Wandcontactdoos bevestigen met schroefdraadborgmiddel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
In mijn woning heb ik wandcontactdozen van het merk PEHA. De centraalplaatjes hebben in het midden een boutje waarmee je het plaatje bevestigd aan het basiselement. Zie de onderstaande afbeelding.

Bij stopcontacten die het meest intensief worden gebruikt, gaan de boutjes van het centraalplaatje op den duur losser zitten. Hierdoor zitten de centraalplaatjes op een gegeven moment ook niet meer stevig vast op het binnenwerk. Het opnieuw aandraaien van het boutje is een tijdelijke oplossing. Het strakker aandraaien van het boutje resulteert in een gebarsten centraalplaatje.

Mijn vraag aan jou
Zal een druppel Loctite 243 (blauw, medium sterkte) of 222 (lage sterkte) op het boutje mijn probleem definitief oplossen? Of heb je wellicht een betere oplossing?

Ik heb nooit eerder schroefdraadborgmiddel gebruikt, maar Loctite 243 schijnt het loskomen van bouten door trillingen en schokken te voorkomen. Bovendien lees ik dat demontage met handgereedschap mogelijk blijft, wat een vereiste is. Een druppel secondelijm is in elk geval niet de gewenste oplossing.

Voor de duidelijkheid: het gaat niet dus niet om het vastzetten van het basiselement op de inbouwdoos. Die boutjes zitten prima vast. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FF9GRlTLTbqAZvIDB7cYEKkhnoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8CBcKDJi10uRicL68IZIHUBE.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 18:47

BrZ

Zou het kunnen dat je inbouwelement te diep in de muur zit, vanwege een stuclaag of iets dergelijks? Dan sluit de plaat niet goed aan op het inbouwelement, zit de schroef maar gedeeltelijk vast geschroefd, en als je het dan te strak draait trekt de plaat krom en breekt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 23:52
Ik zou het denk ik eerst proberen met een borgringetje. Locktite kan, maar is voor zo iets wel behoorlijk overkill, en je hebt best kans dat je de schroef doldraait, of hij intern begint door te draaien.

Waarom is secondelijm eigenlijk geen oplossing? Want dat is in principe precies hetzelfde als loctite.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 03-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
BrZ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:36:
Zou het kunnen dat je inbouwelement te diep in de muur zit, vanwege een stuclaag of iets dergelijks? Dan sluit de plaat niet goed aan op het inbouwelement, zit de schroef maar gedeeltelijk vast geschroefd, en als je het dan te strak draait trekt de plaat krom en breekt hij.
Dat had inderdaad een oorzaak kunnen zijn, maar dat is bij mij niet het geval. Het inbouwelement van de betreffende wcd's zit niet te diep in de muur.
WEBGAMING schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:40:
Ik zou het denk ik eerst proberen met een borgringetje. Locktite kan, maar is voor zo iets wel behoorlijk overkill, en je hebt best kans dat je de schroef doldraait, of hij intern begint door te draaien.

Waarom is secondelijm eigenlijk geen oplossing? Want dat is in principe precies hetzelfde als locktite.
Die optie had ik nog niet overwogen. Zijn er gemakkelijk borgringetjes verkrijgbaar die klein genoeg zijn om in de uitsparing van centraalplaatje te stoppen (zie rode cirkel op de bovenstaande afbeelding van mijn eerste bericht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mijn dozen zit er op het schroefje een klein rubber revetje. Dat zorgt er voor dat het spul gewoon goed blijft zitten.
Tuurlijk kun je de afdekplaat kapot draaien, maar dat is met ieder stopcontact zo. Het is immers metaal vs plastic en metaal wint :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:47:
Bij mijn dozen zit er op het schroefje een klein rubber revetje. Dat zorgt er voor dat het spul gewoon goed blijft zitten.
Tuurlijk kun je de afdekplaat kapot draaien, maar dat is met ieder stopcontact zo. Het is immers metaal vs plastic en metaal wint :P
Dat hebben mijn dozen helaas niet. Zijn jouw wcd's ook van PEHA?

Ik zal eens bij een leverancier kijken of nieuwe wcd's van PEHA die rubbertjes standaard hebben. Dat zou mogelijk verklaren waarom ik er last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Volgens mij zijn borgringetjes in die maat prima te krijgen. (of een rubberen ringetje, zou je inderdaad ook kunnen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

WEBGAMING schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:40:
Waarom is secondelijm eigenlijk geen oplossing? Want dat is in principe precies hetzelfde als locktite.
Omdat dat dus niet "precies hetzelfde" is?

@Squawk waar draait dat boutje in? Is dat in metaal, of in kunststof? Loctite is als ik me niet vergist met name bedoeld voor metaal op metaal, toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

@Squawk waar draait dat boutje in? Is dat in metaal, of in kunststof? Loctite is als ik me niet vergist met name bedoeld voor metaal op metaal, toch?
Het boutje draait zich vast in een metalen schroefdraad. Daartussen zit het witte centraalplaatje van Duroplast geklemd dat je op de afbeelding ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Schakelmateriaal hoort bij de elektraspulletjes van DEI. :) Tikje die kant op.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 03-10-2022 14:13 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Orion84 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Het is niet precies hetzelfde, maar het principe is wel precies hetzelfde. Als secondelijm niet werkt, zal blauwe loctite waarschijnlijk ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

