Zakelijke engineering laptop max €3.5k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 20:38
Als freelance engineer actief in de machinebouw ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Op dit moment gebruik ik een oude BTO 17CL58 die ik vanaf mijn studie al 10 jaar in gebruik heb. Dankzij zijn i7, geheugenuitbreiding naar 32GB en een recente (SATA) SSD is de laptop nog niet echt traag te noemen maar de jaren beginnen wel te tellen. Ik wil me alvast op een vervanger oriënteren. Wachten op prijsverlaging of een aanbieding is dus acceptabel.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows applicaties. 3D CAD tekenwerk incl simulaties en PLC/embedded programmeerwerk, eventueel met de ontwikkelomgeving in een virtuele machine. Als processor het liefst minimaal Intel i7 of Ryzen 7000 zodat het ding weer een aantal jaren kan meekomen. Ook is 32GB werkgeheugen wenselijk, hetzij af fabriek of zelf iets erbij prikken. Gamen doe ik overigens niet aan. Dedicated videokaart hoeft niet persé, volgens mij zijn de meest recente onboard graphics ook best aardig. De applicaties zijn vooral CPU-intensief.
Ik wil de nieuwe laptop gebruiken in een dual 4k monitor setup vanuit een docking met Thunderbolt 4 interface.

Wat is je budget?
Max ongeveer €3500 incl BTW.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat dagelijks mee naar werk maar wel in een laptop trolly waar nog ander werkgerelateerd spul in zit. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een zware laptop. Liever heb ik een stevig ding aangezien hij regelmatig naast machines komt te staan. Weliswaar altijd droge omgevingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
  • Gezien het verschil in bandbreedte/snelheid tussen DDR4 en DDR5 lijkt het me zonde om op dit moment nog voor een laptop met DDR4 te gaan?
  • Schermdiagonaal 17" en resolutie 1440p of 4k.
  • Voor commissioning van machines in de werkplaats is een RJ45 aansluiting zonder USB-naar-Ethernet dongle prettig. Maar volgens mij hebben weinig laptops tegenwoordig nog een fysieke RJ45 poort.
  • Thunderbolt 4 interface voor docking station met twee 4k beeldschermen.
  • Verder graag een zakelijk uiterlijk zonder fancy RGB toetsenborden en game logo's etc
Hier zit ik zelf naar te kijken
  • Dell Precision 5770. Snelle setup, mooi zakelijk uiterlijk en genoeg aansluitingen maar flink aan de prijs. En de lader is gespecificeerd op 130W, is dat wel genoeg om de CPU en GPU beiden op vol vermogen te voeden? Ik meen me te herinneren dat sommige Precision laptops een 230W lader hadden.
  • Dell XPS 17 9720 (0KDTC). Mooie specs maar wel slechts 16 GB werkgeheugen. Ik weet niet of dit uitgebreid kan worden? Wellicht gesoldeerd? Verder dezelfde vraag betreft laadcapaciteit.
  • HP Omen 17-ck1004nd Deze laptop voldoet aardig aan de specs, zelfs incl RJ45 poort, maar heeft wel enigszins een gaming uiterlijk.
  • MSI Creator Z17 A12UGST-020NL. Ongeveer gelijk geprijsd aan de XPS maar heeft wel al 32GB. Is wat diverser betreft interfaces, onder meer HDMI 2.1.
  • Gigabyte AERO 17 XE5-73DE738HP. Deze laptop was kort geleden nog €2300 dus toen erg gunstig geprijsd voor de setup die je krijgt, nu weer wat duurder. Voeding van 230W lijkt ook voldoende om alles continu op vol vermogen te belasten.

Beste antwoord (via P91 op 04-10-2022 09:48)

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:29
Ik zou in een zakelijke context nooit voor consumentenmerken zoals MSI of Gigabyte gaan.

