Datarecovery met Testdisk in Linux.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEB19euWlb0EsbjQTnkH4ISyb74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vRhLpCru3w0RRXPiT7LL5xh0.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een kapitale fout gemaakt door in een onoplettende bui de .iso van Ubuntu op mijn externe HDD van 2TB te installeren.

Ik ben hierdoor 20 jaar aan foto's kwijt en een grote hoeveelheid aan media (ja, ik weet het geen back-up gemaakt :F ).

Partitie 3 /dev/sda3 staat bij 'Schijven' op 'Unknown'. Is deze nog toegangkelijk?

Via deze link kwam ik wel wat verder in het programma, maar ik kom niet in de sda3 partitie.

Heb ik Testdisk nodig of PhotoRec?

Ik heb op mijn laptop een ssd van 200 gb, dus ik kan niet de gehele schijf, mits deze nog te redden is, naar de laptop sturen. Is het nog mogelijk om simpelweg toegang te krijgen tot de inhoud van de HDD?

Ik heb misschien nog niet genoeg zelf gezocht, maar ik ben redelijk wanhopig en hoop met jullie expertise verder te komen.

Alvast méga bedankt voor het meedenken, ook al is de zaak misschien verloren :'(

Edit: oeps, titel onduidelijk. Kan ik dit nog wijzigen?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je aangeeft wat je als titel liever hebt, kunnen we die wel wijzigen voor je.

Het eerste wat je iig moet doen in dit geval, is absoluut NIETS, maar dan ook echt NIETS met de schijf meer doen wat ook maar een byte kan schrijven. Je zegt dat je een 200 GB interne schijf hebt en een 2 TB externe. Heb je nog andere schijven waar je een image van die 2 TB schijf op kan zetten? Zo niet, koop er dan een, dan kan je daar namelijk je herstelwerkzaamheden op uitvoeren zonder het origineel nog verder te degraderen.

Is de partitie indeling die er staat, met sda3 ook echt wat het oorspronkelijk was? Of was het eerste gedeelte, sda1 en sda2, oorspronkelijk daar onderdeel van?

Afhankelijk van hoe het geschreven is allemaal, ben je iig de eerste 4-5 GB aan data compleet kwijt. Dat is nu overschreven met de ISO. De rest zou je nog wel terug kunnen halen in theorie.

Het is zo enorm zonde dat je op deze manier moet leren dat je backups moet maken, zeker als het om 20 jaar aan foto's gaat. En dat je ook voortaan alle externe schijven en alles loskoppelt voordat je een image gaat wegschrijven. Plus uiteraard dubbel check of je echt het juiste apparaat kiest.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga zoals je zegt eerst op zoek naar een opslagmedium om mogelijk het te redden geheel over te hevelen.

Hoe de situatie hiervoor was weet ik niet meer.

Het is sowieso een grote levensles om met regelmaat te gaan back-uppen. Zuur dat ik het op deze manier moet leren.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 22:17
Ik zou werken met photorec en een recovery doen op bestandstype.

Zoals al gezegd, de schijf niet meer gebruiken en extern gebruiken. Is ze geencrypteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Bedankt voor je antwoord, Dimitrip.

Ik heb inderdaad de schijf niet meer gebruikt en zal dat pas weer doen als ik een extra HDD heb aangeschaft.

De schijf was niet encrypted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Het reddingsproces loopt!

Als een gered filmbestand in VLC zomaar stopt, is het dan corrupt?

[ Voor 139% gewijzigd door StopEcocide op 03-10-2022 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Fijn dat het de goede kant op gaat. Ik heb de les ook zo geleerd. Rond 2000 een bootable floppy willen maken met dd en bij de output het verkeerde device typen en op enter drukken.. het besef was er meteen en de data kreeg ik toen niet meer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
SVMartin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:32:
Fijn dat het de goede kant op gaat. Ik heb de les ook zo geleerd. Rond 2000 een bootable floppy willen maken met dd en bij de output het verkeerde device typen en op enter drukken.. het besef was er meteen en de data kreeg ik toen niet meer terug :)
Lotgenoot ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
StopEcocide schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:10:
Het reddingsproces loopt!

Als een gered filmbestand in VLC zomaar stopt, is het dan corrupt?
Het is maar de vraag waar wat van de ubuntu installatie op die linux partitie is terecht gekomen.
Er zullen nog wel meer verminkte bestanden "opduiken" als je straks alles aan het nalopen bent.
Daar heb je geen controle over en het blijft afwachten....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
eheijnen schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Het is maar de vraag waar wat van de ubuntu installatie op die linux partitie is terecht gekomen.
Er zullen nog wel meer verminkte bestanden "opduiken" als je straks alles aan het nalopen bent.
Thanks voor je antwoord. Alles wat gered kan worden is mooi meegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Laatst online: 15:17

MartinMeijerink

Computerrorist

eheijnen schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Je kunt de integriteit van alle bestanden natuurlijk ook middels een script checken:
for i in *.jpg;do
  convert "$i" /tmp/tmp.jpg || echo "$i" >>lijstmetcorruptebestanden.txt
done

En voor filmpjes iets soortgelijks met ffmpeg

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
MartinMeijerink schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Je kunt de integriteit van alle bestanden natuurlijk ook middels een script checken:
for i in *.jpg;do
done

Dus dat moet ik in de Terminal invoeren? Ziet er ingewikkeld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
MartinMeijerink schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

for i in *.jpg;do
done

Aangenomen dat hij Linux gebruikt.
"Convert" onder Windows is er voor heel iets anders.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
StopEcocide schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:40:
Heb ik Testdisk nodig of PhotoRec?
Eerst proberen het filesystem in z'n geheel te recoveren. De kans dat dat niet meer kan is reëel, maar niet geschoten is altijd mis. In geval van ext3/ext4 zou e2fsck in ieder geval een backup superblock moeten kunnen vinden; bij NTFS acht ik de kans op enig succes veel kleiner.