WEBGAMING schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Het is niet precies hetzelfde, maar het principe is wel precies hetzelfde. Als secondelijm niet werkt, zal blauwe locktite waarschijnlijk ook niet werken.
Secondelijm werkt net zo goed als loctite om te voorkomen dat het boutje zich ongewenst los werkt. Het is alleen niet geschikt voor deze situatie omdat het daarmee helemaal nooit meer los gaat (en je veel kans ook nog het boutje aan het plastic plaatje vastlijmt). Loctite is een veel specifieker product en als je de juiste kiest (zoals TS al gedaan heeft) is dat ook geschikt om nog eens los te draaien als het moet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Orion84 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Secondelijm werkt net zo goed als loctite om te voorkomen dat het boutje zich ongewenst los werkt. Het is alleen niet geschikt voor deze situatie omdat het daarmee helemaal nooit meer los gaat (en je veel kans ook nog het boutje aan het plastic plaatje vastlijmt). Loctite is een veel specifieker product en als je de juiste kiest (zoals TS al gedaan heeft) is dat ook geschikt om nog eens los te draaien als het moet.
Secondelijm is ongeveer net zo sterk als niet permanente loctite. Is een prima vervanging als je even geen loctite in huis hebt. Permanente loctite is veel sterker.

Maar zoals ik al zei, ook met niet permanente loctite heb je wel kans dat de boel doldraait als het weer los moet. Meestal zitten stopcontacten in de muur geschroefd met een busje wat in plastic gegoten is. Dat draait vrij snel door. Ook zijn de schroeven vaak niet van de beste kwaliteit, en grijpen niet zo goed op de schroevendraaier.

Het zou niet mijn eerste keus zijn. Als je alle opties hebt geprobeerd, doen. Anders zou ik eerst andere dingen proberen.

[ Voor 49% gewijzigd door WEBGAMING op 03-10-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Squawk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Dat hebben mijn dozen helaas niet. Zijn jouw wcd's ook van PEHA?

Ik zal eens bij een leverancier kijken of nieuwe wcd's van PEHA die rubbertjes standaard hebben. Dat zou mogelijk verklaren waarom ik er last van heb.
Ik heb Busch Jaeger (reflex si, veel meer doorsnee krijg je het niet :+)
Geen idee of ze die dingen los hebben though.
Daarbij: het weerhoudt je er niet van om ze alsnog te vast aan te draaien en de boel te slopen :+
Daarbij moet je jezelf denk ik ook afvragen hoe de boel losgetrokken wordt. Dan zit dus eigenlijk de stekker iets te vast, en moet je dus eigenlijk naar de stekkers kijken die je her en der gebruikt. En niet naar de wcd zelf :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Loctite 243 is voor deze toepassing alsnog te sterk. Dat gebruik ik overal om de bouten van mijn motorfiets tegen lostrillen te beschermen. Om dat weer los te draaien moet ik alsnog wel aardig wat kracht zetten. Let wel, dat zijn natuurlijk allemaal stevigere bouten dan een M3'tje.

Ik zou de lichtere variant pakken. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Ondanks het eenvoudige probleem had ik ervoor gekozen om een nieuw topic te openen. Je weet immers nooit wat je over het hoofd ziet en bovendien leer ik graag van anderen.

Bedankt allemaal voor de diverse antwoorden! Ik ga deze week even naar de winkel om te kijken of er passende borgringetjes of rubbertjes verkrijgbaar zijn. Zo niet, dan ga ik experimenteren met Loctite 222. Dit is een schroefdraadborgmiddel met lage sterkte. Geschikt voor minder sterke materialen zoals aluminium of messing waar breuk zou kunnen optreden tijdens demontage.

[ Voor 7% gewijzigd door Squawk op 04-10-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Voor je gaat experimenteren met Loctite of lijm, probeer (kleurloze) nagellak.
Als dit droogt zorgt het ook voor een redelijk stevige verbinding, maar met lichte kracht breekt het ook weer makkelijk.
Ik heb dit gebruikt op enkele van die borgschroefjes om deurklinken mee vast te zetten en tot nu toe werkt het goed.
Lijkt me ook nog eens een stuk goedkoper dan Loctite (en ik had het al in huis).
(En desnoods mogelijk in allerlei hippe kleurtjes.... 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Het feit dat ze los draaien is dus een oorzaak dat je ze eigenlijk niet vast zet.
Je metalen raamwerk van je binnenwerk hoort OP de muur te zitten. Daardoor zal je afdekplaat ook op de muur komen EN tegenlijk ook tegen je binnenwerk. Nu kan je de centraalschroef ook normaal vast draaien en zal deze ook niet meer los gaan uit zichzelf. Als dit nu de huidige situatie omschrijf zou ik afstappen van peha materiaal en Jung of Gira overwegen want daarmee heb ik dat probleem nog nooit voorbij zien komen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Hier jarenlange ervaring op het werk met vele liters loctite 243 in extreme toepassingen: dat trilt niet los, je krijgt de schroef er netjes weer uit.
Wat we ook gebruiken, is aflakken bovenop de schroef (transparante nagellak bovenop de schroef zou je dan kunnen proberen). Zwaardere varianten dan 243 gebruiken we ook, maar dat krijg je niet zomaar los (moet je eerst flink verhitten, dat wil je niet).

Maar wel vreemd dat die vijsjes loskomen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Je kan ook proberen een klein stukje teflon tape (dat spul om fit werk af te dichten) op het schroefje doen.
Daarmee zou je genoeg wrijving kunnen creëren om te zorgen dat het schroefje niet los komt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1