KPN box12 afgeknepen wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-10-2022
KON Box12 wifi 6 afgeknepen?
Na een lange zoektocht waarom onze door KPN in bruikleen verstrekte BOX12 een trage Wifi6 AP heeft, kom ik tot de grote verbazing dat klantenservice het antwoord geeft dat die bij een basis abonnement is afgeknepen vanwege de internetsnelheid van het vdsl abonnement!?
Ik wil dat de wifi SSID voor intern netwerk een hoge snelheid kan halen.
Ik ga daarom weer mijn Fritz!box ophangen en op zoek naar een eigen wifi6 SSID, met de hoop het gerommel aan de modem kwijt te zijn.

Ik wil nog een bevestiging horen van een KPN medewerker die hier vanaf weet of het verhaal echt klopt hou ik een slag om de arm. Wellicht kan hier op het forum iemand het bevestigen?

Beste antwoord (via lenmar op 15-10-2022 01:16)

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Misschien even een totaal andere richting op denken:

Waarom investeer je niet in eigen wifi netwerk met een mesh oplossing.
Heb ik ook gedaan in mijn nieuwe huis en daarbij de 12 box van KPN het wifi uitgezet.

Geen gedoe meer met KPN en zelf volledig onder controle.

Ja, het kost wel even wat geld en gedoe moet ophangen, maar je hebt uiteindelijk betere snelheid, bij mij hangen ze aan het plafond, dat is ook bevordelijk voor het bereik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:01
Kun je vertellen wat volgens jou een "trage Wifi" is?

Ik vraag me heel hard af of KPN wel echt wijzigingen aan een modem maakt op basis van het abonnement dat je met ze hebt afgesloten. Ik heb hier (met een KPN modem en een zo goedkoop mogelijk ADSL abonnement) geen aangepaste configuratie in de XperiaBox.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06
er wordt in het modem niks aangepast kwa wifi kwa type lijn.
welke type lijn je ook zit er is maar 1 type software..

Enige tip die ik meegeef is kijk even in je box12 als 5ghz wel op 80mhz staat inplaats van 20mhz.
bij sommige klanten door de laatste update zakt die terug na 20mhz waardoor je niet meer volledige snelheid haalt op 5ghz, dan is het kwestie in modem weer aanpassen na 80mhz

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

lenmar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:06:
KON Box12 wifi 6 afgeknepen?
Na een lange zoektocht waarom onze door KPN in bruikleen verstrekte BOX12 een trage Wifi6 AP heeft, kom ik tot de grote verbazing dat klantenservice het antwoord geeft dat die bij een basis abonnement is afgeknepen vanwege de internetsnelheid van het vdsl abonnement!?
Die klantenservice is gewoon een groep scriptvoorlezers die zo snel mogelijk het gesprek willen afronden. Die hebben dit soort niet openbaar en breed beschikbare info niet.

Ik denk dat je gewoon verkeerd bent voorgelicht omdat je belt met een wifi "probleem" waar ze graag vanaf wilde.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Of dat met "me wifi is traag" je niet "internet" bedoelde.

Maar onderbouw het eens met cijfers? Wat haal je en wat had je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Wifi6 via Box12 wifi 6 in-en externe snelheid niet hoger dan 46,7Mbit/s (iperf3 lan 1gbit/s pc op intern netwerk).

Bandbreedte bij 5Ghz is 80Mhz.

We hebben de modem factory reset gegeven. De afstand tijdens metingen is slechts 1 meter.

De wifi devices variërend verschillende telefoons l/laptop.

Uiteindelijk dus maar via klantenservice van KPN winkel ten einde raad gebeld. Toen het verhaal werdt gedeponeerd dat de WiFi niet hoger hoeft te zijn dan 30Mbit/s. Vandaar dat ik het verhaal hier maar even heb gedeponeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Nog even toelichting, dat later een meting midden in de huiskamer om storingen van eventuele bronnen uit te sluiten. Maar dat haalt helemaal niets uit.
Omdat de Wifi zich ook gedraagd als een softwarematig afgeknepen netwerk, vondt ik het wel aannemelijk dat dit de reden van de storing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Laatst online: 13-05 20:16
Hoe gedraagt een wifi zich als het een softwarematig afgeknepen netwerk is?

Ik zou aanraden een aantal testen te doen:
- meerdere apparaten naar hetzelfde doel
- zelfde apparaat naar meerdere doelen
- wifi naar bekabeld netwerk
- bekabeld netwerk naar wifi
- drivers wifi kaart updaten
- 2.4ghz vs 5ghz

Je kan ook aan kpn vragen of ze het modem willen omruilen om te controleren of het een brak modem is. De kans dat de persoon aan de telefoon onzin vertelde is vrij groot :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
lenmar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:39:
Wifi6 via Box12 wifi 6 in-en externe snelheid niet hoger dan 46,7Mbit/s (iperf3 lan 1gbit/s pc op intern netwerk).

