Vraag

• geenhaarbeter
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
ik heb een 3700x cpu.

geen euros voor een am5 upgrade dus zal het moeten doen met de high-end cpu's die er voor AM4 beschikbaar is.

mijn vraag is simpel: welke CPU is het best geschikt om te gamen en bijvoorbeeld daarnaast wat achtergrond programma's te draaien?

5800x3d schijnt de 5900x en 5950x te verslaan al kom ik met al die engelse websites geen steek verder in informatie.

5900x lijkt de beste optie gezien de single core performance(schijnt belangrijk te zijn voor gamen) en de hogere frequentie ten opzichte van zijn opvolger.

5950 is wellicht voor langere termijn het best al heb ik geen idee of multi core voor gaming dusdanig belangrijk gaat worden.

alvorens bedankt voor de moeite om feedback te delen _/-\o_

Beste antwoord (via geenhaarbeter op 05-10-2022 12:03)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eerst eens hoeveel fps je er mee kan winnen. Maar als je niet praat over je videokaart, tja
https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-5800x3d/17.html

edit: GPU blijkt 3060ti die ie wil upgraden naar 6800XT

[Voor 16% gewijzigd door Hackus op 05-10-2022 12:12]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:22
5800X3D is de beste AM4 voor gaming vanwege de 2x zo grote cache.

Welk moederbord en videokaart heb je?

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:49
En waarom denk jij een andere CPU nodig te hebben?

Waaruit bestaat de rest van jouw systeem, welke games speel je voornamelijk en op welke resolutie en instellingen?

Specs

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07

OMD

Valar dohaeris

Zo te zien heeft ie een 1080p scherm op 165hz en speelt fps games. Als dat nog steeds het geval is dan heeft een 5800x3d veel zin. Vooral op 1080p is de winst verreweg het grootst.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:58
geenhaarbeter schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:54:
...al kom ik met al die engelse websites geen steek verder in informatie.
Lees eens iets Nederlandstaligs 8)
https://tweakers.net/revi...elijk-op-de-testbank.html

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 02-10-2022 23:01]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
geenhaarbeter schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:54:
5900x lijkt de beste optie gezien de single core performance(schijnt belangrijk te zijn voor gamen) en de hogere frequentie ten opzichte van zijn opvolger.
De 5800X3D heeft juist een betere single-core performance, de 5900X en 5950X hebben alleen zin als je ook daadwerkelijk 12 of 16 cores gebruikt.

Je hebt het over gamen, dan zijn die CPU's pure geldverspilling. "Wat achtergrondprogramma's" lees ik als een browser open en wat muziek draaien, ook dat kan een 8-core prima aan.

Maar eens met bovenstaande, een 3700X lijkt me helemaal niet verkeerd dus vraag jezelf vooral af wat je nou eigenlijk aan prestatiewinst wil merken en wat je daarvoor over hebt.
al heb ik geen idee of multi core voor gaming dusdanig belangrijk gaat worden.
Zeker als je schijnbaar toch om de generatie of twee upgrade heeft het echt geen zin om daarop voor te sorteren. Ik weet nog dat er in 2008 gediscussieerd werd of van 2 naar 4 cores gaan al zin had, we zijn inmiddels 14 jaar verder en een 4-core met HT/SMT of een 6-core zonder HT/SMT volstaat nog steeds prima voor gamen. Dus 8 cores met SMT gaat nog heel lang voldoende zijn, en 12 cores is pure overkill...

[Voor 7% gewijzigd door bwerg op 03-10-2022 13:52]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• geenhaarbeter
  • Niet online
OMD schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:57:
Zo te zien heeft ie een 1080p scherm op 165hz en speelt fps games. Als dat nog steeds het geval is dan heeft een 5800x3d veel zin. Vooral op 1080p is de winst verreweg het grootst.
ik speel 1440p en op den duur zal ik naar 4k gaan.
google laat mij andere links vinden :) en tweakers gaf mij niet veel inhoudelijk informatie omtrent de performance
bwerg schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

De 5800X3D heeft juist een betere single-core performance, de 5900X en 5950X hebben alleen zin als je ook daadwerkelijk 12 of 16 cores gebruikt.

