Vermogen: M.2 vs SATA SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 19:28
Ik ben een beetje aan het knutselen geweest met mijn Raspberry Pi waar mijn Home Assistant op draait om van de SD-kaart af te stappen. Gezien ik vaak vastlopers heb omdat de SD-kaarten op ten duur corrupt lijken te raken.
Dus ik wil Home Assistant nu gaan draaien vanaf een M.2 of SATA SSD.

Echter zal een M.2 of SATA SSD ook weer extra vermogen gaan trekken, en een Raspberry Pi toch al redelijk gevoelig voor vermogenswisselingen. Dus wil eigenlijk de meest energie efficiënte oplossing.

Ik kan er eigenlijk niet veel over vinden, maar weet iemand welke oplossing het meest energie efficiënt is? M.2 of een meer reguliere SATA SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
M.2 (nvme) 2.6- 8 Watt (als je niet te extreem gaat, zie onderin pagina review: Ssd Best Buy Guide - Maart 2022 . Hier kan je ook mooi kijken welke bij jou past (pak wel eentje die nog beetje prijs kwaliteit heeft).
Sata: 0.6 - 2.5 Watt
review: Ssd Best Buy Guide - Maart 2022 ook hieronder in weer

Zo kan je even kijken naar de modellen die jij wilt of het scheelt hoeveel watt ze opnemen. Over algemeen heeft sata600 dus wat minder vermogen nodig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Thanks! Interessant, had eigenlijk verwacht dat de M.2 in het algemeen wel minder vermogen zou trekken vanwege de meer compacte vorm.
Al worden die dingen vaak wel goed warm, en die energie moet natuurlijk ook wel weer ergens vandaan komen. En daarnaast heb ik voor een M.2 ook nog eens een extra printje nodig om hem op de Raspberry aan te kunnen sluiten, daar zal ook nog wat vermogen aan op gaan. Al is dat misschien te verwaarlozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vergeet ook niet dat M.2 ook gewoon Sata kan zijn en dan zou er waarschijnlijk geen/weinig verschil zijn in stroomverbruik.
Als het NVME is (de snelle) over M.2 dan gebruikt dat meestal wel meer stroom inderdaad, anders is het Sata in een ander fysieke connector...
M.2 NVME zal sowieso een adapter-chip nodig hebben die ook nog wat verbruik toevoegt.

Overigens ook een handig moment om te kijken waarom je meerdere SD kaarten corrupt hebt, voordat je straks hetzelfde gedoe op een SSD hebt, mogelijk log je naar de SD ipv een ramdisk?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3vr0n
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-07 00:35

Ch3vr0n

Oprichter 3dprintforum.eu

Rockel83 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 05:11:
Thanks! Interessant, had eigenlijk verwacht dat de M.2 in het algemeen wel minder vermogen zou trekken vanwege de meer compacte vorm.
M.2 is connector type, niks meer niks minder en bepaalt het stroomverbruik niet. Dat wordt bepaald door het type schijf dat er wordt aan gekoppeld. M.2 kan zowel SATA als NVME zijn.

https://www.3dprintforum.eu | De nieuwe thuishaven voor Belgische en Nederlandse 3d printen geïnteresseerden, hobbyisten en professionelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Ch3vr0n schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

M.2 is connector type, niks meer niks minder en bepaalt het stroomverbruik niet. Dat wordt bepaald door het type schijf dat er wordt aan gekoppeld. M.2 kan zowel SATA als NVME zijn.
Maar SATA is op zijn beurt ook weer een connector type. Die kwam na IDE. Alle 2,5" SSD's hebben tegenwoordig een SATA aansluiting.
Dat M.2 ook een connector type is, is me bekend. Maar beiden zijn SSD. Echter heeft de M.2 zoals je al zegt nog eens SATA en NVME.

Dat maakt er niet makkelijker op om uit leggen wat je nu precies bedoeld, aangezien M.2 en SATA beiden ook weer totaal verschillende connectoren zijn.

Maar het ging me dus om het verschil in SSD van M.2 SATA en 2,5" SATA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Rockel83 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:23:
Maar SATA is op zijn beurt ook weer een connector type.
Nee, SATA is een interface (protocol). IDE was wel weer een connector met als protocol (o.a.) PATA
Wat betreft corrupte SD, ook daar is de oorzaak veelal een te zwakke voeding.

