Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiding groepenkasten ivm verduurzaming woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HH Bosch
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-02-2023
Voor de verduurzaming en elektrificatie van onze woning zijn aanpassingen nodig aan o.a. de stroomvoorzieningen.

Op het bijgebouw (schuur/garage/kantoor) willen we een 18-tal zonnepanelen aanbrengen. Daarnaast is in de garage een EV-laadpunt nodig. In de toekomst willen we het bijgebouw kunnen verwarmen met een warmtepomp.

Gezien de gewenste toekomstige installaties in het bijgebouw, lijkt een 2e groepenkast in deze een must.

Ik twijfel of mijn ontwerp voldoet aan de wettelijke eisen en of ik niet iets over het hoofd zie.

Verneem graag jullie mening in deze.

- Woning wordt gevoed door 3x25A
- Middels een Alamat C20 300Ma en via een 5x4mm2 kabel wordt de secundaire groepenkast gevoed.
- De kabel komt in de secundaire groepenkast binnen op een 40A hoofdschakelaar en waordt vanaf daar onderverdeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0v5RNxYx2t8O3vIZ62-VBf6HiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6sLViohx98lGZeUp6xgVlfIp.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
3 fase warmtepomp?

De kookgroep wil je op 2 fasen zetten. Anders heb je 32A achter je 25A hoofd zekering.

Als je dit alles nieuw gaat kopen, offerte vragen voor ABB SN lijn bij Sander vunderink. Ook A-merk, waarschijnlijk voordeliger dan bij de zaak met de mooie configurator.

Wil je ook VTG gaan doen? Dan even opletten of er niet een rem automaat nodig is: kennis document ABB maximaal stroom beveiliging

Verder denk ik dat je ok zit

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou nog even checken wat voor type aardlekschakelaar je nodig hebt voor je laadpaal. Dat is volgens mij vaak een type B en die zijn niet gangbaar. Niet te verwarren met de B karakteristiek van de B16 30mA alamat.

Ipv de 2P+2N kookgroep gewoon ook een b16 30ma alamat kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door blackd op 01-10-2022 22:21 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• HH Bosch
Ronald schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:11:
3 fase warmtepomp?

De kookgroep wil je op 2 fasen zetten. Anders heb je 32A achter je 25A hoofd zekering.

Als je dit alles nieuw gaat kopen, offerte vragen voor ABB SN lijn bij Sander vunderink. Ook A-merk, waarschijnlijk voordeliger dan bij de zaak met de mooie configurator.

Wil je ook VTG gaan doen? Dan even opletten of er niet een rem automaat nodig is: kennis document ABB maximaal stroom beveiliging

Verder denk ik dat je ok zit
Dank voor je reactie!

Ik wil de optie op een 3 fasen WP openhouden. 1 warmtepomp voor vrijstaande woning en bijgebouw.
In het bijgebouw zou ik de technische ruimte willen opbouwen.

Vwb de kookgroep, die kan ik niet verdelen over 2 fases ivm aardlek? (huidig zit de kookgroep zoals afgebeeld)

Goeie tip! ga ik daar ook offerte opvragen.

VTG, bij voorkeur houd ik ook deze optie open. VTG of/en thuisbatterij.
Goede en terechte opmerking, ik ben hier nog niet in thuis en ga me er op in lezen.

• HH Bosch
blackd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:20:
Ik zou nog even checken wat voor type aardlekschakelaar je nodig hebt voor je laadpaal. Dat is volgens mij vaak een type B en die zijn niet gangbaar. Niet te verwarren met de B karakteristiek van de B16 30mA alamat.

Ipv de 2P+2N kookgroep gewoon ook een b16 30ma alamat kiezen.
Dank voor je reactie.

Goede opmerking. Ik ga mij verder verdiepen in de voorwaarden en adviezen m.b.t. laadvoorzieningen. Ik heb daar nog geen kennis van.

Ik bezit de kookgroep zoals afgebeeld al in de bestaande situatie en neem hem denk ik mee in de toekomstige situatie. De huidige groepenkast is 5 jaar oud, maar te klein.

• Ronald
Ik wil de optie op een 3 fasen WP openhouden.
Dan zou ik de automaat nog even achterwege laten tot je weet wat er komt. De 3,95 verzendkosten doen het hem niet.

Wat betreft de kook groep: kracht automaat is netter. Wel opletten hoe je perilex en kookplaat aangesloten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HH Bosch
Ronald schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

Dan zou ik de automaat nog even achterwege laten tot je weet wat er komt. De 3,95 verzendkosten doen het hem niet.

