Enorm prijsverschil tussen boilers met dezelfde specs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeryn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-09 18:23
Ik wil tijdens een verbouwing mijn trouwe 80 liter Itho Daalderop bioler vervangen door een nieuw en groter exemplaar. Hierna zijn we gelijk van het gas af :*)

Kijkend naar een geschikte vervanger, zie ik dat modellen van Itho Daalderop het dubbele kosten van vergelijkbare modellen van het populaire merk Tesy. Waar een Daaldrop 1600,- kost, kost een Tesy slechts 750,-.

Ik kan de specificaties goed vergelijken en denk op dat gebied niks over het hoofd te zien. Het prijsverschil zou toch ergens vandaan moeten komen... Is goedkoop hier dan duurkoop? Ik kan geen duidelijk antwoord vinden online. Iemand hier met ervaring? Wat mis ik?

Beste antwoord (via Aeryn op 02-10-2022 22:09)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Boilervat van koper of RVS? Dat zag ik vandaag als verschil tussen goedkoop en duur.

Theo

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Boilervat van koper of RVS? Dat zag ik vandaag als verschil tussen goedkoop en duur.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeryn
Yes, dat moet het zijn. Ik heb ondertussen geleerd dat er een verschil bestaat tussen het materiaal van het vat en dat er zoiets bestaat als anodes. Een stalen vat (met emaille coating) heeft een anode nodig die je regelmatig moet vervangen (bron). Een koperen vat heeft dit niet.

Nou kost zo'n anode 40 tot 50 euro om de 3 jaar, dus het duurt wel even voordat je het prijsverschil eruit hebt, maar onderhoudsvrij is toch ook een zorg minder. Zeker omdat als je vergeet die anode te vervangen de kans op lekkage groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja een opoffering anode. Zie je ook bij buitenboord motoren. Die roest dan in plaats van je boiler vat. Ik was vandaag in de bouwmarkt voor een nieuwe close in boiler en stond voor hetzelfde dilemma al is die prijs en stuk lager.
Verwarmingselement bleek doorgebrand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6WFm1-SwiteRiKTnIvksYkcg3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9zRDcgwfKQLU3aeqitIBC4b.jpg?f=fotoalbum_large
Ook Daalderop. Nieuw element 100 euro, nieuwe boiler 195...

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeryn
Ik ga voor een nieuwe Daalderop. De oude doet het al 14 jaar zonder enig omkijken en dat is het me wel waard. Het hele idee dat er sowieso iets gaat roesten vroeg of laat vind ik geen fijne gedachte. En daarnaast ben ik heel handig met van alles, maar niet met boilers.

Fijn dat je zelf de keus hebt tussen repareren en vervangen. Ook dit neem ik mee in de overweging, voor mijn 14 jaar oude exemplaar zijn alle onderdelen nog te krijgen. Het model wordt ook gewoon nog verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
De oude boiler kun je nog flink geld voor krijgen trouwens, op Marktplaats gaan ze tweedehands nog voor vrij veel weg (paar honderd euro). En als hij defect is: oudijzer-boer :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:22
@Aeryn Zoals hierboven al gezegd is vooral het materiaal van het warmtevat waarin het verschil zit.
Maar die 750 is nog duur, het kan al voor rond de 200 euro:
https://www.hornbach.nl/s...tank/6069073/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En ga je dan voor een volledig elektrische boiler? Niet voor een warmtepompboiler? Is wellicht icm subsidies en efficiënter gebruik goedkoper?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeryn
bartvl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:50:
En ga je dan voor een volledig elektrische boiler? Niet voor een warmtepompboiler?
Vooropgesteld, ik weet bijzonder weinig van warmtepompboilers.

De situatie: Ik heb een slecht geïsoleerd appartement uit 1960 met een oppervlakte van 60m2. De huidige boiler staat in een gangkast met een inhoud van circa 6m3. Er is geen aan- of afvoer van verse lucht (mogelijk). De gangkast zou een flinke unit kunnen hebben en dit is eigenlijk de enige plek waar het überhaupt kan. Ik kook na de verbouwing elektrisch en de verwarming is blokverwarming (van de VVE). Na de verbouwing sluiten we het gas af.

Zie jij mogelijkheden? En / of heb je voor mij een startpunt om dit te gaan onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
Aeryn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Vooropgesteld, ik weet bijzonder weinig van warmtepompboilers.

De situatie: Ik heb een slecht geïsoleerd appartement uit 1960 met een oppervlakte van 60m2. De huidige boiler staat in een gangkast met een inhoud van circa 6m3. Er is geen aan- of afvoer van verse lucht (mogelijk). De gangkast zou een flinke unit kunnen hebben en dit is eigenlijk de enige plek waar het überhaupt kan. Ik kook na de verbouwing elektrisch en de verwarming is blokverwarming (van de VVE). Na de verbouwing sluiten we het gas af.