Bij SSD's verschillende de opgenomen (max en idle) vermogens nogal, moderner (qua controller) maar minder snel (in de benchmarks) is vaak het meest energie zuinig.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 02-10-2022 15:33 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Ik ben na IDE, SATA eigenlijk altijd als connector type gaan zien (my bad).
Maar van SATA heb je inderdaad ook weer verschillende soorten connectortypes (mSATA). Had het meer als PCI moeten interpreteren denk ik.

Voeding is ook wel een dingetje inderdaad. Was al voor een nieuwe voeding aan het kijken, want denk dat ik nu aardig op het randje zit met 2A.
Het heeft zo jaren gewerkt en ik heb nog nooit een melding van de Raspberry Pi integratie op Home Assistant gekregen dat er problemen met de voeding waren. Dus eigenlijk altijd maar zo gelaten. Maar zie nu dat Raspberry voor de PI 3 al minimaal 2,5A adviseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3vr0n

Ch3vr0n

Yup, al die interface protocollen die ook in sommige gevallen een bijhorende poort hebben maken het er niet altijd gemakkelijker op.

https://www.3dprintforum.eu | De nieuwe thuishaven voor Belgische en Nederlandse 3d printen geïnteresseerden, hobbyisten en professionelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:34

DaRoot

Some say...

Om die SD-card corruptie te omzeilen heb ik al mijn Raspberry's draaien op USB sticks.. sindsdien nooit uitval gehad..
lijkt me voor jouw doeleind de meest praktische oplossing

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
DaRoot schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:46:
Om die SD-card corruptie te omzeilen heb ik al mijn Raspberry's draaien op USB sticks.. sindsdien nooit uitval gehad..
lijkt me voor jouw doeleind de meest praktische oplossing
Maar is een USB-stick niet hetzelfde soort flash geheugen als een USB-stick?
Je kunt er inderdaad meer over terugvinden dat SD-kaarten nogal de neiging schijnen te hebben om corrupt te geraken bij het draaien van o.a. Home Assisstant. Juist door het continu wegschrijven van grote hoeveelheden data.

Daarom dat ik juist dus preventief over wil stoppen op een SSD.

Ik heb nu met SD wel eens dat ik eens in de zoveel tijd het probleem heb dat HA vastloopt en niet meer wilt opstarten. Wanneer ik de SD dan opnieuw formateer en flash, werkt het weer. Maar ik heb nu zelfs 1 SD die niet eens meer zonder problemen geflasht krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Rockel83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Maar is een USB-stick niet hetzelfde soort flash geheugen als een USB-stick?
Je kunt er inderdaad meer over terugvinden dat SD-kaarten nogal de neiging schijnen te hebben om corrupt te geraken bij het draaien van o.a. Home Assisstant. Juist door het continu wegschrijven van grote hoeveelheden data.

Daarom dat ik juist dus preventief over wil stoppen op een SSD.

Ik heb nu met SD wel eens dat ik eens in de zoveel tijd het probleem heb dat HA vastloopt en niet meer wilt opstarten. Wanneer ik de SD dan opnieuw formateer en flash, werkt het weer. Maar ik heb nu zelfs 1 SD die niet eens meer zonder problemen geflasht krijg.
Ik draai zelf Domoticz vanaf usb stick op een raspberry pi.. sinds ik dat doe geen corruptie meer gehad.
Denk dat het ook verstandig is om zo'n usb stick riant groter te nemen dan wat je qua opslag nodig hebt.. zo heb je minder wear op de cellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
DaRoot schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:52:
[...]

Ik draai zelf Domoticz vanaf usb stick op een raspberry pi.. sinds ik dat doe geen corruptie meer gehad.
Denk dat het ook verstandig is om zo'n usb stick riant groter te nemen dan wat je qua opslag nodig hebt.. zo heb je minder wear op de cellen
Ik had dan altijd een SD-kaartje van 32GB, dat kreeg ik zelf nooit verder dan 15% vol. Maar ach, het draaide zo wel al een aantal jaartjes.
Heb er nu een SSD van 120GB aan hangen, en misschien ga HA nu wel weer eens helemaal nalopen en uitbreiden. In de loop van de tijd zijn wat irritante wijzigingen doorgebracht dus moet e.e.a. ook weer ordenen. Wil het eigenlijk ook gaan uitbreiden. meer op multimedia gericht. Dus dan komt die 120GB misschien nog wel goed van pas. Maar denk dat ik dan eerst eens voor een PI4 moet gaan kijken (wanneer die weer eens voorradig zijn). 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Rockel83 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:10:
[...]

