Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:08
Hi! Stel je wil een stichting starten en je daar fulltime voor inzetten, wat zijn dan manieren om zelf rond te komen?

Het idee van deze hypothetische stichting dat het 0,0% voor persoonlijk financieel gewin is en afhankelijk is van donaties. Het doel is maatschappelijk en een ANBI-status is gewenst.

Wat ik heb gevonden is dat je als bestuurder in loondienst kan gaan van de stichting. Maar dat is dan weer niet toegestaan wanneer je als stichting een ANBI-status hebt of wilt. En dat snap ik natuurlijk, want in principe moet je jezelf in dat geval uit laten betalen met het geld van donaties die je hebt ontvangen. En hoeveel is dan eerlijk om jezelf te betalen? Een oplossing hier zou dan zijn om het zonder ANBI-status te doen.

Je zou kunnen redeneren dat het (minimaal kunnen) rondkomen van een bestuurder van essentieel belang is om de stichting draaiende te houden, maar het is misschien toch wat apart om het loon van een bestuurder te betalen van donaties.

Op internet kan ik weinig vinden over wat gebruikelijk is in dergelijke situaties. Is het überhaupt realistisch om je fulltime in te zetten voor een (eigen) stichting en daarbij ook rond te kunnen komen? Of ontkom je er niet aan om ernaast ook nog een betaalde baan te hebben?

Graag hoor ik wat jullie erover te zeggen hebben :).

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Naar mijn weten mag niet verloond worden aan beleidsbepalers, maar wel degelijk aan personeel dat in dienst is. Dus je zou gewoon dagelijks werk voor de stichting kunnen verrichten. Ik zou vooral deskundig advies hierover inwinnen.

https://www.notaris.nl/st...ing/stichting/anbi-status

https://www.belastingdien...en_moet_een_anbi_voldoen/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Je kan jezelf prima verlonen uit een stichting. Als je ook een ANBI status hebt moet je aan wat voorwaarden voldoen, en de meeste (grotere) subsidiegevers verwachten ook good governance.

Standaard-constructie is een bestuurder in loondienst met daarboven een Raad van Toezicht.

Non-profit is echt niet alleen maar liefdewerk oud papier, dus prima om arbeid te verlonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:08
Bedankt voor jullie reacties :)

Ah, dus ik begrijp dat als je als bestuurder of beleidsbepaler naast de taken van die betreffende functies ook 'het echte werk' in dezelfde mate uitvoert als dat een 'regulier personeelslid' normaal gesproken zou doen je ook in loondienst kunt zijn van een stichting met ANBI-status. Alleen voor het uitvoeren van de taken die bij een bestuurder horen dan niet.

Het is nog oriënterend, maar mocht het zover komen dan zal zeker een deskundig iemand om advies gevraagd worden.

In subsidies zal ik me ook nog even verdiepen.

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Nee hoor, ook je bestuurswerk is gewoon werk. De CEO van Sanquin bv doet niet anders ;)

Zoek eens een vergelijkbare stichting op en kijk of je daar een keer op de koffie kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:38
Voor de bestuurswerkzaamheden mag enkel een niet-bovenmatig vacatiegeld worden ontvangen/uitgekeerd. En dat verschilt per ANBI. Iemand 300k als bestuurslid betalen o.a. omdat diegene connecties heeft en 3 mln aan jaarlijkse donaties verwezenlijkt is m.i. in het algemeen belang. Heb je een stichting die jaarlijks bijv. 10k aan het algemeen nut besteedt dan is 200 euro misschien nog wel teveel vacatiegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

unifi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:55:
Nee hoor, ook je bestuurswerk is gewoon werk. De CEO van Sanquin bv doet niet anders ;)

Zoek eens een vergelijkbare stichting op en kijk of je daar een keer op de koffie kan.
Maar ook daar zal er een raad van toezicht zijn zodat de CEO nooit zomaar zelf kan kiezen wat z'n (uur)loon is.

Ik neem aan dat ze als organisatie met meer dan 50 werknemers sowieso een OR hebben (of een raad van toezicht die dezelfde functie dekt, weet niet zeker of dat kan) maar uiteindelijk komt het neer op afdekken van de kans dat een CEO keuzes maakt waar die alleen zelf profijt van heeft. Ook als het niet verplicht is lijkt me dat wel een belangrijk iets om geregeld te hebben, want het maakt je stichting toch een stuk betrouwbaarder.
Pagina: 1