Zie jij mogelijkheden? En / of heb je voor mij een startpunt om dit te gaan onderzoeken?
Zover ik weet heb je of een grote ruimte nodig waar de WP boiler lucht kan aantrkken / gebruiken, of je hebt inderdaad aan/afvoer van verse lucht van bijvoorbeeld buiten nodig. Ik ben namelijk zelf ook bezig met het uitzoeken hoe zo een WP boiler nou werkt en of ik hem zelf kan installeren :P Ik kwam er wel heel snel achter dat een elektrische boiler alles behalve efficiënt is, klopt dat met hoe jij jouw verbruik ziet?. Heb je zonnepanelen liggen?

ps.
Want waar een WP boiler na subsidie ongeveer 1500 euro kost en wss tot 4x zo efficient is in stroomgebruik als een elektrische boiler, heb je het geld zo terugverdiend. Zou toch kijken of dit niet mogelijk is op welke manier dan ook
https://warmtepompboilers...ing-Nederlands.pdf?x63353

[ Voor 12% gewijzigd door hollandnick op 03-10-2022 10:29 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeryn
hollandnick schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:26:

Ik kwam er wel heel snel achter dat een elektrische boiler alles behalve efficiënt is, klopt dat met hoe jij jouw verbruik ziet?. Heb je zonnepanelen liggen?
Het is allesbehalve energiezuinig. Ongeveer 80% van mijn energierekening is de boiler. Komt neer op zo'n 2800 kWh per jaar. En dat zonder zonnepanelen, want het is een oud appartement en zonnepanelen moet via de VVE. Daar zijn ze al 10 jaar 'mee bezig'.
Want waar een WP boiler na subsidie ongeveer 1500 euro kost en wss tot 4x zo efficient is in stroomgebruik als een elektrische boiler, heb je het geld zo terugverdiend.
Aanschafprijs is voor mij iets minder relevant omdat het via een hypotheekaanpassing loopt. Verbruikskosten zijn wel heel interessant op dit moment. Ik was overtuigd dat ik gewoon een nieuwe, grotere variant van mijn oude boiler zou halen maar nu ga ik me toch echt inlezen in warmtepompboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:22
Aeryn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
Ik kook na de verbouwing elektrisch en de verwarming is blokverwarming (van de VVE). Na de verbouwing sluiten we het gas af.

Als je blokverwarming hebt dan gebruik je toch zelf nergens gas voor behalve het koken? Ofwel het vervangen van je boiler helpt toch niet bij het doel om van het gas af te kunnen?

Nu ben ik er ook niet zo in thuis, maar ik vraag mij af of de techniek in (volledig elektrische) boilers na 14 jaar dermate efficienter kan dat het de vervanging waard is. Tenslotte gaat het om verwarmen van water en dat warm weten te houden.
Dan zou ik ook serieus kijken of andere (en betere) technieken uitkunnen en je budget anders in de isolatie van je huis steken (gezien je opmerking dat het slecht is geisoleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Yankovic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Als je blokverwarming hebt dan gebruik je toch zelf nergens gas voor behalve het koken? Ofwel het vervangen van je boiler helpt toch niet bij het doel om van het gas af te kunnen?

Nu ben ik er ook niet zo in thuis, maar ik vraag mij af of de techniek in (volledig elektrische) boilers na 14 jaar dermate efficienter kan dat het de vervanging waard is. Tenslotte gaat het om verwarmen van water en dat warm weten te houden.
Dan zou ik ook serieus kijken of andere (en betere) technieken uitkunnen en je budget anders in de isolatie van je huis steken (gezien je opmerking dat het slecht is geisoleerd)
Er is andere techniek voor boilers, warmtepomp boilers, maar daar heb je verse lucht voor nodig. (Het is een lucht/water warmtepomp) Werkt goed, minimaal verbruik zeker tov gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hollandnick schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:26:
[...]
ps.
Want waar een WP boiler na subsidie ongeveer 1500 euro kost en wss tot 4x zo efficient is in stroomgebruik als een elektrische boiler, heb je het geld zo terugverdiend. Zou toch kijken of dit niet mogelijk is op welke manier dan ook
https://warmtepompboilers...ing-Nederlands.pdf?x63353
Een wp boiler met een COP van 4 over een geheel jaar?

Ik heb al een paar jaar een wpb maar zo’n cop heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
Wolly schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Een wp boiler met een COP van 4 over een geheel jaar?

Ik heb al een paar jaar een wpb maar zo’n cop heb ik nog nooit gezien.
Nou de WP boilers waar ik naar kijken zitten net als airco's gewoon op een COP van ~4.38. Uiteraard zal de buitentemperatuur invloed hebben maar aangezien de boiler binnen staat is er verder geen warmteverlies anders dan de lucht van buiten.

Een elektrische boiler heeft altijd een COP van 1, dus 1 kWh aan energie is ook 1kWh warmte. Bij die WP boiler zou dan 1kWh stroom theoretisch ~4kWh warmte opleveren. 4x zo efficiënt dus. Zelfs als we van een COP van 2 zouden uitgaan is het nog 2x zo goedkoop

Wellicht dat de modellen van tegenwoordig gewoon een stuk efficiënter zijn dan een aantal jaar geleden?
Aeryn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Het is allesbehalve energiezuinig. Ongeveer 80% van mijn energierekening is de boiler. Komt neer op zo'n 2800 kWh per jaar. En dat zonder zonnepanelen, want het is een oud appartement en zonnepanelen moet via de VVE. Daar zijn ze al 10 jaar 'mee bezig'.

