Werkend krijgen van een Ethernet aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-01 22:03
Beste Tweakers,

Ik probeer mijn pc aan te sluiten op een al bestaande utp aansluiting in de muur. In de meterkast hing de netwertkkabel los, zonder RJ45 stekker. Ik heb daar met een krimptang een stekker op geplaatst, waarbij ik de 8 draadjes volgens de T586B volgorde in de stekker deed. Vervolgens plugde ik die in de router, echter zonder resultaat. Toen besloot ik de UTP wandcontactdoos nader te bekijken, en ontdekte dat de monteur die op de volgende wijze had geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PBFHt4q5a4Ew1CDfBkxMgKkSJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3PhUMmUVtJH7Dr88XHEBYxK.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heeft hij ook de T586B volgorde aangehouden, terwijl de 8 kabeltjes, volgens de kleuren op de wandcontactdoos, er eigenlijk anders in hadden gemoeten. Na wat speurwerk op Google leerde ik dat de 1-2 kabeltjes communiceren met de 3-6 kabeltjes aan de andere kant. Mijn theorie is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Emvks7ZEmmjGBP9947cnjZ07u5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNoYaqxslulGdF7AyIotdiFF.png?f=fotoalbum_large

Als ik de stekker dus zo maak, dat ik de volgorde rechtsonder aanhoud, zodat de 1-2 op de wandcontactdoos (Oranje, en Oranje-wit) overeen gaan komen met de 3-6 in de stekker (ook oranje, oranje-wit).

OF, moet ik simpelweg de kabeltjes in de wandcontactdoos plaatsen zoals ze daarin horen volgens zijn eigen kleurvolgorde (met een LSA tang), en de stekker gewoon volgens de T586B volgorde laten?

Wat is dus de kortste, makkelijkste, weg om dit op te lossen? 8)7

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Stefanbezema op 03-10-2022 18:07)

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

De volgorde klopt prima met de nummering.
Waarom er alleen cross kleuren op staan, geen idee.
De volgorde klopt niet 4 is bij weten nog altijd blauw en 6 groen. En hier is dit gewisseld. Zie bijgevoegde foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvt_bu2o2HA_EF6DQh6b7Cm0NRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXkHSm328dpvkqkLsEMyWRwc.jpg?f=fotoalbum_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Plaatsen zoals de kleuren aangegeven staan op de WCD.
Ik heb dit dus ook ooit aangesloten met 568B volgorde en kreeg het ook niet werkend.
Toen ik mijn ogen eens goed open deed zag ik die kleurtjes op de WCD staan.

Na het aansluiten op de manier zoals op WCD werkte het ineens wel... :D
RJ45 zijde wel gewoon op 568B laten zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rensjuh op 03-10-2022 11:47 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
Aha, dus de stekker laten zoals die is (T586B) en inderdaad de WCD kabeltjes op de juiste plek pielen met een LSA tang?
Rensjuh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:45:
Plaatsen zoals de kleuren aangegeven staan op de WCD.
Ik heb dit dus ook ooit aangesloten met 568B volgorde en kreeg het ook niet werkend.
Toen ik mijn ogen eens goed open deed zag ik die kleurtjes op de WCD staan.

Na het aansluiten op de manier zoals op WCD werkte het ineens wel... :D
RJ45 zijde wel gewoon op 568B laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
koop een RJ45 kabel tester... heeft hier in huis al ontzettend veel frustratie/gepiel gescheeld. kost ongeveer een tientje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Aangezien je een krimptang hebt, heb je ook een tester? Zo'n goedkope die bij ieder netwerksetje zit is voldoende.

Even een patch kabel in de WCD hangen met tester eraan, en kijken op welke volgorde je lampjes gaan knippen, dan weet je meteen hoe de WCD werkt.

De oudere dozen maken vaak nog gebruik van de A standaard, is op zich prima maar dan kun je dus niet op de aangegeven kleur aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
breew schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:51:
koop een RJ45 kabel tester... heeft hier in huis al ontzettend veel frustratie/gepiel gescheeld. kost ongeveer een tientje..
Die heb ik inderdaad al, ga ik gebruiken zodra ik Rensjuh zijn tip heb geprobeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
Oon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:52:
Aangezien je een krimptang hebt, heb je ook een tester? Zo'n goedkope die bij ieder netwerksetje zit is voldoende.

