Ethernet handmatig omschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 20:34

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik zoek een?
Ethernet witch. Maar dan niet in de vorm die we allemaal kennen, maar meer in de vorm van een KVM-switch. Ik wil 2 modems aansluiten op 1 router en door middel van een druk op de knop kunnen omschakelen van de ene naar de andere router.

Wat is je budget?
Een paar tientjes.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Ik heb reeds iets gevonden wat volgens mij aan mijn eisen voldoet, namelijk de DeLOCK Switch RJ45. Ik vraag me vooral af of er alternatieven zijn en of mensen ook ervaring hebben met dit systeem. Zijn er meer Tweakers die een 2e internet verbinding als backup hebben en die deze handmatig om kunnen schakelen?

Misschien nog iets verder gedacht: Is er ook zo'n RJ45 switch die op afstand te bedienen is? Dat ik via 1 van de 2 internet verbindingen kan "inloggen" om de switch om te schakelen. Dat zou helemaal perfect zijn want dan kan ik de schakeling ook op afstand uitvoeren.

[ninja edit]
Ik bedenk me zojuist dat ik in mijn enthousiasme vergeet dat de router mogelijk helemaal niet kan werken met 2 verschillende modems vanwege IP conflicten of problemen met authenticatie bij de provider. Zijn er überhaupt "eenvoudige" oplossingen om een backup internetverbinding in te schakelen wanneer nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door 3raser op 02-10-2022 13:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat jij zoekt is een 'MULTI Layer Switch' (MLS) welke dus L2 én L3 kan afhandelen én daarbij zelfstandig L3 kan routeren. Dat soort zaken zijn in het (groot) zakelijk segment redelijk standaard én vaak ook wel tweedehands aan te komen als particulier.

Je zou eens kunnen zoeken op een tweedehands Cisco 3560CX-12PC-S .

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 02-10-2022 14:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18
Volgens mij is een multi wan router de oplossing. Dan kan je beide modems op 1 router aansluiten en die verder alle load balancing en failover laten regelen. Een simpele is volgens mij de Ubiquiti EdgeRouter Lite ERLITE-3 Desktop Router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar, waarom moet er "nog" een apparaat tussen? Er zijn toch meerdere routers verkrijgbaar die een dual-WAN hebben?
dat de router mogelijk helemaal niet kan werken met 2 verschillende modems vanwege IP conflicten of problemen met authenticatie bij de provider
Zoals?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:03:
Maar, waarom moet er "nog" een apparaat tussen? Er zijn toch meerdere routers verkrijgbaar die een dual-WAN hebben?

[...]

Zoals?
Ik was inderdaad aan het zoeken naar een oplossing met mijn bestaande router (een Fritzbox) maar wat @arvidbeheerder ook zegt is dat een Dual-WAN router waarschijnlijk een veel betere oplossing is. Een automatische failover klinkt ook wel erg handig. Zolang hij maar weer automatisch terug schakelt als de hoofdverbinding weer online is.

Ik zie bijvoorbeeld deze DrayTek. Is heb geen ervaring met DrayTek maar zou die dit kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een 'Internet aansluiting' heb je? Als je bijvoorbeeld een VDSL2 aansluiting hebt dat doet die Fritzbox nog iets meer dan simpel en alleen 'routeren' (L3) en 'switchen' (L2).... Moduleren (L1) is dan een dingetje wat je niet moet gaan vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 02-10-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Will_M schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:10:
Wat voor een 'Internet aansluiting' heb je? Als je bijvoorbeeld een VDSL2 aansluiting hebt dat doet die Fritzbox nog iets meer dan simpel 'routeren'.... Moduleren is dan een dingetje wat je niet moet gaan vergeten.
Ik heb een glasvezelverbinding met een los modem waar dus glas in gaat en UTP uit komt. Dat modem is verder dom dus de router handelt de verbinding verder af.

Mijn backup verbinding zou een 4G oplossing moeten worden. Hier heb ik me verder nog niet heel erg in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:37
Fortigate 60F kan je glasvezel en 4G (sitck) aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

3raser schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Mijn backup verbinding zou een 4G oplossing moeten worden. Hier heb ik me verder nog niet heel erg in verdiept.
Begin daar eens mee want 4G heeft een aantal beperkingen dus afhankelijk van je interne netwerk/vereisten, hoeft 4G dus geen oplossing te zijn. En dan "moet" je naast je glas dus "ook" nog een andere vaste verbinding laten leggen.

/edit: een uitvoering: DrayTek Vigor V2865LAC kan zelfs 4G en RJ45-WAN hebben. Ik zeg niet dat het "de beste oplossing" is maar hiermee is mogelijk het routeren en/of configureren dus al in 1 device @3raser .

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 02-10-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

3raser schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Ik heb een glasvezelverbinding met een los modem waar dus glas in gaat en UTP uit komt. Dat modem is verder dom dus de router handelt de verbinding verder af.

Dan kan je huidige Fritzbox dat misschien zelfs al wel voor je gaan regelen. Veel van die AVM Fritz! dingen kun je tegenwoordig middels een USB 4G modem van een (secondaire) internetkoppeling voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Will_M schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Dan kan je huidige Fritzbox dat misschien zelfs al wel voor je gaan regelen. Veel van die AVM Fritz! dingen kun je tegenwoordig middels een USB 4G modem van een (secondaire) internetkoppeling voorzien.
Ik heb momenteel de uitvoering: AVM FRITZ!Box 7360 Edition International en volgens de specificaties zou die een 4G dongle moeten ondersteunen. De knowledge base spreekt ook over een automatische failover dus het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. :)
Misschien dat dit mijn eerste optie zou moeten worden. Die 4G dongle lijk ik sowieso nodig te hebben dus waarom dan niet eerst testen op de Fritzbox zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:14:
/edit: een uitvoering: DrayTek Vigor V2865LAC kan zelfs 4G en RJ45-WAN hebben. Ik zeg niet dat het "de beste oplossing" is maar hiermee is mogelijk het routeren en/of configureren dus al in 1 device @3raser .
Goeie tip. Dit is zeker iets om te onthouden mocht de eenvoudige oplossing via mijn bestaande router niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

3raser schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

Goeie tip. Dit is zeker iets om te onthouden mocht de eenvoudige oplossing via mijn bestaande router niet werken.
Ongetwijfeld zijn er andere merken (en prijzen) te vinden die het ook kunnen maar je zal ook even goed moeten lezen hoe de failover werkt en ook even bedenken hoe je er remote nog bij gaat komen als je een 4G IP krijgt (meestal dynamic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Ongetwijfeld zijn er andere merken (en prijzen) te vinden die het ook kunnen maar je zal ook even goed moeten lezen hoe de failover werkt en ook even bedenken hoe je er remote nog bij gaat komen als je een 4G IP krijgt (meestal dynamic).
Niet meestal.... Dat is AL-TIJD een CG-NAT DHCP adres :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Dat is zeker waar. Mijn Fritzbox stuurt me sowieso altijd een mailtje op welke WAN IP hij werkt, bijvoorbeeld na een storing. Ik ga er bijna vanuit dat hij dit ook doet mocht hij omschakelen naar mobiele data. Daarnaast zal ik ook zeker een scriptje maken die het huidige WAN IP naar buiten communiceert vanaf mijn lokale server.
Pagina: 1