Wat betreft de kook groep: kracht automaat is netter. Wel opletten hoe je perilex en kookplaat aangesloten zijn.
Mee eens en wilde hem wel meenemen in mij advies uitvraag hier op het forum.

Huidig is er nog een 1x35A aansluiting in de woning actief, welke in december wordt aangepast naar 3x25A.
Ik heb de huidige kookgroep op 1 en dezelfde aardlekschakelaar aangesloten. Destijds de boekjes van de inductiekookplaat goed doorgenomen en zo aangesloten, alles werkt naar behoren.
Zie jij hier in de toekomst (ook bij 3x25A) problemen mee ontstaan?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je wil dat de kast aan de normen voldoet moet je de kookgroep niet meenemen en vervangen door een krachtgroep of achter een 4p aardlek zetten.
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Op een 1x35A is een kookgroep prima. Op een 3x25A niet.

[ Voor 12% gewijzigd door blackd op 01-10-2022 22:46 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• HH Bosch
blackd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:43:
Als je wil dat de kast aan de normen voldoet moet je de kookgroep niet meenemen en vervangen door een krachtgroep of achter een 4p aardlek zetten.
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Op een 1x35A is een kookgroep prima. Op een 3x25A niet.
Thanks, nooit aan gedacht!! maar ik snap hem nu.
Dan selecteer ik een 3x16a alamat extra in de groepkast t.b.v. koken en pas de perilex aan voor gebruik op krachtstroom

• HH Bosch

[/quote]

Hoi Ronald,

Ik heb me verder ingelezen op de documentatie welke je adviseerde.
Goede tip en ik denk dat het verstandig is iig de groepenkast in de schuur hierop aan te passen, gezien op deze kast in de toekomst een grote gelijktijdigheid zou kunnen plaatsvinden (boiler, WP, PV, EV, thuisaccu).

Wat denk jij van onderstaande schets?
Zal wel wat gepriegel zijn om de bedrading in de groepenkast onderling te verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS4e5JDEKA1wRhOB1NjZmd8ZS-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZMK7ing33sg9kZdQpxTZAcm6.png?f=fotoalbum_large

• HH Bosch
En als we voor de volledigheid de hoofd-groepenkast ook meenemen inclusief de wijziging voor de kookplaat, komen we op onderstaande indeling.

Een "duurzame" en toekomstbestendige stroomverdeling, welke voldoet aan de richtlijnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tESQlMLJcx5VFMP8CEiGFuUcfiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7EXdBnU0ZUsTMiTEG1gwuIO.png?f=fotoalbum_large

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Als je het goed wilt doen:

Om je kabel te beveiligingen heb je een selectieve aardlekschakelaar nodig. Die klapt er dan niet gelijk uit als er iets in je onderverdelen klapt. Deze heb je wel in een alamat variant, maar dan zijn ze geloof ik van swiss of zo en kosten rond de 450 euro. Beter dus een aparte selectieve aardlek en automaat.Die kan je dan gewoon ook van Eaton gebruiken. https://www.elektramat.nl...4p-300ma-type-s-a-274061/

Wat is een selectieve aardlekschakelaar?
Selectieve varianten bezitten vertraagd afschakelmateriaal. Deze schakelaars zijn stootstroom vast tot 5kA en staan altijd voor de ‘’normale” aardlek. Een selectieve variant wordt gebruikt om spanningsuitval te beperken tot het gedeelte waar de lekstroom gedetecteerd wordt.

“Wanneer heb ik een dit type nodig?”
Een selectieve aardlekschakelaar wordt vooral toegepast in situaties waar er buiten de normale groepen ook stroom benodigd is voor een schuur, garage of andere ruimte.

Ter illustratie: Er is een aardfout van 100mA geconstateerd in een eindgroep. De 30mA aardlek van de eindgroep wordt uitgeschakeld, de 300mA selectieve aardlekschakelaar zal niet reageren en zorgt ervoor dat de rest van de installatie zal blijven functioneren. Er hoeft maar een ‘’selectief’’ gedeelte worden uitgeschakeld.

“Hoe herken ik een selectieve aardlek?”
Het is mogelijk om deze aardlek te herkennen aan het symbool/letter S op het product.