De hoofdreden zijn toch de vaak beperkte service mogelijkheden. Bij Dell is NBD (next business day) ook echt NBD en komt er een engineer op kantoor of thuis om de laptop te repareren. Daarnaast is er vaak een gebrek aan zakelijke accessories zoals een zakelijk dockingstation, hubjes, etc.

Ik heb zelf jaren XPS laptops gehad en nu een keer de Dell Precission 5570 en deze laptops zijn altijd uitstekend bevallen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:29
Ik zou in een zakelijke context nooit voor consumentenmerken zoals MSI of Gigabyte gaan.

De hoofdreden zijn toch de vaak beperkte service mogelijkheden. Bij Dell is NBD (next business day) ook echt NBD en komt er een engineer op kantoor of thuis om de laptop te repareren. Daarnaast is er vaak een gebrek aan zakelijke accessories zoals een zakelijk dockingstation, hubjes, etc.

Ik heb zelf jaren XPS laptops gehad en nu een keer de Dell Precission 5570 en deze laptops zijn altijd uitstekend bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
Goed punt betreft de service van zakelijke merken. Bij een paar dagen stilstand kan de schade aardig oplopen. Dat rechtvaardigt eventuele prijsverschillen ten opzichte van consumentenmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:44
Via de site van Dell is de XPS 17 met €500 korting te bestellen.
i9 12900HK
32GB
Nvidia 3060
1TB
4K scherm

Komt dan uit op 3298,98 inclusief BTW eventueel met 2TB SSD voor 3498,98

https://www.dell.com/nl-n...-17-9720-laptop/cn97203cc

Zoals al eerder vermeld, support is een belangrijk punt dus zou niet besparen en voor een merk/type gaan dat vooral gericht is op consumenten. De bouwkwaliteit is vaak minder en het is fijn om te weten dat er als het nodig is een monteur op locatie aanwezig kan zijn binnen 24h.

[ Voor 35% gewijzigd door n0pe op 04-10-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:35
Zoals @Artje al zegt, voor goede zakelijke ondersteuning en bij storing zo kort mogelijke onderbreking van de werkzaamheden heb je in Nederland eigenlijk maar 2 partijen die je echte NBD kunnen leveren en dat zijn Dell of HP. Een Dell Precision of een HP Zbook zijn de lijnen waar je dan in zal moeten kijken waar je bij beide meestal voor 100/150 euro extra een 3 of 4 jarig NBD garantie pakket kan afnemen... dat is goed besteed geld kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:37
Artje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:53:

Dit is inderdaad fantastisch. Ik koop niet vaak een nieuwe laptop, maar als ik het doe dan neem ik daar minimaal 3 jaar extra service bij. Ik heb dat zelfs nog een keer nodig gehad bij een Dell laptop. Ze kwamen inderdaad de volgende dag bij mij thuis en concludeerde dat er een nieuw moederbord in moest (klein onderdeel was kapot). Die hadden ze al meegenomen, dus binnen een kwartier had ik weer een werkende laptop. Geen gezeur met opsturen, data die je verliest, weken wachten etc. Je betaalt er voor, maar een goed zakelijk merk is echt een meerwaarde als je iets veel gebruikt.

Een vakman heeft nou eenmaal goed gereedschap nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
P91 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:48:
Goed punt betreft de service van zakelijke merken. Bij een paar dagen stilstand kan de schade aardig oplopen. Dat rechtvaardigt eventuele prijsverschillen ten opzichte van consumentenmerken.
Ik heb voor die gevallen een backup laptop. Dan hoef je ook geen dag te wachten tot er iemand langskomt die je laptop misschien kan fixen.

