:09)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:17

Thomg

Aww yiss

uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
uitvoering: XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600

Je moederbord is ook wel aan de dure kant, voor AMD hoeft het niet zo duur.
uitvoering: Gigabyte B550M S2H
of
uitvoering: Gigabyte B550M DS3H
is zat voor een 5600 ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-07 23:52

Eentje

houd van de vijver

als een wenslijstje heb gemaakt kun je onderaan die lijst een knop genereer rml vinden als je daar op drukt en in je openings post plakt krijg je zon mooie tabel

There eent no place like home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tabel: Handleiding Pricewatch
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Euh, welke monitor/resolutie wil je erbij kopen dan want dat kan nog wel eens interessant worden voor de GPU die je gaat kopen.

Had je review: Desktop Best Buy Guide - September 2022 al gezien? Heb je een reden / ideeen waarom je in jouw startpost voor AMD gaat / wil gaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokc
Eentje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:31:
als een wenslijstje heb gemaakt kun je onderaan die lijst een knop genereer rml vinden als je daar op drukt en in je openings post plakt krijg je zon mooie tabel
Thanks! Bij deze:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600€ 310,99€ 310,99
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,82€ 52,82
1VoedingenCorsair CX750M€ 80,83€ 80,83
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 80,84€ 80,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,28
MAX3400 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:33:
Tabel: Handleiding Pricewatch

[...]

Euh, welke monitor/resolutie wil je erbij kopen dan want dat kan nog wel eens interessant worden voor de GPU die je gaat kopen.

Had je review: Desktop Best Buy Guide - September 2022 al gezien? Heb je een reden / ideeen waarom je in jouw startpost voor AMD gaat / wil gaan?
Vergeten te vermelden, ik heb nog een 1920x1080 144hz monitor staan die ik dus graag wil gebruiken. De BBG van september heb ik inderdaad gezien en gebruikt als startpunt. Voor nu heb ik voor AMD gekozen, omdat ik daar veel positieve dingen over lees/heb gehoord. Daarnaast zag ik deze processor ook in een pre built zitten, vandaar de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:31
Waarom deze tien jaar oude te zware voeding? Een Cooler Master V550 Gold-V2 is moderner & beter en voldoet ruim qua vermogen. En waarom een CPU die maar tot PCIe 3 gaat? Neem de AMD Ryzen 5 5600 Boxed of kijk naar de Intel build uit de BBG die @MAX3400 linkt.

Pre-builts zijn meestal geen goede raadgever, kijk liever naar BBG's of de bekendere Youtube kanalen.

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 03-10-2022 21:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:17

Thomg

Aww yiss

uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
uitvoering: XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600

Je moederbord is ook wel aan de dure kant, voor AMD hoeft het niet zo duur.
uitvoering: Gigabyte B550M S2H
of
uitvoering: Gigabyte B550M DS3H
is zat voor een 5600 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokc
Dank voor de suggesties beiden! Ik heb mijn wenslijstje ook weer iets aangepast. Zijn er nog bepaalde voordelen/nadelen bij een Intel/AMD-build? Ik lees veel verschillende dingen namelijk. De ene keer is een AMD beter dan een Intel etc. etc. Uiteindelijk draait het ook om performance, dus ik sta open voor beide opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Nu DDR4 zo goedkoop is kan je eventueel overwegen 32 GB te nemen, als je van multitasken houdt. Intel vs. AMD is vooral kwestie van smaak nu, beide zijn competitief. Intel heeft over het algemeen iets betere ondersteuning en heeft ingebouwde iGPU, maar valt ietsje duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokc
gevulde koek schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:32:
Nu DDR4 zo goedkoop is kan je eventueel overwegen 32 GB te nemen, als je van multitasken houdt. Intel vs. AMD is vooral kwestie van smaak nu, beide zijn competitief. Intel heeft over het algemeen iets betere ondersteuning en heeft ingebouwde iGPU, maar valt ietsje duurder uit.
Echt multi tasken ben ik niet echt van plan. Maar het is misschien wel goed om te overwegen. Dan is het AMD vs Intel stuk ook weer wat meer duidelijk, dankjewel.

Ik waardeer het dat jullie meedenken! Hier was ik zelf namelijk niet opgekomen, nogmaals bedankt! Ik denk dat er nu langzaam een mooie build ontstaat, op naar de volgende stap!
Pagina: 1