Bron: https://www.groepenkastbe...b-aardlekschakelaar-nodig

Ik zou zelf voor een 5x6 mm2 kiezen. Vooral met de spanning opdrijving door de pv. Als je spanning op de hoofdkabel van den netbeheer omhoog gaat, ben jij 1 van de laatste die uitgaat in de straat. (253V)

Ik zou zelf een dubbele medusa kast voor de hoofd verdeler gebruiken. En gebruik van een aansluitblok van Eaton. https://www.elektramat.nl...polig-100a-70mm2-1015204/
Dat werkt veel netter af al dan 10.00 dubbele adereindehulzen.

https://www.elektramat.nl...en-72-modules-440x550-mm/

• Ronald
@HH Bosch de onderverdeler gaat PV en mogelijk VTG invoeden naar de hoofdverdeler.

Met de 20A alamat naar de onderverdeler daar dus potentieel 45A beschikbaar.

Allemaal wel afhankelijk van te realiseren vermogen door PV en VTG.
In heb bijvoorbeeld geen rem automaat. Ik heb 3x25A, PV hangt aan 16A, maar kan slechts 3x8A realiseren. Dus 32A beschikbaar - rem overbodig. Verder zou 45A beschikbaar en randgeval zijn. Dat houdt een 40A automaat nog best lang vol.

• HH Bosch
Dank voor je reactie en input

[quote]Basement schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:23:

Om je kabel te beveiligingen heb je een selectieve aardlekschakelaar nodig. Die klapt er dan niet gelijk uit als er iets in je onderverdelen klapt. Deze heb je wel in een alamat variant, maar dan zijn ze geloof ik van swiss of zo en kosten rond de 450 euro. Beter dus een aparte selectieve aardlek en automaat.Die kan je dan gewoon ook van Eaton gebruiken. https://www.elektramat.nl...4p-300ma-type-s-a-274061/

Volgens mij is in mijn huidige schets hier al rekening mee gehouden?
In de hoofdgroepenkast verloopt de voeding naar de sub-groepenkast middels een 20A 300Ma C-karakteristiek alamat. De PV installatie is in de sub-groepenkast voorzien van een 16A 300Ma B-karakteristiek alamat. op deze wijze is de selectiviteit goed opgebouwd?

Ik zou zelf voor een 5x6 mm2 kiezen. Vooral met de spanning opdrijving door de pv. Als je spanning op de hoofdkabel van den netbeheer omhoog gaat, ben jij 1 van de laatste die uitgaat in de straat. (253V)

Mee eens, de 5x4mm2 is tijdens de bouw echter al onder het straatwerk aangelegd :-(
Bij voorkeur zou ik daarom de huidige 4mm2 handhaven zolang dat geen problemen oplevert.

Ik zou zelf een dubbele medusa kast voor de hoofd verdeler gebruiken. En gebruik van een aansluitblok van Eaton. https://www.elektramat.nl...polig-100a-70mm2-1015204/
Dat werkt veel netter af al 10.00 dubbele adereindehulzen.
[/quote]

Die medusa zou perfect zijn! Het is in mijn huidige situatie alleen wel veel meer werk, omdat er aan weerszijden van de huidige groepenkast divers leidingwerk is aangelegd.

Het aansluitblok is een super handig component! Die ga ik absoluut toepassen, dank!
Ken je nog meer handige onderdelen voor het werken in een groepekast?

• HH Bosch
Beste Ronald, Dank voor je input.
Door een gebrek aan kennis kan ik je niet helemaal volgen.
Ronald schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:50:
@HH Bosch de onderverdeler gaat PV en mogelijk VTG invoeden naar de hoofdverdeler.

De gelijktijdigheid van invoeding PV & VTG zal in de praktijk niet voorkomen?
Immers wanneer de PV levert is VTG levering niet nodig. VTG zal leveren wanneer PV niet levert?

Met de 20A alamat naar de onderverdeler daar dus potentieel 45A beschikbaar.
Hoe kom ik aan de 45A ?

Allemaal wel afhankelijk van te realiseren vermogen door PV en VTG.
In heb bijvoorbeeld geen rem automaat. Ik heb 3x25A, PV hangt aan 16A, maar kan slechts 3x8A realiseren. Dus 32A beschikbaar - rem overbodig. Verder zou 45A beschikbaar en randgeval zijn. Dat houdt een 40A automaat nog best lang vol.
Heb je een schets van jou installatie zodat ik het beter kan begrijpen?

• Basement
HH Bosch schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:51:
Dank voor je reactie en input

[quote]Basement schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:23:

Volgens mij is in mijn huidige schets hier al rekening mee gehouden?
In de hoofdgroepenkast verloopt de voeding naar de sub-groepenkast middels een 20A 300Ma C-karakteristiek alamat. De PV installatie is in de sub-groepenkast voorzien van een 16A 300Ma B-karakteristiek alamat. op deze wijze is de selectiviteit goed opgebouwd?

