Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 18:13

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Hi!

Ik ben ons huis grondig aan het verbouwen. Huis is uit 1920 ergens. Isolatie in het oude gedeelte bestaat tot dusver bestaat uit 7cm tempex. Alles boven wordt vervangen door 10cm houtvezel (bewust keuze). Alleen er is een aanbouw uit ergens begin 2000 met steenwol. Nu heb ik de indeling iets verandert en het plafond van de uitbouw iets verlaagd (~7cm) zodat deze aansluit op het oude gedeelte.

Ik hou wat ruimte over. En ik wil maximaal isoleren en vraag me af wat de beste keuze is in deze. Steek ik het best dun glaswol hierbij? Of kan ik een ander materiaal gebruiken?

Het betreft een plat dak met bitumen. Daarbovenop zonnepanelen. De balkenlaag is 20cm. De luchtspouw nu zit direct onder het hout van het bitumen.

Ik snap de opbouw van de isolatie ook niet helemaal. Ik dacht dat je het dicht naar minder dicht isoleerde. In mijn hoofd zou je direct tegen het hout van de bitumen laag moeten beginnen..?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b3hdTYf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4fyPvb3.jpg

Tips of ideeën hoe ik de isolatie hier kan verbeteren? Het is een plat dak. Dus 's zomer warmte de hele boel snel op.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-06 17:56
Ik reageer even, zodat je post weer bovenaan staat ;)
Bij het isoleren van zoiets is het van hoog belang dat er geen condensatie op de houten constructie/ planken kan optreden, je wil geen schimmel of verrot hout hebben op plaatsen die door betimmering ontoegankelijk is en dus niet gecontroleerd kan worden.
Isolatie tegen de bitumen draagplanken zou ik zeker niet doen.

Vanmorgen nog gezocht naar isolatie en kwam ik ook PIR isolatieplaten tegen met aan één zijde gipsplaat of andere platen, soms is isoleren makkelijker dan je denkt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:17:
Ik reageer even, zodat je post weer bovenaan staat ;)
Bij het isoleren van zoiets is het van hoog belang dat er geen condensatie op de houten constructie/ planken kan optreden, je wil geen schimmel of verrot hout hebben op plaatsen die door betimmering ontoegankelijk is en dus niet gecontroleerd kan worden.
Isolatie tegen de bitumen draagplanken zou ik zeker niet doen.

Vanmorgen nog gezocht naar isolatie en kwam ik ook PIR isolatieplaten tegen met aan één zijde gipsplaat of andere platen, soms is isoleren makkelijker dan je denkt.
Ik ken die pir platen. Maar ik heb 7cm ruimte over door dat stukje verlaagde plafond. Die wil ik volstoppen. Maar ik weet niet of dat hier nu de juiste keuze is in combinatie met de glaswol of steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Plat dak isoleren is lastig
Als het is geïsoleerd op de manier die je beschrijft dan zou er boven de isolatie ventilatiegaten moeten zitten. Deze wil je echt dicht hebben, die manier van isoleren is bewezen fout. Isolatie hoort aan de koude kant geen luchtlaag te hebben, dat zorgt voor evt vochtproblemen op de koudste plek

Als je de ruimte hebt zou ik een klimaatfolie eronder monteren met 2 cm spouw eronder en dan plafond.
na de montage van de klimaatfolie kan de ruimte volgespoten worden met cellulose, is het meest duurzame materiaal.
Glaswol kan ook. Je zorgt dan ervoor dat itt de oude manier je isolatie netjes tot aan het hout zit. Anders krijg je vochtissues. Klimaatfolie moet sowiezo.

Wie vond het simpel?

[ Voor 8% gewijzigd door technopeuter op 02-10-2022 21:36 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Point.Flare schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:21:
Hi!

Ik ben ons huis grondig aan het verbouwen. Huis is uit 1920 ergens. Isolatie in het oude gedeelte bestaat tot dusver bestaat uit 7cm tempex. Alles boven wordt vervangen door 10cm houtvezel (bewust keuze). Alleen er is een aanbouw uit ergens begin 2000 met steenwol. Nu heb ik de indeling iets verandert en het plafond van de uitbouw iets verlaagd (~7cm) zodat deze aansluit op het oude gedeelte.

Ik hou wat ruimte over. En ik wil maximaal isoleren en vraag me af wat de beste keuze is in deze. Steek ik het best dun glaswol hierbij? Of kan ik een ander materiaal gebruiken?

Het betreft een plat dak met bitumen. Daarbovenop zonnepanelen. De balkenlaag is 20cm. De luchtspouw nu zit direct onder het hout van het bitumen.