Je hebt het over gamen, dan zijn die CPU's pure geldverspilling. "Wat achtergrondprogramma's" lees ik als een browser open en wat muziek draaien, ook dat kan een 8-core prima aan.

Maar eens met bovenstaande, een 3700X lijkt me helemaal niet verkeerd dus vraag jezelf vooral af wat je nou eigenlijk aan prestatiewinst wil merken en wat je daarvoor over hebt.

[...]

Zeker als je schijnbaar toch om de generatie of twee upgrade heeft het echt geen zin om daarop voor te sorteren. Ik weet nog dat er in 2008 gediscussieerd werd of van 2 naar 4 cores gaan al zin had, we zijn inmiddels 14 jaar verder en een 4-core met HT/SMT of een 6-core zonder HT/SMT volstaat nog steeds prima voor gamen. Dus 8 cores met SMT gaat nog heel lang voldoende zijn, en 12 cores is pure overkill...
single core is belangrijk, en meerdere cores met achtergrond heeft wel degelijk invloed op prestatie van gamen. als ik mijn pc correct wil laten draaien zal windows en andere programmas op de achtergrond alsnog mijn cores aanspreken.

daarnaast een 3700x werkt prima klopt al is de BIOS versie nog steeds niet helemaal stabiel.
reden upgrade staat in de topic omschreven als je goed hebt gelezen.
Freaky Maus schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:35:
En waarom denk jij een andere CPU nodig te hebben?

Waaruit bestaat de rest van jouw systeem, welke games speel je voornamelijk en op welke resolutie en instellingen?
langere termijn denken.
Uszka schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:11:
5800X3D is de beste AM4 voor gaming vanwege de 2x zo grote cache.

Welk moederbord en videokaart heb je?
niet echt relevant voor de vraag die ik stel.

• OMD

OMD

Valar dohaeris

geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

ik speel 1440p en op den duur zal ik naar 4k gaan.

[...]

Welk scherm heb je? Aangezien je historie qua Posts verteld dat je een 1080p scherm hebt. Is die 60hz, 144hz of hoger?

Ik vind het trouwens redelijk apart dat je stelt dat de vraag niet relevant is voor jou. Dat is die namelijk wel, je vraagt iets omdat je informatie wilt. Het niet beantwoorden van vragen is natuurlijk niet zo slim.

Als je een gt710 of een geforce 256 hebt dan gaat een processor geen reet doen natuurlijk.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-03 13:25

[...]

Wel degelijk relevant, niet elk moederbord van de AM4 serie support de 5000 serie (aangezien je al een 3000 serie hebt denk ik dat het een b450 of nieuwer bord is) waar naar mogelijk een bios update nodig is om de 5000 serie te ondersteunen.

Daarnaast zoals hierboven al is uitgelegd het upgraden van een CPU kan wellicht minder zin hebben als je CPU niet het bottleneck is voor prestaties tijdens het gamen, vandaar de vraag naar je videokaart.

• bwerg
  • Niet online
single core is belangrijk, en meerdere cores met achtergrond heeft wel degelijk invloed op prestatie van gamen. als ik mijn pc correct wil laten draaien zal windows en andere programmas op de achtergrond alsnog mijn cores aanspreken.
Als je zware taken gaat draaien, ja, zeker, maar als het gewoon wat browser-werk en een muziekje is draaien die achtergrondtaken prima op die een of twee cores die je doorgaans toch wel over hebt, ook op een 8-core.

• geenhaarbeter
  • Niet online
OMD schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Welk scherm heb je? Aangezien je historie qua Posts verteld dat je een 1080p scherm hebt. Is die 60hz, 144hz of hoger?

Ik vind het trouwens redelijk apart dat je stelt dat de vraag niet relevant is voor jou. Dat is die namelijk wel, je vraagt iets omdat je informatie wilt. Het niet beantwoorden van vragen is natuurlijk niet zo slim.