We hebben de modem factory reset gegeven. De afstand tijdens metingen is slechts 1 meter.

Uiteindelijk dus maar via klantenservice van KPN winkel ten einde raad gebeld. Toen het verhaal werdt gedeponeerd dat de WiFi niet hoger hoeft te zijn dan 30Mbit/s. Vandaar dat ik het verhaal hier maar even heb gedeponeerd.
Zou je op de plek van de test kunnen gaan zitten en daar het volgende commando kunnen uitvoeren in een command prompt? netsh wlan show interfaces
De eerste zeven regels zijn minder interessant voor ons maar de rest wel.

Als voorbeeld: zo ziet het er bij mij uit.
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 153
Receive rate (Mbps) : 13
Transmit rate (Mbps) : 13
Signal : 80%
Profile : Hotel

Hosted network status : Not available

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Hoi Hans Ik heb hier nu geen Windows PC staan. Maar hwt is iom zo dat de telefoon in dit geval de Wifi6 verbinding meet en de PC als server fungeert waarop Iperf3 draait. Die It achter een 1Gbit/s netwerk en is ook op dezelfde wijze getest met een andere pc via 1Gbit/s LAN en geeft dan bijna 1Gbit/s.
Dus de waarde die de iperf3 in Android aangeeft is dus geheel de Wifi bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is dat nog steeds hetzelfde abbo als in lenmar in "Blokkade VDSL2 Telfort/KPN" want dan snap ik heeeel goed (echter incorrect) dat men "WiFi" verwart met "internetten" en dan is 30Mbit downstream "voldoende".

Over wat voor interne apparaten hebben we het eigenlijk? Want roepen "smartphone" of "verschillende laptops", daar hebben we niet heel veel aan; neem aan dat elk device een merk, type en minstens aangeeft op welke snelheid er verbonden is met de WiFi etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Hallo MAX300,
kun je duiden waarom je het snapt dat Wifi en VDSL wordt verward?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 13:13
@lenmar,

Wat is de maximale snelheid dan wat je binnenkrijgt? Dat kun je zien door in te loggen in je V12 modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
lenmar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:41:
Hoi Hans Ik heb hier nu geen Windows PC staan. Maar hwt is iom zo dat de telefoon in dit geval de Wifi6 verbinding meet en de PC als server fungeert waarop Iperf3 draait. Die It achter een 1Gbit/s netwerk en is ook op dezelfde wijze getest met een andere pc via 1Gbit/s LAN en geeft dan bijna 1Gbit/s.
Dus de waarde die de iperf3 in Android aangeeft is dus geheel de Wifi bottleneck.
Laat ik mijn vraag dan zo stellen: Ik zou graag willen zien hoe die wifi verbinding er zelf aan toe is.
De MCS index en de RSSI zijn daar het handigste voor. Kun je die opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk dat je gewoon op de 2.4ghz aan het klooien bent :)

Dus met hierboven, laat je linkrate etc eens zien

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
lenmar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:19:
Kun je duiden waarom je het snapt dat Wifi en VDSL wordt verward?
Dat kunnen meer mensen je wel duidelijk maken.

Voor heel veel internettende medemensen staat wifi gelijk aan hun internetverbinding. Wanneer de wifi bagger werkt, om wat voor reden dan ook, wordt er meteen geroepen dat het internet langzaam is of niet werkt. Terwijl het modem 9 van de 10 keer een prima verbinding heeft met de provider en de beloofde snelheden netjes haalt. Dat betekent dus dat het internet het prima doet maar dat de wifi niet werkt.

Wifi moet je intern controleren, dus niet naar buiten toe. Neem twee computers/laptops en laat die een bestand van een X* aantal GB overpompen. Houdt de tijd bij en bekijk de snelheden die gehaald worden. Pas dan kun je een conclusie trekken of je wifi beperkt wordt.

*: Zorg er voor dat je één bestand van een X aantal GB hebt en niet een verzameling kleine bestandjes i.v.m. de overhead die dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
sypie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Voor heel veel internettende medemensen staat wifi gelijk aan hun internetverbinding. Wanneer de wifi bagger werkt, om wat voor reden dan ook, wordt er meteen geroepen dat het internet langzaam is of niet werkt. Terwijl het modem 9 van de 10 keer een prima verbinding heeft met de provider en de beloofde snelheden netjes haalt. Dat betekent dus dat het internet het prima doet maar dat de wifi niet werkt.

Wifi moet je intern controleren, dus niet naar buiten toe. Neem twee computers/laptops en laat die een bestand van een X* aantal GB overpompen. Houdt de tijd bij en bekijk de snelheden die gehaald worden. Pas dan kun je een conclusie trekken of je wifi beperkt wordt.