Pas als dat echt niet lukt terugvallen op tools als PhotoRec. Dat levert namelijk erg weinig op, zoals je inmiddels al gemerkt hebt (per definitie meer corrupte jpegs dan bruikbare).

Laat de output van 't volgende eens zien?

sudo tail -c $((33*512)) /dev/sda | hexdump -C

Dat print de laatste 33 sectoren van de disk. Als deze GPT geformatteerd was dan staat daar een backup van de originele partitietabel. Dat is in ieder geval iets.

Vervolgens TestDisk laten scannen, ergens na de 4 GB van je Ubuntu ISO vindt hij ongetwijfeld je originele filesystem - als je zelf nog weet welk filesystem je gebruikte dan is dat ook nuttige informatie. Helemaal tot het eind van de disk laten scannen is niet nodig zodra hij iets heeft gevonden dat op het originele filesystem lijkt (ervanuitgaande dat je één partitie van 2TB had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Laatst online: 15:17

MartinMeijerink

Computerrorist

StopEcocide schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Dus dat moet ik in de Terminal invoeren? Ziet er ingewikkeld uit.
Het was meer ter illustratie, maar dit kun je dan idd in de terminal doen, wat het dus doet is voor elke jpg omzetten naar een tijdelijk bestand /tmp/tmp.jpg, met niet de omzetting als doel, maar als doel dat het hele inputbestand wordt verwerkt, waarbij een evt. fout in het bestand ervoor zorgt dat de naam van het foute bestand in de lijst met corrupte bestanden komt.
Maar je kan het natuurlijk ook zo doen, misschien nog beter ook:
for i in *.jpg;do
  convert "$i" /tmp/tmp.jpg || mv "$i" "${i%.jpg}-corrupt.jpg"
done

Dan krijgt elk corrupt bestand de toevoeging "-corrupt", dus dsc01234.jpg wordt dan dsc01234-corrupt.jpg, dat is mss makkelijker dan werken met een lijstje.
Aangenomen dat hij Linux gebruikt.
@eheijnen lijkt me vrij duidelijk

[ Voor 0% gewijzigd door MartinMeijerink op 04-10-2022 08:03 . Reden: " ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Beste mensen, ik heb het opgegeven. Ik begin met een schone lei. Dank aan allen die me geholpen hebben. Ik heb hier veel van geleerd! _/-\o_

Al is het alleen al de les van het back-uppen. Dit overkomt mij geen tweede keer.

[ Voor 23% gewijzigd door StopEcocide op 04-10-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Opgegeven, zo snel al???
Helemaal niets terug kunnen halen dan?
Zelf gebruik ik voor data recovery altijd GetDataBack
Zelfde scenario (per ongeluk ISO naar USB HDD geschreven) heb ik inderdaad ook gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het je veel waard is, emotioneel gezien, dat je er geld voor over hebt, kan je altijd nog een bedrijf inschakelen voor data herstel. Het kan wel een redelijk dure aangelegenheid worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zoveel waard blijkbaar niet als je zo dan snel de moed al opgeeft?
Zelf heb ik ook wel te recoveren schijven gehad (ja ook door eigen stommiteiten) waarbij het soms meerdere dagen kon duren voordat ik het naar tevredenheid zoveel mogelijk maximaal had recovered.

De externe schijf is niet beschadigd, alleen een klein deel (begin van de schijf?) is overschreven met data (enkele gigabytes?) van het ISO bestand, het grootste deel van de data staat er dus nog op en zou relatief vrij eenvoudig terug te halen moeten zijn.
Met NTFS/EXT zijn de recovery kansen op herstel altijd wel zeer goed.

Met het eerder genoemde GetDataBack back kan je bijvoorbeeld de hele schijf laten analyseren (deep/4stars) en het resultaat opslaan voor later gebruik/analyse.
GetDataBack is niet gratis maar je kan wel losse bestanden openen om te controleren of het herstel recovery resultaat heeft/de moeite waard is?
Natuurlijk zijn er ook nog wel meer goede recovery software tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
Als ik het zo lees, zou ik niet beginnen met photorec. Dat levert op zijn gunstigst een enorme vergaarbak aan documenten. Als ik mij niet vergis zou je met testdisk nog wel je 'oude' partitie (tabel) kunnen terughalen. Zeker als dit ext3/4 betreft. Maar ook Fat32 schijven heb ik zo nog wel kunnen redden.
Dan zou je ook nog een document en mappen structuur hebben.
Het is altijd duimen voor succes. Maar dat je helemaal niets kan redden lijkt me sterk!
Pagina: 1