Als je een gt710 of een geforce 256 hebt dan gaat een processor geen reet doen natuurlijk.
dan heb je je antwoord toch al.......

• geenhaarbeter
  • Niet online
Thermomet3r schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Wel degelijk relevant, niet elk moederbord van de AM4 serie support de 5000 serie (aangezien je al een 3000 serie hebt denk ik dat het een b450 of nieuwer bord is) waar naar mogelijk een bios update nodig is om de 5000 serie te ondersteunen.

Daarnaast zoals hierboven al is uitgelegd het upgraden van een CPU kan wellicht minder zin hebben als je CPU niet het bottleneck is voor prestaties tijdens het gamen, vandaar de vraag naar je videokaart.
waarom zou ik een upgrade gaan uitvoeren op een moederbord wat hier niet voor geschikt is ?

• geenhaarbeter
  • Niet online
OMD schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

heb uiteraard een scherm die hoger is dan 60fps.....want tja als ik game is fps toch wel degelijk relevant en fijn om emt een hogere framerate en soepelere beweging te gamen... cpu veranderen voor 60fps heeft ook echt nut..
tja geen idee hoe het komt dat je denkt dat ik iets zou doen wat nutteloos is.

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-03 13:25
geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

waarom zou ik een upgrade gaan uitvoeren op een moederbord wat hier niet voor geschikt is ?
Waarom zou ik er vanuit gaan dat jij de kennis hebt om een moederbord te kiezen die geschikt is voor een upgrade?

P.S.

in plaats van reageren alsof iedereen hier een idioot is had je ook kunnen zeggen dat je hier al een moederbord hebt waar een upgrade mogelijk is.

Door zo bot te reageren op mensen die om meer informatie vragen om je te helpen wek je niet echt de indruk dat je daadwerkelijk geholpen wil worden.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02
Je doet momenteel het tegenovergestelde, beantwoord de vragen even vanwaar jij denkt nu een nieuwe CPU nodig te zijn en welke GPU je hebt.

Hardware kopen 'voor later' heeft geen nut. Later is er wat nieuwers/snellers/goedkopers beschikbaar, en met een 3700x kan ik mij nauwelijks voorstellen dat je nu een CPU bottleneck hebt. Je kan beter upgraden tegen de tijd dat dat wel het geval is (en dan kan je altijd nog besluiten voor een 5000 series CPU te gaan i.p.v. de stap te maken naar een nieuwer platform).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• geenhaarbeter
  • Niet online
Thermomet3r schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Waarom zou ik er vanuit gaan dat jij de kennis hebt om een moederbord te kiezen die geschikt is voor een upgrade?

P.S.

in plaats van reageren alsof iedereen hier een idioot is had je ook kunnen zeggen dat je hier al een moederbord hebt waar een upgrade mogelijk is.

Door zo bot te reageren op mensen die om meer informatie vragen om je te helpen wek je niet echt de indruk dat je daadwerkelijk geholpen wil worden.
is niks bots aan, kennelijk komt het bij jou zo binnen. excuus hiervoor.
vervelend dat het zo bij je binnenkomt.

mijn vraag die ik stel is al beantwoord.

• geenhaarbeter
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Je doet momenteel het tegenovergestelde, beantwoord de vragen even vanwaar jij denkt nu een nieuwe CPU nodig te zijn en welke GPU je hebt.

Hardware kopen 'voor later' heeft geen nut. Later is er wat nieuwers/snellers/goedkopers beschikbaar, en met een 3700x kan ik mij nauwelijks voorstellen dat je nu een CPU bottleneck hebt. Je kan beter upgraden tegen de tijd dat dat wel het geval is (en dan kan je altijd nog besluiten voor een 5000 series CPU te gaan i.p.v. de stap te maken naar een nieuwer platform).
ik ga niet upgraden omdat ik een bottleneck heb, ik ga upgraden omdat ik een hogere performance kan behalen hierdoor.

en zoals ik beschreven heb, am5 is niet haalbaar voor mij, zodoende vraag ik mij dus af welke cpu nut heeft.
ik ben toch wel duidelijk genoeg toch?

