Suggesties voor plant langs garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02 17:40
Hoi Allemaal,

Ik wil graag op een kale plek in mijn tuin iets nieuws planten. Er staan nu rozen, helaas hebben die het afgelopen 3 jaar nooit goed gedaan en wil graag iets anders. Hier staan er nog wel wat in bloei, maar er zitten geregeld ziektes in en dan is het vaak een dor hoopje bij elkaar.

Er staat nu een constructie met van hout met staaldraden op bepaalde hoogtes.
Zie foto voor een gedeelte van de constructie.
Het houtwerk is 2 meter hoog en het gaat om een breedte van 6 meter.
Die plant die nu in aarde staat ga ik dan ook verwijderen.

Ik zat te denken aan een blauwe regen, we willen graag iets wat bloeit in de zomer. Liefst in de kleur paars/roze. Ik vraag me alleen af of het frame wel hoog genoeg is voor een blauwe regen en of dat niet te grof is. Hebben jullie nog andere suggesties of is blauwe regen ok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGMt-sT9n9sTw9_aY57YVl_3z0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bJfnhxY4eQt1ihMP3wxdHWL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door socommeister op 02-10-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 16:40
Is er veel zon? Blauwe regen bloeit beter met zon. Let wel: bloeit misschien 3/4 weken per jaar, rest is het (een prima) groene klimplant.

Je kan blauwe regen hier prima tegenaanzetten, hij zal wel altijd omhoog willen groeien, dus wel in de zomer 1x per 3/4 weken de scheuten die omhoog groeien vastbinden aan het frame, dan krijg je vanzelf een vol frame (bij voldoende zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02 17:40
@Niet_Jan_Jaap Er komt inderdaad veel zon. De tuin staat op het zuiden. Zon is er ongeveer vanaf 7 uur sochtends tot 6 uur savonds op deze plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-06 11:36
Ik vraag me af of dat frame wel grof genoeg is voor een blauwe regen. De stam en de takken worden nogal groot en dik. Het frame staat wel erg dicht op je schuurtje ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:47
Bij rozen is goed snoeien vaak de oplossing om ze te laten groeien. heb je dit zielige struikje al eens flink ingekort zodat ie schrik kreeg en opnieuw ging uitbotten?

Blauwe regen gaat, eenmaal goed gesetteld, woekeren als een idioot. Blauwe regen is zo sterk dat er kans is dat dat hekwerkje gewurgd wordt. De peulen van Blauwe regen zijn giftig voor kinderen en dieren.

Amerikaanse sering is veel mooier en wurgt en vergiftigd niets. Bloeit prachtig blauw.

Je kan ook nog kijken naar klimhortensia, die heb je in veel kleuren en klimmen mooi langs dat hekje.

[ Voor 55% gewijzigd door No Hands op 02-10-2022 08:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Trichoglossus schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:29:
Ik vraag me af of dat frame wel grof genoeg is voor een blauwe regen. De stam en de takken worden nogal groot en dik. Het frame staat wel erg dicht op je schuurtje ook.
Dit ten eerste, ten tweede als je iets bloeiends wilt is een blauwe regen geen optie. Als hij bloeit prachtig! Maar dat duurt maar een maand en dan is het uitgebloeid. Ik zou dan liever passiebloemen neerzetten. Doe bloeien hele zomer en beetje door. Die van mij bloeit nu zelfs nog :) poot er een stuk of twee door elkaar voor extra effect.

Clematis kan ook natuurlijk al doen die het hier vrij slecht

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 02-10-2022 08:44 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justfuzzy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 11:31
Niet_Jan_Jaap schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:14:
Is er veel zon? Blauwe regen bloeit beter met zon. Let wel: bloeit misschien 3/4 weken per jaar, rest is het (een prima) groene klimplant.

Je kan blauwe regen hier prima tegenaanzetten, hij zal wel altijd omhoog willen groeien, dus wel in de zomer 1x per 3/4 weken de scheuten die omhoog groeien vastbinden aan het frame, dan krijg je vanzelf een vol frame (bij voldoende zon)
Maar soms bloeit hij ook 4x per jaar zoals de onze 👍🏿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:47
Shadow_Agent schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

Dit ten eerste, ten tweede als je iets bloeiends wilt is een blauwe regen geen optie. Als hij bloeit prachtig! Maar dat duurt maar een maand en dan is het uitgebloeid. Ik zou dan liever passiebloemen neerzetten. Doe bloeien hele zomer en beetje door. Die van mij bloeit nu zelfs nog :) poot er een stuk of twee door elkaar voor extra effect.

