Asus Prime Z390-P met I9 9900K processor werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 23:17

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Hallo, ik heb een Asus Prime Z390-P moederbord die goed werkte met mijn I5 9600k processor.

Ik wilde nu upgraden naar een I9 9900K processor die volgens mij goed moet kunnen werken op dit moederbord. En met 8 ipv 6 cores en met hyperthreading mijn PC een stuk sneller zou moeten maken.
Echter deze processor die ik gekocht heb (van MP) werkt niet, mijn mobo wil niet booten. Ik heb de mobo firmware al geupgrade van 2606 naar de nieuwste versie 2820 echter zonder enig verschil, helaas.

Doe ik wat verkeerd of is deze tweedehands processor gewoon stuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liyTA0Qh7KZtvB1UiF3llg3y1V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtrBj2Cck5p6QS7JqPl3cNC6.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank voor de reacties!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-10 21:41
Wat bedoel je wil niet booten? Zwart beeld/piepjes/knipperende lampjes etc etc. wel goed geplaatst? Wat is je volledige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
corporalnl schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:15:
Wat bedoel je wil niet booten? Zwart beeld/piepjes/knipperende lampjes etc etc. wel goed geplaatst? Wat is je volledige setup?
Het moederbord pakt de processor niet want deze doet helemaal niets. Op het scherm zie ik niets en Ik hoor volgens mij ook geen abnormale piepjes.
Als ik de 9900k plaats, die het niet doet, en dan weer de I5 9600k zegt mijn bios wel “er is een nieuwe CPU” dus in de tussentijd met de I9 ziet het moederbord wel dat er “een andere processor” is, maar krijg ik op het schem dus niets te zien. :?

Ik heb de processor bekeken en kan er helemaal niets vreemds aan ontdekken, zie foto.
Want deze combo van componenten zou wel moeten werken toch?

Kwa setup, dus Asus Prime 390Z-P als mobo, GeForce Dual-RTX 3060 OC 12Gb video kaart, 2 x 16 Gb RAM, Corsair HX750i voeding. Geen OC of zo. Het werkt allemaal goed met de I5 9600K processor maar doet dus niets met de I9 9900K. Als je meer info wilt over specifieke componenten hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BYsusQPEtSxfYSajBr2dFvB6kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQlGMoFTf16oq1KgqLc4Fqp4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco-M op 02-10-2022 00:45 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de 9600K en 9900K op de supported cpu lijst staan en je een compatibele BIOS hebt, dan moet-ie booten. Vanaf BIOS 2203 is de 9900K al ondersteund.

Kans dat-ie dood is, is reëel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:34
Als je de I5 terug plaatst, doet hij het dan weer?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
peize9 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:54:
Als je de I5 terug plaatst, doet hij het dan weer?
Ja volledig normaal. Ik ben met al dat testen telkens bang dat ik de socket beschadig of het mobo dood is maar de I5 9600k doet het telkens weer netjes!

Okee als de processor dood is ligt het in elk geval niet aan mij. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-10 22:06
Heb je geprobeerd de bios te resetten met de 9900k geplaatst?

Heel misschien blijft er iets hangen door bios settings zoals memory training oid.

Probeer ook met minimale onderdelen te booten.
Dus 1 mem stick geen gpu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Ik kan niet in de bios komen met de I9 9900k geplaatst, ik krijg niets op het scherm
Ik kan inderdaad met minder componenten proberen te booten, maar omdat alles normaal werkt met de I5 9600k is mijn gedachte dat het niet aan die componenten ligt.

Wel hoorde ik van de verkoper:
“Processor komt uit een werkende Imac“

Kwa specs van de processor zijn ze allemaal hetzelfde maar kan het zijn dat dit toch een iets andere versie is? Kan iemand dat zien aan de hand van de print op de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Gerco-M schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:35:
Ik kan niet in de bios komen met de I9 9900k geplaatst, ik krijg niets op het scherm
Ik kan inderdaad met minder componenten proberen te booten, maar omdat alles normaal werkt met de I5 9600k is mijn gedachte dat het niet aan die componenten ligt.

Wel hoorde ik van de verkoper:
“Processor komt uit een werkende Imac“

Kwa specs van de processor zijn ze allemaal hetzelfde maar kan het zijn dat dit toch een iets andere versie is? Kan iemand dat zien aan de hand van de print op de CPU?
Je kan de bios resetten met een header op het moederbord of eventueel de batterij even verwijderen.

Defecte intel processors komen bijna niet voor dus zou nog even proberen wat zaken uit te sluiten voordat je aanneemt dat de cpu dood is.