• D4NG3R
geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

ik ga niet upgraden omdat ik een bottleneck heb, ik ga upgraden omdat ik een hogere performance kan behalen hierdoor.
Dat is dus niet hoe dat werkt, als je nu al geen CPU bottleneck hebt, ga je er met een nieuwe CPU niet op vooruit. Ofwel; beantwoord de vraag nou eens over welke GPU je hebt. Aanvullend helpt het ook om te vermelden welke games je doorgaans speelt.
en zoals ik beschreven heb, am5 is niet haalbaar voor mij, zodoende vraag ik mij dus af welke cpu nut heeft.
Je bent prima duidelijk over het feit dat je nu geen geld hebt voor AM5, je bent totaal onduidelijk over de rest van het systeem. Vandaar dat mensen ook doorvragen.

Mensen proberen je te helpen, maar je houd zonder reden informatie achter waardoor passend advies lastig is. De performance hangt immers af van veel meer factoren dan enkel de CPU. ;)

[Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2022 11:57]

• OMD

OMD

Valar dohaeris

geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

dan heb je je antwoord toch al.......
Welk antwoord? Doe is niet zo arrogant.

Je geeft aan dat je op 1440p gamed maar je historie zegt 1080p. Je geeft niet eens antwoord op een simpele vraag.

Laatste keer, welke gpu heb je?
Welk scherm heb je?

[Voor 28% gewijzigd door OMD op 05-10-2022 11:59]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eerst eens hoeveel fps je er mee kan winnen. Maar als je niet praat over je videokaart, tja

edit: GPU blijkt 3060ti die ie wil upgraden naar 6800XT

[Voor 16% gewijzigd door Hackus op 05-10-2022 12:12]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• geenhaarbeter
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Dat is dus niet hoe dat werkt, als je nu al geen CPU bottleneck hebt, ga je er met een nieuwe CPU niet op vooruit. Ofwel; beantwoord de vraag nou eens over welke GPU je hebt. Aanvullend helpt het ook om te vermelden welke games je doorgaans speelt.

[...]

Je bent prima duidelijk over het feit dat je nu geen geld hebt voor AM5, je bent totaal onduidelijk over de rest van het systeem. Vandaar dat mensen ook doorvragen.

Mensen proberen je te helpen, maar je houd zonder reden informatie achter waardoor passend advies lastig is. De performance hangt immers af van veel meer factoren dan enkel de CPU. ;)
klopt, is het nou zo moeilijk te bevatten dat ik vriendelijk aangeef ik dit niet relevant vindt?

• geenhaarbeter
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:56:
dank u, toevallig landde ik ook op deze website over een ander onderwerp.
zal deze website vaker benutten om informatie op te zoeken, hartelijk dank _/-\o_

• D4NG3R
geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

klopt, is het nou zo moeilijk te bevatten dat ik vriendelijk aangeef ik dit niet relevant vindt?
Haal dan lekker de 5950x, snelste CPU op AM4. d:)b

Waarschijnlijk ga je er geen frame op vooruit, maar ach, dat is schijnbaar niet relevant. :)

• geenhaarbeter
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Haal dan lekker de 5950x, snelste CPU op AM4. d:)b

Waarschijnlijk ga je er geen frame op vooruit, maar ach, dat is niet relevant. :)
dank je wel :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

sapphire

Die-hard pruts0r

geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Dus je wil een onderdeel vervangen die een ander onderdeel tegenhoud beter te presteren...een bottleneck wegnemen dus ;)
Je bent er duidelijk in dat je geen geld voor AM5 hebt en een nieuwe CPU wilt

Over al het andere ben je vooral betweterig en/of bot aan het doen.

Er is geen pasklaar antwoord van "koop die dan is alles goed" ja de duurste komt in de buurt, wil je dat koop een 5950X.
Wil je een genuanceerder antwoord...

Als je geen CPU bottleneck hebt gaan je FPS dus niet magisch omhoog omdat je een snellere CPU hebt, zouden ze dat wel doen dan heb je dus wél een CPU bottleneck.
Om een recente game en wat dingen op de achtergrond te doen heb je écht niet perse een snellere CPU nodig.

