GPU geheugen loopt tijdens gamen vol en resulteert in freeze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-04 23:03
Mijn vraag
Ik heb sinds een maand of 9/10 problemen met mijn GPU. Tijdens gamen loopt het GPU geheugen vol en freezed mijn scherm (ik hoor via mijn headset dat het scherm wordt los gekoppeld, audio gaat altijd verder). Ik heb destijds drivers ed geupdate maar ik heb het probleem niet kunnen oplossen.

Vervolgens heb ik mijn PC tot een week of 6 geleden niet meer gebruikt (voor gamen iig). Toen ik weer ging gamen had ik in het begin geen issues, waardoor ik dacht dat een update oid het probleem had opgelost. Al snel keerde de freeze terug, maar dan na het terugkeren naar Windows. Tijdens het gamen geen freeze, GPU geheugen liep nog steeds altijd vol, maar freeze of crash gebeurde niet. Dat gebeurde alleen terug in Windows en als het scherm ''stil'' stond (oftewel, ik gebruikte de PC niet).

Sinds een week of 2 zijn de problemen van eerder echter volledig terug en kan ik niet meer effectief gamen op deze PC. Het GPU geheugen loopt tijdens het gamen direct vol en freezed vrij snel. Het rare is dat dit ook gebeurt op de allerlaagste settings. Het lijkt alsof er ergens in de hardware iets niet goed gaat. Ik weet ook niet 100% zeker of het aan mijn GPU ligt of dat het een gevolg is van een ander defect component (waardoor GPU meer op zich moet nemen).

Opmerkelijk is dus dat de PC het een tijdje goed heeft gedaan nadat deze een aantal maanden niet is gebruikt. Na veelvuldig gebruik ben ik dus weer terug bij ''af''. Daarnaast is het ook apart dat het geheugen vol blijft lopen op de allerlaagste settings of een resolutie lager (van 1440 naar 1080).

Ik heb games honderden uren zonder problemen gespeeld, die ik nu niet meer normaal kan spelen zonder dat er een freeze optreedt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 232,19€ 232,19
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming€ 156,37€ 156,37
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Wit€ 0,-€ 0,-
1MonitorenGigabyte AORUS AD27QD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 94,90€ 94,90
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 563,36

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Drivers GPU geupdate
2. Chipset drivers geupdate
3. GPU, RAM en SSD los gekoppeld en opnieuw aangesloten
4. Logboek bekeken, geeft na freeze geen log. Alleen dat het apparaat verkeerd is afgesloten
5. Temp van GPU bijgehouden, komt niet boven de 70 graden
6. Ander scherm op andere poort en kabel aangesloten
7. CHKDSK scan uitgevoerd, niks gevonden
8. [update 3-10] BIOS update uitgevoerd

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad en heb geen idee wat ik nog kan doen. Ik twijfel erover om Windows opnieuw te installeren, maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier nog een suggestie heeft.

Ik hoor het graag en bvd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Ik heb het BIOS nog nooit geupdate. Zojuist even op de website van Asus gechecked en ik kan hier een update voor downloaden.

Ik heb hier echter geen ervaring mee en heb altijd begrepen dat hier best veel in mis kan gaan. Ik loop al direct tegen EZ flash 3(?) aan. Indien ik dat heb is de installatie anders dan wanneer je het niet hebt. Ik kan wel uitleg vinden over wat het is. Maar niet of mijn mobo het nou heeft of niet, en dat lijkt me voor het goed updaten toch essentieel.

Raad jij tevens aan om te updaten via Windows of de BIOS zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

het uitgepakte bios bestand op een usb stick zetten en dan in de bios de update doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:04
(jarig!)
Display driver uninstaller ook al eens geprobeerd?
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

En bevriest het scherm nu ook nog steeds als je in windows bent en niks doet?
Zo ja misschien eens kijken als je in veilige modus opstart of dat dan ook gebeurd. Zo niet is het een software probleem, zo ja hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
The Reeferman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:49:
En bevriest het scherm nu ook nog steeds als je in windows bent en niks doet?
Zo ja misschien eens kijken als je in veilige modus opstart of dat dan ook gebeurd. Zo niet is het een software probleem, zo ja hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem.
De freezes vinden nu alleen in game plaats. Maar ik krijg ook niet echt de kans om nog terug te keren naar Windows. Ik kan erna direct altijd zonder problemen opnieuw opstarten.

