Gigabyte Z790 AORUS ELITE AX, great value????

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtecta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-08 13:40
Ik ben alvast aan het rondkijken voor een Z790 mobo zonder al teveel fratsen en kwam uit op de Gigabyte Z790 AORUS ELITE AX. Niet zo lang geleden boden de ELITE mobo's van AORUS veel waar voor je geld, maar ik betwijfel of dat nog steeds zo is. Dit bordje kan je op dit moment voor 379 Euro bestellen bij Alternate https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1871178. Ik probeer uit te vogelen wat aan dit moederbord de prijs rechtvaardigt en kom er niet echt uit. Met name op onboard audio is zwaar beknibbeld (ALC897, slechts 2x line out, dus voor analoog 5.1 moet er een kabeltje naar de front bracket). Ik mis ook een PCI-e x1 slot en een displayport uitgang.

Een alternatief van MSI, de MSI PRO Z790-A WIFI, heeft dat allemaal wel en is 40 Euro goedkoperhttps://www.alternate.nl/...bord/html/product/1871434. Het enige dat de Gigabyte voor heeft op de MSI is twee extra USB 2.0 sockets. Voor een prijs van 379 Euro is dat wat magertjes. Wat mis ik in mijn bevindingen? Of anders, wat is er aan de hand bij Gigabyte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Waarom Z790 ipv Z690? uitvoering: Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX (rev. 1.0) is veel goedkoper met meer functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtecta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-08 13:40
Dat is een goede vraag idd. Om kort te zijn: "Omdat een Z790 nieuwer is". Ik zie dat op papier er meer uit DDR5 te halen is met een Z790 dan met een Z690, en ik ga er ook van uit dat dat voor SSDs ook geldt. Ik wacht op de release van de 13700K en kan dan maar beter met de laatste tech aan de slag gaan. Mijn budget is flexibel en ik kijk vooral naar nuttige features (VRMs, audio, koeling, fan noise). Het valt me op dat de prijzen van mobo's de pan uit rijzen en dat daar niet echt kwaliteitsverbeteringen tegenover staan, dus je punt staat: Raptor Lake op Z690 hoeft niet per se een zwaktebod te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door dtecta op 03-10-2022 16:07 ]