Even een patch kabel in de WCD hangen met tester eraan, en kijken op welke volgorde je lampjes gaan knippen, dan weet je meteen hoe de WCD werkt.

De oudere dozen maken vaak nog gebruik van de A standaard, is op zich prima maar dan kun je dus niet op de aangegeven kleur aansluiten.
Een patch kabel? Ik heb een kort ethernet kabeltje tussen de WCD en de muur, maar dat bedoel je denk ik niet? En als ik weet hoe die WCD werkt, hoe weet ik dan hoe ik de stekker moet maken? Op zich is al wel te zien hoe de WCD gemonteerd is, T586B terwijl de kleurvolgorde van rechts naar links: Groen-wit, Groen, Oranje-wit, Oranje, Blauw-wit, Blauw, Bruin-wit, Bruin moet zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Stefanbezema schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Een patch kabel? Ik heb een kort ethernet kabeltje tussen de WCD en de muur, maar dat bedoel je denk ik niet? En als ik weet hoe die WCD werkt, hoe weet ik dan hoe ik de stekker moet maken? Op zich is al wel te zien hoe de WCD gemonteerd is, T586B terwijl de kleurvolgorde van rechts naar links: Groen-wit, Groen, Oranje-wit, Oranje, Blauw-wit, Blauw, Bruin-wit, Bruin moet zijn...
Kort ethernet kabeltje is ook prima.

Als je weet op welke volgorde de WCD 'verkeerd' is aangesloten kun je 'm gewoon 'goed' aansluiten. Is niet heel netjes volgens de standaarden, maar er is geen technische of praktische reden waarom het niet zou kunnen.

In mijn ervaring willen die WCD kleuren nog wel eens op een andere volgorde zitten dan de pinnetjes intern, dus vandaar de tester. Als je weet welke volgorde eruit komt obv de aangegeven kleuren/cijfers dan kun je het zelf gewoon goed aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:54
Je kunt ook zien dat de nummertjes niet op volgorde staan, maar wel matchen met de 568A kleuren.
En ik kan het mis hebben maar volgens mij zit er achter de oranje-wit een A verstopt.

Volgens mij dus een 568A wcd, en momenteel heel verkeerd aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Als je naar foto kijkt zit blauw en groen al omgedraaid. Wissel deze 2 en probeer dan eens.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet er een tester op. want volgorde lijkt oke. (is het mogelijk niet)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dyckie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:23:
Als je naar foto kijkt zit blauw en groen al omgedraaid. Wissel deze 2 en probeer dan eens.
Dat hoort zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:31:
Zet er een tester op. want volgorde lijkt oke. (is het mogelijk niet)
Volgorde van de wandcontactdoos zit wel verkeerd he. Kijk naar de kleuren en de cijfers die erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stefanbezema schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:48:
Aha, dus de stekker laten zoals die is (T586B) en inderdaad de WCD kabeltjes op de juiste plek pielen met een LSA tang?

[...]
Ja, alleen wil je dan oranje en groen even omdraaien. Dus groen waar de WCD oranje aangeeft en vice versa. Het WCD is namelijk volgens 568A ingekleurd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dyckie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Volgorde van de wandcontactdoos zit wel verkeerd he. Kijk naar de kleuren en de cijfers die erop staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

De volgorde klopt niet 4 is bij weten nog altijd blauw en 6 groen. En hier is dit gewisseld. Zie bijgevoegde foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvt_bu2o2HA_EF6DQh6b7Cm0NRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXkHSm328dpvkqkLsEMyWRwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dyckie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

[Afbeelding]
Die volgorde zit al 25 jaar in mijn hoofd.
Wit-oranje, oranje, wit-groen, blauw, wit-blauw, groen, wit-bruin, bruin.
En dat is wat op de foto ook staat.
Standaard kleuren volgorde, check maar op een kabel.