Ik heb zojuist ook de BIOS geupdate, maar helaas maakt ook dit geen verschil. Geheugen loopt direct vol op de laagste settings.

Wat betreft DDU; dit is alleen voor GPU drivers correct? Dus even de nieuwste driver downloaden, DDU runnen (zonder ethernetkabel) zodat alles omtrent GPU driver(s) wordt verwijderd en tot slot de laatste driver er weer opnieuw opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:04
(jarig!)
Ja, is alleen voor GPU drivers. Opstarten in veilige modus. DDU draaien, opnieuw opstarten en videokaart driver installeren.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 82e3
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Is alles goed stof vrij (gemaakt) ? Ook de voeding en gecontroleerd of alle stekkers nog goed vast zitten?
Zit alles nog goed in de sloten zoals het geheugen/gpu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PizzaFunghi
The Reeferman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:02:
Ja, is alleen voor GPU drivers. Opstarten in veilige modus. DDU draaien, opnieuw opstarten en videokaart driver installeren.
Zojuist uitgevoerd, heeft helaas niet geholpen. Zo ziet het er nu uit in het taakbeheer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgo1-qWNgIqp0SOlIW7yq5pFv0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6LTK0kbqg8gNEpafKRrbPdw.png?f=fotoalbum_large

@82e3 De PC is stof vrij gemaakt! Het RAM en de GPU zijn los gekoppeld en opnieuw geplaatst om zeker te weten dat er niet iets los zit. De PSU heb ik nog niet los gekoppeld, dat kan ik morgen nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als eens goed naar de software gekeken die je draait ? Het is mogelijk dat er een programma is dat een geheugenlek heeft en de boel laat vol lopen. Dit kan een heel simpel programma zijn dat normaal maar een paar MB pakt en nu de boel vol maakt.

Sluit eens zo goed als alles wat je niet nodig hebt af. Verder installeer eens Windows opnieuw of maak een tijdelijke nieuwe installatie op een andere schijf. Een hardware probleem lijkt mij dit nou niet echt, dus ik zou het in de software zoeken. Een kabel die los zit kan zoiets niet veroorzaken.

Is dit trouwens ook bij ieder spel zo, of speel je telkens hetzelfde spel ? Ik lees er misschien overheen, maar ik zie niet staan of het bij ieder spel is. Wat doet een run van FurMark bijvoorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
PilatuS schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:58:
Als eens goed naar de software gekeken die je draait ? Het is mogelijk dat er een programma is dat een geheugenlek heeft en de boel laat vol lopen. Dit kan een heel simpel programma zijn dat normaal maar een paar MB pakt en nu de boel vol maakt.

Sluit eens zo goed als alles wat je niet nodig hebt af. Verder installeer eens Windows opnieuw of maak een tijdelijke nieuwe installatie op een andere schijf. Een hardware probleem lijkt mij dit nou niet echt, dus ik zou het in de software zoeken. Een kabel die los zit kan zoiets niet veroorzaken.

Is dit trouwens ook bij ieder spel zo, of speel je telkens hetzelfde spel ? Ik lees er misschien overheen, maar ik zie niet staan of het bij ieder spel is. Wat doet een run van Furmark bijvoorbeeld ?
Buiten mijn browser om is er niet een programma wat enige impact lijkt te hebben. Zodra ik begin te gamen loopt het vol en is het weg te schrijven aan het spel.

Dit speelt ook bij meerdere games die ik speel. Ik speel games zoals Warhammer Total War 3, Anno 1800, Planet Zoo, Jurassic Wold Evolution 2 en dergelijke.

Ik kan uiteraard altijd nog een nieuwe installatie van Windows doen, maar ik hoopte hier wellicht nog iets te vinden wat kan helpen. Ik heb nu een installatie met instellingen waar ik tevreden mee ben. Als ik verder niks kan vinden zal ik Windows opnieuw installeren.