Is de socket verder onbeschadigd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:36
Op de foto is wat koelpasta en viezigheid te zien wat er misschien voor zorgt dat sommige pinnen in het socket geen goed contact maken. Het kan daarom de moeite waard zijn om de onderkant van de CPU goed schoon te maken met isopropyl alcohol en wattenstaafjes o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4wKGOL6rSMnhXK5AnhEfpp2AwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHwdxgLF9cAweIPRZN1X53H4.jpg?f=fotoalbum_large

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die oprecht berouw toont en vertrouwt op Hem, zal gered worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
Gerco-M schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:20:
Ja volledig normaal. Ik ben met al dat testen telkens bang dat ik de socket beschadig of het mobo dood is
Ik zou ook niet eindeloos blijven wisselen/testen met gevaar op iets te beschadigen, de sockets zijn nu eenmaal vrij fragiel
TRAXION schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:45:
Defecte intel processors komen bijna niet voor dus zou nog even proberen wat zaken uit te sluiten voordat je aanneemt dat de cpu dood is.
Ik heb hier toch ook wel 3 Intel CPU's gehad (1/3/4 gen) die er zomaar onverklaarbaar mee ophielden maar inderdaad het komt relatief niet vaak voor dat een CPU echt stuk gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
The_Doman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Ik zou ook niet eindeloos blijven wisselen/testen met gevaar op iets te beschadigen, de sockets zijn nu eenmaal vrij fragiel

[...]

Ik heb hier toch ook wel 3 Intel CPU's gehad (1/3/4 gen) die er zomaar onverklaarbaar mee ophielden maar inderdaad het komt relatief niet vaak voor dat een CPU echt stuk gaat..
Zolang je er niet in zit met je vingers of er iets in laat stuiteren kan zo een socket best wel de nodige wissels hebben.

Ikzelf heb maar 1 defecte cpu meegemaakt en dat kwam door extreem overklokken.
En dat was zelfs nog c2d waarbij er condens in de socket terecht was gekomen.

Nu zit ik al 10 generaties niet meer in de hardware wereld maar juist met de huidige beveiligingen moet je wel een knurft zijn om ze te slopen.

Aan de andere kant als je statische lading erdoorheen jaagt door onkundig gebruik kan het in 1x gebeurd zijn.
Henk12345678 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:16:
Op de foto is wat koelpasta en viezigheid te zien wat er misschien voor zorgt dat sommige pinnen in het socket geen goed contact maken. Het kan daarom de moeite waard zijn om de onderkant van de CPU goed schoon te maken met isopropyl alcohol en wattenstaafjes o.i.d.

[Afbeelding]
Scherp, misschien is het inderdaad handig om alle contacten even te reinigen met isopropyl alcohol.

Als laatste optie zou je de cpu nog kunnen laten testen bij een computer winkel mits deze een z370/390 plank hebben liggen.
Zat nu nog even naar die foto van de cpu te kijken maar het lijkt wel of die spekvet is je ziet een hele kring om het midden liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 02-10-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Ik gebruik altijd nitriel handschoenen om statische ladingen te voorkomen en monteer de CPU erg voorzichtig. Wel wat lastig nu het mobo in de (erg grote!) kast zit en ik het systeem niet meer horizontaal kan leggen wat monteren iets makkelijker zou maken.

Ja ik ga de CPU nog een keer goed schoonmaken en kijken of dat helpt. En VGA kaart en wat RAM verwijderen. Mobo heeft onboard VGA dus ik kan een monitor daar op aansluiten en zonder video kaart booten denk ik. Kan ik alvast proberen met de oude processor natuurlijk.

Maar dat deze CPU uit een werkende imac komt moet dus niet uitmaken? Ik ging er van uit dat de processor op zich hetzelfde is. Geen compleet ander type of wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Gerco-M schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:04:
Ik gebruik altijd nitriel handschoenen om statische ladingen te voorkomen en monteer de CPU erg voorzichtig. Wel wat lastig nu het mobo in de (erg grote!) kast zit en ik het systeem niet meer horizontaal kan leggen wat monteren iets makkelijker zou maken.

Ja ik ga de CPU nog een keer goed schoonmaken en kijken of dat helpt. En VGA kaart en wat RAM verwijderen. Mobo heeft onboard VGA dus ik kan een monitor daar op aansluiten en zonder video kaart booten denk ik. Kan ik alvast proberen met de oude processor natuurlijk.

Maar dat deze CPU uit een werkende imac komt moet dus niet uitmaken? Ik ging er van uit dat de processor op zich hetzelfde is. Geen compleet ander type of wat.
Type moet gewoon goed zijn, en jij kan wel heel netjes werken maar als degene die hem gedemonteerd heeft minder zorgvuldig is geweest kan het toen al gebeurd zijn.

Ik heb eigenlijk met vraagtekens bij die vettige kring.
Zou persoonlijk lekker borstelen met ipa en een esd kwast maar dan moet je deze wel in je bezit hebben.

Al heb ik in het verleden ook wel tandenborstels gebruikt toen ik niet beter wist een dat is eigenlijk nooit fout gegaan.

