• wealot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10-2023
Wij gebruiken niet elke kamer in het huis even vaak en verwarmen de beneden verdieping en slaapkamer (beneden) met airco's. Boven zit werk ik 4 dagen in de week en ik hou er wel van dat het dan ook 20 graden is ongeveer, maar de andere kamers boven komen we bijna nooit. Wij hebben ook nog vloerverwarming liggen in huis die dus soort van uit staat (op zijn laagste pitje).

Op dit moment ligt de thermostaat op de kamer waar ik werk en staat die op de 4 dagen dat ik thuiswerk op 20 graden en de andere dagen op 17. De radiatoren in de andere kamers staan op zijn laagst en er gaat dan dus als er boven verwarmd wordt ook warm water beneden door de vloerverwarming (wat eigenlijk niet hoeft). Beneden is vrij goed geisoleerd, maar boven is er alleen maar 8cm tempex dakisolatie (volgend project....).

Nu vroeg ik mij af of ik beter af zou zijn in termen van geld en energie verbruik om boven gewoon drie elektrische kachels neer te zetten en dan in mijn werkkamer die tot 20 graden te laten als ik werk en alle andere kamers (en niet werk dagen) de kachels op 15 graden te zetten (tegen vocht). Maar het is lastig om te vinden wat nu wel en niet zuinig is in welke situaties als je met elektrisch verwarmd.

Een van de grote vragen voor mij is ook of je nu een kamer met een infrarood paneel op ongeveer 15 graden zou kunnen houden en of dat dan een zuinige manier van verwarmen zou zijn. Voordeel daarvan zou zijn dat als ik in de niet gebruikte kamers moet komen ik het ook weer ff snel warm kan maken als dat nodig is.

Wat is jullie mening over wat de beste optie hiervoor zou zijn? (gewoon CV gebruiken, keramisch/convectie/whatever boven of infrarood boven?)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:13

Gerco-M

mijn tornado res.

Het is lastig te zeggen per situatie, maar ik zou zeggen probeer verschillende opties een aantal dagen, en meet het verschil. In totaal energie verbruik en in kosten.

Als je maar heel sporadisch in bepaalde kamers bent kan je daar gewoon met elektrische kachels of infrarood panelen verwarmen. Maar ik zou zowiezo geen kamers verwarmen / warm houden waar je niet bent. Wij hebben hier ook airco verwarming op veel kamers (niet alle) en ik verwarm alleen de kamer waar ik dan ben. Op de temperatuur die ik dan fijn vind. Netto is dat eigenlijk super zuinig.

Maar als je met meerdere mensen in meerdere ruimtes bent dan kan het op een gegeven moment wel zuiniger zijn om met de CV te verwarmen. Dus probeer gewoon wat opties en meten is weten!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Het is waarschijnlijk goedkoper om je huis met de vloerverwarming op 20 graden te houden dan met elektrische kachels op 15.
Om met een elektrische kachel of IR paneel dezelfde hoeveelheid warmte te genereren als met een HR ketel heb je per kuub gas ongeveer 10kWh elektriciteit nodig.

Bij een huis uit deze eeuw heeft het verder ook weinig zin om de ene kamer wel en de andere kamer niet te verwarmen.

Wil je geld besparen? zet de thermostaat dan op 18 en trek een trui aan.

TheS4ndm4n#1919

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:24
wealot schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:10:
Wij gebruiken niet elke kamer in het huis even vaak en verwarmen de beneden verdieping en slaapkamer (beneden) met airco's. Boven zit werk ik 4 dagen in de week en ik hou er wel van dat het dan ook 20 graden is ongeveer, maar de andere kamers boven komen we bijna nooit. Wij hebben ook nog vloerverwarming liggen in huis die dus soort van uit staat (op zijn laagste pitje).

Op dit moment ligt de thermostaat op de kamer waar ik werk en staat die op de 4 dagen dat ik thuiswerk op 20 graden en de andere dagen op 17. De radiatoren in de andere kamers staan op zijn laagst en er gaat dan dus als er boven verwarmd wordt ook warm water beneden door de vloerverwarming (wat eigenlijk niet hoeft). Beneden is vrij goed geisoleerd, maar boven is er alleen maar 8cm tempex dakisolatie (volgend project....).

Nu vroeg ik mij af of ik beter af zou zijn in termen van geld en energie verbruik om boven gewoon drie elektrische kachels neer te zetten en dan in mijn werkkamer die tot 20 graden te laten als ik werk en alle andere kamers (en niet werk dagen) de kachels op 15 graden te zetten (tegen vocht). Maar het is lastig om te vinden wat nu wel en niet zuinig is in welke situaties als je met elektrisch verwarmd.

Een van de grote vragen voor mij is ook of je nu een kamer met een infrarood paneel op ongeveer 15 graden zou kunnen houden en of dat dan een zuinige manier van verwarmen zou zijn. Voordeel daarvan zou zijn dat als ik in de niet gebruikte kamers moet komen ik het ook weer ff snel warm kan maken als dat nodig is.

Wat is jullie mening over wat de beste optie hiervoor zou zijn? (gewoon CV gebruiken, keramisch/convectie/whatever boven of infrarood boven?)
Puur in termen van geld gedacht... Is het niet mogelijk om die slaapkamer beneden de werkkamer te maken en de werkkamer boven de slaapkamer?! Dan heb je in een keer alles opgelost. (Of je moet per se een warme slaapkamer willen hebben, maar even een elektrische deken doet wonderen.)

