Vraag

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 22:43

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
[update]

ik druk zojuist op verzenden voor versturen van dit topic, en ik kom in plexamp de navigatie tegen om ook via folders te navigeren _/-\o_ _/-\o_ . Dat is al een hele verbetering.

Ik zou graag nog wel beter op losse nummers willen kunnen zoeken (nog steeds rare hits), maar voor het navigeren naar livesets/concerts is dit al een goed begin.

[/update]

Sinds 2 jaar draai ik een unraid server en mijn kennis wordt steeds beter en ik begin comfortabeler te worden met unraid.

Situatie nu

Ik heb e.e.a. al draaien, maar ik ben op dit moment vooral op zoek naar een goede muziekserver. Er zijn een aantal opties die ik al geprobeerd heb en vele opties online bekeken, maar die zijn vooral gericht op albums en via meta data vooral mooie plaatjes en structuur in laden.

Ik ben zelf nog van de tijd dat ik losse nummers van 25 jaar verzamelen heb en ik zou vooral mijn livesets / concerts (1 lange mp3) graag willen organiseren. M.a.w. ik ben minder gefocussed op het mooi en gestructureerd ordenen van volledige albums, maar liever op genre / livesets en losse nummers.

Op dit moment staat alle muziek in folders geordend (muziek --> albus of livesets --> Livesets--> blues / trance / club / etc).

De tekortkomingen

Op de server draait plex, wireguard voor VPN direct access en airsonic. Plex ben ik niet van onder de indruk voor muziek. Werkt vast mooi met albums, maar ik kan mijn losse nummers niet (goed) vinden.

Airsonic lijkt al veel beter te zijn (snelle search, losse nummers makkelijk te vinden), maar allerlei workarounds om muziek ook zonder VPN om mijn muziek te kunnen benaderen is irritant.

Daarnaast vind ik een web-player niet van deze tijd (Dsub heeft weer een VPN login nodig)
Ook ontbreekt er een goede W10 speler, VM om een android app op W10 aan de praat te krijgen verdient ook niet de schoonheidsprijs.

eisen en voorkeuren

Ik wil perse een client-side speler hebben die de muziek kan benaderen zonder de VPN op te te zetten, óf (als het echt moet) alleen automatisch een VPN openzet voor alleen de muziek-client.

Ik ben veel in het buitenland en ik wil niet dat alle mijn data via mijn thuisserver gaat (navigeren/downloaden data etc). M.a.w. ik wil niet telkens mijn VPN uit en aan moeten schakelen. Daarnaast is er vaak een conflict tussen mijn Wireguard VPN tunnel en Mullvad waardoor ik niet beide tegelijk kan gebruiken.

in het kort zoek ik:

muziekserver die:

-gefocussed op losse nummers en livesets met snelle search, bijv. ondersteuning voor navigatie in folder structuur zoals in server geupload
-goede search die ook op file-name kan zoeken; meta-data van de files zijn out-of-date en ben helaas niet van plan om alles te gaan ordenen.
-goede, liefste non-webbased, clients voor android en w10 (IOS geen pré, maar zou fijn zijn)
-toegankelijk buiten LAN, maar zonder VPN's etc. Plex is een goed voorbeeld wat goed werkt voor mij, maar gefocussed op muziek
-integratie van spotify/deezer is leuk, maar geen eis
-mag payware zijn, liefste eenmalig, geen abbonement.

huidige software

De software die ik op dit moment draai:

-unraid
-plex server
-home assistant
-airsonic
-mopidy (krijg ik niet aan de praat)
-wireguard voor directe VPN
-DelugeVPN voor Mullvad VPN (nog niet draaiende)
-Toekomst, Radarr/Sonarr

Ik heb in mijn zoektocht nog niet echt kunnen vinden wat ik zoek. het is jammer dat Airsonic niet zonder VPN en web-client kan draaien, maar qua opties ben ik daar heel tevreden mee.

Mochten er een aantal opties zijn die Airsonic via bijv. Musicbee uitgebreid kan worden, kan ik daar mee leven, maar nogmaals, ik wil geen VPN op moeten zetten en daarom denk ik dat ik van Airsonic moet afstappen.

Graag hoor ik van jullie wat de opties zijn en ervaringen!

...

