Lichtschakelaar afsluiten, maar wel stopcontact behouden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 08:27
Zondag, klusdag. Dus lekker bezig en het kleine projectje nu is de Philips Hue Wall Switch Module plaatsen.
De eerste 2 kamers was makkelijk, dat was een simpele lichtschakelaar.

Alleen op zolder hebben lichtschakelaar met 2 knoppen, en een stopcontact er naast.
Ik heb geprobeerd met een lasklem de lichtschakelaar uit te schakelen door alle 4 de kabels aan te sluiten op de lasklem.

Hierdoor schoot echter gelijk de stop eruit (nadat ik deze eerder al had uitgezet en weer aanzette).

Hoe kan ik de lichtschakelaar veilig afsluiten en toch het stopcontact behouden (ik ga ervanuit dat deze doorgelusd is, maar weet het niet zeker).

Excuses voor de verkeerde terminologie, ik ben echt een leek.

Edit:

Iets meer informatie en extra foto's.

In de oude situatie (en inmiddels huidige situatie weer) hebben we dus een wissel / wisselschakelaar (zie foto). Daar zaten de 4 kabels op aangesloten. Zie ook de bijgevoegde tekening. Ik heb markeringen aangebracht zodat we wisten hoe we het weer moesten herstellen, alleen op de tekening twijfel ik even waar de bovenste zwarte kabel nou precies zat. Ik kan helaas nu niet het stroom eraf halen om te kijken.

Naar ons weten maken we geen gebruik van hotelschakeling.

Verder heb ik de instructie gevolgd van Phlips Hue zelf, alleen daar spraken zij van 3 kabels helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5cjUhTx52O80cXnW5UrzhqHvts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuuM1zpvZeqdxCrR5buCAWn5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E-IrUCoYeZTIGn6cZXbS3ZtfL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD2fbB3Bcg3aqvubzOtETLby.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg-7uvPvc0tv0c-M_FEvU-6ad5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ufea73GyTho5kyzARrUcMd5j.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3SHu88SV2hnEyemzFxTS0diYS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bN4twEq0W6L41IcIUsS1wY3J.jpg?f=fotoalbum_large
Xander schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:43:
@Vinnie84 Weet je heel zeker dat de groep uitschakelde door deze aanpassing? Ik zie er namelijk werkelijk geen problemen in.

Dat de groep direct na inschakelen weer uitschakelt zou natuurlijk andere redenen kunnen hebben, bijvoorbeeld als hier apparatuur op is aangesloten met een hoge inschakelpiek? Ik heb in huis ook één groep met een paar PC's aangesloten die niet altijd bij de eerste poging wil inschakelen.
Dit was het inderdaad! Bedankt voor het meedenken.

Daarnaast was het simpeler om gewoon de schakelaar te vervangen door een simpelere versie. We moesten toch naar een nieuwe kleur, en toen was het helemaal een eitje. Soms denk je toch te moeilijk.

Heel erg bedankt voor het meedenken. Kunnen sommigen nog wat van leren. Dankjewel! _/-\o_

[ Voor 59% gewijzigd door Vinnie84 op 30-10-2022 11:08 . Reden: Iets meer informatie en extra foto's. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:11

KrazyJay

Afblijven dan, beter een electricien bellen als je zulke toeren al uit gaat halen terwijl je weet dat je een leek bent. Het zal een hotelschakeling zijn, maar of dat je helpt?

[ Voor 19% gewijzigd door KrazyJay op 02-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
KrazyJay schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:53:
Afblijven dan, beter een electricien bellen als je zulke toeren al uit gaat halen terwijl je weet dat je een leek bent. Het zal een hotelschakeling zijn, maar of dat je helpt?
Helemaal mee eens! Ik hoop meer op een duidelijk begrijpbaar antwoord, en anders gewoon even de expert laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vinnie84 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:54:
Ik hoop meer op een duidelijk begrijpbaar antwoord, en anders gewoon even de expert laten komen.
Zoek eens op wat een hotel schakeling is.. vervolgens moet je ook de andere kant(en) van deze schakeling opzoeken in je huis.

Ik gok een dubbele wissel (waarvan 1 hotel).

edit: Mogelijk heb je nu een fase van een andere groep er bij gestopt?

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 02-10-2022 17:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is de schakelaar onderdeel van een hotelschakeling?

Zoja, dan hoef je alleen de zwarte draad naar de lamp op bruin aan te sluiten. En beter haal je dan ook de andere schakelaar weg.

[ Voor 56% gewijzigd door SlinkingAnt op 02-10-2022 16:59 ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dop om te beginnen elke draad apart af..

dan heb je in elk geval niet meer dat de stoppen er uit vliegen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
Normaliter verwacht je bij een wisselschakelaar maar 3 draden (1x bruin + 2x zwart of 3x zwart), geen 4. En al deze draden zou je onderling moeten kunnen verbinden zonder kortsluiting te maken.

