Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05 15:54
Hallo medetweakers,

Enkele jaren geleden heb ik op onze Tuinkamer zonnepanelen gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Dw6wP4hf/5-KZy-Dul-Imgur.jpg

Bestaande uit:
8x JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB Mono halve cellen Full Black 325Wp
1x Goodwe GW2000-XS,

Deze liggen op het zuiden praktisch vlak (wilde ze uit het zicht) en leveren nu over 3 jaar gemiddeld 2350kWh op.

Nu wil ik op de uitbouw van het huis ook nog panelen neerleggen. Dit kunnen er 5 a 6 worden in portrait, allen dezelfde hoek op Zuid. Deze kunnen wel onder een hoek (uit het zicht). Hierbij komt er een vraag naar boven waar ik geen pasklaar antwoord op kan vinden m.b.t. de oplossing in omvormer. Ik denk aan 2 opties

1. Eerder genoemde omvormer te vervangen door een omvormer met 2x MPPT om die 2e string aan te sluiten? Hiermee zal er tussen 10-15 meter DC kabel komen tussen de nieuwe panelen en de omvormer. De AC kabel diameter is toereikend (hier had ik al over nagedacht destijds).

2. Een extra omvormer plaatsen (op een andere fase) waarbij ik dus de meterkast moet verbouwen en nieuwe AC-kabel moet trekken.

Is er een goede argumentering om voor één van de 2 te gaan. Kosten technisch denk ik dat het elkaar niet uitmaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door BreiTech op 02-10-2022 19:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:03
1. Komen die 6 panelen allemaal in dezelfde richting/hoek te staan? Als het oost-west is wordt het lastig met een string omvormer.
2. Hoe hoog is de spanning nu? Van 2500Wp naar +-5000Wp kan problemen geven met uitschakelen op piekmomenten
3. Wat is de dikte van de AC kabel? Zou 6mm2 moeten zijn voor zoveel vermogen.
4. Hoe groot is de aardlekautomaat in de meterkast? Dat de kabel het aankan betekend nog niet dat de juiste automaat al geplaatst is.
5. De groepenkast moet bij een vermogen van 5kw op 1 fase wel aangepast worden. Die zijn standaard gemaakt op 40A en kunnen overbelast worden bij meer dan 16A (3680W) aan zonnepanelen. Onderstaand de simpele oplossing door 1 extra onderdeel en wat draad toe te voegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2-8eUnF8tturEBcOTl0HT_KVto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7p64oVGq7AcffUFG60KC107P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:21
Panelen die plat liggen kijken naar boven ipv naar een windrichting.

Wat is de oriëntatie van de uitbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Bedankt voor de eerste snelle reacties. In antwoord op de vragen:

1. Komen die 6 panelen allemaal in dezelfde richting/hoek te staan? Als het oost-west is wordt het lastig met een string omvormer. Allemaal zelfde hoek op zuid.
2. Hoe hoog is de spanning nu? Van 2500Wp naar +-5000Wp kan problemen geven met uitschakelen op piekmomenten Spanning AC is nu 233V
3. Wat is de dikte van de AC kabel? Zou 6mm2 moeten zijn voor zoveel vermogen. Klopt is 6mm2
4. Hoe groot is de aardlekautomaat in de meterkast? Dat de kabel het aankan betekend nog niet dat de juiste automaat al geplaatst is. Aardlekautomaat van 16A
5. De groepenkast moet bij een vermogen van 5kw op 1 fase wel aangepast worden. Die zijn standaard gemaakt op 40A en kunnen overbelast worden bij meer dan 16A (3680W) aan zonnepanelen. Onderstaand de simpele oplossing door 1 extra onderdeel en wat draad toe te voegen. Snap ik, volgens mij is dit (nog) niet op mij van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:03
Er moet dan sowieso iets in de meterkast gebeuren. Die 16A 1 fase automaat kan geen omvormer van 5kw aan.

De keuze komt dan neer op 2 dingen: hoe makkelijk (kruipruimte of buiten om mogelijk?) is het om een 3x4mm2 kabel naar de uitbouw te leggen en is daar plek voor een omvormer?

Mijn voorkeur zou uit gaan van een extra omvormer als een kabel leggen een beetje te doen is. Dat heeft 3 voordelen, geen vervroegde afschrijving van de oude omvormer, goedkopere nieuwe omvormer en een betere verdeling over de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
@Ricko1 thanks voor je reactie.

Ik zie dat er al een aanname wordt gedaan van 5kW. De vraag is of dat nodig is. Ik heb ruimte voor 6 panelen, maar 4 kunnen natuurlijk ook. De Aardlekautomaat e.d. heb ik allemaal zelf geïnstalleerd dus die uitwisselen voor een zwaardere is geen thema, bekabeling in de meterkast is allemaal zwaar genoeg uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met 4 panelen zit je denk ik net aan de ondergrens voor de meeste omvormers. Maar zou moeten kunnen denk ik. En als je er 6 neer kan leggen (van zeg 400Wp) dan zit je op een totaal van 5000Wp. Zeker met de vlakke panelen zou dat nog op een 4200W omvormer kunnen denk ik. Maar simulate kan je dat beter vertellen.

Maar grote nadeel is dan dat je inderdaad over de 16A heen gaat. Vervangen van de automaat is één ding maar dan ga je wel echt over de 40A heen waarop de meeste meterkasten gebouwd zijn. Doe je een tweede omvormer op een andere fase heb je dat probleem niet.

Zelf zou ik dus voor een tweede omvormer gaan. Scheelt grotere meterkast verbouwing, al beter spreiding over de fases en mocht er een omvormer stuk gaan mis ja maar de helft. Qua kosten zal het ook niet veel doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Thanks voor heldere uitleg. Duidelijk verhaal, dan ga ik inzetten op een dergelijke oplossing.
Pagina: 1