*: Zorg er voor dat je één bestand van een X aantal GB hebt en niet een verzameling kleine bestandjes i.v.m. de overhead die dat oplevert.
Ik heb het idee dat TS juist met iPerf aan de slag is gegaan in zijn/haar interne netwerk. Als ik "1 Gbit/s" van bekabeld naar bekabeld lees en een ander getal van/naar een wifi client.

Ik geef dan persoonlijk de voorkeur aan iPerf boven een SMB kopieer actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gebruik je iperf 2 of 3 op je devices?

Verder is iperf(3) een betrouwbare tool om dit soort zaken vast te stellen.
Beter dan een speedtest die normaal alleen je internet verbinding test.

Dus als jij tussen 2 bekabelde devices op je LAN gewoon iets van 930+ Mbit/s meet is er niks mis met de devices.

Vanaf wifi5 mag je toch wel richting de 500Mbit/s verwachten mits goede compatible wifi devices.

Het mooiste zou zijn als je een laptop met minimaal een vrij recente wifi5 adapter hebt, wifi6 zou beter zijn, en een 1Gbit lan poort.
Dan kan je dezelfde test met dezelfde devices doen en een hoop uitsluiten.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 20:50
sypie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Doe die test liever met één pc bekabeld en een andere pc op wifi om bottlenecks te vermijden. Wifi is immers half-duplex en met beide toestellen draadloos op hetzelfde AP heb je kans dat ze om beurten gaan zenden en ontvangen met vertekenende vertraging tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klopt. Nou ja, het idee mag duidelijk zijn denk ik. Het is alleen lastig om vanaf scherm te lezen hoeveel mensen wel of niet van netwerken af weten om zoiets uit te sluiten of te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lenmar
De metingen waaruit voor mij bleek dat Wifi6 niet naar behoren werkt is:
van PC 1 (imacUbuntu22.04 met 1GbitLAN) naar PC2 Lenovo 2021 W11 met 1gbit LAN) met iperc3 meting meer dan 900Gbit/s
Daarna zijn e metingen gedaan die zo eenduidig waren en daarom weg gelaten. want android met 5Ghz wifi en of moderne Lenovo Laptop met wifi6 kwamen niet boven de 47,7

En nu komt na een factory reset (met de pin erin) een heel ander beeld naar voren, van plots 400-500Mbit/s dus 10x sneller. Geen wereldwonder maar wel een grote verandering. vervolgens weer aangesloten op VDSL waarna allerlei intstellingen terugsprongen zoals de oude SSID.

WPS uitgeschakeld in wifi instellingen met VDSL online en plots is de transfer weer minder dan 50Mbit/s
factory reset en weer 500Mbit/s (of er dan echt sprake is van de 802.11AX of niet onbekend)
schiet mij maar lek...

Ik ga hem weer aansluiten en afwachten wat er gaat gebeuren. even leek de verbinding met internet een spelbreker te zijn, maar dat is mogelijk indirect door verkeerde preset upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lenmar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:54:
De metingen waaruit voor mij bleek dat Wifi6 niet naar behoren werkt is:
van PC 1 (imacUbuntu22.04 met 1GbitLAN) naar PC2 Lenovo 2021 W11 met 1gbit LAN) met iperc3 meting meer dan 900Gbit/s
Daarna zijn e metingen gedaan die zo eenduidig waren en daarom weg gelaten. want android met 5Ghz wifi en of moderne Lenovo Laptop met wifi6 kwamen niet boven de 47,7

En nu komt na een factory reset (met de pin erin) een heel ander beeld naar voren, van plots 400-500Mbit/s dus 10x sneller. Geen wereldwonder maar wel een grote verandering. vervolgens weer aangesloten op VDSL waarna allerlei intstellingen terugsprongen zoals de oude SSID.

WPS uitgeschakeld in wifi instellingen met VDSL online en plots is de transfer weer minder dan 50Mbit/s
factory reset en weer 500Mbit/s (of er dan echt sprake is van de 802.11AX of niet onbekend)
schiet mij maar lek...

Ik ga hem weer aansluiten en afwachten wat er gaat gebeuren. even leek de verbinding met internet een spelbreker te zijn, maar dat is mogelijk indirect door verkeerde preset upload?
Ik zou ook je stroomleverancier er nog even bij gaan halen. Voor het zelfde geldt zitten die te klooien met 50/60Hz. >:)

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Haha, zo voelt het wel een beetje ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik zal nog een poging doen :P

JE probleem zit hem denk ik echt in 2.4 en 5ghz metingen.

