RAM-Geheugen: Zit er nog zoveel verschil in?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-04 21:45

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
EDIT: Deel topic doorstreept is niet meer van toepassing.
Beste leden,

Ik heb momenteel een Corsair Vengeance Pro 2X16GB op 3200mhz. (SKU: CMW32GX4M2C3200C16)

Maar, tegenwoordig heb ik aan 32GB niet meer genoeg. Naast gamen gebruik ik de PC ook voor het bewerken en exporteren van 4K video’s in Première Pro.
Over het algemeen zitten er wel enig sinds zware effecten op, die eenmaal graag veel CPU en RAM opsnoepen.

Ook is scrollen in de time-line een pain in the ass ondanks Proxy’s en andere nuttige settings.

Ik overweeg om naar 64GB te upgraden.

Nu kan ik dezelfde RAM die ik al heb, in de 2X32GB variant halen. Timings bijna het zelfde.

Toen dacht ik, waarom zou ik de 32 en 64GB niet mixen tot samen 96GB!?

Ik snap omdat het 4 sticks zijn, de snelste altijd vertraagt naar de langzaamste stick. Maar dat gaat alleen om CAS 16 naar CAS 18. Is dat veel?

Daarnaast hield ik de optie open, mocht combineren niet lukken, een nieuwe set van 2X32 te halen, en mijn 2x16 te verkopen.

Maar, ik heb nu wel een paar setjes uitgekozen, allemaal in dezelfde prijsklasse. En als ik in de vergelijkingstool van Tweakers kijk, zijn ze allemaal zo’n beetje het zelfde. CAS 16, 3200Mhz.

Ik kan gewoon niet kiezen. Ik weet niet wat het verschil is, behalve het design.

Hier een lijstje met wat ik op het oog heb: https://tweakers.net/pric...;1796488;1558656;1712702/

Mijn PC Specs:
i9 9900KF, 5GHz.
RTX3080Ti
Gigabyte Aorus Z390 Pro
2x 2TB M.2 SSD’s. Op #1 staat C: icm premiere pro.
Op #2 staat D: met alle footage en games.

Zover bekend geen Bottenecks. De SSD’s tikken een mooie 1800 up en down aan.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:44
Mix en match wordt over het algemeen afgeraden vooral bij verschillende capaciteiten.
Dit heeft dan te maken met de memory density en geheugen cel fabrikant.
Hierdoor kan het gewoon niet werken en of instabiel zijn.

Maar zou 64 gb niet genoeg zijn?
Weet niet hoe groot de projecten zijn maar anders en sneller m2 ssd inzetten als temp schijf heeft misschien net winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
TRAXION schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:35:
Mix en match wordt over het algemeen afgeraden vooral bij verschillende capaciteiten.
Dit heeft dan te maken met de memory density en geheugen cel fabrikant.
Hierdoor kan het gewoon niet werken en of instabiel zijn.

Maar zou 64 gb niet genoeg zijn?
Weet niet hoe groot de projecten zijn maar anders en sneller m2 ssd inzetten als temp schijf heeft misschien net winst.
96GB zal geheid overkill zijn. Is ook geen vereiste voor me. Maar het zou leuk zijn geweest als het kon.

64GB zal voldoende moeten zijn voor wat ik schiet en edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
AltTabKeys schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

96GB zal geheid overkill zijn. Is ook geen vereiste voor me. Maar het zou leuk zijn geweest als het kon.

64GB zal voldoende moeten zijn voor wat ik schiet en edit.
Je zou eens in taakbeheer de load kunnen bekijken tijdens gebruik van premiere, zou me niets verbazen dat je die 1800 bottlenecked.

Vooral als ze warm worden kan de snelheid inkakken, je zou dan kunnen overwegen een pcie naar m2 converter te pakken en hierin een snellere m2 te plaatsen.

Maar goed kan er moeilijk goede uitspraken over doen zonder de specifieke settings van premiere te weten.
Wat ik wel weet is dat scrollen behoorlijk wat snelheid kan vragen van de schijven.

