Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RotjeKnor69
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-10-2022
Mijn vraag
Forumleden,

Eergisteren de computer normaal afgesloten. Gisteren ochtend toen ik de computer aan wilde zetten deed hij niets meer en knipperde er één rood lampje met een alarm. Direct op tweakers gekeken en talloze posts doorgelezen, uitgeprobeerd wat ik tegenkwam maar zonder succes. Inmiddels ben ik van het Rode lampje af maar nu start de computer niet meer op. Wel stroom, wel groen lampje maar geen piepje, toetsenbord wat aan gaat of bios op mijn beeldscherm. Die jumpers kan ik niet vinden. Er staan meerdere pinnetjes per 4 op het mobo. (Misschien de verbinding opgezogen?). Dus ik weet niet wat de jumpers zijn.
Andere hd aangesloten zonder succes.
Er zit een cmos N schakelaartje met veertje. Zal wel reset zijn dus ook geprobeerd. Wederom geen succes. Dvd start wel op maar daarna geen piepje en doorstart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oude comp, denk xp of Windows 7 jaar draait op Windows 10. Alles on board. Een HP comp. 8 gigabyte ram, volgens mij kloksnelheid 3,4 GHz.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Cmos batterij vervangen
Met en zonder dvd en hd geprobeerd op te starten.
Reset van 30 sec.
Andere monitor.
Met en zonder alle bekabeling opgestart.
Mobo schoongemaakt van stof.
Andere kabels.

Inmiddels 3 verschillende batterijen geprobeerd (3 v). Ga zo nieuwe halen en batterij voor mijn multimeter en dan alles doormeten.

Computer stond al iedere paar minuten een paar seconden vast toen hij het nog deed. Voeding was dus niet de beste maar deed het wel. Ventilator en alles draait wel. Zit geen aan of uit knop op.

Iemand misschien een idee wat ik nog meer kan doen? Mijn bedrijf staat stil nu dus best gestresst op het moment.

Alvast bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je er als bedrijf van afhankelijk bent zou ik hier niet gaan troubleshooten want dat kan flink wat tijd in beslag nemen.

Beter dat je een goeie computerboer belt of daar langs gaat.
Een goeie kans dat je het vandaag nog opgelost hebt....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
Eens met hierboven.

En elke 5 jaar het systeem vervangen met goede onsite service erbij als je er zo afhankelijk van bent. Ik neem aan dat je de back-up wel goed geregeld hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 21:25
Zet de voeding eens uit met de knop op de voeding, haal de stekker uit de voeding en druk 10x op de aan knop van je computer zodat alle stroom eraf is.

Daarna stroomstekker weer terug in je voeding doen, daarna knopje weer op aan zetten van je voeding en kijk of je computer nu wel aan wilt.

En misschien een vreemde opmerking, maar als je bedrijf er zo van afhankelijk is waarom:

A ) Weet je amper wat voor specs je hebt en weet je het model niet?
B ) Vervang je je computer niet elk 5 jaar met nieuwere componenten
C ) Heb je een degelijke backup ingericht?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:30
Ik denk zo dat er niets geregeld is wat betreft backup?.
Snelste oplossing is een andere eenvoudige office pc en daar het systeem op over te zetten dan nu je kostbare bedrijfstijd te verspillen aan foutzoeken bij de oude pc?
Een HP Prodesk (refurb?) bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 13:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik denk dat het verstandiger is om een wat recentere PC te kopen, bijv. zoals @The_Doman aangeeft. Het is m.i. financieel niet de moeite waard om een ~15 jaar oude HP nog tot leven te proberen te wekken. Kwestie van backup terugzetten en uithuilen. Geen backup? Dan hoop ik dat je ervan geleerd hebt en er niet al te ernstige gevolgen aan zitten.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 15:30
Aangenomen dat de SSD/HDD gewoon nog in orde is kan je deze dan vrij eenvoudig overzetten/kopieeren naar een andere PC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RotjeKnor69
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik dacht dat dit een site was waar leden je kunnen helpen met computer problemen maar het lijkt eerder op facebook. Daar dringen ook mensen hun ongezouten mening op aan anderen met het idee dat die persoon schijnbaar op hun mening zit te wachten.