Want dit zijn een beetje de snelheden die je kunt verwachten:
2.4: 50 mbit
5ghz wifi 5: 350
5ghz wifi 6: 500

Kijkende naar jouw situatie, schiet jouw device waarschijnlijk per ongeluk op de 2.4ghz.
Dat kan door van alles komen:
- band steering wat niet goed werkt
- wifi 6 problemen waardoor wifi 6 netwerk niet zichtbaar is en hij dus naar de 2.4 gaat
etc etc

Voordat je een meting doet, controleer dus even met welke wifi snelheid die verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Nog even ter verduidelijking waar het hier over gaat:

We spreken over een onderdeel van het interne netwerk en
De snelheid van het internet in mijn geval de VDSL verbinding word bij veel gebruikte testen een bottleneck bij Wifi6. In mijn geval zeker en daarom gekozen voor een iets ingewikkeldere procedure met de genoemde iperk3.
Bij iedere meting wordt gecontroleerd of 5Ghz actief is, maar dat is geen garantie dat er ook sprake is van een 802.11AX(wifi6) protocol. Met zowel 2,4 als 5Ghz frequentieband is een groot verschil waarneembaar. Maar bij alle metingen is gezorgd dat 5Ghz band actief is.

Met dank aan Wikipedia:
Wi‑Fi 7 802.11be TBA 2.4/5/6 Ghz 40000Mbit/s
Wi‑Fi 6E 802.11ax 2.4/5/6 Ghz 600 to 9608Mbit/s
Wi‑Fi 6 2.4/5 Ghz 600 to 9608Mbit/s

Wi‑Fi 5 802.11ac 5 Ghz 433 to 6933 Mbit/s
Wi‑Fi 4 802.11n 72 to 600 2.4/5 Ghz 72 to 600Mbit/s
(Wi-Fi 3*) 802.11g 6 to 54 2.4 Ghz 6 to 54Mbit/s
(Wi-Fi 2*) 802.11a 6 to 54 5 Ghz 6 to 54Mbit/s
(Wi-Fi 1*) 802.11b 1 to 11 2.4 Ghz 1 to 11Mbit/s
(Wi-Fi 0*) 802.11 1 to 2 2.4 Ghz 1 to 2Mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Zo'n meting ziet er zo uit in de terminal
Boven de "gestoorde situatie" En onder plots na factory reset met pin zonder VDSL online internet.

[ ID] Interval Transfer Bitrate
[ 5] 0.00-6.00 sec 309 MBytes 432 Mbits/sec receiver
iperf3: the client has terminated
-----------------------------------------------------------
Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.3, port 54901
[ 5] local 192.168.2.1 port 5201 connected to 192.168.2.3 port 54902
[ 5] 0.00-1.00 sec 5.53 MBytes 46.3 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 5.75 MBytes 48.3 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 5.63 MBytes 47.2 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 5.45 MBytes 45.7 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 5.48 MBytes 45.9 Mbits/sec
[ 5] 5.00-6.00 sec 5.73 MBytes 48.1 Mbits/sec
[ 5] 6.00-7.00 sec 1.14 MBytes 9.53 Mbits/sec
[ 5] 7.00-8.00 sec 843 KBytes 6.91 Mbits/sec
[ 5] 8.00-9.00 sec 879 KBytes 7.20 Mbits/sec
[ 5] 9.00-10.00 sec 2.56 MBytes 21.5 Mbits/sec
[ 5] 10.00-10.01 sec 62.7 KBytes 46.8 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.3, port 54197
[ 5] local 192.168.2.1 port 5201 connected to 192.168.2.3 port 54198
[ 5] 0.00-1.00 sec 46.1 MBytes 386 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 52.4 MBytes 440 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 51.9 MBytes 435 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 50.8 MBytes 426 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 51.2 MBytes 430 Mbits/sec
[ 5] 5.00-6.00 sec 51.4 MBytes 431 Mbits/sec
[ 5] 6.00-7.00 sec 50.8 MBytes 426 Mbits/sec
[ 5] 7.00-8.00 sec 50.3 MBytes 422 Mbits/sec
[ 5] 8.00-9.00 sec 50.4 MBytes 422 Mbits/sec
[ 5] 9.00-10.00 sec 51.2 MBytes 430 Mbits/sec
[ 5] 10.00-10.05 sec 2.62 MBytes 456 Mbits/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Heb je niet een of ander oud wifi ding dat m naar de oude snelheid trekt?
Wat gebeurt er als je m een nieuw ssid geeft en alleen je test apparatuur verbindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Barrycade schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:47:
Heb je niet een of ander oud wifi ding dat m naar de oude snelheid trekt?
Wat gebeurt er als je m een nieuw ssid geeft en alleen je test apparatuur verbindt?
Daar hoef je niet eens een nieuw WiFi SSID voor aan te maken. de TS moet eerst maar eens gaan begrijpen wát 'ie meet (en denkt te meten) met iPerf.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Tijd zal het leren. Ik ga binnenkort weer eens meten. Wellicht wordt het ineens duidelijk, of niet...

