Elektriciteitsaansluiting verzwaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
Hoi,

Ik heb nu een 3x25A aansluiting. Ik vraag me af of ik niet moet gaan verzwaren. Ik gebruik nu al rond de 6600 kwh aan stroom. ik heb 26 zonnepanelen waar er in de toekomst nog wel 6 bijkomen. Ik heb een waterpomp (krachtstroom) om water uit de grond op te pompen om het land te besproeien. Er staat een warmtepomp op de planning die 5500 kwh extra gaat verbruiken. Verder zal er een inductiekookplaat komen om volledig van het gas te gaan. Verder nog kwh te bewerkstelligen voor de werkruimte van mijn vrouw. Wie weet in de toekomst een elektrische auto. De huidige aansluiting gaat als ik het goed begrijp tot 16.000kw. Mijn vraag is nu of het raadzaam is deze op te hogen naar 3x35A. Ik heb daar blijkbaar een advies van een installateur voor nodig volgens Enexis om een aanvraag voor verhoging in te dienen. Zal het nodig zijn deze verhoging aan te vragen?
Zeer bedankt alvast!
Re

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

kWh = energie
kW = vermogen
energie = vermogen × tijd

Energie is niet zo relevant. Jij wilt weten hoeveel vermogen je verbruikt en gaat verbruiken in de toekomst.

Heb je een slimmemeter waarmee je kan uitlezen wat het vermogen is. Of vraag een account aan bij slimmemeterportal.nl/

Meten is weten. En dan zie je hoeveel marge je hebt tot de circa 17 kW die 3×25A theoretisch kan leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 02-10-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het is wel even belangrijk om het verschil tussen stroom, vermogen en energie te begrijpen.

De maximale stroom die jouw huidige aansluiting kan leveren is 3x25A (ampere).
Het maximale vermogen wat jouw aansluiting kan leveren is 17250W (watt).
De maximale energie die jouw aansluiting in een jaar tijd kan leveren is 151110kWh (kilowattuur).

Kortom het heeft geen enkele zin om voor dit vraagstuk te kijken naar de benodigde energie (kWh) per jaar. Daarvan kun je ruim meer dan genoeg uit je 3x25A aansluing krijgen. Maar om 151110kWh in een jaar te verbruiken moet je wel continue 24x7 de maximale 17250W afnemen.

Je moet dus het piekvermogen weten om iets zinnigs over de aansluiting te kunnen roepen, op een willekeurig moment (ruim) meer dan 17250W (17,25kW) afnemen gaat namelijk niet.

Heb je automaten of smeltpatronen van de netbeheerder? Automaten kun je zelf weer inschakelen als ze ooit te licht mochten blijken. Totdat het een keer zo ver komt zou ik niet over verzwaren nadenken...

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 03-10-2022 11:24 . Reden: Rekenfoutje ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 08:54
Wellicht bekend of geen probleem voor TS maar de netbeheerkosten van 3x35A zijn fors hoger dan 3x25A, ik geloof circa 75 per maand t.o.v. circa 20 per maand. Dat doe je denk ik alleen als je het echt nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heel vaak voorbij gekomen.
Kan makkelijk. Enige echte significante verbruiker is de toekomstige (11kW-)laadpaal, die “moet” loadbalancing hebben.
Een aantal apparaten zijn blijkbaar al 3-fase dat is gunstig.
Mbt tot mogelijk jaarverbruik: zo’n 151.000kWh bij 3x25A. Dat is dan alleen uit het net, alles wat je PV opbrengt komt daar nog bovenop.

Je hebt niets bijzonders.
Als je nu elke avond 2 EV’s moet laden, of 3 gaarkeukens hebt of een metaalwerkplaats met diverse machines of 30kWP aan PV, dán moet je wel wat meer rekening met eea houden.

[ Voor 60% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-10-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:54

Theo

moederbord

3 x 25 A krijg je niet zomaar vol. Bovendien zijn de zekeringen/smeltpatronen/automaten die voor de 25 A afzekering zorgen ook zó gemaakt dat ze kortstondig wat meer kunnen doorlaten. Een 25A zekering tript niet wanneer je een seconde 25.5A er doorheen laat gaan :) Qua kortdurende belasting; ze kunnen gerust 35A aan voor een half uur.

Alles wat je noemt kan met gemak op 3 x 25A. Sterker nog; ik heb een warmtepomp (4.000 kWh per jaar), inductiekookplaat, 7.400 Wp aan panelen, airco's en twee ovens allemaal achter een 1 x 35A aansluiting (enkelfase), en dat geen geen enkel probleem.

Enige onbekende is je waterpomp op krachtstroom. Stel dit is een 10 kW pomp die je enkele uren per week gebruikt om een paar hectare land te besproeien of om water van een rivier in het ijsselmeer te pompen, dan is een 3x35A aasnluiting handig. Maar wanneer dit niet het geval is (dus geen 10+kW pomp die je ook nog eens tig uren per week gebruikt) dan is 3x35A echt onzin.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
Super bedankt voor jullie reacties. Ik ben gerust gesteld. De maandelijkse kosten zijn €50,00 hoger. Dus dat is best veel. Gelukkig is dat niet nodig!
Pagina: 1