Ik snap de opbouw van de isolatie ook niet helemaal. Ik dacht dat je het dicht naar minder dicht isoleerde. In mijn hoofd zou je direct tegen het hout van de bitumen laag moeten beginnen..?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tips of ideeën hoe ik de isolatie hier kan verbeteren? Het is een plat dak. Dus 's zomer warmte de hele boel snel op.
toon volledige bericht
Er zijn 2 manieren van isoleren van een plat dak
  1. Damp dicht binnen en ventilatie tussen isolatie en dakbeschot, zodat vocht via die weg de constructie kan verlaten
  2. Klimaat folie binnen en dampopen isolatie, zodat vocht aan de binnenkant de constructie kan verlaten
er is hier waarschijnlijk gekozen voor optie 1 (al is het dan niet heel netjes gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Er zijn 2 manieren van isoleren van een plat dak
  1. Damp dicht binnen en ventilatie tussen isolatie en dakbeschot, zodat vocht via die weg de constructie kan verlaten
  2. Klimaat folie binnen en dampopen isolatie, zodat vocht aan de binnenkant de constructie kan verlaten
er is hier waarschijnlijk gekozen voor optie 1 (al is het dan niet heel netjes gedaan)
Nee. Ik ben er wel uit dat deze verbouwing niet helemaal netjes is gedaan. Heel veel "in het werk". En in alle eerlijkheid. Als alles afgewerkt is, dan zie je het niet. Maar als je gaat breken, dan kom je een hoop tegen.

Ik zal eens aan balk helemaal leegtrekken en kijken of ik iets tegenkom dat door kan voor "ventilatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
technopeuter schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:32:
Plat dak isoleren is lastig
Als het is geïsoleerd op de manier die je beschrijft dan zou er boven de isolatie ventilatiegaten moeten zitten. Deze wil je echt dicht hebben, die manier van isoleren is bewezen fout. Isolatie hoort aan de koude kant geen luchtlaag te hebben, dat zorgt voor evt vochtproblemen op de koudste plek

Als je de ruimte hebt zou ik een klimaatfolie eronder monteren met 2 cm spouw eronder en dan plafond.
na de montage van de klimaatfolie kan de ruimte volgespoten worden met cellulose, is het meest duurzame materiaal.
Glaswol kan ook. Je zorgt dan ervoor dat itt de oude manier je isolatie netjes tot aan het hout zit. Anders krijg je vochtissues. Klimaatfolie moet sowiezo.

Wie vond het simpel?
Ik weet niet? Wie vond wat simpel?

Ik denk ook dat ik het iets om ga gooien. Eerst even zoeken naar ventilatiegaten. En indien die missen wil ik minstens de isolatie omdraaien zodat alu folie boven zit tegen dakplaten.

Klimaatfolie en dan 2 cm spouw wordt moeilijk ivm. de tengels die er al tegenaan zitten. Spouw van 7cm is wat fanatiek. Hoe bedoel je vol spuiten met cellulose? De ruimte boven het folie of die spouw??

[ Voor 8% gewijzigd door Point.Flare op 02-10-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Point.Flare schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

Ik weet niet? Wie vond wat simpel?

Ik denk ook dat ik het iets om ga gooien. Eerst even zoeken naar ventilatiegaten.
Ventilatie is vaak bijna niet te vinden en loopt via een spouwmuur of achter een boeibord langs. De openingen zijn vaak maar beperkt want het is eigenlijk een vorm van zwakke ventilatie. te hard ventileren zorgt namelijk bij nachtelijke uitstraling alleen maar voor heel erg veel meer vocht. wat dan dus overdag weer naar buiten moet.
in zeldzame gevallen staat er een ventilatie padestoel op het dak, maar dat is vaak een overblijfsel van veel oudere dakoplossingen.
En indien die missen wil ik minstens de isolatie omdraaien zodat alu folie boven zit tegen dakplaten.
Dat is niet per definitie een goed idee: Als er geen ventilatie is hebben dampdichte lagen (waar ze ook zitten) een negatief effect op het droogvermogen. er kan (en zal) vocht boven komen en dat droogt langzamer doordat het achter het alu folie zit. als je voor optie 2 gaat heeft die laag niets meer te zoeken in de constructie. veel mensen denken dat het gaat om het voorkomen van vocht in de opbouw het gaat om het reguleren van de hoeveelheid vocht en daarmee zorgen dat het snel genoeg zal drogen. uiteindelijk komt er namelijk altijd vocht in een opbouw. je wilt dus de weg voor het vocht wat uit de constrcutie wil niet onnodig belemeren.
Gezien je avontuur met houtvezel, kan je dat ook prima in het plafond drukken, dat heeft ook de betere eigenschappen voor het isoleren tegen warmte in de zomer (al zou ik er dan nog eerder een warmdak van maken en dus de isolatie boven het dakbeschot plaatsen, kan je ook direct witte dakbedekking toepassen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik bedoelde de ruimte boven de folie (20cm)

Alulaag tegen dakbeschot wzal weer voor een luchtlaag zorgen, die wil je daar gewoon niet, echt isolatie strak tegen het dak aan en alles dampopen dus geen ‘ dichte’ materialen als alufolie of harde platen

Ik zou de boel flink slopen, muren tussen de balken aansmeren( plaklaag en luchtdicht maken) en de aansluitingen van de balken op de muur aftapen. Met rook kun je kijken of je een reet mist
Klimaatfolie totaal luchtdicht aanbrengen, isolatie betekend ook heel goed detaileren, netjes plakken en niks vergeten

En bedenk dat het klimaatfolie het duurste onderdeel gaat worden. Kostte bij mij even veel als alle isolatie

[ Voor 45% gewijzigd door technopeuter op 03-10-2022 08:16 ]

diskeltische lurker

Pagina: 1