[...]

Aanschafprijs is voor mij iets minder relevant omdat het via een hypotheekaanpassing loopt. Verbruikskosten zijn wel heel interessant op dit moment. Ik was overtuigd dat ik gewoon een nieuwe, grotere variant van mijn oude boiler zou halen maar nu ga ik me toch echt inlezen in warmtepompboilers.
Ik ben ook nog maar beginnend met in leren hoor, maar als 80% van jouw stroomrekening komt van de boiler. Dan zou een WP boiler die theoretisch 4x zo efficiënt is zou je van 2800 kWh per jaar naar 700 kWh gaan, of laten we 1000 zeggen omdat de COP van 4 misschien veel te positief is ( ook al adverteren ze met COP 4.38 ) :P

Uiteraard heeft het uiteindelijk te maken met hoe warm je het water stookt, hoe koud de buitenlucht is e.d. Feit is wel dat je altijd veel meer gaat besparen dan een elektrische boiler met een max van 1 COP. En als de aanschafwaarde nagenoeg gelijk is dan is de keuze snel gemaakt. Je zit alleen met de installatiekosten

[ Voor 44% gewijzigd door hollandnick op 03-10-2022 13:56 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeryn
Yankovic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:42:
Klopt, de geplande verbouwing houdt meer in dan enkel het vervangen van de boiler. De keuken, badkamer en het toilet worden gerenoveerd. Hierbij ga ik van koken op gas over naar inductie. Er is hier blokverwarming en dat is gasgestookt, maar dat is van de VVE en heb ik verder geen invloed op.
Nu ben ik er ook niet zo in thuis, maar ik vraag mij af of de techniek in (volledig elektrische) boilers na 14 jaar dermate efficienter kan dat het de vervanging waard is. [...] Dan zou ik ook serieus kijken of andere (en betere) technieken uitkunnen en je budget anders in de isolatie van je huis steken (gezien je opmerking dat het slecht is geisoleerd)
Nieuwe boilers zijn niet efficiënter dan die van 14 jaar geleden, helaas. Behalve dan dat ze ongeveer 10% kunnen besparen als ze zelflerend zijn. En ik moet/wil hem vervangen omdat 80 liter niet meer toereikend gaat zijn in de nieuwe situatie (regendouche / gezinsuitbreiding). Qua isolatie zit ik met dat alles wat nog gedaan kan worden aan de VVE vast. Die zijn de laatste 2 jaar gelukkig wel actiever in het verduurzamen maar helaas is het nu enkel nog in plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeryn
hollandnick schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:49:
Feit is wel dat je altijd veel meer gaat besparen dan een elektrische boiler met een max van 1 COP. En als de aanschafwaarde nagenoeg gelijk is dan is de keuze snel gemaakt. Je zit alleen met de installatiekosten
Ik zit met name met de ruimte. Ik zie vooralsnog geen oplossing om een warmtepompboiler goed te kunnen plaatsen. Dit is echt een klein en oud appartement en de plek die beschikbaar is, zit midden in het huis en is 6m3. Af- en toevoer van lucht is nagenoeg niet mogelijk als het via buizen (met voldoende capaciteit) zou moeten. Met een split-unit zit ik weer met de beperking dat ik die niet mag plaatsen aan de buitenmuur van de VVE :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:36
Aeryn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:03:
Nieuwe boilers zijn niet efficiënter dan die van 14 jaar geleden, helaas. Behalve dan dat ze ongeveer 10% kunnen besparen als ze zelflerend zijn.
Nee, en dat is toch ook logisch? In een elektrische boiler wordt water opgewarmd met een elektrisch element, en het hoogste rendement wat je daarmee kunt bereiken is 100%. Het enige waar je dan nog winst op kunt halen is heel goed isoleren (zodat 'ie niet telkens opnieuw hoeft te worden) en opwarmen met avond- of nachtstroom.
Een warmtepomp is technisch een heel ander apparaat, nl. een omgekeerde koelkast, en daarmee kun je wél tot boven de 400% rendement halen. Klinkt gek maar is wel waar; jij stopt er 1000 Watt elektrisch vermogen in en je krijgt 4000 Watt aan warmte, waarmee je dus water kunt opwarmen, of lucht (in bijv. een airco die op verwarmen staat).
Ik zou het toch zeker sterk overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tenzij de warmtepompboiler lucht uit het appartement gebruikt. Die moet (in stookseizoen) ook gewoon weer opgewarmd worden met de blokverwarming. Misschien is het goedkoper, maar daar moet dan echt aan gerekend worden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:23
Je hebt ook warmtepompboilers die het retour water van vloerverwarming gebruiken. Misschien interessant om eens te onderzoeken of dat ook mogelijk is met blokverwarming? En of dat dan nog steeds goedkoper is qua verbruikskosten?

Zie bijvoorbeeld:
https://www.mijnklimaatsh...boiler-edel-eau-100l.html

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Pagina: 1