Ik begrijp ook nog niet waarom er een onzichtbare SSID op dezelfde band hangt bij de modem volgens de scanner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

lenmar schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:06:
Tijd zal het leren. Ik ga binnenkort weer eens meten. Wellicht wordt het ineens duidelijk, of niet...

Ik begrijp ook nog niet waarom er een onzichtbare SSID op dezelfde band hangt bij de modem volgens de scanner.
Het heeft weinig nut om gewoon in het wilde weg dingen te gaan meten en scannen. Op iedere vraag in dit topic antwoord je met 'ik weet dat ik het goed doe' en deel je informatie die er weinig mee te maken heeft.

Ik zou je eens focussen op een p2p meting tussen twee apparaten, expliciet alleen 5GHz aanzetten in je Experiabox (dus 2.4GHz helemaal uit, en alle apparaten die alleen 2.4GHz ondersteunen even negeren), een bedraad apparaat met daarop een OpenSpeedtest server en dan een draadloos apparaat om die te testen. Dan zie je echt wat je wifi kan. Doe dat het liefst met een laptop of desktop met dedicated wifi kaart, telefoons hebben over het algemeen al niet zo'n geweldig bereik.

Herhaal diezelfde test met een aantal verschillende apparaten, beide kanten op als het kan, en kijk wat dat laat zien.

Andere tests gaan doen en gaan scannen welke SSIDs er zijn is nog totaal niet relevant tot je weet wat je interne netwerksnelheid is.
Als tweede stap kun je van je interne netwerk naar een externe speedtest gaan, zowel van bekabeld als vanaf wifi, en dan zou je moeten zien dat je bekabelde speedtests iets sneller zijn.

Als je die statistieken allemaal hebt en hier weer deelt kunnen we iets nuttigs zeggen, maar nu ben je gewoon alles en niks aan het testen omdat je zeker weet dat het trager is, maar je doet weinig om te bevestigen of dat ook zo is of om vragen die mensen hier stellen te beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Je hebt een beetje last van confirmation bias dat de provider je wifi knijpt.
Zet dat eens uit je hoofd (want zeeeeer onaannemlijk) en ga gewoon op de juiste manier testen. Dat je test via iperf is al 100x beter dan de normale speedtests op tweakers dus dat is top. Eniige wat nog mist is je linkrate/band tijdens testen opschrijven

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Misschien even een totaal andere richting op denken:

Waarom investeer je niet in eigen wifi netwerk met een mesh oplossing.
Heb ik ook gedaan in mijn nieuwe huis en daarbij de 12 box van KPN het wifi uitgezet.

Geen gedoe meer met KPN en zelf volledig onder controle.

Ja, het kost wel even wat geld en gedoe moet ophangen, maar je hebt uiteindelijk betere snelheid, bij mij hangen ze aan het plafond, dat is ook bevordelijk voor het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Ik ben het er mee eens dat het waarschijnlijk beter is eigen draadloze apparatuur te installeren. En eigenlijk was ik al bezig met het zoeken ervan. Het opnieuw testen is naar aanleiding van de reacties. Daarom ben ik vanaf deze topic gaan testen met 2PC's ipv andoid en pc.

Ik ga nu nog wel testen of de wifi van de modem stabiel is of niet, omdat ik hem weer heb opgehangen en even geen tijd en ruimte om verder te gaan hiermee.

Als er weer terugval is zal opnieuw een test uitvoeren en proberen de info aan te vullen zodat het bruikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:23
laurens0619 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:28:
Je hebt een beetje last van confirmation bias dat de provider je wifi/internet knijpt.
Je provider zal een klant niet gaan knijpen. Waarom zal die niet gaan knijpen? De klant is ontevreden en gaat naar een andere provider.

De enige redenen dat een provider zal gaan knijpen of je verbinding (tijdelijk) afsluiten:
  • je veroorzaakt overlast
  • je hebt betalingsproblemen
  • er is een technisch probleem dat moet worden opgelost
En zelfs in al deze gevallen zal binnenshuis de snelheid tussen systemen normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Xiaomi Poco X3