Kun je de WCD ook eens openen en kijken waar de zwarte draden vandaan komen? Komen deze allemaal uit een leiding of is er iets doorgelust vanaf de WCD? Het lijkt er haast op dat 1 van de zwarte draden met nul verbonden is o.i.d.

Maak bij dit soort klusjes de volgende keer ook even een foto vooraf. Het kan best verhelderend zijn om te weten hoe een en ander op de schakelaar was aangesloten.

edit:
Ah, ik lees nu pas dat het een schakelaar met 2 knoppen was. Klopt het dat één van die knoppen onderdeel was van een wisselschakeling en de andere niet? Dan klopt de hoeveelheid draden in ieder geval. ;)

Het blijft raar dat je kortsluiting kunt maken door schakeldraden met fase te verbinden, dat is namelijk precies wat de schakelaar ook doet.

[ Voor 39% gewijzigd door Xander op 02-10-2022 17:05 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gokje.. dubbele schakelaar... dubbel wissel.. waarvan 1 van de wissels als enkelpolig gebruikt is ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:37
Vinnie84 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:49:
Ik heb geprobeerd met een lasklem de lichtschakelaar uit te schakelen door alle 4 de kabels aan te sluiten op de lasklem.

Hierdoor schoot echter gelijk de stop eruit (nadat ik deze eerder al had uitgezet en weer aanzette).
Ik vind dit wel een klein beetje darwin awardje.. hoe dacht je dat dit een goed idee kon zijn? Bij een stopcontact ga je toch ook niet beide pinnen met elkaar verbinden, dus waarom bij de kabels wel?

Ik zou voortaan je aanraden toch iets meer inlezen voordat je gaat klussen, of het inderdaad laten doen.. Maar het belangrijkste: nadenken wat je aan het doen bent..

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 02-10-2022 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
ID-College schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

Ik vind dit wel een klein beetje darwin awardje.. hoe dacht je dat dit een goed idee kon zijn? Bij een stopcontact ga je toch ook niet beide pinnen met elkaar verbinden, dus waarom bij de kabels wel?
Want fase, nul en aarde met elkaar verbinden is hetzelfde als fase en schakeldraden met elkaar verbinden? 8)7

Normaalgesproken moet dit juist prima werken om permanent spanning op het lichtpunt te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vinnie84 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Helemaal mee eens! Ik hoop meer op een duidelijk begrijpbaar antwoord, en anders gewoon even de expert laten komen.
Laat maar gewoon een expert komen.

Botweg alle draden in een lasklem stoppen is wel een dieptepunt van wat hier doorgaans voorbij komt aan ondeskundig prutsen aan elektra.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
evilution schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Laat maar gewoon een expert komen.

Botweg alle draden in een lasklem stoppen is wel een dieptepunt van wat hier doorgaans voorbij komt aan ondeskundig prutsen aan elektra.
Ik heb de bestaande bedraging van de schakelaar overgenomen en getracht de handleiding van Philips te volgen. Misschien iets te overmoedig geweest. En zoals aangegeven zal ik bij enige twijfel de expert laten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vinnie84 op 02-10-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
SMSfreakie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:06:
Gokje.. dubbele schakelaar... dubbel wissel.. waarvan 1 van de wissels als enkelpolig gebruikt is ?
Het is een wissel / wisselschakelaar. Naar ons weten worden beide koppen enkelpolig gebruikt en maken we geen gebruik van hotelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Xander schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Want fase, nul en aarde met elkaar verbinden is hetzelfde als fase en schakeldraden met elkaar verbinden? 8)7

Normaalgesproken moet dit juist prima werken om permanent spanning op het lichtpunt te krijgen.
Het is nooit een goed idee want er is geen enkele garantie dat de kleuren overeenkomen met wat je verwacht. Eerst meten/controleren, dan pas actie ondernemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
Xander schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:02:
Normaliter verwacht je bij een wisselschakelaar maar 3 draden (1x bruin + 2x zwart of 3x zwart), geen 4. En al deze draden zou je onderling moeten kunnen verbinden zonder kortsluiting te maken.

Kun je de WCD ook eens openen en kijken waar de zwarte draden vandaan komen? Komen deze allemaal uit een leiding of is er iets doorgelust vanaf de WCD? Het lijkt er haast op dat 1 van de zwarte draden met nul verbonden is o.i.d.