Clematis kan ook natuurlijk al doen die het hier vrij slecht
Passiebloem is inderdaad ook mooi, mijne bloeit nu ook nog en je kunt ze in diverse kleuren krijgen.
Toscaanse jasmijn is wellicht ook een optie, is ook wintergroen dus dan is het in de winter niet zo kaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:51
socommeister schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:09:

Ik zat te denken aan een blauwe regen, we willen graag iets wat bloeit in de zomer. Liefst in de kleur paars/roze. Ik vraag me alleen af of het frame wel hoog genoeg is voor een blauwe regen en of dat niet te grof is. Hebben jullie nog andere suggesties of is blauwe regen ok?
Een blauwe regen gaat hier de andere struiken overheersen, die zou ik je afraden.
Een clematis heb je in vele soorten en kleuren, die lijkt me er mooi tussen passen. Eventueel samen met een klimhortensia, want die groeit traag maar bloeit mooi. Een druif is misschien ook een optie?

(Passiebloem, wat mensen hierboven suggereren, staat bij mijn buren in de tuin en bloeit prachtig, maar kruipt wel echt mijn hele tuin door. Dus wees daarop voorbereid.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
blauwe regen zou ik op deze locatie niet doen, die gaan te hard (en ik heb veel ervaring met blauwe regen, onze was 110 jaar geleden al groot (oude foto van iemand wier familie hier honderden jaren woonde) en ik heb m met leiden nu als levende brugleuningen (ik snoei liever dan dat ik schilder) en omhoog naar een groot raam waar geen veiligheidsding zat met ramen die tot de vloer open gaan is nu levende valbescherming.

Roos flink snoeien, wat afrikaantjes erbij planten voor wortel bescherming dan gaat ie vast beter doen.

Mooie klimmers zijn:
2 potten met passiebloem, dan kan je voor vorst snoeien en in schuur garage overwinteren, goede keuze als je kans op fruit wilt.
Jasmijn is leuk, als naast jasmijn winterjasmijn plant dan heb je in de winter gele bloemen van de winterjasmijn (waar de solitaire hommels op warmere winterdagen erg blij mee zijn) en groen blijvende jasmijn geeft mooie heerlijk ruikende bloemetjes.

Met het huidige klimaat zou je ook een druif kunnen overwegen, of zelfs 2 kies twee soorten die ver uit elkaar rijpen dan heb je vanaf augustus tot eind september gratis fruit (een blauwe en een witte is wel leuk. Eenmaal gesettled hoef je die nooit meer water te geven en het blad kan je gebruiken voor koken van dolmas, makkelijk en erg lekker.

Als je de druiven zo eliden gaat dat de leiders bovenin zitten kan je eronder dan weer frambozen doen, ook daar kies twee soorten en je hebt vanaf maart tot september vers fruit.

Maar eerlijk gezegd, die roos ziet er helemaal niet slecht uit, je wilt een luchtige struik, dan waait het snel droog en heb je minder last van schimmels etc. Als dit een recente foto is dan ziet ie er best gelukkig uit eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:10
Zou een toscaanse jasmijn iets kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ja nog eens goed kijkend, ik zou er alleen twee winterjasmijnen bij planten, die kan je leiden naar de kale plekken, blijft groen, geeft bloemen in winter en samen met die roos vult het mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
nog een dingetje, op de grond zie ik veel rozenblaadjes liggen.
Lees je in op "deadheaden" eigenlijk wil je de rozen afknippen als ze net over hun top zijn, dan gaat er geen energie in om het vervolg van bevruchting te doen en krijgt de plant het signaal meer bloemen maken en voor elke nieuwe roos is een nieuw takje nodig.

IK gooi aan het begin van het rozenseizoen 1.5L wodka in een 2l weckpot. elke dag deadhead ik onze rozen (we hebben het eens geteld one oude roos geeft duizenden bloemen in een jaar) en doe de rozenblaadjes bij de wodka, volgende dag zeef ik ze eruit en gaan de nieuwe erin, niet langer dan 2 dagen laten trekken dan komt er bitterheid in, maar als je elke dag doet dan onttrek je kleur geur en rozensmaak.
Sinds ik dit doe geeft de roos meer bloemen.
Je verliest wat wodka elke keer dus ergens moet er weer een nieuwe fles bij als het niveau te laag is.

Leuk is dat je een diep rode drank overhoud waar ik dan nog wat vlierbloesem en acaciabloesem aan begin lente, blauweregen bloemen gedurende de zomer en nazomer sharonroosbloemen in extraheer. Ook gooi ik de lelijke aardbeien en frambozen en nu ingedroogde bramen erbij tot meeste kleur eruit is.
Dan op smaak brengen met iets zoets, bv honing of een klein scheutje frambozenlikeur of zelf gemaakte vlierbessensiroop.
De flessen van voorgaand jaar doen het altijd extreem goed op het buurtfeest waar mensen zelf dingen meenemen, waaronder zelfgemaakte wijn en pineau (soort lokale port die cognac makers eigenlijk ook allemaal wel maken). Dat de kleur en smaak uit bloemen uit de tuin komt vind iedereen geweldig. En anderen zijn het ook gaan doen, de roos planten doen het beter en gaan ook langer door en je hebt iets geinigs en lekkers als bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 08:11
Iets heel anders dan hiervoor genoemd. Een Duitse Pijp. Geeft een heel mooi blad met bloemen in de vorm van een pijp. Wordt een flinke struik.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Pagina: 1