Sig
trength
Excellent

Security
Wpa/Wpa2/Wpa3 personal

Nerwork usage
Detect automatically

Privacy
Use device Mac

Auto connect ON

Type
Wifi 5

Band
5Ghz

Transmiit link speed 866 Mbps
Receive link speed 866Mbps

----------

De server van de iPerk3 weer middels 1Gbit/s

-iMac:~$ iperf3 -s
Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.4, port 48282
[ 5] local 192.168.2.1 port 5201 connected to 192.168.2.4 port 48284
[ 5] 0.00-1.00 sec 5.29 MBytes 44.4 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 4.20 MBytes 35.2 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 3.72 MBytes 31.2 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 5.51 MBytes 46.2 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 5.40 MBytes 45.3 Mbits/sec
[ 5] 5.00-5.04 sec 224 KBytes 46.7 Mbits/sec
[ 5] 0.00-5.04 sec 24.3 MBytes 40.5 Mbits/sec
receiver
Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.4, port 49406
[ 5] local 192.168.2.1 port 5201 connected to 192.168.2.4 port 49408
[ 5] 0.00-1.00 sec 1.25 MBytes 10.5 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 2.75 MBytes 23.1 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 5.48 MBytes 46.0 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 5.53 MBytes 46.4 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 1.38 MBytes 11.6 Mbits/sec
[ 5] 5.00-5.15 sec 31.0 KBytes 1.69 Mbits/sec
[ 5] 0.00-5.15 sec 16.4 MBytes 26.8 Mbits/sec
receiver
Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.4, port 39512
[ 5] local 192.168.2.1 port 5201 connected to 192.168.2.4 port 39514
[ 5] 0.00-1.00 sec 5.26 MBytes 44.2 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 5.29 MBytes 44.4 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 5.44 MBytes 45.6 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 1.79 MBytes 15.1 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 267 KBytes 2.19 Mbits/sec
[ 5] 5.00-5.03 sec 14.1 KBytes 3.41 Mbits/sec
[ 5] 0.00-5.03 sec 18.1 MBytes 30.1 Mbits/sec
receiver
Server listening on 5201
^Ciperf3: interrupt - the server has terminated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
We moeten ons huiswerk opnieuw gaan doen nu blijkt dat de wifi terug valt.
Zo zijn er intussen door mijn zoon forward rules terug geplaatst. En zitten er andere apparaten op het netwerk, die welliswaar zijn stilgelegd tijdens de meting, maar mogelijk invloed kunnen hebben zoals terecht opgemerkt eerder door het forum. Wat wel erg opmerkelijk is, is dat met de getoonde up/downlink speed zo'n lage snelheid wordt behaald.

Maar zijn er andere Tweakers die wel hogere snelheden halen intern via wifi6 met VDSL 30Mbps abbo? In dat geval zijn we bezig een storing te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

lenmar schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:26:
Maar zijn er andere Tweakers die wel hogere snelheden halen intern via wifi6 met VDSL 30Mbps abbo? In dat geval zijn we bezig een storing te zoeken...
In lenmar in "KPN box12 afgeknepen wifi" haal je in je laatste meting anders flink hoger dan 30Mbit dus ik ben er nog niet geheel van overtuigd dat het aan jouw downstream ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
MAX3400 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

In lenmar in "KPN box12 afgeknepen wifi" haal je in je laatste meting anders flink hoger dan 30Mbit dus ik ben er nog niet geheel van overtuigd dat het aan jouw downstream ligt.
Nee, inderdaad het is niet een stabiele waarde is hierbij wel aangetoond. Ook hoder dan de maximaal 37,5 Mbit waar het mee begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zo zijn er intussen door mijn zoon forward rules terug geplaatst. En zitten er andere apparaten op het netwerk, die welliswaar zijn stilgelegd tijdens de meting, maar mogelijk invloed kunnen hebben zoals terecht opgemerkt eerder door het forum. Wat wel erg opmerkelijk is, is dat met de getoonde up/downlink speed zo'n lage snelheid wordt behaald
Kijk aan, denk dat je even echt terug naar fabrieksinstellingen moet en een nieuw ssid. Want ik lees allemaal red flags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Barrycade schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Kijk aan, denk dat je even echt terug naar fabrieksinstellingen moet en een nieuw ssid. Want ik lees allemaal red flags.
Ja nieuw SSID, ook zo'n mogelijke factor...werk aan de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Mijn vraag aan jullie is ook, wanneer de stelling van begrenzing (opzettelijk) wel/niet op gaat. Ik betwijfel of ik dat zelf met die ene modem voor elkaar krijg...
Hoe ongelofelijk ik het idee ook vindt dat het zo zou zijn.
Is het nuttig om dit uit te zoeken?
Ik wil mijn eigen AP wil gaan gebruiken, ik ben niet vies van eigen apparatuur. Echter blijft dit vraagstuk open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Update over deze BOX12 >24uur
BOX12 niet verbonden met internet (WAN of xDSL) alleen als AP aan Fritz!box7360.
Beschrijving van de storing was: interne data niet boven 50Mbit/s
Meting met oude Nokia6 met Wifi4 op 150kbps up en downrateverbinding , via 1gbit/s naar pc iperc3.