Wat je precies op de achtergrond hebt draaien weet jij zelf maar dat wil je hier niet delen.
Er zit nogal een verschil tussen Chrome met 50 tabjes + Spotify en Office op de achtergrond draaien (totaal niet spannend) of tegelijk willen streamen, en- decoden én gamen.

Daarnaast deel gewoon simpel even je scherm/resolutie. Op 1080p maakt een snellere CPU veel meer uit dan op 1440P en op 4K is het al helemaal minimaal omdat hoe hoger de resolutie word hoe groter de invloed van de GPU word en hoe minder die van de CPU.

En wbt je moederbord, als de 3700X nu nog niet stabiel loopt waarom denk je dan dat een nóg nieuwere CPU wel perfect gesupport word. Ik zou dat eerst onderzoeken waarom die 3700X niet stabiel loopt.

Gabriël ITX

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:24

DataGhost

iPL dev

sapphire schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

En wbt je moederbord, als de 3700X nu nog niet stabiel loopt waarom denk je dan dat een nóg nieuwere CPU wel perfect gesupport word. Ik zou dat eerst onderzoeken waarom die 3700X niet stabiel loopt.
Het lijkt me echt een giller als er een kapot setje DDR4-2400 in zit wat alle issues veroorzaakt. Jammer dat dat ook niet relevant was om te vermelden of te testen. Een instabiel [whatever] upgraden terwijl het niet eens stabiel draait is vaak een enorm succes.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@geenhaarbeter Post nu even je hele set up, en op welke snelheid je ram clockt.
Heb je nog de 3060Ti of al een 6800XT ?

• geenhaarbeter
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Dus je wil een onderdeel vervangen die een ander onderdeel tegenhoud beter te presteren...een bottleneck wegnemen dus ;)

[...]

Je bent er duidelijk in dat je geen geld voor AM5 hebt en een nieuwe CPU wilt

Over al het andere ben je vooral betweterig en/of bot aan het doen.

Er is geen pasklaar antwoord van "koop die dan is alles goed" ja de duurste komt in de buurt, wil je dat koop een 5950X.
Wil je een genuanceerder antwoord...

Als je geen CPU bottleneck hebt gaan je FPS dus niet magisch omhoog omdat je een snellere CPU hebt, zouden ze dat wel doen dan heb je dus wél een CPU bottleneck.
Om een recente game en wat dingen op de achtergrond te doen heb je écht niet perse een snellere CPU nodig.

Wat je precies op de achtergrond hebt draaien weet jij zelf maar dat wil je hier niet delen.
Er zit nogal een verschil tussen Chrome met 50 tabjes + Spotify en Office op de achtergrond draaien (totaal niet spannend) of tegelijk willen streamen, en- decoden én gamen.

Daarnaast deel gewoon simpel even je scherm/resolutie. Op 1080p maakt een snellere CPU veel meer uit dan op 1440P en op 4K is het al helemaal minimaal omdat hoe hoger de resolutie word hoe groter de invloed van de GPU word en hoe minder die van de CPU.

oke dus 1 plakje kaas is lekker maar 2 ook, toch heb je een lekkere boterham met 1 plakje, maar met 2 plakjes waarschijnlijker eentje die nog beter smaakt. dus dat ene plakje is dan een bottleneck want 2 zou dan geen nut hebben ook al smaakt het beter?
het is en blijft kaas en een boterham.. dus je interpretatie van een bottleneck is niet helemaal correct.

een bottleneck is dat er niet voldoende doorheen kan komen door het maximale gebruik van processor. want dat is de bottleneck.
eentje die dus "groter" is kan dus meer doorvoeren waardoor je dus niet tegen het maximale verbruik van je cpu aan loopt en dus geen bottleneck krijgt.

