NAS-drive in desktop-PC? Wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 23:41
Ik heb de mogelijkheid om voor een goedkoop bedrag een nieuwe 10TB hard drive (IronWolf Pro) aan te schaffen en kan eigenlijk wel wat extra storage gebruiken in een van mijn desktop PCs.

Ik weet dat dit model in principe bedoeld is voor gebruik in een NAS-setup, maar waarom zou ik hem niet installeren in een desktop? Of waarom juist wel? Via google vind ik wat tegenstrijdige informatie.

Praktische informatie: hij zou vooral bedoeld zijn als opslag voor de backup van foto's, filmpjes en game-data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Over het algemeen zijn NAS schijven gemaakt voor langdurig en constant gebruik en kunnen ze beter tegen de trillingen die je krijgt als je 10-20 schijven in een rijtje hebt draaien.
Nadeel is dat de snelheid eronder lijdt, en de prijs er vaak van omhoog gaat.

Als je 'm als opslag gaat gebruiken dan is daar helemaal niks mis mee, prima keuze. Game data moet je in de praktijk ervaren, vanaf een moderne NAS schijf zullen oudere games prima draaien, maar het blijft een draaiende schijf en geen SSD. Als het puur savegames is dan kan het nog wel, maar ik zou geen recente AAA-titels vanaf een HDD proberen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

In het algemeen geen issue.
Ze zijn bedoeld voor 24/7 te draaien. En kunnen ook beter tegen trillingen.
Vaak zijn ze ook wat langzamer. Maar dat is voor jouw doel geen issue.

Wat je vaak leest is dat ze minder met error afhandelinkg omgaan.
Doel is dat ze vaak in iets van RAID zitten. En door ze los te draaien je meer last kan krijgen van error correcties.

Hier draaide ik mijn WD reds nooi in RAID in de NAS.

Verder neem ik aan dat de foto's filmpjes en game data ook nog ergens anders staan dan straks alleen op de IronWolf? Dan kan de disk prima defect raken zonder data verlies.
Zo niet. dan heb je geen backup.

Verder natuurlijk rekening houden hoe je je data back-upped.
binnen dezelfde Computer betekend mogelijk ook bij bliksem inslag dat all je disks stuk gaan.
Of als je malware krijgt dat hij ook makkelijker naar je BU disk gaat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 23:41
Game-data zou niet eens zijn om er mee te spelen, maar om her-downloaden te voorkomen, dus dat komt goed qua vervangbaarheid van de data. Het is daardoor ook vooral niet-essentiële data, en voor foto's/filmpjes probeer ik altijd een tweede lokatie aan te houden als extra backup.

Is de kans op een defect groter dan bij een 'gewone' sata HDD? Want je leest vooral dat ze zo 'betrouwbaar' zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Kans op defect zit hem meer in the MTBF tijd die ze opgeven.
Maar een normale hdd in een NAS zetten die 24/7 draait. Vlak bij andere disks die trillingen veroorzaken zorgt er voor dat die disk wel sneller stuk kunnen gaan.

maar het is ook beetje geluk.
Vroeger echt jaren WD greens in mjin PC gehad welke ook 24/7 aan stond als download station, nas, htpc etc.Geen issues.
En nu heb ik REDs in mijn NAS.
Maar dat is geen garantie verder. Blijft toch beetje YMMV naar mijn idee

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik vind de WD schijven sowieso best betrouwbaar...

heb eerst jaren 4x 2TB WD Green in de NAS gehad, na 4 jaar uitgefaseerdvvervangen voor 6TB Reds
en nu hangt er 2x 16TB in...

data honger is wat groter geworden in de tijd :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdomien
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-01-2023
Ik heb dezelfde vraag. Ik kan sta op punt voor 2 x 8 TB Seagate Ironwolf Pro te kopen.

Ik zou deze willen inbouwen in mijn desktop pc die ik gebruik voor mijn arcade cabinet.

Op deze schijven zou ik dan al mijn arcade games willen bewaren maar ook bv voor de laatste nieuwe games op te installeren. Na wat opzoek via google ben ik nu niet meer zeker of de NAS schijven wel een goede keuze zijn voor te gebruiken in mijn desktop pc...

Heeft er iemand raad of dit aan te raden is of niet?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 20:50

Hakker

a.k.a The Dude

een HDD is een HDD. fysiek zijn ze niet anders dan gewoon Ironwolfs of zelfs Exos van bv een generatie ervoor. Het verschil is vooral een paar firmware settings die wat anders zijn zodat ze bv minder snel de arm parkeren en hoelang het duurt voordat een schijf zegt van ik ben niet bereikbaar.

Wat veel belangrijker is als je veel data schrijft en over schrijft je geen SMR HDD koopt. Dat is meer omdat als je veel schrijft de snelheid in elkaar kakt.
Wat een NAS schijf vooral anders zal doen is later zijn arm parkeren. Waar het bij een normale schijf bv 30 seconden is zal het bij een NAS schijf eerder 5 minuten zijn. Een NAS schijf zal dus iets minder zuinig zijn en dan praten we over 1-2 watt verschil in die 4,5 minuut maar hoeft hierdoor minder uit een interne slaap mode hoeven te komen (een harde schijf kan dat ook maar een x aantal keer doen voor het kapot gaat) oude Western Digital Green schijven waren er berucht om.

Dus ja als je er goedkoop aan kan komen gewoon doen niks mis mee.

[ Voor 43% gewijzigd door Hakker op 03-01-2023 15:38 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Pagina: 1