Ik vroeg hulp bij een probleem wat ik op wil lossen. Advies over backups, de leeftijd van mijn computer of hoeveel tijd het in beslag neemt heeft niets met mijn vraag te maken.

Sommige mensen gooien iets weg als het kapot is, anderen proberen het te maken, als het nog te maken valt. Ik ben die laatste. Of de computer nou 1 jaar of 15 jaar oud is. Waarom iets weggooien als iets nog te maken valt? Als meer dat voorbeeld zouden volgen hadden we niet zo veel problemen met afval in de wereld. Maar goed. De een zit vastgeroest in de consumptiemaatschappij en de ander niet.

Dank je Wylana voor je bijdrage maar er zit geen aan en uit knop op mijn voeding.

Ja ik heb een backup. Ja ik heb ook een andere computer maar voor mij is dat is hetzelfde als in iemand anders zijn auto rijden. Het rijd misschien prima maar ik rijd liever in mijn eigen auto. Dus geen huilen.

Als iemand nog een idee heeft, zonder persoonlijke meningen, dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:18
heb je al een andere voeding geprobeerd? daarnaast, welke rode lampje? en welke jumpers heb je het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:47

Coach4All

I'm a Coach 4 All

En nogmaals, welk type computer? Dan kunnen we de documentatie erbij zoeken (als je die niet zelf hebt) en uitzoeken wat de piepjes en rode lampjes betekenen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Tja, je hebt eigenlijk al zo'n beetje alles geprobeerd. Het riekt vreselijk naar een hardware fout. Wellicht een defect moederbord. En kom ik tot de conclusie dat hij de geest heeft gegeven. Na alweer 15 jaar trouwe dienst. Niet elke computer kan dat zeggen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 16:13
RotjeKnor69 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:41:
Ik dacht dat dit een site was waar leden je kunnen helpen met computer problemen maar het lijkt eerder op facebook. Daar dringen ook mensen hun ongezouten mening op aan anderen met het idee dat die persoon schijnbaar op hun mening zit te wachten.
[...]
Nee. Dit is een site van mensen die verstand hebben van het oplossen van technische problemen. Gegeven wat je gedaan hebt om het probleem op te lossen, kan ik je vertellen dat er iets stuk is.

Dat is je pc. Als je het iets technischer wilt: voeding, moederbord, geheugen, processor, videokaart of een combinatie van dat alles.

Oplossing is niet je huidige systeem aan de praat krijgen. Zeker niet als je bedrijf stilstaat. Het is zo snel mogelijk weer aan de slag gaan. En omdat 'wij' op afstand je PC niet kunnen repareren en je zelf niet genoeg expertise hebt, geven we alternatieven die je misschien wel helpen.

Dus:
Nee. Dit is niet je persoonlijke helpdesk voor professionele problemen.
Nee. Je pc start ws niet meer op zonder hardwareveranderingen.
Ja. Mensen hier hebben een soms ongenuanceerde mening.
Ja. De mensen hier hebben al elfendertig keer hetzelfde verhaal gehoord en worden moe van de verwachting dat ze magisch het probleem oplossen.
En ja. Dat was mijn gevoel ook. |:(

[ Voor 0% gewijzigd door wheez50 op 05-10-2022 15:02 . Reden: typvaudtjes ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

Ja ik heb ook een andere computer maar voor mij is dat is hetzelfde als in iemand anders zijn auto rijden. Het rijd misschien prima maar ik rijd liever in mijn eigen auto. Dus geen huilen.

Als iemand nog een idee heeft, zonder persoonlijke meningen, dan hoor ik dat graag natuurlijk.
Het gaat hier niet om meningen, noch moet je voortgaande berichten zo persoonlijk opvatten. Verreweg de meeste gebruikers hebben het beste met je voor. :)

Om even bij de auto-vergelijking te blijven; dat ding is total-loss, en al jaren zwaar afgeschreven.

Goed, wil je er toch mee door dan loop je tegen de volgende problemen aan:
- De hardware is zwaar verouderd, en dus lastig vervangbaar.
- HP bakken van die leeftijd hebben nogal de neiging aparte voedingsstekkers te gebruiken > maakt vervanging nog lastiger.
- PC voedingen zijn na een jaar of 8 technisch gewoon op. Vaak werken ze wel langer, maar dat is niet iets wat je moet willen (zeker niet als het systeem bedrijfs-kritiek is). Stel even dat het probleem niet bij de voeding ligt; dat ding is zonder vervanging een tikkende tijdbom.