dat terzijde ee

• geenhaarbeter
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Het lijkt me echt een giller als er een kapot setje DDR4-2400 in zit wat alle issues veroorzaakt. Jammer dat dat ook niet relevant was om te vermelden of te testen. Een instabiel [whatever] upgraden terwijl het niet eens stabiel draait is vaak een enorm succes.
klopt :) lijkt mij ook. ik draai Windows 11 wat enorm stabiel is. heb sinds installatie zeker 15 updates gehad.
wel eens gehoord dat software invloed heeft op stabiliteit?
oef das pas een giller

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

oke dus 1 plakje kaas is lekker maar 2 ook, toch heb je een lekkere boterham met 1 plakje, maar met 2 plakjes waarschijnlijker eentje die nog beter smaakt. dus dat ene plakje is dan een bottleneck want 2 zou dan geen nut hebben ook al smaakt het beter?
het is en blijft kaas en een boterham.. dus je interpretatie van een bottleneck is niet helemaal correct.

een bottleneck is dat er niet voldoende doorheen kan komen door het maximale gebruik van processor. want dat is de bottleneck.
eentje die dus "groter" is kan dus meer doorvoeren waardoor je dus niet tegen het maximale verbruik van je cpu aan loopt en dus geen bottleneck krijgt.

dat terzijde ee
Top vergelijking.

Als je een dikke GPU hebt en je CPU kan niet voldoende data aanleveren voor die GPU om te verwerken heb je een CPU bottleneck.
Is je GPU gewoon niet sneller en kan die CPU met gemak voldoende data aanleveren voor die GPU om te verwerken dan lost de CPU vervangen niets op want je hebt een GPU bottleneck.

dat terzijde ee

Aangezien jij vooral je best doet om niet geholpen te worden en behalve broodje kaas voorbeelden geven en niets wil posten kan het net zo goed een RAM bottleneck zijn om het nog leuker te maken. Heb je een setje 2133Mhz of 2400Mhz ram welke gewoon suboptimaal zijn om je CPU data aan te leveren ;)
Hell voor al wij weten heb je nog een HDD en is dat het probleem ;)

Gabriël ITX

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:24

DataGhost

iPL dev

geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

klopt :) lijkt mij ook. ik draai Windows 11 wat enorm stabiel is. heb sinds installatie zeker 15 updates gehad.
wel eens gehoord dat software invloed heeft op stabiliteit?
oef das pas een giller
Ik vraag me wel af waarom je deze vraag hier stelt als je het zelf allemaal zo goed lijkt te weten. Beetje een contradictie, want als je het zo goed weet, wist je ook dat degenen die jou proberen te helpen meer informatie nodig hebben om de juiste van deze drie keuzes (of iets anders) aan te raden. Zonder die info is het allemaal een beetje nattevingerwerk.

• geenhaarbeter
  • Niet online
iedereen bedankt voor alle feedback, mijn vraag is beantwoord.
allemaal een fijne dag.

• Bad Brains
  • Laatst online: 22:19
wow

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• geenhaarbeter
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Ik vraag me wel af waarom je deze vraag hier stelt als je het zelf allemaal zo goed lijkt te weten. Beetje een contradictie, want als je het zo goed weet, wist je ook dat degenen die jou proberen te helpen meer informatie nodig hebben om de juiste van deze drie keuzes (of iets anders) aan te raden. Zonder die info is het allemaal een beetje nattevingerwerk.
fijne dag meneer.

• geenhaarbeter
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

Top vergelijking.

Als je een dikke GPU hebt en je CPU kan niet voldoende data aanleveren voor die GPU om te verwerken heb je een CPU bottleneck.
Is je GPU gewoon niet sneller en kan die CPU met gemak voldoende data aanleveren voor die GPU om te verwerken dan lost de CPU vervangen niets op want je hebt een GPU bottleneck.