• wealot
Bedankt voor de vele snelle reacties!

Had wat duidelijker moeten zijn in de situatieschets, maar we hebben alleen beneden vloerverwarming. Boven zijn het radiatoren.

Dan vraagje voor reactie 1: voor vocht redenen is het belangrijk om alles toch een beetje warm te houden?

Voor reactie 2: is dat de berekening om mee rekening te houden? 10 kWh per m3 om dezelfde temperatuur te bereiken?

Voor reactie 3: slaapkamer beneden is met eigen badkamer ook, en eerlijk gezegd ben ik wel een koukleum die graag een warme slaapkamer wil :-P.

Ik dacht zelf wel dat het volledig uitzetten van CV functionaliteit mogelijk wel weer veel winst zou geven? En daarmee misschien break even bereikt kan worden door elektrisch boven te verwarmen? Op dit moment verbruiken we nog zo'n 700-800 m3 gas per jaar voor verwarmen in deze setting. Zou ik dan dus 8 MWh kwijt zijn om twee kamers op 15 graden te houden en 1 op 20 als ik werk?

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nee, electrisch verwarmen is altijd duurder.

wil je meeste besparen knoop je een warmtepomp op je vloerverwarming (en bouw je de vloerverdeler om naar een gesloten model zonder pomp) en laat je de radiatoren boven gewoon openstaan. dat zal je het meeste geld besparen en ook nog warm houden boven. word het boven niet warm genoeg vervang je de radiator voor een T33 en klaar ermee.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 10:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• RocketKoen
  • Laatst online: 01-11 23:04
wealot schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:18:
Bedankt voor de vele snelle reacties!

Had wat duidelijker moeten zijn in de situatieschets, maar we hebben alleen beneden vloerverwarming. Boven zijn het radiatoren.

Dan vraagje voor reactie 1: voor vocht redenen is het belangrijk om alles toch een beetje warm te houden?

Voor reactie 2: is dat de berekening om mee rekening te houden? 10 kWh per m3 om dezelfde temperatuur te bereiken?

Voor reactie 3: slaapkamer beneden is met eigen badkamer ook, en eerlijk gezegd ben ik wel een koukleum die graag een warme slaapkamer wil :-P.

Ik dacht zelf wel dat het volledig uitzetten van CV functionaliteit mogelijk wel weer veel winst zou geven? En daarmee misschien break even bereikt kan worden door elektrisch boven te verwarmen? Op dit moment verbruiken we nog zo'n 700-800 m3 gas per jaar voor verwarmen in deze setting. Zou ik dan dus 8 MWh kwijt zijn om twee kamers op 15 graden te houden en 1 op 20 als ik werk?
Elektrisch verwarmen is echt heel erg inefficient (zonder airco/warmtepomp). Het enige voordeel is dat het veel sneller is. Dus bijvoorbeeld te overwegen voor een badkamer waar je maar even bent.

Met het prijsplafond zoals het nu is aangekondigd is je CV op gas waarschijnlijk zelfs goedkoper verwarmen dan je airco. Een airco gebruikt bij mild weer gemiddeld zo'n 2,5 kWh voor dezelfde warmte als 1m3 gas. Maar als het hard vriest schiet die ook naar 9-10kWh. En het prijsplafond voor gas komt tussen de €1,20 en €1,50, terwijl elektriciteit op €0,70 zit. Dit kan natuurlijk heel anders uitpakken als je een vast contract hebt.
En je moet je totale gasverbruik wel onder die 1200 kuub houden.

Wat vocht betreft: Vochtproblemen krijg je als de temperatuur significant (10 graden) daalt terwijl je niet ventileert. Dit komt omdat de hoeveelheid vocht die de lucht vast kan houden afhankelijk is van de temperatuur. 40-60% luchtvochtigheid is comfortabel voor mensen. Maar iedere 10 graden temperatuurdaling halveert de hoeveelheid vocht die de lucht vast kan houden (grofweg). En bij meer dan 100% krijg je druppels. Mensen veroorzaken vocht in de lucht, dus als je niet ventileert krijg je altijd vocht problemen, ongeacht hoe hoog je verwarming staat. Als je wel ventileert dan warm je de koude lucht van buiten op en krijg je relatief droge lucht binnen. En dus geen vocht problemen.

TheS4ndm4n#1919

• wealot
Top thanks ik heb hier duidelijk antwoord gekregen op mijn vragen. Dan gaan we voor deze winter maar gewoon op gas blijven voor boven!

Is het volgens jullie (nu ik nog even de aandacht heb :D) dan handig gewoon boven de thermostaat te hangen en op 15(?) graden te zetten en dan bij bureau een infrarood paneel? Of is dat onzin/is 15 graden een onzin temperatuur?

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wealot schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:30:
Top thanks ik heb hier duidelijk antwoord gekregen op mijn vragen. Dan gaan we voor deze winter maar gewoon op gas blijven voor boven!

Is het volgens jullie (nu ik nog even de aandacht heb :D) dan handig gewoon boven de thermostaat te hangen en op 15(?) graden te zetten en dan bij bureau een infrarood paneel? Of is dat onzin/is 15 graden een onzin temperatuur?
als je handig bent hang je gewoon een airco op in je kantoor.... O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1