Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefVdV
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-12-2022
Hallo,

Door de berichten die de laatste weken verschenen over het hoge stroomverlies bij het opladen van een (hybride) elektrische wagen, zou ik het stroomverbruik bij mij privé te weten willen komen.
De batterij van de wagen wordt opgeladen via een standaard stekkercontact buiten en met een slimme kabel van Nexxtmove (https://www.powerdale.com/nl/product/mobile).
Welke stroomverbruik meter kan ik tussen de stekker en de slimme kabel plaatsen?
Hier op de website had ik ergens onderstaande meter al eens terug gevonden. Is deze geschikt voor buiten gebruik? kan deze tussen de Smartkabel en een standaard stekkercontact geplaatst worden?
https://www.conrad.be/p/v...m=sem6&searchType=suggest

Alvast bedankt

Beste antwoord (via StefVdV op 05-11-2022 18:57)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Ziet er uit als gewoon een EVSE, eigenlijk ben je al op het juiste spoor: kWh uit stopcontact > kWh in batterij moet je beide meten.

Afhankelijk van het model auto is er ongeveer 100-200W baseload, en heb je afhankelijk van laadvermogen ongeveer 5 tot 15% inverter verlies.

Het is een van de redenen waarom je bij het kiezen van een EVSE doorgaans, als efficiëntie en bron van je elektra het net is, 'zo groot als mogelijk' wil gaan. Ik ken je PHEV niet (want dat heb je niet vermeld) maar veel EV's laden 3 fase 16A, dus ~11kW. Omdat het inverterverlies beperkt is op zo'n moment én je bovendien minder verhoudingsgewijs last hebt van de 'baseload' van je auto (computers e.d. die aan staan), komt er meer stroom in het batterijtje dan dat er bij een 10A 1fase "granny" EVSE in zal komen (want je bent al 0.5-1A van die granny kwijt aan de computers, en bij minder vermogen is er doorgaans meer inverterverlies).

Het verhaal is anders met zaken als slimme EVSE's, zoals een Zappi -- die kan uitlezen wat je zonnepanelen doen/wanneer je stroom het goedkoopst is, en zo 'slim' je auto laden. Zo veel mogelijk eigen stroom (en dan maar trager, gratis stroom traag is beter dan dure stroom snel, is de gedachte).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je laatste link werkt niet. Maar als er niet expliciet staat dat deze geschikt is voor buiten dan nee.

Daarnaast moet je er dus wel één hebben die 16A aan kan. En heb je nog wensen hoe het inzichtelijk te hebben? Anders zou je ook een din-rail meter in de meterkast kunnen plaatsen. Voordeel (of nadeel, net wat je wilt zien) is dat je dan kabelverlies ook meeneemt.

PS Vermogensverlies, stroom verliezen we gelukkig niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 03-10-2022 09:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Ziet er uit als gewoon een EVSE, eigenlijk ben je al op het juiste spoor: kWh uit stopcontact > kWh in batterij moet je beide meten.

Afhankelijk van het model auto is er ongeveer 100-200W baseload, en heb je afhankelijk van laadvermogen ongeveer 5 tot 15% inverter verlies.

Het is een van de redenen waarom je bij het kiezen van een EVSE doorgaans, als efficiëntie en bron van je elektra het net is, 'zo groot als mogelijk' wil gaan. Ik ken je PHEV niet (want dat heb je niet vermeld) maar veel EV's laden 3 fase 16A, dus ~11kW. Omdat het inverterverlies beperkt is op zo'n moment én je bovendien minder verhoudingsgewijs last hebt van de 'baseload' van je auto (computers e.d. die aan staan), komt er meer stroom in het batterijtje dan dat er bij een 10A 1fase "granny" EVSE in zal komen (want je bent al 0.5-1A van die granny kwijt aan de computers, en bij minder vermogen is er doorgaans meer inverterverlies).

Het verhaal is anders met zaken als slimme EVSE's, zoals een Zappi -- die kan uitlezen wat je zonnepanelen doen/wanneer je stroom het goedkoopst is, en zo 'slim' je auto laden. Zo veel mogelijk eigen stroom (en dan maar trager, gratis stroom traag is beter dan dure stroom snel, is de gedachte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefVdV
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-12-2022
Goedemiddag,

Alvast bedankt voor de reacties.

Hierbij de volledige link van de mogelijke meter;
https://www.conrad.be/nl/...Type=suggest#productNotes

Ik ben een leek in alles wat met elektriciteit te maken heeft, dus weet niet goed hoe ik aan al de info kan geraken.

Dit is mijn wagen;
https://www.nl.audi.be/be/web/nl/modellen/q3/q3-tfsi-e.html

Aangezien het wel zeker 5u duurt vooraleer hij volledig opgeladen is, vermoed ik dus dat onze voorziening maar een laadsnelheid toelaat van 2,3kW - 10A.

Zijn er bepaalde zaken die ik kan aanreiken, waardoor jullie me nog beter zouden kunnen informeren?

Alvast bedankt