Onbeklede glaswol bevestigen tussen gordingen zonder kepers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:39
Ik wil mijn hellende dak op zolder na-isoleren.

Onder het dakbeschot zitten stramit/geperste stro platen en na bestudering van een topic over dit onderwerp ben ik van plan om onbeklede glaswol en klimaatfolie te gebruiken.

Mijn dakconstructie is als op de foto:

1. Horizontale gordingen van 16 cm. hoog en waartussen 123 cm. ruimte zit.
2. Verticale kepers van 2 cm hoog en 6 cm breed waartussen 57 cm ruimte zit (hart op hart afstand 63 cm.)
3. Tussen de (bruine) stramitplaten en het uiteinde van de gording zit dus 18 cm en op de plaatsen waar de keeper zit 16 cm.

Ik wil onbeklede glaswol van 16, 17 of 18 cm dikte gaan gebruiken en op grote gedeeltes komt geen plaatmateriaal als afwerking en op andere gedeeltes ga ik gipsplaat gebruikem.

Probleem: Ik verwacht onvoldoende klemmende werking tussen alleen de gordingen (omdat diepere keepers ontbreken) en dat de glaswol hier dan uitvalt.

Dan nu mijn vraag: Hoe kan ik de glaswol bevestigen op een handige manier?

Had zelf aan aantal "oplossingen" in gedachten zoals:

1. Krammetjes/oogjes in de gordingen en een zigzagpatroon met vislijn maken zodat de glaswol niet naar beneden kan. Nadeel is dat de vislijn dun is maar wellicht valt dat mee.

2. Iets zoals de ISOVER Suspentes waar je de glaswol op kan prikken. Nadeel (behalve de prijs) is dat ik die niet makkelijk kan bevestigen om zo voldoende Suspentes (prikkers) te hebben.

3. Banen van aluminium folie (of een of ander bandmateriaal) tussen de gordingen om de 30 cm. bijvoorbeeld. Nadeel lijkt me dat het te kleverig is voor het doel waar ik het voor wil gebruiken.

4. Hardboard schotjes van 18 cm. hoog op de linker en rechterkant van de kepers. Nadeel is dat er dan 6 cm reepjes glaswol tussen moeten en is eigenlijk teveel werk en nogal omslachtig. (Houten keepers van 6 cm bij 16 cm op bestaande keepers zetten gaat me teveel hout kosten en wil ik niet doen).

Suggesties zeer welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOQLhU4YsiCGoVfJUL_d4tUv16M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LmdFiEafuMMH51m8xSTbhhw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Aiqxk6IlHtlvYK1LTm6bk60JcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otz4bkBc4zRfjoBvRwT1oCzN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 10:58
Glaswol als dat niet kan blijven klemmen voor de afwerking wordt vaak tape gebruikt in de bouw.

Dus niet moeilijk doen met vislijntjes.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:49

lonkhuijzen

100% ADH

Ik zit met dezelfde constructie en afstanden.

Ik moet nog beginnen hoor maar ik zat zelf te denken om de glaswol of steenwol (nog geen keuze gemaakt) een stukje in te snijden zodat ik aan de kamerkant nieuwe kepers kan plaatsen in die snede.

6cm insnijden en dan een keper erin van 2x6cm. En dat om de 30cm. Dan heb je gelijk een basis om je klimaatfolie en evt je wandafwerking tegenaan te bevestigen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
een lat, een stuk touw dikker dan vislijn, een folie, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
To_Tall schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:58:
Glaswol als dat niet kan blijven klemmen voor de afwerking wordt vaak tape gebruikt in de bouw.

Dus niet moeilijk doen met vislijntjes.
Weet je misschien ook welke tape daarvoor wordt gebruikt? Lijkt me wel een stuk makkelijker en veel sneller om te doen op die manier alleen komt dan wel de lijmkant van de tape tegen het glaswol aan en kan niet goed inschatten of dat rommelig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Walter van Dijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Weet je misschien ook welke tape daarvoor wordt gebruikt? Lijkt me wel een stuk makkelijker en veel sneller om te doen op die manier alleen komt dan wel de lijmkant van de tape tegen het glaswol aan en kan niet goed inschatten of dat rommelig wordt.
Afhankelijk wat ze mee krijgen. Vaak hebben ze ducktape of schilders tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
lonkhuijzen schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:22:
Ik zit met dezelfde constructie en afstanden.