[Voor 7% gewijzigd door Seesar op 03-10-2022 10:08]

T60P Widescreen

Alle reacties

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Zelf geen ervaring, gebruik voor muziek momenteel Plex (plex AMP)...

heb even gekeken in de Community Applications en kwam de volgende plugins/dockers tegen:
- Beets
- Deemix
- Gonic
- Euterpe
- LMS - Lightweight Music Server
- mStream

en er zullen er nog wel een aantal tussen staan, en anders kun je via de CA door naar de DockerHUB voor meer containers, of gaan kijken naar andere software in een VM.
en voor remote toegang zou je evt. kunnen kijken naar een reverse proxy, Bijv, LS.io's SWAG

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Nextcloud misschien iets? Daar zijn ook multimedia-apps voor te krijgen. Zal vast ook wel een muziekspeler tussen zitten.

https://rello.github.io/audioplayer/

[Voor 14% gewijzigd door vj_slof op 04-10-2022 12:10]

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@vj_slof wow - dat is wel echt het spammen van een product om het spammen, bijna op het niveau van, koop een macintosh dan heb je macOS daarin zit Muziek wat echt een geweldige muziek speler is die direct vanuit de cloud (icloud) je nummers af kan spelen, waar ook ter wereld... zo opmerking lijkt me niet heel erg behulpzaam omdat het simpelweg niet voldoet aan de TS vraag.

@Seesar - je geeft aan een beetje moeite te hebben met VPN achtige constructies, maar tegelijk zoek je vermoedelijk de gemakkelijkste tooltjes met daarbij vermoedelijk ook de minste beveiliging. het verstoppen van dit soort zaken achter een VPN is echter wél een vrij goede manier om te zorgen dat er geen rotzooi getrapt kan worden en dat er geen exploits naar het wereldvreemdeweb (pun intended) openstaan waarmee minder vriendelijke pipos je data kunnen aanvallen.

Ik zou wat dat betref iedereen, te alle tijden op het hart willen drukken om juist wél voor de vpn route te kiezen, en dit overal toe te passen waar je normaliter met portforwarding aan de slag zou gaan...

het is immers veel makkelijker om toegang te verschaffen voor die paar mensen dan om het afdoende dicht te timmeren voor die miljoenen andere.

• vj_slof
i-chat schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:05:
@vj_slof wow - dat is wel echt het spammen van een product om het spammen, bijna op het niveau van, koop een macintosh dan heb je macOS daarin zit Muziek wat echt een geweldige muziek speler is die direct vanuit de cloud (icloud) je nummers af kan spelen, waar ook ter wereld... zo opmerking lijkt me niet heel erg behulpzaam omdat het simpelweg niet voldoet aan de TS vraag.
Niks kopen, het is gratis en een prima manier om je bestanden, of het nu audio, videos of data’s zijn op een makkelijke manier te beheren en over ter wereld te bereiken en je hebt zelf totale controle. Genoeg audiospelers en apps die tegenwoordig webdav ondersteunen dus directe toegang tot je muziekbibliotheek hebben. Of zoeken binnen je muziekcollectie ook op mp3 tags kan weet ik niet binnen Nextcloud maar het zal me niet verbazen dat zoiets er wel voor is.

• vj_slof
vj_slof schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:51:
[...]

Niks kopen, het is gratis en een prima manier om je bestanden, of het nu audio, videos of data’s zijn op een makkelijke manier te beheren en overal ter wereld (of je eigen netwerk) te bereiken en je hebt zelf totale controle. Genoeg audiospelers en apps die tegenwoordig webdav ondersteunen dus directe toegang tot je muziekbibliotheek hebben. Of zoeken binnen je muziekcollectie ook op mp3 tags kan weet ik niet binnen Nextcloud maar het zal me niet verbazen dat zoiets er wel voor is.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 22:43

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Er lijkt een kleine misverstand te zijn. Ik zoekalleen een mogelijkheid om muziek met mijzelf te delen de rest zal via vpn gaan. Ik heb ook niet de intentie mijn muziek met anderen te delen.

M.a.w. plexamp werkt al redelijk goed (folder structuur navigatie), maar de search voor losse nummers ben ik niet super tevreden mee. Maak ik mij met plex significant kwetsbaarderder buiten de lan?

Mijn voorkeur is echt niet om telkens een vpn open te zetten als ik muziek wil luisteren op mijn mobiel of laptop. Dat is gewoon heel irritant. Ik kan de vpn niet continu aan laten staan omdat ik niet al mijn verkeer via NL/huis wil laten gaan.

Ik zag al een aantal suggesties, ik ga die eens bekijken.

T60P Widescreen

• vj_slof
Niet om te spammen... maar alles wat jij zoekt zit volgens mij in Nextcloud. De optionele app in Nextcloud genaamd Music kan in metadata scannen en zoeken.