Pre ssd tijd bouwde ik hiervoor systemen met raid raidconfigs waarbij 1 config origineel materiaal was een ramdisk als temp map en en 2de raid config als output.

Dit draaide dan wel redelijk voor 1080p maar tegenwoordig met 4k zou het me niets verbazen dat een ssd volgetrokken wordt.

Welke ssd's zijn het? En is het sustained write/read of peak?

En heb je bvb ook gpu acceleratie aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
TRAXION schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:54:
[...]

Je zou eens in taakbeheer de load kunnen bekijken tijdens gebruik van premiere, zou me niets verbazen dat je die 1800 bottlenecked.

Vooral als ze warm worden kan de snelheid inkakken, je zou dan kunnen overwegen een pcie naar m2 converter te pakken en hierin een snellere m2 te plaatsen.

Maar goed kan er moeilijk goede uitspraken over doen zonder de specifieke settings van premiere te weten.
Wat ik wel weet is dat scrollen behoorlijk wat snelheid kan vragen van de schijven.

Pre ssd tijd bouwde ik hiervoor systemen met raid raidconfigs waarbij 1 config origineel materiaal was een ramdisk als temp map en en 2de raid config als output.

Dit draaide dan wel redelijk voor 1080p maar tegenwoordig met 4k zou het me niets verbazen dat een ssd volgetrokken wordt.

Welke ssd's zijn het? En is het sustained write/read of peak?

En heb je bvb ook gpu acceleratie aanstaan?
De SSD’s zijn M.2 SSD’s, rechtstreeks in het moederbord.

Het zijn 2 Samsung 970 Evo Plus 2 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME’s

[ Voor 3% gewijzigd door AltTabKeys op 02-10-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
AltTabKeys schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

De SSD’s zijn M.2 SSD’s, rechtstreeks in het moederbord.

Het zijn 2 Samsung 970 Evo Plus 2 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME’s
1800 is inderdaad na turbocache, 970 evo plus zijn redelijke ssd's.

Door het te monitoren met je taakbeheer krijg je wel meer info.

https://helpx.adobe.com/n...ware-recommendations.html

Dit is een mooi start punt mocht je verder upgrades willen doen ivm première pro.

"Storage
Fast storage is mission-critical for video production, and that means using fast SSD or NVMe storage. Unless you have a fast RAID array, spinning disks do not offer sufficient speed for HD and UHD video.

SSD or NVMe flash memory drives
For local storage, an optimal setup uses three drives:
System Drive for OS and apps
Drive for the Media Cache - accelerator files, including peak files (.pek) and conformed audio (.cfa). Premiere can make thousands of calls to these files every second).
Media Drive for video assets and other project media"

Recommended is na al die jaren nog steeds hetzelfde :+

Als je première echt heel serieus gebruikt wat ik wel een beetje het gevoel heb aan de hand van je huidige build.

Zou je ook kunnen overwegen van platform te wisselen.
Laatste generatie is een gigantische stap vooruit bij zowel amd als intel waarbij ik denk dat intel met hun biglittle cores en behoorlijke voorsprong hebben in een app als première.

Edit**
Zie ook deze link over alder lake en premiere.
review: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K

[ Voor 8% gewijzigd door TRAXION op 02-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

64GB kan ik zeggen is wel aan te raden bij wat meer intensieve dingen. Zelf maak ik best veel gebruik van virtual machines en dan ben je zo 8 tot 16GB kwijt per VM. Als je er dan 3 aan hebt staan is het zo weg.

Hetzelfde met premier pro inderdaad. Aantal keer richting de 50GB zien gaan.

Ik heb een bijna identiek systeem met een 9900K en 3080 12GB maar wel 64GB geheugen. Allemaal Corsair vengeance 16GB modules 3000mhz cl16 uit mijn hoofd.

*Sys specs hieronder kloppen niet meer maar ben vergeten waar dit aan te passen was.

[ Voor 8% gewijzigd door prutser001 op 02-10-2022 20:36 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1