Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NIBE S2125 + SMO S40 CV pomp herrie (2e PWM pomp)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Ik heb afgelopen weken een S2125 + SMO S40 geïnstalleerd, en gisteren geactiveerd.

Éen van de tegenvallers is het lawaai van de circulatiepomp.
De hoofdpomp (PWM gestuurde "NIBE CPD11 25/65"/ "Grunfos UPM2 25-70") is perfect. Bijna niet te horen.

Maar de klassieke CV pomp ("NIBE FLEX AS 15-70" / "Grunfos UPM3 FLEX AS 15-70") is veel te lawaaierig. Zelfs als ik in de benedenverdieping staat, naast de oude vloerverwarmingpomp, hoor ik de nieuwe flex duidelijker dan die oude.

Een aantal vragen:
- Iemand gelijke of andere ervaring met deze pomp?
- Wie weet een mooie *stille* klassieke pomp?

En de echte vraag:

De SMO S40 *kan* een 2e PWM pomp aan, maar in combinatie met een 2e warmtepomp. Weet iemand of deze uitgang ook voor de afgiftecircuit pomp ingesteld kan worden? En hoe?

Ik kan natuurlijk een handmatig PWM stuurinktje in elkaar prutsen, dan kan ik de snelheid regelen, maar mooier zou zijn als ik dit via de SMO S40 kan regelen.

Alle reacties

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:55
Is het echt de pomp zelf of is het het lawaai in de leidingen in het 2e circuit? Teveel koppelingen en bochten en te dunne leidingen zorgen voor een hoop lawaai. Als de pomp vervolgens hard moet draaien om voldoende flow te krijgen, dan ga je het zeker horen. Een warmtepomp verpompt het liefst veel water met een lagere temperatuur om voldoende warmte te transporteren. Daar moet je systeem wel geschikt voor zijn.

Wij hebben ook zo'n Grunfos in het secundaire circuit, maar ik hoor 'm totaal niet.

• cybermaus
Echt exact dezelfde model Grundfos? Welk model heb je precies?
Of "ook een Grundfos"? Het ene model is het andere niet.

Edit: Ik lees documentatie van de Grundfos website, en heb de hele pomp verkeert begrepen: Dit is ook een instelbare pomp, met PWM en met een drukknop voor 3 standen en hij stond op de hoogste. Dat verklaart het lawaai (alhoewel, de grotere PWM pomp is op maximale snelheid nog steeds stiller dan deze)

Maakt mijn tweede vraag wel nog belangrijker:

Is het mogelijk om met de NIBE SMO S40 om ook de circulatie pomp voor het externe afgifte circuit als PWM aan te sturen. Normaal is dit een aan/uit aansluiting. Er is een 2e PWM sturing, maar die is normaal voor een load pomp voor een tweede warmtepomp.

Daarnaast is er ook nog een ongebruikte PWM2 in/uitgang (naast PWM1 en PWM0 voor laadpomp 1 & 2)

[ Voor 97% gewijzigd door cybermaus op 04-10-2022 09:29 . Reden: Extra info Pomp ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 11:29
Ik was toevallig een beetje aan het oriënteren op de S40 en ik kwam je draadje tegen.

Het heeft mijns inziens niet zoveel zin om een PWM geregelde pomp op je verwarmingscircuit te hebben. Want hoe zou je deze aan willen sturen? En bovendien, hoe zou de S40 dit moeten regelen?

Dit soort pompen hebben dikwijls een ingebouwde regeling die je in een paar stappen kan instellen en die dit heel intelligent doen. Lees je eens in op bijvoorbeeld:
https://www.comwo.nl/nl/b...en-van-de-circulatiepomp/

Een externe PWM sturing zal niet snel een dergelijke regeling ingebouwd kunnen hebben, aangezien je ook de debiet/drukverschil data zal moeten weten.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• cybermaus
Als je bedoeld, hoe zou de S40 dit moeten regelen electrisch...wel dat is dus mijn vraag. Er is een ongebruikte PWM2 uitgang (en ook PWM0 is niet gebruikt, want geen 2e warmtepomp) maar is dat in de software aan te zetten.

Maar als je bedoeld, hoe zou de S40 moeten weten hoe de snelheid in te stellen.... wel, de S40 weet de aanvoer en retourtemp van het afgifte circuit (BT25 en BT71 uit mijn hoofd) dus de snelheid kan dusdanig zijn dat deze de gewenste delta hebben? Als het water te koud terugkomt, sneller pompen. Te warm, langzamer pompen.

Alhoewel, gewoon handmatig op een vast percentage zetten zou ik ook OK vinden.
Ik dan de debieten zelf niet direct in de gaten houden, maar wel het gevolg ervan, de delta temperaturen, en die moet je dan natuurlijk wel goed in de gaten houden.

Maar mogelijk denk ik er allemaal te makkelijk over.
Voorlopig heb ik de volgende stappen genomen:

- De UPM3 Flex heeft een knopje, ik kan gewoon uit 3 snelheiden kiezen.
- Ik heb alle thermostaatkranen helemaal open gezet.

Daarmee is het probleem al een heel stuk minder. De UPM2 is nog steeds stiller.
Als het echt koud word ga ik de temperaturen eens goed in de gaten houden. Mogelijk zet ik er een ESP32-Tasmota naast met een PWM sturing

Edit: temp verschil nu, maar de kachel staat eigenlijk nog niet aan. Hij lijkt enkel de buffer op 20C te houden. Ik moet nog eens kijken of dat niet lager kan, maar is de default
De sprongen is waar ik de knoppen open gezet heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOK2dRS-SuX9vqvY7Wagn7RJvD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmMbmIhPqVcFn5PGBecLrqrI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door cybermaus op 06-10-2022 21:34 ]

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 20:10
Normaal gesproken word er bij een warmtepomp en vloerverwarming een open verdeler gebruikt zonder pomp. Zodat de warmtepomp goed kan regelen op aanvoer en retour en wilt een goede delta T aanhouden. Werkt dat nu niet tegen elkaar in? Of zijn het 2 gescheiden systemen met een buffervat?