Ik snap dan ook niet zo goed waarom @i-chat mij hier beschuldigd van spammen. De software is gratis, open source en kan op je eigen hardware draaien. Van simpele Raspberry Pi tot zware server. Juist de apps die je aan Nextcloud kunt toevoegen maken het een flexibel systeem en voldoen wel degelijk aan jouw vraag hier.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@vj_slof
offtopic:
oke laat me het dan met een ander voorbeeld uitleggen.

als ik zeg dat ik dagelijks een notitie wil kunnen schrijven om dingen te onthouden.
a: raadt je dan aan een notitie app te installeren, op mijn telefoon (gratis of betaald)
b: raadt je me dan aan een hele pc te installeren en daar office op te draaien zodat ik gebruik kan maken van de pro-versie van oneNote.
c: moet ik een hele webserver inrichten daar nextcloud op draaien en daar een notitie-plugin installeren.

als de vraag is: ik zoek en goede manier om al mijn bestanden te sorteren, om ze eventueel online te kunnen bwerken, notities te maken en beheren, een online fotoboek tee heben, en muziekjes af te spelen. Dan zou het antwoord inderdaad c kunnen zijn... maar dat was niet de vraag ... de vraag was een muziek-oplossing. en dan is die van nextcloud niet eens zo geweldig, of ronduit slecht als je moeite en resources afzet tegenover het verkregen nut.

kortom: nee - nextcloud is niet een, 'lost automagisch al je problemen op -programma' het is vrij goed in het 'een alternatief zijn voor zaken als dropbox' en daar blijft het dan ook bij, dit programma er te pas en te onpas erbij halen ... is gewoon het soort 'spam' dat je krijgt van mensen die veel te enthousiast zijn over één bepaald product. 'vandaar dat ik eerst met een apple voorbeeld kwam, het als ook een Hobby*buntu voorbeeld kunnen zijn.

Maar nu ontopic: @Seesar ja als je webdiensten zoals plex, of eigenlijk elk andere toetje me een webinterface, buiten je lan beschikbaar gaat stellen, is er de kans dat er exploits in de code of in de httpd-service zitten en dat je dus een ingang naar binnen je lan openzet.

als je aangeeft dat je geen VPN wilt omdat je dan alle verkeer via je thuisverbinding zou moeten sturen kan ik je direct uit die nachtmerrie helpen, dat is nergens voor nodig. je kunt namelijk prima een split-tunnel vpn oplossing kiezen...
Bij een split-tunnel - krijg je een soort virtuele router die kijkt waar data heen moet, als dat het internet is dan gaat dat gewoon direct via je lokale gateway naar het WWW, is het data dat over de vpn moet dan gaat het via de VPN, bij sommige oplossingen kun je zelfs nog aangeven dat bepaalde delen van het WWW alsnog via je vpn moeten (bijvoorbeeld om netflix in je thuisregio te kunnen kijken).

Hoe je dat in de praktijk moet installeren ligt sterk aan de gekozen oplossing.

in dit geval (omdat je eigenlijk maar één bepaalde dienst via de vpn wilt laten lopen) is één van de makkelijkste oplossingen daarbij wellicht ZeroTier omdat die al een alternatief op splittunnel doet in de default configuratie. je kunt dan lettelijk vanuit de app lid worden van een virtueel lokaal netwerk en je muziekdienst benaderen via dat ip... in de practijk ziet dat er dan vaak uit als...

laptop ergens in de wereld via een internet cafe... 192.168.81.232 : 92.81.151.4 // 10.16.0.11
servertje thuis waar je muziek op staat 192.168.1.3 : 82.113.20.44 // 10.16.0.10

(notie lokaal ip : global ip (nat) // vpn ip

om die verbinding dus krijgen tussen je laptop muziek app en je thuisservertje kun je 2 routes nemen...

of je kijkt naar je publieke ip thuis : 82.113.20.44 en maakt op je thuis router een port-forward naar 192.168.1.3 in je muziek app mak je dan vaak een verbinding met externe server via dat er uitziet als 82.113.20.44:10471 (ip:portforward)

of je benadert hem via zijn vpn-ip zonder portportward naar 10.16.0.10 wat dan ook direct het ip is dat je in je muziekapp invult *

* let er wel op dat, hoewel een virtual-lan in heel veel gevallen out of the box goed werkt, het some wel last heeft met zaken als auto-discoveryservicess. (het automatisch vinden van diensten op een netwerk zoals: bonjour) je zult dan, in sommige gevallen, dus alsnog handmatig ip-adressen en portnummers moeten invullen ook als je geen gebruik maakt van portforwarding)

Als dat via een dienst als zerotier gaat kun je voor een klein aantal pc's gratis een hosted vpn server oplossing nemen. of je kunt als je dat graag wilt kiezen om de gateway zelf te hosten dan dan is het SWS gratis. **

ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijker heb gemaakt...

**: split dns kan ook via OpenVPN en een openvpn server... en volgens mij zelfs ook via wireguard maar voor een uitgebreide howto zou je even moeten google'n.

[Voor 52% gewijzigd door i-chat op 05-10-2022 19:23]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee