Nijntje een verstoord konijntje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:43
Wij hebben hier zo'n mooie nijntje pop die kan tellen:

Althans, de 7 jaar geleden versie ervan. Met blauw wit gestreepte buik ipv massief blauw. Pop heeft de getallen van 1-10, driehoek, vierkant en ster, nijntje en muziek als knopjes. Als je daar op klikt, gaat de pop geluid maken, maar helaas niet meer het geluid wat hoort.

1: het cijfer 9 is blijkbaar belangrijk, want verschillende andere cijfers worden als negen uitgesproken.
2: niet altijd hetzelfde resultaat bij hetzelfde knopje
3: de reden waarom hij al tijden uit in de kast ligt, de pop begon midden in de nacht spontaan "negen" "negen" "negen" te spammen. Baby wakker en bedankt Dick Bruna!

Enfin. Vrouwlief is er aan gehecht en onder het motto "jij kunt toch altijd alles repareren", heb ik hem opengetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbuAmoNyUXCSi89DB1n-WH0HpJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0cfAuyvbAdA8Z8GBpaibxK1.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een bende :(

Let niet op die ene omhoog stekende draad. Die zat aan de speaker. Maar ik wil niet de hele tijd "negen" horen als ik met de multimeter bezig ben :+

Tot nu toe:
Muziekknopje. Blauw heen en terug.
Nijntjeknopje. Grijs heen en terug.
Sterknopje. Wit heen en terug.
Vierkantknopje. Groen heen en terug.
Driehoekknopje. Geel heen en terug.
Poot 6-10. Zwart. Grijs. Blauw. Rood. Wit. Geel.
Poot 1-5. Zwart. Grijs. Blauw. Rood. Wit. Geel.

PCB. ASIC onder epoxy met 12 lijnen erheen. Gesoldeerd aan PCB met 12 soldeerpads voor de draden. 1 rode condensator? met een puntje boven 104. Veel draden per pad. Vanaf ASIC naar knopjes loopt ongeveer 1V bij 2.6V uit 2AA.

Rood en Wit naar PCB vanaf batterybox. Wit en wit naar speaker.

ASIC heeft 12 lijnen waarmee power, speaker en 15 knopjes bediend moeten worden. Dus helaas niet voor elk knopje een eigen pad.

Gemeten:
1 GND
4 Vbatt
2,3 Speaker

8 pinnen over voor knopjes...
Morgen verder, hoe worden de knopjes gemultiplexed :?

Waarom dit topic? Lees veel meer klachten over dit soort defecten op deze pop. Dus voor het nageslacht en natuurlijk zijn suggesties welkom :)

En misschien alvast 1 vraag. Hoe groot is de kans dat die ASIC gewoon kaput is en ik mijn tijd zit te verdoen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 06:56
Misschien een stomme vraag, maar heb je er al eens verse batterijen in gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Haha ja dat heb ik inderdaad wel gedaan.

Hoewel... ik zal er vanavond eens niet oplaadbare in doen. Zal toch niet :X

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 15:29

RVW

Negen negen negen. Dus 999... wat 666 op z'n kop is! :o

Zou die Nijntje-pop maar heel snel wegsmijten voordat er iemand z'n hoofd gaat ronddraaien en er erwtensoep door de kamer vliegt..! >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FireAge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

De kwaliteit van die poppen is om te huilen. Bij de onze zat de muziekknop en de driehoekknop verkeerd om gesoldeerd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Wij hadden denk ik dezelfde versie maar dan Woezel (van Woezel en Pip), door het 'sabbelen' aan de pootjes werden de knopjes ook minder of juist overgevoelig. Ik zou dus beginnen met het doormeten van de 5 druk knoppen per die naar de 2 poten leiden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 16:21
Je bent helaas aan de verkeerde kant aan het kijken. je probleem zit aan de knopjeskant. Dat draden gemultiplext worden is verder vrij normaal, anders krijg je wel heel veel draadjes.

Het probleem aan de knopjeskant kan diverse oorzaken hebben, bijv gesabbel door kids, kabeltje brak door het vele heen en weer bewegen, slechte kwaliteit schakelaars etc.

Je kan proberen of je die andere kant eruit krijgt, maar ik vermoed dat je dat niet echt gaat lukken (vastgenaaid voor de veiligheid etc). Mocht het wel lukken dan zie je waarschijnlijk van die goedkope metal dome schakelaars. Mocht je je avontuurlijk voelen: Het metalen kapje eroverheen kan je er af halen en dan eronder schoonmaken met alcohol. Spul weer in elkaar en het zou weer moeten werken. Succes, helaas geen garantie.

Oh en die blob snot (asic) gaat heus niet zo snel kapot hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 03-10-2022 09:14 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mr.Wop schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 06:26:
Misschien een stomme vraag, maar heb je er al eens verse batterijen in gestopt?
Dit is dé tip voor alle raar gedrag bij Toet Toet autootjes. Die beginnen ook ineens random versjes of woordjes te vertellen als de batterijen leeg zijn of bij bijna alle oplaadbare batterijen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 17:40

Theo

moederbord

Je hebt 15 knopjes op de pop zitten die met 8 draden zijn aangesloten. Die knoppen zitten in een matrix aangesloten zoals onderstaand voorbeeld (willekeurig voorbeeld, mar dan met ledjes)
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/vb132.jpg

Door een matrix van 4 bij 4 te maken dan kun je zestien mogelijke knoppen plaatsen met maar 8 draden op je prinplaatje.

Maar met de fout die je krijgt heb je dus een probleem met de knopje in de benen/armen, of met je batterij. Gebruik eens een vers setje wegwerpbatterijen die je van te voren nameet, en controleer het batterijcompartiment op oxidatie. Levert dat niks op? Meet dan tussen alle acht de 'knoppendraden' de weerstand. Heb je tussen alle draden een soortgelijke weerstand, maar tussen twee draden iets totaal anders? Dan is het knopje stuk. Meet je echt overal dezelfde weerstand? (kans is erg onwaarschijnlijk)? Dan is de printplaat stuk en is het einde verhaal.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:57

D4NG3R

kiwi

:)

FireAge schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:12:
de reden waarom hij al tijden uit in de kast ligt, de pop begon midden in de nacht spontaan "negen" "negen" "negen" te spammen. Baby wakker en bedankt Dick Bruna!

offtopic:
Sorry, kan het niet laten. Tijd voor een exorcist? _O-

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
Afbeeldingslocatie: https://resources.infosecinstitute.com/wp-content/uploads/121411_1611_SecureRando1.png

Het is gewoon een (kapotte) RNG :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Haha wat een topic, ik ga deze soap volgen. Succes met de reparatie.
Overigens, mocht het allemaal niet lukken kan je ook met een soundboard aan de gang. Ik heb zo'n ding een keer gekocht voor 2 tientjes zodat de bierkoelkast een random liedje ging zingen als ie open ging in het studentenhuis. Dat + misschien een raspberry pi kan je vast wel kwijt in dat konijn.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik zie de foto en spontaan kan ik alle liedjes/teksten/woorden/cijfers van het ding opdreunen ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 02:29
[knip]

En misschien alvast 1 vraag. Hoe groot is de kans dat die ASIC gewoon kaput is en ik mijn tijd zit te verdoen :/
Ik zou het zoeken in de drukknopjes in plaats van de rest van de spaghettiboel.
Hier heb ik hem een paar jaar geleden open getrokken en alles doorgeknipt. Leuk en aardig zo'n popje maar als kindje er wakker van wordt is het snel afgelopen met dat gebabbel.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:50
Die van ons was roze. Die deed het spontaan niet meer als papa de hele dag alleen met de kinderen was. Daarna weer wel.

Heel gek..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Malfunctions schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:06:
Die van ons was roze. Die deed het spontaan niet meer als papa de hele dag alleen met de kinderen was. Daarna weer wel.

Heel gek..
Met zo'n username... vind het eigenlijk niet zo vreemd :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:33

Gezien het slechte bak&braadwerk denk ik dat een slechte soldering of sluiting hier de grootste kans van oorzaak is.

Heb je alle verbindingen (ook naar het haakse ASIC printje) doorgemeten?

Zo'n haaks printje is vragen om losse soldeerverbindingen als er ook kracht op komt.

Ik denk dat de schakelaars in een matrix zijn aangesloten, het is echter wel een flinke puzzel om uit te zoeken hoe ze precies aangesloten,oeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
Heb je het hoofd van de afdeling interieurverzorging al eens voorzichtig gevraagd of deze niet mee is geweest met een wasje?

Het schijnt dat de combinatie van vocht en elektronica niet altijd de beste is, maar dat menig persoon hier niet altijd even goed van op de hoogte is.
Nu verwacht ik dat menig partner van een Tweaker dit wel als een van de eerste basislessen uitgelegd krijgt bij het samenwonen, maar je weet nooit zeker of die informatie altijd even goed opgeslagen en geraadpleegd wordt ;)

Klinkt mij in eerste instantie namelijk als een knopje dat op willekeurige momenten een signaal doorgeeft.
Oxidatie zou mij dan het meest waarschijnlijke lijken.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben altijd blij als er weer electronisch speelgoed defect is :+. Tegenwoordig maakt al het speelgoed geluid, zwaar irritant soms :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
3: de reden waarom hij al tijden uit in de kast ligt, de pop begon midden in de nacht spontaan "negen" "negen" "negen" te spammen. Baby wakker en bedankt Dick Bruna!
Jammer dat Nijntje niet Engels was dan. ... nine..klinkt als nein.. :+

[ Voor 5% gewijzigd door tweakmember op 03-10-2022 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
Zo... hoop reacties. Zie dat ik een ieder iig een glimlach op het gezicht heb gegeven. Straks even opruimen en dan ga ik suggesties testen.