Dit krijg ik als resultaat van het runnen van Fumark:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVexs32d4pO1WLi7lJhFynSSrgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uBg0PAwPGH4Di5XltFpu9iio.png?f=user_large

Voor zover ik kan zien is dat allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
FurMark gaat niet om het resultaat, het gaat om het wel of niet vol lopen van het geheugen. Furmark is geen game, maar het belast de GPU wel helemaal. Het VRAM probleem daar wel of niet hebben is interessant.

Je hoeft ook niet gelijk Windows opnieuw te installeren. Je kan ook even een HDD of SSD pakken en daar even Windows opzetten om te zien of het dan opgelost is of niet. Ik denk dat het een softwareprobleem is. Helemaal omdat het tijdelijk even weg was. Een hardware probleem gaat niet tijdelijk weg. Door een tijdelijke installatie van Windows te gebruiken kan je de software uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Er gebeurt in ieder geval niks opvallends tijdens het runnen van Fumark, maar ik er persoonlijk geen ervaring mee.

Ik heb nog een stokoude HDD in een nog oudere computer zitten. Waarschijnlijk zo'n 15 jaar oud. Zou ik die kunnen gebruiken? Ik ben bang dat ik daar niet eens aansluitingen voor heb. Is het niet mogelijk met een usb te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PizzaFunghi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:34:
Er gebeurt in ieder geval niks opvallends tijdens het runnen van Fumark, maar ik er persoonlijk geen ervaring mee.
FurMark belast de GPU voor de volle 100%. Als er een GPU probleem is dan wil FurMark normaal gesproken niet goed draaien, maar blijkbaar is het geen probleem.
Ik heb nog een stokoude HDD in een nog oudere computer zitten. Waarschijnlijk zo'n 15 jaar oud. Zou ik die kunnen gebruiken? Ik ben bang dat ik daar niet eens aansluitingen voor heb. Is het niet mogelijk met een usb te doen?
Als die HDD een SATA HDD is dan moet het gewoon werken. Via USB kan ook, maar dat zal langzaam zijn en je moet genoeg ruimte hebben voor Windows en games om te kunnen testen.

Bij een probleem als dit gaat het om het uitsluiten van mogelijke oorzaken. Steeds iets testen en proberen om er achter te komen waar het probleem nou precies zit. Door je huidige installatie met alle software uit te sluiten ben je weer een flinke stap verder. Het is net zo lang doorgaan met alles uitsluiten tot je het probleem hebt gevonden. Een andere mogelijke stap zou zijn de GPU in een andere PC stoppen. Ieder onderdeel van je PC uitsluiten en daarmee ook de software moet uiteindelijk de oplossing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-05 11:55

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Virus scanner, malware scanner gedaan? Je weet het nooit.

Ik zou gewoon Windows opnieuw instaleren, zeker als je er al 9/10 maanden problemen mee hebt. Dan weet je iig of het daar aan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PizzaFunghi
@PilatuS @Baakster
Ik heb besloten Windows opnieuw te installeren. Ik doe dat direct op de SSD die er nu in zit. Ik heb er inmiddels zoveel tijd inzitten dat ik het eigenlijk wel een beetje zat ben ;).

Ik doe de installatie van het weekend aangezien ik doordeweeks weinig tijd heb. Bovendien kan ik dan nog wat data op mijn NAS zetten, die ik wil bewaren.

Voor nu bedankt en als het kan dit topic nog even t/m het weekend open laten staan, zodat ik een update kan geven :). Bedankt voor de moeite tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toegewezen GPU geheugen verhogen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PizzaFunghi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:03:
@PilatuS @Baakster
Voor nu bedankt en als het kan dit topic nog even t/m het weekend open laten staan, zodat ik een update kan geven :).
Topics blijven gelukkig eigenlijk altijd wel open. Alleen foute topics gaan dicht. Een topic zoals dit zakt vanzelf een keer weg als het opgelost is waardoor sluiten niet nodig is :)
Pagina: 1