Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis ver/aanbouw, oude zonnepanelen,extra panelen? Herbruik?

Pagina: 1
Acties:

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:00
Wij zitten midden een verbouwing. Gaat om een oud huis uit 1906 waarvan 2/3e gesloopt is en er een nieuw stuk tegen het bestaande aangebouwd gaat worden.

Er liggen (lagen dus) 10 panelen op het dak. 4 op het schuine stuk en 6 op het dak van de serre. De installateur gaf aan dat meer panelen op het schuine dak geen goed idee was in verband met de verzwakte constructie van het huidige dak. (de balken waren dan ook niet heel bijzonder meer) Echter, het hele dak is verwijderd, op het bestaande wordt een nieuwe kap gebouwd en bij de aanbouw uiteraard ook. Daar is nu ruimte voor ik denk een paneel of 20 en mogelijk wel meer.

Er hangt een SolarEdge SE2200 omvormer. De panelen zijn BVM6610P-255. (255W).

Volgens mij leverden deze panelen zo'n 1500-1750 kWh op afgelopen jaren, ons verbruik schommelt zo rond de 3500 kWh.

Mijn vraag is simpel, maar mogelijk met een complexer antwoord: Is het wijs om deze panelen er weer op te leggen straks en meer panelen aan te schaffen en die er bij te leggen? Of is het wijzer om de panelen te verkopen en een compleet nieuwe set aan te schaffen? De huidige panelen zijn (gok ik, vorige eigenaar) uit 2014.

We hebben nog een klassieke CV ketel, geen electrische auto.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

De tweedehandsmarkt is al net zo overspannen als voor nieuwe spullen, dus je kan het goed verkopen en dan precies terug kopen wat je hebben wilt en mooi past. Dan heb je ook niet 2 verschillende typen panelen naast elkaar op het dak.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:36
verkopen en lekker nieuw leggen met hoog vermogen.

wat kost dat setje? :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 21:08
Ik kan niet in je portemonnee kijken.

Uiteindelijk ga je er op verdienen (besparen) door er meer panelen te leggen. Hoe snel je het terugverdiend hebt ligt aan het type panelen en de omvormer die je gebruikt. Als je het financieel kunt betalen... --> Koop een nieuwe omvormer en nieuwe panelen (of iets minder oude panelen) en leg dat dak helemaal vol.

Qua prijs / kwaliteit zou ik altijd 1 generatie ouder kopen (330 - 350wp) ipv de nieuwe generaties (375 - 400). De prijs per wp is in de "oudere generatie" een stuk voordeliger (oftewel je terugverdientijd is lager (je hebt de investering er sneller uit)).

Verder advies, leg meer panelen / capaciteit dan wat je daadwerkelijk nodig hebt. Een groot gedeelte van je productie vindt plaats in het late voorjaar, volledige zomer , vroege najaar. In de herfst en winter is je productie een stuk lager. Door meer capaciteit te leggen, heb je ook in de periode van de herfst / winter productie die je zelf kunt opmaken. Dit is misschien nu wat minder interessant (saldering), maar straks als de saldering afgebouwd wordt / verdwenen is, is dit wel van toegevoegde waarde. Nu (nog) met een wat hogere Terugleververgoeding (TLV) kun je er ook nog wat aan verdienen.