Ik moet nog beginnen hoor maar ik zat zelf te denken om de glaswol of steenwol (nog geen keuze gemaakt) een stukje in te snijden zodat ik aan de kamerkant nieuwe kepers kan plaatsen in die snede.

6cm insnijden en dan een keper erin van 2x6cm. En dat om de 30cm. Dan heb je gelijk een basis om je klimaatfolie en evt je wandafwerking tegenaan te bevestigen.
Als je de gipsplaat wil bevestigen op een dergelijke keper die dan dus maar 2 cm breed is (en 6 cm diep) dan heb je te weinig hout om in te schroeven zeker op de plekken waar je 2 gipsplaten naast elkaar moet plaatsen dan kan je beter voor een centimeter of 6 gaan .....

Op de plaatsen waar gipsplaten komen ben ik zelf van plan om zulke ruwe vuurhouten rachels om de 30 cm te plaatsen maar dan gewoon op de kopse kan van de gordingen en zoveel mogelijk uit 1 stuk (4,5 meter lengte van bovenste gording tot zoldervloer.

Weet nog niet of ik dan de klimaatfolie eerst op de kopse kant van de gordingen niet en pas daarna de rachels aanbreng of dat ik eerst de rachels aanbreng en dan de klimaatfolie .... denk niet dat het veel uitmaakt maar wil wel liefst flinke lappen klimaatfolie gebruiken met zo min mogelijk naden dus liefst over de volle lengte van het dak.

Success met het klussen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
To_Tall schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Afhankelijk wat ze mee krijgen. Vaak hebben ze ducktape of schilders tape.
Bedankt, ducktape zou ik wel vertrouwen maar schilderstape komt toch wel vrij makkelijk los en is ook niet erg sterk. Op plaatsen die ik later afwerk met rachels en gipsplaat zou schilderstape wel kunnen maar op plekken waar de klimaatfolie de laatste laag is lijkt me schilderstape niet werkbaar om genoemde redenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Walter van Dijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

Als je de gipsplaat wil bevestigen op een dergelijke keper die dan dus maar 2 cm breed is (en 6 cm diep) dan heb je te weinig hout om in te schroeven zeker op de plekken waar je 2 gipsplaten naast elkaar moet plaatsen dan kan je beter voor een centimeter of 6 gaan .....

Op de plaatsen waar gipsplaten komen ben ik zelf van plan om zulke ruwe vuurhouten rachels om de 30 cm te plaatsen maar dan gewoon op de kopse kan van de gordingen en zoveel mogelijk uit 1 stuk (4,5 meter lengte van bovenste gording tot zoldervloer.

Weet nog niet of ik dan de klimaatfolie eerst op de kopse kant van de gordingen niet en pas daarna de rachels aanbreng of dat ik eerst de rachels aanbreng en dan de klimaatfolie .... denk niet dat het veel uitmaakt maar wil wel liefst flinke lappen klimaatfolie gebruiken met zo min mogelijk naden dus liefst over de volle lengte van het dak.

Success met het klussen ....
Waarom om de 30cm rafels en geen 60? Tenzij je er veel aan wil gaan hangen is 60 meer dan genoeg.
Walter van Dijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:31:
[...]

Bedankt, ducktape zou ik wel vertrouwen maar schilderstape komt toch wel vrij makkelijk los en is ook niet erg sterk. Op plaatsen die ik later afwerk met rachels en gipsplaat zou schilderstape wel kunnen maar op plekken waar de klimaatfolie de laatste laag is lijkt me schilderstape niet werkbaar om genoemde redenen ?
De tape hoeft ook niet sterk te zijn. Het gaat hier voornamelijk om de platen tijdelijk op hun plaats te houden. Dat de tape los laat is daarbij niet erg.

Je afwerk laag zorgt er voor dat alles permanent op zijn plek blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
To_Tall schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:05:
[...]

Waarom om de 30cm rafels en geen 60? Tenzij je er veel aan wil gaan hangen is 60 meer dan genoeg.

[...]

De tape hoeft ook niet sterk te zijn. Het gaat hier voornamelijk om de platen tijdelijk op hun plaats te houden. Dat de tape los laat is daarbij niet erg.

Je afwerk laag zorgt er voor dat alles permanent op zijn plek blijft zitten.
Bij stucplaten wordt 40 cm aangehouden (breedte van die platen). Bij gipsplaten van 12,5 mm aan de wand 60 cm. Bij dunnere gipsplaten van 9,5 mm aan het plafond 30 cm omdat ze anders door kunnen gaan buigen. Misschien is 60 cm wel ok maar is dan wel een probleem als dat achteraf toch niet goed is en de gipsplaten gaan doorbuigen. Ga nog even wat meer research doen hierover..