dat terzijde ee

Aangezien jij vooral je best doet om niet geholpen te worden en behalve broodje kaas voorbeelden geven en niets wil posten kan het net zo goed een RAM bottleneck zijn om het nog leuker te maken. Heb je een setje 2133Mhz of 2400Mhz ram welke gewoon suboptimaal zijn om je CPU data aan te leveren ;)
Hell voor al wij weten heb je nog een HDD en is dat het probleem ;)
was dit mijn vraag dan?
nee dus voor jij je statement onderbouwt is het wellicht handig om bij het onderwerp te blijven.
als jij informatie nodig hebt voordat je antwoord kan geven ligt dat bij jou, niet bij mij.
ik geef aan is niet relevant punt is dat zo moeilijk te bevatten?

dus waarom hierover door zeuren of gepikeerd zijn?
beetje respectloos toch?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

was dit mijn vraag dan?
nee dus voor jij je statement onderbouwt is het wellicht handig om bij het onderwerp te blijven.
als jij informatie nodig hebt voordat je antwoord kan geven ligt dat bij jou, niet bij mij.
ik geef aan is niet relevant punt is dat zo moeilijk te bevatten?

dus waarom hierover door zeuren of gepikeerd zijn?
beetje respectloos toch?
Je hebt helemaal gelijk

Je vraag is: welke CPU is het best geschikt om te gamen en bijvoorbeeld daarnaast wat achtergrond programma's te draaien?

Koop de duurste.klaar.

Gabriël ITX

• geenhaarbeter
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Je hebt helemaal gelijk

Je vraag is: welke CPU is het best geschikt om te gamen en bijvoorbeeld daarnaast wat achtergrond programma's te draaien?

Koop de duurste.klaar.
dank je wel :)

• geenhaarbeter
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Je hebt helemaal gelijk

Koop de duurste.klaar.
heb je toevallig ook een website voor mij waar ik 'de duurste' kan aanschaffen.
wil ik wel eentje die dus het duurst is ten opzichte van msrp

• bwerg
  • Niet online
geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Hij legt nou net uit dat als je prestatiewinst relevant vindt, het dan ook relevant is waar de bottleneck is.

Je zegt dat je prestatiewinst wil en geen bottlenecks wil aanpakken. Dat kan niet. Een bottleneck niet aanpakken is geen prestatiewinst. Een 5800X3D haalt exact dezelfde prestaties als een 3700X (of welke CPU dan ook) als de GPU de bottleneck is.

Als we dan toch vergelijkingen met boterhammen maken, dan ook een met auto's: stel dat iemand vraagt welke banden hij moet kopen. En dan zijn de tegenvragen: op wat voor auto, rij je ermee door de sneeuw of niet, hoe hard rij je ermee, en dan is de reactie: "niet relevant, zeg gewoon welke banden ik moet kopen". Tsja, hoe denk je dat iemand daar ooit antwoord op kan geven? En dat doet sterk vermoeden dat je zelf niet van de rol van die factoren op de hoogte bent, en dat je dus een miskoop gaat doen.
geenhaarbeter schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:14:
Nee, dat is geen bottleneck in het algemeen, dat is specifiek een CPU-bottleneck. Hoe weet jij dat er een CPU-bottleneck is en geen GPU-bottleneck? Dat is 'ie niet zomaar omdat jij dat vindt. Dat hangt namelijk af van je videokaart en monitor...
Mocht het sarcasme je inderdaad ontgaan: zo geeft je 500 euro uit aan iets waar je mogelijk 0,0 verschil mee merkt ten opzichte van je huidige CPU.

[Voor 55% gewijzigd door bwerg op 05-10-2022 14:04]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed, op zich had dit topic een vrij sterke start maar jammer dat je deze lijn kiest @geenhaarbeter . Blijkbaar wil men je graag helpen en je behoeden voor een mogelijke miskoop. Waarom je niet alsnog volledig wordt in het aanleveren van de gevraagde info is mij dus onduidelijk. Dit lijkt heel erg op het zoeken naar de verkeerde oplossing...

Afijn, aangezien dit topic inmiddels behoorlijk derailed is, gaat hier een slotje op. Mocht je na aankoop van je nieuwe processor nog steeds performance missen, dan zien we graag een nieuw topic tegemoet. Je weet dan in iedere geval dag we verwachten dat je álle relevante info deelt (in dit geval dus een lijstje van je hele pc...)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee