Lamp knippert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-07 14:02
Vorige week teruggekomen van vakantie en helaas was er een zekering uitgeklapt van de koelkast in de schuur. knop weer om hoog en alles werkt weer ok.

Later in de week zag ik dat één van de 2 Philips Hue tuinlampen knipperde. Vandaag een nieuwe gehaald maar ook de nieuwe knipperde. Deze 2 lampen zitten op dezelfde knop in de keuken/groep in de meterkast.

D.m.v. het vervangen van de lamp, het via een aparte fitting met lamp omzeilen van de tuinlamp zelf uitgesloten dat het aan de tuinlamp zelf zou kunnen liggen. Vervolgens die fitting met lamp rechtstreeks aangesloten op de grondkabel met het zelfde resultaat.. een knipperende lamp.

Blijkbaar staat er wel stroom op de grondkabel maar ik zou niet weten wat de oorzaak van het knipperen zou kunnen zijn. Of er een relatie is met het er uitklappen van de zekering weet ik niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is de hue lamp niet gewoon de verbinding kwijt met de hue bridge?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
wimbre schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:20:

D.m.v. het vervangen van de lamp, het via een aparte fitting met lamp omzeilen van de tuinlamp zelf uitgesloten dat het aan de tuinlamp zelf zou kunnen liggen. Vervolgens die fitting met lamp rechtstreeks aangesloten op de grondkabel met het zelfde resultaat.. een knipperende lamp.
Dan zou ik het verder zoeken in de kabel of beter gezegd: De verbindingen vd kabel, alle aansluitingen in lasdozen enz tot aan de installatieautomaat nalopen. Een te grote overgangsweerstand of kortsluiting door vocht kan er voor zorgen dat je automaat er uit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
SMSfreakie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:30:
is de hue lamp niet gewoon de verbinding kwijt met de hue bridge?
De testlamp was geen Philips Hue lamp maar een gewoon bolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
blamefull schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

Dan zou ik het verder zoeken in de kabel of beter gezegd: De verbindingen vd kabel, alle aansluitingen in lasdozen enz tot aan de installatieautomaat nalopen. Een te grote overgangsweerstand of kortsluiting door vocht kan er voor zorgen dat je automaat er uit klapt.
Wat ik alleen niet snap is dat knipperen. Blijkbaar staat er dus wel stroom op de kabel die uiteindelijk in de tuinlamp zit want hij knippert immers.

[ Voor 16% gewijzigd door wimbre op 03-10-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wimbre schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:52:
[...]

Wat ik alleen niet snap is dat knipperen. Blijkbaar staat er dus wel stroom op de kabel die uiteindelijk in de tuinlamp zit want hij knippert immers.
of wel stroom, geen stroom, wel stroom, geen stroom, wel stroom, geen stroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Heb je een filmpje van dat knipperen? Is dat onregelmatig? Dan kan het een slecht contact zijn. Is het met een constante interval? Dan zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat is de stand van de knop? Is het de bedoeling dat de lamp uit is of aan?

Een led-lamp knippert als hij een heel klein beetje stroom krijgt, bijvoorbeeld als dat ergens 'lekt'. De lamp is uit, krijgt een beetje stroom, de spanning in zijn voeding stijgt, de voeding start en laat de lamp branden, oh nee niet genoeg stroom, weer uit, herhaal.

Probeer het ook eens met een gloeilamp.

[ Voor 65% gewijzigd door TBTL op 03-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
klinkt als beschadigde grondkabel...geen onweer gehad of andere dingen die een dergelijke kabel kunnen beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:28
wimbre schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:20:
helaas was er een zekering uitgeklapt van de koelkast in de schuur. knop weer om hoog en alles werkt weer ok.
Heb je een idee waarom die zekering eruit springt? Doet ie niet zomaar. Dus mogelijk grondkabel licht beschadigd waardoor zekering eruit is gesprongen bij flinke regenbui. En nu instabiel is door vocht in de buurt van die beschadiging van de grondkabel? Ik zou dat goed onderzoeken, anders klapt binnenkort de hele boel er weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimbre
blamefull schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:08:
Heb je een filmpje van dat knipperen? Is dat onregelmatig? Dan kan het een slecht contact zijn. Is het met een constante interval? Dan zou ik het niet weten.
YouTube: Knipperende lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
TBTL schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:26:
Wat is de stand van de knop? Is het de bedoeling dat de lamp uit is of aan?