Aan jouw dus de vraag of je daar je vingers nog aan wil branden, zo ja zou ik toch echt naar de lokale computerzaak gaan i.p.v. er zelf mee te gaan knutselen gezien het bedrijfsbelang.

Langer doen met je spulletjes is natuurlijk helemaal top, maar je moet wel prioriteiten stellen naar bedrijfsbelangen; een systeem wat bedrijfs-kritiek is wil je na een jaar of 5 echt wel als afgeschreven behandelen en vervangen. Dat heeft niks te maken met een eventuele consumptiecultuur, dat noemen we inventaris en is van belang bij de bedrijfsvoering (zoals je zelf merkt)

Is de PC dan ook echt op? Waarschijnlijk niet. Wil je er toch nog wat nuttigs mee doen, geef het beestje dan een 2e leven als thuis-PC of geef 'em mee aan een goed doel. ;)

15 jaar is oprecht gewoon veel te lang voor een bedrijfs-kritieke PC.

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2022 16:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
wheez50 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Nee. Dit is een site van mensen die verstand hebben van het oplossen van technische problemen. Gegeven wat je gedaan hebt om het probleem op te lossen, kan ik je vertellen dat er iets stuk is.

Dat is je pc. Als je het iets technischer wilt: voeding, moederbord, geheugen, processor, videokaart of een combinatie van dat alles.

Oplossing is niet je hudige systeem aan de praat krijgen. Zeker niet als je bedrijf stilstaat. Het is zo snel mogelijk weer aan de slag gaan. En omdat 'wij' op afstand je PC niet kunnen repareren en je zelf niet genoeg expertise hebt, geven we alternatieven die je misschien wel helpen.

Dus:
Nee. Dit is niet je persoonlijke helpdesk voor professionele problemen.
Nee. Je pc start ws niet meer op zonder hardwareveranderingen.
Ja. Mensen hier hebben een soms ongenuanceerde mening.
Ja. De mensen hier hebben al elfendertig keer hetzelfde verhaal gehoord en worden moe van de verwachting dat ze machisch het probleem oplossen.
En ja. Dat was mijn gevoel ook. |:(
En daarom als je het ding dan toch nog in leven wil houden ondanks dattie alweer 15 jaar (ja u hoort het goed 15 jaa) oud is. Pak de bak onder de arm en ga naar een goeie computerboer in RotjeKnor.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-10 09:30
Wat bedoel je met:
RotjeKnor69 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:08:

(Misschien de verbinding opgezogen?)
En:
RotjeKnor69 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:08:

Computer stond al iedere paar minuten een paar seconden vast toen hij het nog deed. Voeding was dus niet de beste maar deed het wel.
Dus je computer "stond vast" (Freeze?) en hoe kom je erbij dat dit door je voeding komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
Ik dacht dat dit een site was waar leden je kunnen helpen met computer problemen
Dat is het ook maar als het om een oude bak gaat en de continuïteit van een bedrijf staat op het spel dan moeten er korte slagen gemaakt worden. Of heb je dagen de tijd om het probleem op te lossen? Reken eens na hoeveel omzet dat kost. Als ik een dag omzet mis is dat ter waarde van een paar office pc's.
Sommige mensen gooien iets weg als het kapot is, anderen proberen het te maken, als het nog te maken valt. Ik ben die laatste. Of de computer nou 1 jaar of 15 jaar oud is.
Bekijk het zakelijk want je gebruikt het zakelijk. Het ligt eraan wat de dagwaarde van het systeem is. Een half uur bezig zijn aan een systeem van 15 jaar oud is al meer dan het hele ding waard is.
Waarom iets weggooien als iets nog te maken valt? Als meer dat voorbeeld zouden volgen hadden we niet zo veel problemen met afval in de wereld.
Nobel streven maar je bent er financieel afhankelijk van. Als het een hobby systeempje zou zijn dan geef ik je groot gelijk.
Maar goed. De een zit vastgeroest in de consumptiemaatschappij en de ander niet.
PC van een bedrijf is inventaris, geen consumptiegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 22:04