Nee op een aantal delen van het hellende dak breng ik geen afwerklaag aan en is de klimaatfolie de laatste laag. Op die delen van het dak zou ik dan beter sterkere tape gebruiken omdat dat permanent moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Walter van Dijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Bij stucplaten wordt 40 cm aangehouden (breedte van die platen). Bij gipsplaten van 12,5 mm aan de wand 60 cm. Bij dunnere gipsplaten van 9,5 mm aan het plafond 30 cm omdat ze anders door kunnen gaan buigen. Misschien is 60 cm wel ok maar is dan wel een probleem als dat achteraf toch niet goed is en de gipsplaten gaan doorbuigen. Ga nog even wat meer research doen hierover..

Nee op een aantal delen van het hellende dak breng ik geen afwerklaag aan en is de klimaatfolie de laatste laag. Op die delen van het dak zou ik dan beter sterkere tape gebruiken omdat dat permanent moet houden.
Dan gaat tape je ook niet helpen na jaar of twee verliest tape zijn plakkend vermogen, door uitdroging dan kan je beter werken met isolatie ankers.

Tape is echt alleen om tijdelijk te fixeren je voordat je de afwerklaag er op gaat zetten dus gips of OSB platen. Naast dat wil gaat hangen tegen je folie aan zou ik dus gewoon ankers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
To_Tall schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Dan gaat tape je ook niet helpen na jaar of twee verliest tape zijn plakkend vermogen, door uitdroging dan kan je beter werken met isolatie ankers.

Tape is echt alleen om tijdelijk te fixeren je voordat je de afwerklaag er op gaat zetten dus gips of OSB platen. Naast dat wil gaat hangen tegen je folie aan zou ik dus gewoon ankers gebruiken.
Wellicht heb je gelijk aangaande dit punt alhoewel de tape waarmee je de klimaatfolie moet afplakken wel degelijk voor de levensduur van de isolatie is en zeker niet na 2 jaar loskomt. Op hout tapen is wel iets anders dan op folie, maar zou bijvoorbeeld ook boomband kunnen gebruiken en dit vast nieten of nagelen maar qua prijs kan ik dan bijna net zo goed rachels gebruiken.

Ik denk dat ik het als volgt ga doen:

1. Onbeklede glaswol tussen de gordingen.
2. 2 baantjes Aluminium tape tussen de gordingen om glaswol op zijn plaats te houden.
3. Klimaatfolie over dit geheel met nietjes in de gordingen (muuraansluitingen en overlappingen afkitten resp. afplakken)
4. Rachels aanbrengen.
5. Gipsplaten op die gedeelten waar dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Op de "bovenkant" en "onderkant" van je gordingen plaats je een horizontale lat, daar vijs je 60cm HoH een horizontale lat tegen (30cm als je het extra stevig wil). Plaats de horizontale lat zo, dat de voorkant van de verticale lat net boven de gordingen uit komt.
Je kan met hout werken, of als je gemakkelijk wil zijn met metalstud profielen (schuiven in elkaar en kan je heel gemakkelijk tijdelijk los plaatsen en op plaats schuiven als je er gyproc tegen zet).
Klimaatfolie goed afwerken (voldoende tijd rekenen om alles af te plakken en te kitten).
Zie vb https://www.gyproc.be/nl/...-dak-isoleren-en-afwerken .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
naftebakje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:27:
Op de "bovenkant" en "onderkant" van je gordingen plaats je een horizontale lat, daar vijs je 60cm HoH een horizontale lat tegen (30cm als je het extra stevig wil). Plaats de horizontale lat zo, dat de voorkant van de verticale lat net boven de gordingen uit komt.
Je kan met hout werken, of als je gemakkelijk wil zijn met metalstud profielen (schuiven in elkaar en kan je heel gemakkelijk tijdelijk los plaatsen en op plaats schuiven als je er gyproc tegen zet).
Klimaatfolie goed afwerken (voldoende tijd rekenen om alles af te plakken en te kitten).
Zie vb https://www.gyproc.be/nl/...-dak-isoleren-en-afwerken .
Begrijp de bedoeling niet echt. Ik was van plan om de verticale rachels van 2 cm. diepte gewoon direct op de kopse kant van de gordingen te bevestigen, dat ik dan 2 cm ruimte verlies heb maakt me niet uit (ik wil geen metalstud gebruiken) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
^Kan ook natuurlijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1