Als je oude laptop nu eigenlijk nog wel voldoet is het imo niet nodig om 3,5k uit te geven voor een nieuwe.
Ik zou een goedkopere laptop kopen en dan elke 3-4 jaar een nieuwe, dan heb je vaker up to date hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24
Bij Lenovo kun je ook gewoon servicepakketten bijkopen. Die hebben altijd wel bang-for-buck and ik vind het fraaie laptops. Dell heeft het ooit met mij verpest nadat ik mijn XPS meerdere keren geserviced en vervangen was en deze net buiten garantie weer allerlei problemen had. En ze me wisten te vertellen dat een laptop niet voor op-schoot gebruik was (koeling snap ik dat dit niet ideaal is, maar de trackpad mag dan wel gewoon werken).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 16:48

Sharky

Skamn Dippy!

storeman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:23:
[...] laptop niet [...] op-schoot [...]
:D

Wat betreft merken; Lenovo is niet slecht, maar ben er ook niet van onder de indruk. Denk dat je bij HP of Dell beter uit bent.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 16:41
Voor bovenstaande werkzaamheden hebben de grote merken uiteraard een model. Ik heb zakelijk zeer goede ervaringen met de HP Zbook 17" . Deze worden bij mijn huidige werkgever ingezet voor de CAD tekenaars. Applicaties zoals Eplan en Creo parametrics worden op deze laptops gebruikt.

De i7+A4000 of 3080 met een 1TB M.2 SSD is top. Zelden dat deze defect raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:35
Sharky schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

:D

Wat betreft merken; Lenovo is niet slecht, maar ben er ook niet van onder de indruk. Denk dat je bij HP of Dell beter uit bent.
Lenovo is zeker niet slecht, als het om bouwkwaliteit etc aankomt dan doen de serieuze zakelijke lijnen van Dell, HP en Lenovo weinig voor elkaar onder. Maar als het zaken als NBD support enzo betreft zijn ze in Nederland eigenlijk niet groot genoeg om service op het niveau van Dell en HP te leveren op business niveau.

Mijn persoonlijke ervaring is overigens dat dat soort zaken bij HP binnen Nederland het beste geregeld zijn, eigenlijk vrijwel altijd de volgende dag een monteur aanwezig voor reparatie want onderdelen zijn vrijwel altijd op voorraad mits het enigszins courante modellen betreft. Bij Dell is het niet altijd de volgende werkdag ook al betreft het een courant model, daar hebben we geregeld wat langer moeten wachten tot max een werkweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:44

Thomg

Aww yiss

Hier ook een precision 5570 voor werk, mooi ding en kan ik zeker aanraden.

Let er wel op bij dit soort laptops dat je niet blauw betaalt voor een minimale upgrade in de CPU, alleen doen als je ook echt meer cores krijgt, anders is het waardeloos in deze form factor.

Als het onduidelijk is kan je kijken op wikipedia.
Wikipedia: Alder Lake

Door een 12800H te nemen ipv een 12900H (+ geforceerde A2000) kon ik zo 300 euro besparen, dat kon ik toen weer alloceren aan meer RAM en opslag (64GB en 1TB ipv 32GB en 512GB).

Ik zou niet per direct alle fabrikanten uitsluiten, maar vooral kijken wat voor service contracten hierbij geboden worden en hoeveel premium hiervoor gevraagd word.
Als een fabrikant 1000 euro vraagt voor een premium service contract ga je dat wel merken in de internals van je laptop bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik heb met alle zakelijke merken ervaring, draai nu 6 jaar met een Lenovo P50, die is niet stuk te krijgen (al ben ik wel langzaam naar iets nieuws aan het kijken) De MSI is snel en licht, maar met een grafische kaart heet en zeker niet stil!
Hitte is op langer termijn slecht voor je laptop, dus liever wat lomper (en geen glimmend touchscreen) dan andersom.
Dell is mij slecht bevallen, heb van een opdracht tijdelijk met een Dell moeten werken, en die ging om de haverklap stuk, ze hadden bij de servicedesk ook een stapel defecte laptops liggen... HP en Lenovo maken elkaar niet zo veel. Wat ik wel jammer vind is dat de nieuwe dockingstations met zo'n gammel usb3 kabeltje werken, en niet met zo'n ouderwetse basis waar je de laptop op legt (wat de koeling ook ten goede komt) Laptop op schoot/op een stoffen ondergrond zou ik nooit doen, slecht voor de koeling, en de ventilator trekt stof naar binnen. (op z'n hoogst kort in de trein)
Ik heb zelf het liefst een laptop die stevig gebouwd is, daar zit het grootste verschil met de "gaming" merken die hoeven niet lang mee te gaan, omdat gamers sneller meer performance denken nodig te hebben. Zakelijke modellen zijn gebouwd om meegesleept te worden elke dag. De meeste gaminglaptops gaan alleen af en toe op stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:27
https://bestware.com/en/xmg-neo-17-amd-m22.html