Ik had dan altijd een SD-kaartje van 32GB, dat kreeg ik zelf nooit verder dan 15% vol. Maar ach, het draaide zo wel al een aantal jaartjes.
Heb er nu een SSD van 120GB aan hangen, en misschien ga HA nu wel weer eens helemaal nalopen en uitbreiden. In de loop van de tijd zijn wat irritante wijzigingen doorgebracht dus moet e.e.a. ook weer ordenen. Wil het eigenlijk ook gaan uitbreiden. meer op multimedia gericht. Dus dan komt die 120GB misschien nog wel goed van pas. Maar denk dat ik dan eerst eens voor een PI4 moet gaan kijken (wanneer die weer eens voorradig zijn). 8)
Ik heb USB sticks van 32GB, wel van een enigszins bekend merk met wat snelheid..
Sinds ik dat gebruik, geen corruptie meer mee gemaakt. Het zijn ook gewoon flash chips volgens mij, maar om één of andere reden stuk robuuster dan SD-cards. Ik zag overal adviezen opduiken om USB drives te gaan gebruiken als je last hebt van SD-card corruptie, vandaar dat ik dat ook gedaan heb. Werkt voor mij perfect iig.
Ja de beschikbaarheid is wel een dingetje momenteel.. Heb zelf 2x Pi 4 uit bedrijf genomen, vervangen door Chromecasts met AB (ipv Pi4 met Kodi).. als ik ze zou verkopen heb ik volgens mij mijn oorspronkelijke aanschafprijs én de kosten van de Chromecasts er zo weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Ik heb nu mijn PI3 uitgebreid met een 2.5" SATA kaartje met M.2 / mSATA sockets. Heb er nu gewoon een goedkope M.2 SATA van 120GB van Itenso op geïnstalleerd. En dit zit weer op op de PI aangesloten met een USB naar SATA kabel.
Ook meteen de voeding geupgrade naar 5V/ 3A. Was er even nog niet zeker van of 3A genoeg zou zijn i.c.m. een externe SSD. Maar blijkt tot dusver goed te werken zonder "power drop" meldingen.

Had hiervoor een 2A voeding, dat werkte wel met SD zonder "drops", maar met SSD schoot die denk ik toch meteen wat te kort. Dus hoop dat die 1A extra voorlopig toereikend zal blijven.

d:)bAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0qjsGfdoN0YYu3783uw_XqwXXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Di2qp5qTEXqI4IrDIQCzkEZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Rockel83 op 07-10-2022 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ch3vr0n schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

M.2 kan ook een GPU "connecten*. Of een 802.11-kaartje. Of Bluetooth. Of GPS. En nog een bergje andere zaken

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat buiten de voeding vaak ook nog een probleem is, dunne (en te lange) USB kabels. Die vormen dan een weerstand waardoor het vermogen van de voeding niet volledig bruikbaar is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3vr0n

Ch3vr0n

MAX3400 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:22:
[...]

M.2 kan ook een GPU "connecten*. Of een 802.11-kaartje. Of Bluetooth. Of GPS. En nog een bergje andere zaken
Een M.2 gpu zou nieuws zijn voor me, maar wifi/bluetooth is gemenegoed. Al zijn die kaartjes wel meestal in het 2250 formaat en niet 2280 de meest voorkomende variant van M.2 op moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54

Wildfire

Joy to the world!

Ch3vr0n schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

Een M.2 gpu zou nieuws zijn voor me
YouTube: THIS is a Graphics Card..?? - ASRock Rack M2_VGA

Voor de TS: ik draai al een tijdje een M.2 SATA SSD (Samsung 860 EVO) op mijn Pi 4 in de meterkast, eerst in een Argon One M.2 behuizing en nu in een GeeekPi "mini tower" met een mini towerkoelertje, zit ook een M.2 SATA connector bij. Draait als een tierelier. Met de officiële Pi voeding trouwens.

[ Voor 39% gewijzigd door Wildfire op 07-10-2022 19:33 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3vr0n

Ch3vr0n

Lol, leuk geintje :D toch liever m'n GTX 1080 (en misschien strakt RTX 4090 TI :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Zo zie je maar, handig dat universeel gebruiken van termen en sockets O-)

(Allerlei verschillende aansluitingen is natuurlijk onpraktisch. Alleen overal de term M.2, SATA of zelfs gecombineerd in terug laten komen kan dan ook weer verwarrend werken haha)
Pagina: 1