Maak bij dit soort klusjes de volgende keer ook even een foto vooraf. Het kan best verhelderend zijn om te weten hoe een en ander op de schakelaar was aangesloten.

edit:
Ah, ik lees nu pas dat het een schakelaar met 2 knoppen was. Klopt het dat één van die knoppen onderdeel was van een wisselschakeling en de andere niet? Dan klopt de hoeveelheid draden in ieder geval. ;)

Het blijft raar dat je kortsluiting kunt maken door schakeldraden met fase te verbinden, dat is namelijk precies wat de schakelaar ook doet.
Het betreft een wissel / wisselschakelaar, en naar ons weten maken we geen gebruik van hotelschakeling. Ik heb een tekening bijgevoegd, misschien zegt dat iets meer. Ik heb inderdaad ook wat gebrekkig informatie aangeleverd excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
[...]

Ik zou voortaan je aanraden toch iets meer inlezen voordat je gaat klussen, of het inderdaad laten doen.. Maar het belangrijkste: nadenken wat je aan het doen bent..
Ik heb de bestaande bedraging van de schakelaar overgenomen en getracht de handleiding van Philips te volgen. Misschien iets te overmoedig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dubbel wissel dus, maar 3x zwart.. dan zou er nog een schakelaar moeten zijn of je hebt op 1 schakelaar 2 lichtpunten...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
DukeBox schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Zoek eens op wat een hotel schakeling is.. vervolgens moet je ook de andere kant(en) van deze schakeling opzoeken in je huis.

Ik gok een dubbele wissel (waarvan 1 hotel).

edit: Mogelijk heb je nu een fase van een andere groep er bij gestopt?
Nu is het mij duidelijk dat ik een wissel / wisselschakelaar heb. Zie foto en tekening. Ik heb alles vanuit de schakelaar samengevoegd in de lasklem. Zo ver ons bekend hebben we geen hotelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
SMSfreakie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:21:
dubbel wissel dus, maar 3x zwart.. dan zou er nog een schakelaar moeten zijn of je hebt op 1 schakelaar 2 lichtpunten...
Er zit redelijk vlakblij nog een schakelaar inderdaad, er is dus een mogelijkheid dat die daar op zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dat zou kunnen, dan zou je daar 3x zwart hebben moeten.. (tenzij er gebeund is in het verleden)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
SMSfreakie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:26:
Dat zou kunnen, dan zou je daar 3x zwart hebben moeten.. (tenzij er gebeund is in het verleden)
Dat is wel een goede om na te kijken, dankjewel!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
evilution schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:23:
Ik vind het nogal kort door de bocht om te doen alsof dit de meest stupide actie ooit is... In de basis moet dit namelijk gewoon prima kunnen!

Het was blijkbaar een wissel/wisselschakelaar, deze zat zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4B3_hHYW_pSrKG9ft_xU-J8tMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cPJyhqm2A289ex3Kj0Kxr3cF.png?f=user_large

Nu wil @Vinnie84 dat beide lampen continue spanning hebben. Wat lijkt jullie de simpelste manier om dat te bereiken? Wat hij heeft gedaan is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPFJpZjnq3htTsRiLIqBqrINhGk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LeBivX9UaseDa8MWbDmqVG2L.png?f=user_large

Vertel eens wat daar precies mis mee is? Het onderste lichtpunt krijgt continue spanning, het bovenste lichtpunt krijgt spanning onafhankelijk van de stand van de tweede schakelaar. Prima toch?

Het is heel raar dat je hiermee kortsluiting maakt, het enige wat je doet is schakeldraden met fase verbinden, maar dat is precies hetzelfde wat de originele schakelaar ook doet en ik neem aan dat deze bedienen nooit in kortsluiting heeft geresulteerd.

Het enige verschil is dat je spanning zet op 2 wisseldraden tegelijkertijd, maar 2 draden parallel aansluiten mag ook niet in kortsluiting resulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ja ik kan de kortsluiting ook niet verklaren, aan de hand van de gegevens en de logica die de schakeling zou moeten hebben zie ik er geen reden in..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 19:09
De zwarte draden laat je in een (afgezonderd) lasdop zitten, bruin en blauw laat je in het stopcontact zitten.

Bruin is de + ofwel fase en de blauwe die ik hier niet zie de null, daarnaast heb je ook geel/groen dat is je aarde en laat je zitten.

Zo te zien is het een hotelschakeling welke vreemd is aangesloten.

De zwarte draden moet je niet aansluiten op 1 lasklem maar afgezonderd laten zitten.

Zwart is doorgaans ook fase ofwel de + maar is een schakeldraad tussen lamp en schakelaar.

[ Voor 95% gewijzigd door mr_evil08 op 02-10-2022 18:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
@Vinnie84 Weet je heel zeker dat de groep uitschakelde door deze aanpassing? Ik zie er namelijk werkelijk geen problemen in.