edit: zie nu wel dat de nummering niet doorloopt, maar heen en weer springt.
Lekkere RJ45 wcd....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dyckie
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Die volgorde zit al 25 jaar in mijn hoofd.
Wit-oranje, oranje, wit-groen, blauw, wit-blauw, groen, wit-bruin, bruin.
En dat is wat op de foto ook staat.
Standaard kleuren volgorde, check maar op een kabel.

edit: zie nu wel dat de nummering niet doorloopt, maar heen en weer springt.
Lekkere RJ45 wcd....
Kleurcode ken ik ook wel maar je moet wel de volgorde volgen die de wcd aangeeft he. Anders werkt het niet en dat bedoelde ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
De kleuren staan toch ook gewoon aangegeven op de WCD zelf?
Meen ook dat er onder de "1" een "A" lijkt te staan, dit zou mogelijk nog betekenen dat je T-568A aanhoud als je deze kleurvolgorde aanhoud.
Misschien dat je dan alsnog de RJ45 zijde even op de T-568A manier aan moet sluiten.
Of natuurlijk de volgorde van T-568B aanhouden op de WCD en dan niet naar de kleuren kijken maar naar de cijfers die er bij staan.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Mits die nummers ook daadwerkelijk de pinnen zijn dan even blauw en groen op de wcd omdraaien. Dan zou het moeten kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanbezema
Wat ik van jullie behulpzame commentaren heb geleerd: De WCD gebruikt een 586A volgorde, de monteur heeft geprobeerd een 586B volgorde te maken, alleen zitten dus Groen en Blauw (4 en 6) verkeerd om... Waardoor het dus eigenlijk een mislukte 586B is geworden.

Dus is dan de oplossing die twee kabeltjes om te wisselen, de RJ45 586B te maken, en vervolgens te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Stefanbezema schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:51:
Wat ik van jullie behulpzame commentaren heb geleerd: De WCD gebruikt een 586A volgorde, de monteur heeft geprobeerd een 586B volgorde te maken, alleen zitten dus Groen en Blauw (4 en 6) verkeerd om... Waardoor het dus eigenlijk een mislukte 586B is geworden.

Dus is dan de oplossing die twee kabeltjes om te wisselen, de RJ45 586B te maken, en vervolgens te testen?
Precies dat. Kijk niet naar de kleuren maar naar de cijfertjes op de WCD, en sluit dan de juiste volgorde aan. Stekker aan de andere kant (in de meterkast) gewoon volgens 586B aansluiten, en dan zou het met een tester moeten matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
Oon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Precies dat. Kijk niet naar de kleuren maar naar de cijfertjes op de WCD, en sluit dan de juiste volgorde aan. Stekker aan de andere kant (in de meterkast) gewoon volgens 586B aansluiten, en dan zou het met een tester moeten matchen.
Top, ik ga het zo snel mogelijk proberen! Ik houd jullie op de hoogte _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hoop alleen wel dat je nog voldoende kabel hebt om aan te trekken, anders wordt het echt een gepiel...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanbezema
Oon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stefanbezema schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Vergeet niet wat ik zei hierboven, anders klopt 't alsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
CyBeR schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Vergeet niet wat ik zei hierboven, anders klopt 't alsnog niet.
Ah ja, oranje en groen omwisselen... maar maak ik de Wcd aansluiting dan niet 586A? Dan moet ik de RJ45 ook 586A maken toch? Als je goed kijkt zie je dat de nummers door elkaar heen lopen, als ik groen en blauw om wissel komen die twee uit op de plekken waar ze volgens 586B thuis horen. 4 en 6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Stefanbezema schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Ah ja, oranje en groen omwisselen... maar maak ik de Wcd aansluiting dan niet 586A? Dan moet ik de RJ45 ook 586A maken toch? Als je goed kijkt zie je dat de nummers door elkaar heen lopen, als ik groen en blauw om wissel komen die twee uit op de plekken waar ze volgens 586B thuis horen. 4 en 6...
A naar B is technisch gezien een crossover kabel.
Vroeger gebruikte je dat om twee PC's direct met een netwerkkabel aan elkaar te prikken.