Tomatoman

Fulltime prutser

De meest voor de hand liggende storingen zijn een defect moederbord en een defecte voeding. Ik gok op de voeding. Dat check je als volgt:
  • Kijk eens of je tijdelijk een desktop computer van iemand anders kunt lenen.
  • Trek bij beide computers de stekker uit het stopcontact.
  • Maak in beide computers de voedingskabels tussen moederbord en en voeding los.
  • Steek de voedingskabels van de geleende computer op het moederbord van de andere computer en steek vervolgens de stekker van de geleende computer terug in het stopcontact.
  • Kijk nu of de defecte computer een teken van leven geeft en kan booten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

Tomatoman schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:35:
De meest voor de hand liggende storingen zijn een defect moederbord en een defecte voeding. Ik gok op de voeding. Dat check je als volgt:
  • Steek de voedingskabels van de geleende computer op het moederbord van de andere computer en steek vervolgens de stekker van de geleende computer terug in het stopcontact.
HP ding van voor 2010, je kan vergeten dat die standaard stekkers gebruikt. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

HP ding van voor 2010, je kan vergeten dat die standaard stekkers gebruikt. :+
Dit dus, dus aan TS: koop exact dezelfde pc en ga met de multimeter uitmeten dat ze dezelfde pinout gebruiken, dan onderdelen omwisselen, leuk hobby projectje voor een weekend.

Wat bedoel je overigens met:
een cmos N schakelaartje met veertje
één rood lampje met een alarm
Misschien de verbinding opgezogen?
Bij de eerste heb ik geen idee wat je daar zou kunnen bedoelen namelijk, de tweede is het handig als we weten wat voor rood lampje met alarm het is (zodat we weten wat de fout is) en de derde maakt mij een beetje nerveus wat je nou precies opgezogen hebt ;)

Oftewel wat meer informatie zoals hierboven (maar ook welke computer het over gaat bijvoorbeeld) is wel handig, nu is je vraag niet veel meer dan 'het werkt niet meer'.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 13:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik vroeg hulp bij een probleem wat ik op wil lossen. Advies over backups, de leeftijd van mijn computer of hoeveel tijd het in beslag neemt heeft niets met mijn vraag te maken.

Sommige mensen gooien iets weg als het kapot is, anderen proberen het te maken, als het nog te maken valt. Ik ben die laatste. Of de computer nou 1 jaar of 15 jaar oud is. Waarom iets weggooien als iets nog te maken valt? Als meer dat voorbeeld zouden volgen hadden we niet zo veel problemen met afval in de wereld. Maar goed. De een zit vastgeroest in de consumptiemaatschappij en de ander niet.

Dank je Wylana voor je bijdrage maar er zit geen aan en uit knop op mijn voeding.

Ja ik heb een backup. Ja ik heb ook een andere computer maar voor mij is dat is hetzelfde als in iemand anders zijn auto rijden. Het rijd misschien prima maar ik rijd liever in mijn eigen auto. Dus geen huilen.

*trekt schoen aan*
Ik kan wat bot overkomen maar ik hou het graag kort en bondig; feiten en geen sugar-coating, zeg maar. Jij geeft aan dat die HP oud en bedrijfskritiek is. Ik geef je gewoon de snelste oplossing om je toko weer up-and-running te krijgen. Dan kan je daarna altijd nog pielen aan dat antieke systeem zonder dat je bedrijf stilstaat.

Zoals mijn opa zei: "Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen... En luizen als kamelen!"

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_pc
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb sinds vandaag een soortgelijk probleem.
Vanochtend computer netjes afgesloten. Vanavond wilde ik hem opstarten maar beeldschermen blijven zwart en geen power in mijn muis of toetsenbord.
Na veel testen blijkt dat 1 van mijn RAM slots kapot is. Als ik daar mijn RAM geheugen uit haal start hij weer op. RAM geheugen is niet kapot want dat werkt wel in een ander slot.
Denk dus dat ik een nieuw moederbord nodig heb :/

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn_pc op 05-10-2022 21:04 ]

Pagina: 1