-iMac:~$ iperf3 -s
Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.23, port 46988
[ 5] local 192.168.2.222 port 5201 connected to 192.168.2.23 port 46989
[ 5] 0.00-1.00 sec 9.18 MBytes 77.0 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 11.2 MBytes 93.7 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 9.78 MBytes 82.1 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 11.2 MBytes 93.9 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 11.2 MBytes 93.9 Mbits/sec
[ 5] 5.00-5.07 sec 806 KBytes 93.7 Mbits/sec
[ 5] 0.00-5.07 sec 53.3 MBytes 88.2 Mbits/sec receiver
Server listening on 5201
^Ciperf3: interrupt - the server has terminated

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Snap niet zo goed wat je wil bereiken met de test die je hier hebt uitgevoerd. Wat is je reden om de Experiabox 24 uur niet aan internet te hangen? Denk je dat KPN anders stiekum je WiFi knijpt via internet als ze merken dat je m gereset hebt?

Zolang je er eigen apparatuur aanhangt en m niet terugzet naar fabrieksinstellingen sluit je niets nada niente uit.
Je post dat je zoon allemaal forwards in het ding heeft gezet wellicht zelfs QnQ of andere zaken aangezet en dan ga je m als AP testen. tja dan kan je wellicht ook het volgende proberen: Heb je m al eens losgekoppeld en 3x vooruit gedraaid en 2x met de zon mee? Dan raken de KPN mensen ook draaierig en kan je wellicht snel even testen voordat ze m weer gaan knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:32
lenmar schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:21:
Ik ben het er mee eens dat het waarschijnlijk beter is eigen draadloze apparatuur te installeren. En eigenlijk was ik al bezig met het zoeken ervan. Het opnieuw testen is naar aanleiding van de reacties. Daarom ben ik vanaf deze topic gaan testen met 2PC's ipv andoid en pc.

Ik ga nu nog wel testen of de wifi van de modem stabiel is of niet, omdat ik hem weer heb opgehangen en even geen tijd en ruimte om verder te gaan hiermee.

Als er weer terugval is zal opnieuw een test uitvoeren en proberen de info aan te vullen zodat het bruikbaar is.
Dat is het vrijwel altijd. Heb een paar jaar geleden flink wat geld uitgegeven aan een krachtige router en er geen moment spijt van gehad. Die modems/routers van providers krijgen het al snel zwaar met meerdere apparaten, waarbij je verlies van snelheid gaat zien zowel lokaal als online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

lenmar schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:17:
Meting met oude Nokia6 met Wifi4 op 150kbps up en downrateverbinding

...
[ 5] 1.00-2.00 sec 11.2 MBytes 93.7 Mbits/sec
Al zou het 150Mbps ipv 150kbps (overigens, let op je hoofdletters!) zijn waarmee de Nokia verbonden is, dan verbaast het me vrij weinig dat een resultaat van grofweg 100Mbit "gehaald / respectabel" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Klopt MAX300 moet natuurlijk Mbit/s zijn.

Bij iedere test is steeds een factoryreset, rename SSID ook en forward rules uiteindelijk wel terug geplaatst nadat de datatransfer weer terug was gelopen.

De invloed van geen internet via BOX12 is niet evident.

Hier heb ik een aansluit fout gemaakt die goed is te zien aan de resultaten. De AP hangt aan een 100Mbit poort. 8)7
Ik haal met zowel Wifi4 als wifi5 respectievelijk 150Mbit/s, 1201 Mbit/s ongeveer 100 Mbit/s. Dat is heel vreemd. Lijkt er toch een soort stabilisatie van de sneleid plaats te vinden dus, terwijl de Fritz!box nog steeds de router is. Dan is er voor mij geen enkel verband te vinden als dit proces altijd plaats vindt ongeacht de instellingen.

Ik wil eens proberen na deze meting of andere data via ons netwerk invloed heeft op de maximale transfer. Omdat ik wil weten of de processor van BOX12 switch er nu voor zorgt dat de meting omlaag gaat. Tot nu toe was er geen enkele PC bezig op de achtergrond. Nu tijdens deze metingen via de LAN op de Fritz!box -internet wel. Dat gaat echter om veel lagere snelheden.

Met Up/Down 1201MBps via Lenovo Wifi naar imac 1
Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.30, port 64606
[ 5] local 192.168.2.20 port 5201 connected to 192.168.2.30 port 64607
[ 5] 0.00-1.00 sec 11.2 MBytes 94.2 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 11.3 MBytes 94.9 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 11.2 MBytes 93.9 Mbits/sec
[ 5] 3.00-4.00 sec 11.3 MBytes 94.9 Mbits/sec
[ 5] 4.00-5.00 sec 11.3 MBytes 94.9 Mbits/sec
[ 5] 5.00-6.00 sec 11.3 MBytes 94.9 Mbits/sec
[ 5] 6.00-7.00 sec 11.3 MBytes 94.8 Mbits/sec
[ 5] 7.00-8.00 sec 11.3 MBytes 94.9 Mbits/sec
[ 5] 8.00-9.00 sec 11.3 MBytes 94.9 Mbits/sec
[ 5] 9.00-10.00 sec 11.3 MBytes 94.9 Mbits/sec
[ 5] 10.00-10.03 sec 320 KBytes 85.3 Mbits/sec
[ 5] 0.00-10.03 sec 113 MBytes 94.7 Mbits/sec receiver
Server listening on 5201