Tegenwoordig heeft alle apparatuur (PC's, routers, switches, etc) zogheten "Auto-MDI-X", wat niets anders betekent dan dat elke PC en switch automatisch begrijpt dat er een crossover kabel gebruikt wordt en dan schakelt hij vanzelf z'n eigen aansluiting indien nodig.

Vroeger was het nog van belang, tegenwoordig maakt het niks uit of je A of B gebruikt en ook niet of je mix-and-match doet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stefanbezema schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Ah ja, oranje en groen omwisselen... maar maak ik de Wcd aansluiting dan niet 586A?
Nee, dan maak je 'm B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Als je oranje en groen nu gaat wisselen maak je de A. Het enigste wat TS moet doen is blauw en groen wisselen en het is de B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dyckie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Als je oranje en groen nu gaat wisselen maak je de A. Het enigste wat TS moet doen is blauw en groen wisselen en het is de B.
ten opzichte van de kleurcode op het wcd, waar ik het over had, niet, die is A.

TS kan namelijk het beste de hele WCD netjes opnieuw aansluiten ipv alleen de verkeerd aangesloten draden omwisselen. Wie weet wat die gast gedaan heeft. En dan daarbij dus tov de markering, oranje en groen omdraaien want aangegeven in A en TS wil B.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
Nou, als je goed kijkt, zie je dat Groen momenteel in 4 zit, het lijkt plek 6 maar op de WCD staat 4, net onder het groene kabeltje, zwart cijfertje. Dus in 4 moet sowieso een blauwe, dat geld voor zowel A als B. Blauw zit momenteel in plek 6, dat getalletje zie je net onder het blauwe kabeltje, wat op plek 4 lijkt, van rechts af geteld. Als ik de kabeltjes aanleg volgens de kleurcodering die je op het witte kunststof te zien is, krijg ik dit:

1: groen-wit
2: groen
3: oranje-wit
4 (eigenlijk 6): oranje
5: blauw-wit
6 (eigenlijk 4): blauw
7: bruin-wit
8: bruin

Wat overeenkomt met T568A, omdat 4 en 6 omgewisseld zitten op de WCD. Dyckie heeft dus gelijk als ik groen en blauw omwissel want dan krijg je:

1: oranje-wit
2: oranje
3: groen-wit
4 (eigenlijk 6): groen
5: blauw-wit
6 (eigenlijk 4): blauw
7: bruin-wit
8: bruin

Wat dus weer overeenkomt met T568B... Als ik doe wat jij zegt zou ik inderdaad T568A krijgen, mits 4 en 6 op hun 'eigen plek' zouden zitten :)

Maarrrr volgens McKaarnos maakt het dus niet uit wat ik ervan maak. Hoe dan ook, hoe de WCD momenteel gemaakt is, is zowel niet A als B, maar een niet werkende combinatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb goed gekeken, en ik heb genegeerd hoe de draden nu zitten want zoals ik al zei: dat moet je gewoon lekker opnieuw doen. En als je de kleurvolgorde op het wcd aanhoudt krijg je 568A (met groen op paar 1). Maar je wilt B, dus moet je groen en oranje even omwisselen tov wat er aangegeven is. Dat is namelijk het enige verschil tussen A en B.

Je kunt A en B op zich door elkaar gebruiken, dan maak je een cross kabel. Geen enorm probleem want de meeste apparatuur kan daar tegenwoordig mee omgaan, maar 't is altijd beter om 't netjes te doen.

Je hebt gelijk dat die oranje draden nu toevallig zitten zoals ik zeg dat ze moeten zitten, maar nogmaals dat is niet waar ik op doelde.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbezema
Het is gelukt! Ik type dit nu op mijn pc met een heerlijk snelle bekabelde verbinding haha. Ik heb de groene en blauwe in de wcd omgewisseld, (met dank aan mijn nieuwe LSA tang), stekkertje in de meterkast met T568B gemaakt, tester erop en alle lampjes werden keurig groen. Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft!

@CyBeR Ah ja ik snap wat je bedoelt, alleen hoefde ik op deze manier niet alle draadjes los te wrikken, alleen blauw en groen dus ;) Toch bedankt voor je input!
Pagina: 1