@Theo, ik zat hetzelfde te denken. 5x3, 5+A linkervoet 1, 5+B rechtervoet en dan (3+1+1+C) voor de laatste groep. Draden bespaar je er niet mee, maar wel tracks en dus wire-bonds. Hebben ze vast weer een paar cent extra marge mee bereikt :'. Dit is vrij snel na te lopen door even te kijken waar alle draden landen.

De knopjes zitten overigens in kleine zakjes die dichtgenaaidzitten aan de pop vast. Die krijg ik nooit los, en als wel dan nooit meer vast.

Dus als ik het niet electrisch op kan lossen dan trek ik de boel eruit en maak ik hem draadvrij. Heb de suggestie van @Michael_OsGroot nog overwogen, maar heb daar helaas de tijd niet voor. Zou wel gaaf zijn om later met mijn 7 jarige samen te doen, en dan een van de knoppen een wisselknop te maken, zodat je meerdere patronen erin kan zetten. Wordt het nog een tweakers-waardig topic, ipv dat straks 2 volle AA het oplossen en jullie nooit meer wat van me horen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

FireAge schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:12:
Wordt het nog een tweakers-waardig topic, ipv dat straks 2 volle AA het oplossen en jullie nooit meer wat van me horen O-)
Twee volle AA in z'n kont en dan houdt ie z'n mond. :>

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Euch,
Zwarte blob verwijderen?
Data dumpen?
Zelf pcb maken.
componenten er op
data terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
Helaas vanavond niet zoveel tijd als gehoopt.
Volle batterijen hielp helaas niet.

12 PCB pads, markering staat op de PCB.

1: Sp, wit
7: Sp, wit

2: Vss, wit
8: Vdd, rood

3: Pb3, wit
4: Pb2, grijs grijs
5: Pb1, wit wit
6: Pb0, blauw groen geel grijs

9: Pa0, rood rood blauw wit
10: Pa1, zwart zwart geel
11: Pa2, groen geel geel
12: Pa3, blauw blauw grijs

Totaal klopt met de kleuren die naar de knoppen gaan. Hopelijk morgen uitwerken welke draad naar welke poot. Helaas zo te zien niet 3x5...

Doormeten wordt nog een klus. Solderingen zijn behoorlijk brak, dus wil niet te veel met de draden bewegen.

[ Voor 3% gewijzigd door FireAge op 03-10-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 15:52
RVW schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:33:
Negen negen negen. Dus 999... wat 666 op z'n kop is! :o

Zou die Nijntje-pop maar heel snel wegsmijten voordat er iemand z'n hoofd gaat ronddraaien en er erwtensoep door de kamer vliegt..! >:)
Het is Chuckie in vermomming.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FireAge
Ok, weer een stapje verder. Heb alle draden naar hun punt van origine getraced.

FunctionColorPad
SpeakerWhite1
SpeakerWhite7
VssWhite2
VddRed8
NijntjeGreyPa3
NijntjeGreyPb0
MusicBluePa0
MusicBluePb0
StarWhitePa0
StarWhitePb1
SquareGreenPa2
SquareGreenPb0
TriangleYellowPa1
TriangleYellowPb0
Leg1-5WhitePb1
Leg1-5GreyPb2
Leg1-5BluePa3
Leg1-5YellowPa2
Leg1-5RedPa0
Leg1-5BlackPa1
Leg6-10WhitePb3
Leg6-10GreyPb2
Leg6-10BluePa3
Leg6-10YellowPa2
Leg6-10RedPa0
Leg6-10BlackPa1

Daaruit maak ik op.

Pa0Pa1Pa2Pa3Pb0Pb1Pb2Pb3
Pa0XMusicStar1-Red6-Red
Pa1XTriangle1-Black6-Black
Pa2XSquare1-Yellow6-Yellow
Pa3XNijntje1-Blue6-Blue
Pb0X
Pb1X1-White
Pb2X6-Grey
Pb3X

Er zijn meer mogelijkheden, maar voor de poten lijkt dit het meest logisch.
Dan zijn blauw, geel, rood en zwart altijd knoppen, en bij de ene poot is wit een knop en grijs de return, en bij de andere poot is grijs een knop en wit de return.

