Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-03 17:43
Na een kleine week/weekend van verbazing toch maar even een vraag hier stellen.

Ik ben mijn arcadekast een raspberry update aan het geven. Voorheen draaide dit op een aangepaste PC maar nu ik eindelijk een raspberry 4 heb ontvangen was het tijd om deze te vervangen. Op zichzelf heb ik het allemaal aan de praat, maar worstel met de VGA (en vele met mij). Mijn probleem lijkt niet helemaal te matchen met de rest van het internet (of het wordt mij niet duidelijk).

Mijn probleem:
VGA (via conversie kabel op HDMI port 0) werkt alleen als ik ook op HDMI port 1 een hdmi scherm aansluit. Het VGA scherm werkt dus prima, maar er moet een tweede HDMI monitor met zwart beeld aanhangen om de VGA aan te houden, trek ik de tweede kabel eruit dan is het beeld weg... kan toch niet helemaal de bedoeling zijn.

Mijn vermoeden is de HDMI-to-VGA kabel, deze heeft geen additionele USB voeding (die je soms wel op internet ziet). Aan de andere kant, het tweede scherm voorziet die adapter natuurlijk ook niet van voeding.

Wat mis ik, iemand een idee?

Beste antwoord (via BrennuS op 10-10-2022 08:21)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je kunt ook een HDMI-dummyplug proberen, dat neemt de oorzaak niet weg, maar is wellicht een makkelijke en snelle uitweg.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoCL
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-12-2022
Ben niet vertrouwd met dit specified probleem, maar HDMI output hangt erg af van de RPi EEPROM firmware versie die je draait - verklaart allicht ook waarom je resultaten afwijken van wat anderen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Welke kabel of adapter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is DVI aansluiten een optie? HDMI naar DVI zijn veel simpeler kabels met ook beter beeld omdat het digitaal blijft...

Ik vermoed dat je ergens een monitor specificatie moet opgeven om een auto detectie te omzijlen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
@IvoCL de firmware is nog wel iets waar ik extra naar kan kijken, bij mijn weten zou deze up-to-date moeten zijn. controle zeker even waard

@memphis z'n naamloos dingetje, maar via een officiele raspberry verkoper (ik weet het garantie tot de deur). aan 1 kant HDMI en aan de andere kant VGA en audio. rare is natuurlijk dat hij het wel doet als ik er maar een tweede scherm aanhang.

@pennywiser dat was het overwegen waard als het ingebouwde scherm DVI had ;) op zich werkt de opgegeven scherm juist,

iemand ervaring met z'n verloopstuk met USB voeding?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je kunt ook een HDMI-dummyplug proberen, dat neemt de oorzaak niet weg, maar is wellicht een makkelijke en snelle uitweg.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switching Power
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-03 20:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
@FirePuma142 interessant, hou ik in mijn achterhoofd

@Switching Power dank voor je tip, deze opties was ik al tegengekomen en de verschillende combinaties zijn geprobeerd.Het lijkt erop dat hier het issue nu niet ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrennuS
@FirePuma142 is een leuk dingetje maar pakte hier niet goed uit. effect was nog steeds dat geen beeld had op de primaire monitor met VGA.

@Switching Power alle combies zijn wel geprobeerd, ik zie ook het effect op de monitor en dat deze de wijzigingen oppikt. Alles lijkt meer op de hardware van de convertor te wijzen die een bepaald "aan" signaal niet teruggeeft.

Het is mij uiteindelijk gelukt door van via een verloop micro hdmi -> hdmi en dan een verloop via hdmi -> vga te gaan. Ook niet sjiek maar het verloopje micro hdmi -> VGA deed het gewoon niet :'(

Ik kan nu weer even door en bouw wat technische schuld op in de bekabeling 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:42

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1