• cybermaus
Buffervat inderdaad. Daarom ook die 2e pomp in het afgiftecircuit (of extern circuit in NIBE manual speak)
Combinatie vloer en radiator.

Ik had express de S2125 genomen, omdat die evt naar de klassieke 60 of zelfs 70 graden kan dankzij de propaan koudemiddel. Maar ik ga eerst eens kijken hoe het werkt op 45.

[ Voor 51% gewijzigd door cybermaus op 18-10-2022 15:59 ]

• Erikky
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2022
Hallo @cybermaus ,

Semi Off topic vraagje:
Welk model van S2125 heb je juist geplaatst, en wanneer had je die besteld? Ik had eind maart een S2125-12 (400V) besteld bij mijn installateur, maar voorlopig lijkt Nibe hem nog niet te kunnen leveren... Toch las ik elders toch ook al dat er units met vergelijkbare besteldatum toch al geleverd werden (al weet ik niet welk type precies). We plannen om binnen een 2,5 maand te verhuizen, dus is het toch even spannend afwachten of de pomp er tijdig zal geraken of niet!

Alvast bedankt!
cybermaus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:48:
Ik heb afgelopen weken een S2125 + SMO S40 geïnstalleerd, en gisteren geactiveerd.

• cybermaus
via DM geantwoord.

• dennistijsen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 20:48
Hoi Cybermause.
Ik verwacht mijn s2125 met SMO s40 ook binnenkort maar heb moeite om de cdp 11 25/65 pomp te vinden. Nog tips?

Vr grt Dennis

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

• cybermaus
Het is gewoon een Grundfos Grunfos UPM2 25-70 180
Na aansluiten meld de NIBE dat zelfs. Zelfs de SMO-S40 meld de pomp onder het Grundfos model.

Deze bijvoorbeeld of Marktplaats is eigenlijk dezelfde, maar met 130mm inbouwmaat ipv 180.

Die inbouwmaat is alleen maar de hardafstand tussen de twee aansluitingen, bij de 180 steken die gewoon aan beide kanten 2.5cm verder uit.

Of je die van markplaats neem, of toch liever een nieuwe mag je zelf weten, maar nu ik er een gemonteerd hebt en weet hoe ze werken, zou ik niet meer bang zijn om het even welke andere PWM gestuurde 25-XX pomp van Grundfos te nemen.

• cybermaus
Overigens, om deze post te beantwoorden:

De herrie was een combinatie van factoren:
- De pomp liep initieel op volle snelheid op hoog koppel (er zit een knopje om het koppel / de opvoerdruk in te stellen, maar ik heb helemaal geen XX-70 opvoerdruk nodig)
- Het is een 15-XX pomp op een DN20 leiding (alhoewel dat niet geheel ongebruikelijk is)
- Er zat inderdaad een resonantie in de leiding (een kleine aanpassing in de lengte naar de eerste bocht verminderde het geluid ook al enigszins)

En het allerbelangrijkste
- Op 75% PWM aansturing maakt de pomp *heel* veel minder herrie, maar verzet nog altijd dezelfde hoeveelheid water. Of althans, tussen 50% en 100% zit geen delta-temperatuur verschil tussen aanvoer en retour. Ik denk dat de pomp boven de 50% alleen aan het vechten is, en bij 75% wordt dat echt hoorbaar).

Ik heb een klein printje gemaakt die de pomp PWM stuurt. Bij geen warmtevraag 5% stand-by (5W energie) en bij warmtevraag 75% (25W energie) Volle 100% was 35W energie en op stand 3 zelfs 50W. Toch ook wel van belang bij 24/7 draaien.

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-11 09:48
Hoi Cybermaus,

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zelf de S2125 (3 fase variant) + SMO S40 installeren. Ik had er ook eentje besteld in april (impuls aankoop n.a.v. oorlog Oekraïne) en net voor de kerst vakantie binnen gekregen. Van de kerst fundering gemaakt en buitenunit op zijn plek gezet en grondleiding aangesloten en nu geluidswal (stenen muurtje) aan het metselen achter de unit. (zie foto's) Op dit muurtje komt ook de werkschakelaar. (nog nog tijdelijk op een paaltje) Daarnaast ben ik hydraulisch schema aan het ontwerpen die het beste past bij mijn situatie.

@cybermaus wat stuurt bij jouw de CV circulatie pomp aan? (in alle hydraulische schema's met buffer van Nibe is de circulatiepomp niet verbonden met de SMO S40...)
Mijn plan is nu om hiervoor een bedrade zoneregeling (9 zones) aan te schaffen die de circulatiepomp bedient. De zone regeling dient vertraagt de pomp aan te zetten. (Bijv na 1 minuut.) Zodat de actuatoren op de verdeler helemaal open staan. (Voor zone regeling twijfel ik tussen Loxone, ThinKnx of Velbus).

Kun je niet elk merk PWM pomp nemen voor de hoofdpomp? Bijv DAB evoplus heeft ook PWM of 0-10v aansturing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8Z7BqV7Tkz8I4yXuRHvsg2vsJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PattyfeJtp1MUZwlEu5KLH6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLOs8D4ASD9dGUaWjFOCRDGF7ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcQqAGErFbzCJBSSuwGnZPpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX3kAparcyw04mms15fWhWnZmdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGEFq7QGtk9zblFxFrF9jbWi.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1