Een led-lamp knippert als hij een heel klein beetje stroom krijgt, bijvoorbeeld als dat ergens 'lekt'. De lamp is uit, krijgt een beetje stroom, de spanning in zijn voeding stijgt, de voeding start en laat de lamp branden, oh nee niet genoeg stroom, weer uit, herhaal.

Probeer het ook eens met een gloeilamp.
Ik heb een wandcontactdoos met daarnaast een aan/uit-knop. In het verleden deed ik de tuinverlichting met die knop aan of uit. Nu geautomatiseerd via home-automation. De knop staat dus altijd “aan”.

Ik heb helaas geen gloeilamp in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:18

Barrycade

Through the...

Heb je een multimeter? Lijkt me op wat ik van led ken die gedimd worden. Dus met andere woorden haal je de 240V wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
Silent7 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
klinkt als beschadigde grondkabel...geen onweer gehad of andere dingen die een dergelijke kabel kunnen beschadigen?
Geen onweer gehad of werkzaamheden in buurt van grondkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Barrycade schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:54:
Heb je een multimeter? Lijkt me op wat ik van led ken die gedimd worden. Dus met andere woorden haal je de 240V wel?
Ik heb geen multimeter en als ik er had dan wist ik nog niet hoe dat werkt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 18:40

sjaak

un giorno credi

Lijkt alsof het of gedimd wordt of de stroom er niet helemaal af gaat en er dus, zoals eerder gezegd, net genoeg loopt om de lamp even te laten branden, uit te laten gaan en repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een buitenlamp. Zijn de contacten niet geoxideerd / kabel goed vastgeklemd aan de fitting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gezien t een led peertje is.. gok ik dat er toch een kabelbreuk / los gefrituurde las ergens zit?

en het ledpeertje zn interne condensatortje op weet te laden aan de hand van de inductie stroom en als die ver genoeg geladen is even aan flitst..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier heb ik 4 led lampen (handson gamma) en die knipperen zodra ik mijn 1500w heater op 750w zet.
De electronica in de heater zorgt er voor (bij lager vermogen) dat alle lampen knipperen.

Om uit te sluiten dat je ergens een rare verbruiker hebt, sluit de lamp eens aan op een andere groep.

Want als ik je filmpje bekijk lijkt mij het armatuur niet goed.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 05-10-2022 13:31 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou zeker de schakelaar(s) van de verlichting van binnen bekijken en de aansluitingen van de bedrading bekijken om zeker te zijn dat het geen vonkentrekker is. Dat zorgt voor extra hitte en mogelijk met brandgevaar tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tam!r
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
lijkt mij dat de grondkabel ergens beschadigd is.

ligt de kabel er al een tijdje? wortels van bomen/struiken kunnen best sterk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 13:51
Wellicht gewoon een contactdoos van de buitenverlichting waar water in is gaan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 16:01
Zat dit topic te lezen en heb ongeveer hetzelfde gehad.

Bij ons knipperde het licht in een slaapkamer als mijn vrouw de strijkbout aan had staan. Na enig zoekwerk bleek dat ik een half losse fase draad op de automaat (dus in de meterkast) had zitten. Zat gewoon niet goed (meer) vast, waardoor er slecht contact was en aan de isolatie van de kabel te zien zelfs kleine vlamboogjes/vonken. Ik heb een stuk van de kabel moeten inkorten, omdat ook het koper beschadigd was.

Slechte contacten, zoals bij mij, kunnen in potentie (brand)gevaarlijk zijn.

Dubbelcheck even of je iets met hoog vermogen op die groep hebt zitten. Zo niet, dan heb je dit probleem dus al met een lage vermogensvraag en vermoed ik dat je ergens in een centraaldoos of gronddoos een los contact hebt bij een lasdop, of dat ergens toch vocht in zit. Aangezien het de laatste week weer eens is gaan regenen, zou ik eerst even in de meterkast dubbelchecken of je daar iets van een los contact ziet op je automaat om daarna direct buiten te gaan zoeken naar vocht.
Pagina: 1