Dat de groep direct na inschakelen weer uitschakelt zou natuurlijk andere redenen kunnen hebben, bijvoorbeeld als hier apparatuur op is aangesloten met een hoge inschakelpiek? Ik heb in huis ook één groep met een paar PC's aangesloten die niet altijd bij de eerste poging wil inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 22:38

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wil de groep wel inschakelen als je alle zwarte draden los afdopt? Lees: geen enkele schakeldraad aangesloten. Zo nee, dan zit het probleem niet bij de lamp, maar bij een kortsluiting elders of piekspanning zoals @Xander zegt.

Schakelt de groep wel in? Sluit dan 1 voor 1 de schakeldraden aan op de fase (natuurlijk groep uit bij het aansluiten). Dan weet je welke draad het probleem vormt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Het is géén hotelschakeling. Iedereen blaat dat maar na. Een hotelschakeling wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd. Geleerd tijdens het vak installatie techniek.

[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 02-10-2022 19:07 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Thijsmans schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:00:
Wil de groep wel inschakelen als je alle zwarte draden los afdopt? Lees: geen enkele schakeldraad aangesloten. Zo nee, dan zit het probleem niet bij de lamp, maar bij een kortsluiting elders of piekspanning zoals @Xander zegt.

Schakelt de groep wel in? Sluit dan 1 voor 1 de schakeldraden aan op de fase (natuurlijk groep uit bij het aansluiten). Dan weet je welke draad het probleem vormt.
De groep is ondertussen weer gewoon ingeschakeld met de schakelaar terug gemonteerd, als ik het goed begrijp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Xander schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

[...]

Ik vind het nogal kort door de bocht om te doen alsof dit de meest stupide actie ooit is... In de basis moet dit namelijk gewoon prima kunnen!

Het was blijkbaar een wissel/wisselschakelaar, deze zat zo aangesloten:
[Afbeelding]

Nu wil @Vinnie84 dat beide lampen continue spanning hebben. Wat lijkt jullie de simpelste manier om dat te bereiken? Wat hij heeft gedaan is dit:
[Afbeelding]

Vertel eens wat daar precies mis mee is? Het onderste lichtpunt krijgt continue spanning, het bovenste lichtpunt krijgt spanning onafhankelijk van de stand van de tweede schakelaar. Prima toch?

Het is heel raar dat je hiermee kortsluiting maakt, het enige wat je doet is schakeldraden met fase verbinden, maar dat is precies hetzelfde wat de originele schakelaar ook doet en ik neem aan dat deze bedienen nooit in kortsluiting heeft geresulteerd.

Het enige verschil is dat je spanning zet op 2 wisseldraden tegelijkertijd, maar 2 draden parallel aansluiten mag ook niet in kortsluiting resulteren.
toon volledige bericht
Wat ik zei: je gaat er nu vanuit dat alles is aangesloten volgens jouw schema. Als iemand zwart heeft gebruikt omdat bruin/blauw op was of geen andere draad had, dan heb je een probleem.. Je moet dat eerst controleren, om uit te sluiten dat zwart ook echt overal een schakeldraad is..

Het was dus blijkbaar geen wissel/wissel schakelaar, anders had er geen kortsluiting opgetreden.. en dat bedoel ik met mijn opmerking..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 02-10-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ID-College schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Wat ik zei: je gaat er nu vanuit dat alles is aangesloten volgens jouw schema. Als iemand zwart heeft gebruikt omdat bruin/blauw op was of geen andere draad had, dan heb je een probleem.. Je moet dat eerst controleren, om uit te sluiten dat zwart ook echt overal een schakeldraad is..

Het was dus blijkbaar geen wissel/wissel schakelaar, anders had er geen kortsluiting opgetreden.. en dat bedoel ik met mijn opmerking..
Wellicht heb je de updates in de topicstart gemist.

Het was wel een wissel/wisselschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E-IrUCoYeZTIGn6cZXbS3ZtfL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD2fbB3Bcg3aqvubzOtETLby.jpg?f=fotoalbum_large

En alle zwarte draden waren daadwerkelijk als schakeldraad aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5cjUhTx52O80cXnW5UrzhqHvts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuuM1zpvZeqdxCrR5buCAWn5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
28 dagen later en de topicstart is weer gewijzigd.
Vinnie84 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Dit was het inderdaad! Bedankt voor het meedenken.

Daarnaast was het simpeler om gewoon de schakelaar te vervangen door een simpelere versie. We moesten toch naar een nieuwe kleur, en toen was het helemaal een eitje. Soms denk je toch te moeilijk.

Heel erg bedankt voor het meedenken. Kunnen sommigen nog wat van leren. Dankjewel! _/-\o_
@Vinnie84 Misschien vindt de rest die hier gereageerd heeft een update ook leuk. ;)

Pagina: 1