Dikke Stats, ziet er een stuk beter uit als de typische gaming laptops. En naar mijn ervaring voelt het solide aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
HP had ik inderdaad niet meegenomen in mijn zoektocht want voor zover ik kan zien heeft de zakelijke lijn van HP (nog) geen laptops met 12e gen Intel CPU's en dus ook niet met DDR5 geheugen. Kijk ik verkeerd? Of wellicht wacht HP met hun update totdat er gangbare PCIe 5.0 SSD's zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:44

Thomg

Aww yiss

P91 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:23:
HP had ik inderdaad niet meegenomen in mijn zoektocht want voor zover ik kan zien heeft de zakelijke lijn van HP (nog) geen laptops met 12e gen Intel CPU's en dus ook niet met DDR5 geheugen. Kijk ik verkeerd? Of wellicht wacht HP met hun update totdat er gangbare PCIe 5.0 SSD's zijn?
Alder lake is de G9 series, dus je kijkt helaas niet goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MicGlou schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Lenovo is zeker niet slecht, als het om bouwkwaliteit etc aankomt dan doen de serieuze zakelijke lijnen van Dell, HP en Lenovo weinig voor elkaar onder. Maar als het zaken als NBD support enzo betreft zijn ze in Nederland eigenlijk niet groot genoeg om service op het niveau van Dell en HP te leveren op business niveau.

Mijn persoonlijke ervaring is overigens dat dat soort zaken bij HP binnen Nederland het beste geregeld zijn, eigenlijk vrijwel altijd de volgende dag een monteur aanwezig voor reparatie want onderdelen zijn vrijwel altijd op voorraad mits het enigszins courante modellen betreft. Bij Dell is het niet altijd de volgende werkdag ook al betreft het een courant model, daar hebben we geregeld wat langer moeten wachten tot max een werkweek.
Dat kan ook toeval zijn. Ik heb zakelijk een Lenovo ThinkPad gehad, met drie jaar on site garantie. Twee keer is er een monteur de volgende dag op locatie langsgekomen. De monteur van het tweede werkbezoek vertelde dat hij voor zowel HP, Dell als Lenovo werkte en dat het serviceniveau tussen die merken niet verschilde. Wel zei hij dat Lenovo makkelijker was als het ging om toestemming voor een vervanging, in plaats van reparatie. Ik vroeg me daarbij af of hij die uitspraak ook deed bij Dell- of HP-gebruikers, of dat hij dan "Lenovo" zou vervangen door het respectievelijke merk. Hoe dan ook, binnen een half uurtje was het moederbordje van mijn ThinkPad vervangen. Dat was de nacht ervoor al in de auto van de monteur gelegd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MSI gaming laptop zakelijk gekocht voor 3d dental design. Beeldscherm ging kapot binnen garantieperiode, weken op wachten (gaat naar polen bij MSI), dan terug, nieuwe scherm waaaardeloos kleurenpalet totaal ander paneel, weer terug, weer weken wachten. Toen vervangende laptop na veel heen en weer (ze konden niet leveren). Dit was al een aantal jaren terug maar als consument zou het niet acceptabel zijn zakelijk was het helemaal dramatisch. Never again.
Pagina: 1