Ok leuke puzzel... en nu :P

Terug naar de problemen:

1: Als ik op de muziekknop druk of op de nijntje knop, zegt de pop, wil je met me spelen.
- Die knoppen zitten zo ver uit elkaar als maar kan.
- Nijntje is Pb0 - Pa3, Muziek is Pb0 - Pa0
-> Er moet ergens een short zitten tussen Pa0 en Pa3...
-> Draden beetje heen en weer getrokken... probleem weg, voor nu

2: Als ik op sommige cijfers druk, zegt de pop 9 ipv het juiste cijfer
- 6-10 werken allen ok
- 1 = 9 en 5 = 9
-> die knoppen zitten naast elkaar op de poot

Test op kortsluiting, gemeten met multimeter
Battery = OFF
Pa0-3 en Pb0-3 -> Geen short met elkaar via multimeter
Battery = ON
Pb0 met Pb1-Pb3 en Pa0, weerstand tussen de 100 en 3000 Ohm, bij sommige pinnen gaat het op en neer.
Pb1 met Pb2-Pb3, weestand van 100 Ohm en 300 Ohm
Pb2 met Pb3, 150 Ohm

Blijkbaar staat er een spanning tussen verschillende pinnen die mijn meting beinvloed.

Pb0 -> Pb1 = 10mV
Pb0 -> Pb2 = 20mV
Pb0 -> Pb3 = 30mV
Pb0 -> Pa1 = 800mV
Pb0 -> Pa2-4 = 55mV

Dat snap ik niet helemaal...
Zit nu even vast, suggesties welkom :)

Misschien morgen maar even echt bepalen welk cijfer welke draad is en kijken of 1 en 5 overlappen met 9.

Lunchpauze even de pinnen doorgemeten, natuurlijk niet zoals ik verwacht had.
Maar wel een logische tabel.

1Pa0Pa1Pa2Pa3Pb0Pb1Pb2Pb3
Pa0XMusicStar57
Pa1XTriangle3110
Pa2XSquare486
Pa3XNijntje29
Pb0X
Pb1X
Pb2X
Pb3X

Oftewel, inderdaad een 4x4 netwerk, geen 3x5. En de pinnen op het board zijn dan ook logisch.
Elke knop legt een verbinding van een Pa naar een Pb.

1Pb0Pb1Pb2Pb3
Pa0MusicStar57
Pa1Triangle3110
Pa2Square486
Pa3Nijntje29

Gezien 1 en 5 beide als 9 doorkomen, en die allemaal aan Pb2 hangen, moet er iets van een short zijn tussen Pa0, Pa1 en Pa3. Maar die meet ik niet... ook niet als ik op 1 of 5 klik.
4,3 en 2 geven inmiddels allemaal 2 als antwoord :o en die zitten allemaal op Pb1, dus kan geen toeval zijn :/

[ Voor 18% gewijzigd door FireAge op 05-10-2022 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
Als ik de Pb2 -> Pa3 verbinding doormeet en ik klik op 9, dan gaat de weerstand van oneindig naar 100 Ohm.
Maar klik ik op 5 of 1, dan blijft de verbinding Pb2 -> Pa3 gewoon oneindig.

Dus hoe kan dat snertkonijn dan nu toch 9 uitbleren :/

Maar als ik Pb1 -> Pa3 doormeet, zie ik afhankelijk van hoe ik de poot draai een andere weerstand lopen wanneer ik op 2 klik.

Dus ik ga er inderdaad vanuit dat de verbinding brak is bij de knoppen.
En daar kom ik niet bij zonder compleet Hannibal Lecter te gaan op die pop.
Dusch... anti-climax, en toch maar afschrijven dan, tenzij iemand hier nog een goed idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 07:31
Zou 't kunnen dat er aan de paX uitgangen een serietje oplopende weerstanden hangt, en dat bij jou de 9+achterliggende weerstand ongeveer gelijk is aan 5 of 1+achterliggende weerstand?

Met een dergelijke opzet kan je alles uitlezen met een enkele ADC. Nadeel is wel dat als je knoppen weerstand toevoegen, je uitlezing beinvloedt wordt zoals je beschrijft. Makkelijkste oplossing is dan om je knoppen schoon te maken of te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
@Limhes Hmm. Kan ik nog ff meten. Heb wel het idee dat ik niet echt een vaste weerstandswaarde zie op de multimeter als ik de knop indruk. Hij lijkt van ongeveer 2k langzaam naar 100Ohm te zakken. En soms springt hij terug. Dat kan ook aan de knop liggen natuurlijk. Knoppen zijn niet bereikbaar helaas die zijn in een zakje van binnenuit aan de buitenkant van de pop genaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 07:31
Snap ik... Weet niet hoe handig je bent met electronica, maar je zou een circuitje kunnen maken dat de knopjes uitleest middels digitale ingangen, en die naar analoge schakelaars routen. Dan "buffer" je als het ware de knopjes.. Maar dan heb je wellicht wel meer dan die 2.5 V nodig.... Step-up convertertje erin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Haha ja dat is een leuk project, maar dat gaat hem niet worden. De doelgroep voor die pop vreet op dit moment alle tijd op ;)
Pagina: 1