Mee eens, de 5x4mm2 is tijdens de bouw echter al onder het straatwerk aangelegd :-(
Bij voorkeur zou ik daarom de huidige 4mm2 handhaven zolang dat geen problemen oplevert.

Dat werkt veel netter af al 10.00 dubbele adereindehulzen.
[/quote]

Die medusa zou perfect zijn! Het is in mijn huidige situatie alleen wel veel meer werk, omdat er aan weerszijden van de huidige groepenkast divers leidingwerk is aangelegd.

Het aansluitblok is een super handig component! Die ga ik absoluut toepassen, dank!
Ken je nog meer handige onderdelen voor het werken in een groepekast?
Is dat een selectieve variant dan? 300ma wil niet zeggen dat deze selectief is.

• HH Bosch
Basement schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Is dat een selectieve variant dan? 300ma wil niet zeggen dat deze selectief is.
Wellicht interpreteer ik het verkeerd. In dit geval is een C-karakteristiek selectief?
Of staat selectiviteit in deze niet gelijk aan de karakteristiek?

In de hoofdgroepenkast heb ik een C-karakteristiek geselecteerd om de groepenkast in de schuur te bedienen. Zie pijl hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4q80MS5EEMAjhRxhRzlA0EkLXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGTe91Xzoun1KD652MfwJ1gZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door HH Bosch op 02-10-2022 11:08 ]

• Basement
HH Bosch schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Wellicht interpreteer ik het verkeerd. In dit geval is een C-karakteristiek selectief?
Of staat selectiviteit in deze niet gelijk aan de karakteristiek?
Wellicht zou je het artikel nog eens goed kunnen lezen wat ik mee stuurde.

Een B en C karakteristiek heeft niks met selectievere te maken, maar me de inschakelstroom van die automaat.

Selectiviteit tussen automaten en kasten heeft niks te maken met een selectieve aardlekschakelaar.

Een selectieve aardlekschakelaar gaat over een aardlekschakelaar achter een aardlekschakelaar.
Het selectieve zit hem in het feit dat als je aardeschakelaar in de onderverdeler eruit klapt, de aardlekschakelaar in de hoofdverdeler niet gelijk mee uitgaat. Deze een heeft een trager en ander karakter. Maar die wel afgaat als je met een schop door kabel heen zou gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Basement op 02-10-2022 11:13 ]

• Ronald
@HH Bosch mijn hoofdkast is ruweg jouw onderverdeler minus de laadpaal groep.

Verder eens: PV en VTG wil je niet tegelijk, maar zou kunnen. Beveiliging ontwerp je op zou kunnen.

• HH Bosch
Basement schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Wellicht zou je het artikel nog eens goed kunnen lezen wat ik mee stuurde.

Een B en C karakteristiek heeft niks met selectievere te maken, maar me de inschakelstroom van die automaat.

Selectiviteit tussen automaten en kasten heeft niks te maken met een selectieve aardlekschakelaar.
Excuus, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd en ga opnieuw inlezen

• HH Bosch
Ronald schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:08:
@HH Bosch mijn hoofdkast is ruweg jouw onderverdeler minus de laadpaal groep.

Verder eens: PV en VTG wil je niet tegelijk, maar zou kunnen. Beveiliging ontwerp je op zou kunnen.
Daar heb je een goed punt. Zoals ik het stel is het inderdaad niet onmogelijk dat zowel VTG als PV gelijktijdig leveren.

Naar mijn mening moet het VTG enkel stroom willen ontvangen bij beschikbaarheid PV.
Wanneer de accu van EV volgeladen is en PV levert, moet levering VTG niet mogelijk zijn.
Hetzelfde zou dan moeten gelden voor de thuisbatterij.

Goed punt om rekening meet te houden bij het toekomstig ontwerp van VTG en thuisbatterij.

• Ronald
Ik vind het heel goed dat @Basement de optie aanvoert, ook voor mij een nieuwe optie.

Weeg wel selectiviteit af tegen kosten. Accepteren dat iets niet selectief is mag van mij. Er zitten praktische nadelen aan gebrek aan selectiviteit, maar dat is compromis op beschikbaarheid (en diagnose), niet veiligheid.