[ Voor 83% gewijzigd door lenmar op 14-10-2022 18:37 . Reden: Aansluitfout tijdens meting met Lenovo laptop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
In deze en de vorige meting zitten geen Port forward rules, omdat de fritzbox ook was gereset.
Ik zal die later weer terugplaatsen.

Nog lagere data na factory reset BOX12 (niet Fritz!box) geeft geen helder beeld over een oorzaak.

BOX12 opnieuw factory reset SSID, WW aangepast,
Test POCO X3 wifi5 transferlink 866Mbit/s
imac 1Gbit LAN iperc3

Server listening on 5201
Accepted connection from 192.168.2.23, port 46226
[ 5] local 192.168.2.20 port 5201 connected to 192.168.2.23 port 46228
[ 5] 0.00-1.00 sec 2.95 MBytes 24.7 Mbits/sec
[ 5] 1.00-2.00 sec 5.12 MBytes 43.0 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 5.44 MBytes 45.7 Mbits/sec
[ 5] 2.00-3.00 sec 5.44 MBytes 45.7 Mbits/sec
[ 5] 0.00-3.00 sec 17.8 MBytes 49.9 Mbits/sec receiver
iperf3: the client has terminated

[ Voor 6% gewijzigd door lenmar op 14-10-2022 18:16 . Reden: toevoeging opmerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
OK uit de wifi voorwaarden van KPN:
De wifisnelheid hangt af van de maximaal haalbare internetsnelheid op jouw adres en het door jouw
gekozen Internetabonnement. Bijvoorbeeld: ontvang je maximaal 100 Mbit/s op jouw modem, dan
kan de wifisnelheid in huis niet hoger zijn dan 100 Mbit/s. Meer weten over internetsnelheid? Lees
dan de Gedragscode Internetsnelheid op kpn.com/allevoorwaarden

https://www.kpn.com/algem...aarden/prive/internet.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Waarom behaal ik soms wel goeie waarden? Schiet mij maar lek...geen idee...
Nu na vele malen Factory reset en slecht een pc en een Nokia6 verbonden, geen internet, ander SSID, geen forward rules of wat dan ook. Geen hogere waarden dan 40Mbit/s te behalen.
Nu via de UI een Gateway reset en voila, De Nokia schiet door de 110Mbit grens heen. Nu is de grote vraag of dit toeval was. Defect exemplaar? Het gaat er niet in dat langere perioden een prima resultaat is behaald.

[ Voor 72% gewijzigd door lenmar op 15-10-2022 00:27 . Reden: Herstel behaald met gateway reset via UI ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-05 20:58
lenmar schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:57:
OK uit de wifi voorwaarden van KPN:
De wifisnelheid hangt af van de maximaal haalbare internetsnelheid op jouw adres en het door jouw
gekozen Internetabonnement. Bijvoorbeeld: ontvang je maximaal 100 Mbit/s op jouw modem, dan
kan de wifisnelheid in huis niet hoger zijn dan 100 Mbit/s.
Dit klinkt meer als een waarschuwing voor een leek. Dit omdat die meestal denken: Ik heb een snelle WiFi en het "internet" is zo traag. Hoe kan dat? Nou: Het knelpunt is de verbinding naar buiten. Niet intern. De meeste mensen hebben niet echt veel met "intern netwerk". Ze weten vaak niet dat ze het hebben.

Mijn ouders hebben nu een Experiabox 12 staan. Daarvoor een V7 en tijdelijk een V10. Met het langzaamste abbo. Zij hebben nooit iets gemerkt dat het een en ander afgeknepen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:45

Wildfire

Joy to the world!

De wifi op het modem wordt niet afgeknepen, bij geen enkel abonnement. Ik ben zelf KPN monteur en kan je vertellen dat dat echt niet gebeurt. Het enige wat je snelheid beperkt EXTERN is de snelheid van je internetverbinding, maar dat staat los van je interne netwerk.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Ik heb tot op heden geen oorzaak gevonden van de extreem lage data transfer. Vaak bij een gateway reset is de data (tijdelijk) vrij normaal.

Ik heb mijn eigen AP op dezelfde locatie geplaatst als BOX12, met dezelfde Fritz!box modem als router. Mocht die onverhoopt hetzelfde gedrag gaan vertonen, zal ik het melden.
Pagina: 1