Als freelance engineer actief in de machinebouw ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Op dit moment gebruik ik een oude BTO 17CL58 die ik vanaf mijn studie al 10 jaar in gebruik heb. Dankzij zijn i7, geheugenuitbreiding naar 32GB en een recente (SATA) SSD is de laptop nog niet echt traag te noemen maar de jaren beginnen wel te tellen. Ik wil me alvast op een vervanger oriënteren. Wachten op prijsverlaging of een aanbieding is dus acceptabel.
Wat ga je met je laptop doen?
Windows applicaties. 3D CAD tekenwerk incl simulaties en PLC/embedded programmeerwerk, eventueel met de ontwikkelomgeving in een virtuele machine. Als processor het liefst minimaal Intel i7 of Ryzen 7000 zodat het ding weer een aantal jaren kan meekomen. Ook is 32GB werkgeheugen wenselijk, hetzij af fabriek of zelf iets erbij prikken. Gamen doe ik overigens niet aan. Dedicated videokaart hoeft niet persé, volgens mij zijn de meest recente onboard graphics ook best aardig. De applicaties zijn vooral CPU-intensief.
Ik wil de nieuwe laptop gebruiken in een dual 4k monitor setup vanuit een docking met Thunderbolt 4 interface.
Wat is je budget?
Max ongeveer €3500 incl BTW.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat dagelijks mee naar werk maar wel in een laptop trolly waar nog ander werkgerelateerd spul in zit. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een zware laptop. Liever heb ik een stevig ding aangezien hij regelmatig naast machines komt te staan. Weliswaar altijd droge omgevingen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Wat ga je met je laptop doen?
Windows applicaties. 3D CAD tekenwerk incl simulaties en PLC/embedded programmeerwerk, eventueel met de ontwikkelomgeving in een virtuele machine. Als processor het liefst minimaal Intel i7 of Ryzen 7000 zodat het ding weer een aantal jaren kan meekomen. Ook is 32GB werkgeheugen wenselijk, hetzij af fabriek of zelf iets erbij prikken. Gamen doe ik overigens niet aan. Dedicated videokaart hoeft niet persé, volgens mij zijn de meest recente onboard graphics ook best aardig. De applicaties zijn vooral CPU-intensief.
Ik wil de nieuwe laptop gebruiken in een dual 4k monitor setup vanuit een docking met Thunderbolt 4 interface.
Wat is je budget?
Max ongeveer €3500 incl BTW.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat dagelijks mee naar werk maar wel in een laptop trolly waar nog ander werkgerelateerd spul in zit. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een zware laptop. Liever heb ik een stevig ding aangezien hij regelmatig naast machines komt te staan. Weliswaar altijd droge omgevingen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- Gezien het verschil in bandbreedte/snelheid tussen DDR4 en DDR5 lijkt het me zonde om op dit moment nog voor een laptop met DDR4 te gaan?
- Schermdiagonaal 17" en resolutie 1440p of 4k.
- Voor commissioning van machines in de werkplaats is een RJ45 aansluiting zonder USB-naar-Ethernet dongle prettig. Maar volgens mij hebben weinig laptops tegenwoordig nog een fysieke RJ45 poort.
- Thunderbolt 4 interface voor docking station met twee 4k beeldschermen.
- Verder graag een zakelijk uiterlijk zonder fancy RGB toetsenborden en game logo's etc
- Dell Precision 5770. Snelle setup, mooi zakelijk uiterlijk en genoeg aansluitingen maar flink aan de prijs. En de lader is gespecificeerd op 130W, is dat wel genoeg om de CPU en GPU beiden op vol vermogen te voeden? Ik meen me te herinneren dat sommige Precision laptops een 230W lader hadden.
- Dell XPS 17 9720 (0KDTC). Mooie specs maar wel slechts 16 GB werkgeheugen. Ik weet niet of dit uitgebreid kan worden? Wellicht gesoldeerd? Verder dezelfde vraag betreft laadcapaciteit.
- HP Omen 17-ck1004nd Deze laptop voldoet aardig aan de specs, zelfs incl RJ45 poort, maar heeft wel enigszins een gaming uiterlijk.
- MSI Creator Z17 A12UGST-020NL. Ongeveer gelijk geprijsd aan de XPS maar heeft wel al 32GB. Is wat diverser betreft interfaces, onder meer HDMI 2.1.
- Gigabyte AERO 17 XE5-73DE738HP. Deze laptop was kort geleden nog €2300 dus toen erg gunstig geprijsd voor de setup die je krijgt, nu weer wat duurder. Voeding van 230W lijkt ook voldoende om alles continu op vol vermogen te belasten.