Selectiviteit op overbelasting is beperkt tussen een 25A automaat en een 16A, laat staan een 20A: overlap in afschakel karakteristiek bij sterke overbelasting.
Volledige selectiviteit is in een huisinstallatie, al helemaal met een onderverdeler niet te realiseren, alleen beperkte selectiviteit.
Mijn garage onderverdeler is bijvoorbeeld niet selectief.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 02-10-2022 11:21 ]

• Basement
Ronald schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:17:
Ik vind het heel goed dat @Basement de optie aanvoert, ook voor mij een nieuwe optie.

Weeg wel selectiviteit af tegen kosten. Accepteren dat iets niet selectief is mag van mij. Er zitten praktische nadelen aan gebrek aan selectiviteit, maar dat is compromis op beschikbaarheid (en diagnose), niet veiligheid.

Selectiviteit op overbelasting is beperkt tussen een 25A automaat en een 16A, laat staan een 20A: overlap in afschakel karakteristiek bij sterke overbelasting.
Volledige selectiviteit is in een huisinstallatie, al helemaal met een onderverdeler niet te realiseren, alleen beperkte selectiviteit.
Mijn garage onderverdeler is bijvoorbeeld niet selectief.
Het is de enige juiste manier om een kabel te beveiligen.

• HH Bosch
Basement schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Het is de enige juiste manier om een kabel te beveiligen.
Ik heb wat moeite om een 300Ma alamat functioneel te onderscheiden van een selectieve aardlek van 300Ma.

In mijn ogen reageren ze beide hetzelfde op het scenario in de afbeelding hieronder.
Is de selectieve aardlek dan soms nog trager in reactie t.o.v. de 300Ma alamat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lANaprnJHV_stR7souSJ97jRc30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvuMnfb67TYvrx8zCQAEY6xJ.png?f=fotoalbum_large

• Basement
HH Bosch schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb wat moeite om een 300Ma alamat functioneel te onderscheiden van een selectieve aardlek van 300Ma.

In mijn ogen reageren ze beide hetzelfde op het scenario in de afbeelding hieronder.
Is de selectieve aardlek dan soms nog trager in reactie t.o.v. de 300Ma alamat?

[Afbeelding]
Zoals het omschreven staat, hij reageert trager en heeft als extra symbool een S. Dat is het verschil.

De 1 heeft als kenmerk selectief en de andere niet. Simpeler kan ik het niet maken. Zo staat het ook in de beschrijving die jezelf meestuur in je bericht.

Uit de tekst: Selectieve varianten bezitten vertraagd afschakelmateriaal. Een normale heeft dat niet.

Je wilt namelijk niet dat als je ALS in je onderverdeler tript, je ALS in de hoofdverdeler ook tript. Dat kan gebeuren als je een ALS achter een ALS hebt. Die vertraging van de selectieve variant zorgt ervoor dat je selectieve ALS in de hoofdverdeler niet word aangesproken als je je ALS in de onderverdeler wel word aan gesproken.

[ Voor 19% gewijzigd door Basement op 02-10-2022 18:49 ]

• HH Bosch
Basement schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Zoals het omschreven staat, hij reageert trager en heeft als extra symbool een S. Dat is het verschil.

De 1 heeft als kenmerk selectief en de andere niet. Simpeler kan ik het niet maken. Zo staat het ook in de beschrijving die jezelf meestuur in je bericht.

Uit de tekst: Selectieve varianten bezitten vertraagd afschakelmateriaal. Een normale heeft dat niet.

Je wilt namelijk niet dat als je ALS in je onderverdeler tript, je ALS in de hoofdverdeler ook tript. Dat kan gebeuren als je een ALS achter een ALS hebt. Die vertraging van de selectieve variant zorgt ervoor dat je selectieve ALS in de hoofdverdeler niet word aangesproken als je je ALS in de onderverdeler wel word aan gesproken.
Dank voor je reactie.
Helder, dan dacht ik te moeilijk. In het gestelde voorbeeld van een lekstroom van 100ma blijven zowel de 300ma alamat als de 300ma selectieve aardlek ingeschakeld. Dat maakt tussen beide dus niets uit.

Wanneer er een lekstroom optreed die hoger is dan 300ma zal de alamat afslaan.
De selectieve aardlek zal deze lekstroom een aantal milliseconden "toestaan" voordat deze afslaat.

Kan me voorstellen wanneer er apparatuur is aangesloten welke pulsvormige foutstromen genereren deze functie helemaal onmisbaar is.

Ik snap ook wat je aangeeft mbt de hoofdverdeler en de gewenste vertraging van een selectieve ALS.

[ Voor 42% gewijzigd door HH Bosch op 02-10-2022 20:23 ]

Pagina: 1