En een cpu wissel met een verticaal moederbord is wel een uitdaging ja, dat zou ik ook niet zo graag doen normaal leg je de cpu vlak in de socket maar gezien je reactie dat de 9600k wel weer functioneerd ga ik ervanuit dat je er handigheid in hebt :+

En reset je bios voor de zekerheid voordat je wisselt misschien wil je geheugen niet intrainen

[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 02-10-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:44
Zit het hem niet in de revisie van de cpu? Waar ik bij een Mac rev. P0 tegen kom vraagt het moederbord hier specifiek om R0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Uszka schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:32:
Zit het hem niet in de revisie van de cpu? Waar ik bij een Mac rev. P0 tegen kom vraagt het moederbord hier specifiek om R0.
Goede opmerking ik had gezocht op de srg19 code van de cpu deze verwijst bvb naar,
https://www.reddit.com/r/...tween_srels_and_srg19_on/

Waarbij deze dan R0 zou wezen.

https://www.cpu-world.com/sspec/SR/SRG19.html

Nog een referentie.

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 02-10-2022 16:54 . Reden: extra bron toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Bedankt voor alle feedback en suggesties!

Okee ik heb alle bovenstaande opties geprobeerd maar nog steeds helemaal geen boot :X

Ik ga hem laten testen door iemand met zelfde processor die kan zien of deze inderdaad dood is. En het echt niet aan mij ligt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gerco-M op 03-10-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:05
.

[ Voor 97% gewijzigd door kevinmastah2005 op 03-10-2022 00:32 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
En er is nieuws van de persoon die dezelfde processor te koop heeft en de mijne heeft getest. Hij zegt er is slecht nieuws, je processor geeft geen leven waar de mijne het nog gewoon doet. Ik zeg dat is goed nieuws want dan ben ik niet gek en ligt het niet aan mij! ;)

Hij stuurd nu beide op en ik weer kan testen en hopelijk dezelfde conclusie kan trekken en dan wel (eindelijk) een werkende I9 9900K in mijn systeem heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
Okee helemaal gelukt met de andere processor!
Inbouwen en gelijk doet ie het! Dus in elk geval wel gelukt om mijn systeem online te krijgen met "deze" processor.

Geld terug krijgen van de dode processor die ik ook van MP had gekocht gaat niet lukken denk ik, maar de verkoper noemde iets over dat er nog garantie op zat en ik dat bij Intel kon claimen. Weet iemand hoe dat werkt? Ik heb geen officiele aankoopbon met deze 2de hands processor of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Gerco-M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:41:
Okee helemaal gelukt met de andere processor!
Inbouwen en gelijk doet ie het! Dus in elk geval wel gelukt om mijn systeem online te krijgen met "deze" processor.

Geld terug krijgen van de dode processor die ik ook van MP had gekocht gaat niet lukken denk ik, maar de verkoper noemde iets over dat er nog garantie op zat en ik dat bij Intel kon claimen. Weet iemand hoe dat werkt? Ik heb geen officiele aankoopbon met deze 2de hands processor of zo.
Je zou wel een factuur nodig hebben om garantie te claimen, dit omdat je niet direct bij intel kan claimen maar via een retailer.

Ook kan het nog zo zijn dat het uit een oem machine komt wat de zaak nog lastiger maakt.

Je zou nog kunnen proberen de verkoper op marktplaats te vragen of deze een factuur heeft maar eerlijk gezegd ben ik bang dat je gewoon "genept" bent via marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
@TRAXION Dat klinkt logisch inderdaad over die factuur, en ik was daar ook bang voor maar heb Intel support benaderd via chat en type nummer en serie nummer en uitvoerige beschrijving van het probleem was voorlopig voldoende voor het creeren van een garantie support ticket. Ik hoop spoedig te horen dat ik de processor kan opsturen voor het verdere verloop van deze support.

Nou de verkoper zei dus “komt uit een werkende imac” maar ik heb het idee dat dit een soort handelaar / verzamelaar / hobbyist is die deze hardware niet zelf gebruikt of getest heeft. Ik zie op MP wel positieve reviews bij deze verkoper over processors dus wellicht gaat het meestal goed maar deze keer dus zeker niet. En de verkoper was niet heel welwillend kwa compensatie maar vertelde me in elk geval over de intel garantie dus ik hoop dat dit nog lukt.

Als positief nieuws, de I9 9900K van die andere verkoper die het in een keer deed bevalt zeer goed en jemig wat is mijn PC nu snel zeg!! Eerder met de I5 9600k zat mijn PC wel eens te pieken en haperen als ik op youtube een aantal 4K videos tegelijk doe maar nu komt ie praktisch niet meer boven de 30%. Zelfs stroom gebruik bij “normaal” PC gebruik is nu lager dus het bespaard nog energie ook ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Gerco-M schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:17:
@TRAXION Dat klinkt logisch inderdaad over die factuur, en ik was daar ook bang voor maar heb Intel support benaderd via chat en type nummer en serie nummer en uitvoerige beschrijving van het probleem was voorlopig voldoende voor het creeren van een garantie support ticket. Ik hoop spoedig te horen dat ik de processor kan opsturen voor het verdere verloop van deze support.

Nou de verkoper zei dus “komt uit een werkende imac” maar ik heb het idee dat dit een soort handelaar / verzamelaar / hobbyist is die deze hardware niet zelf gebruikt of getest heeft. Ik zie op MP wel positieve reviews bij deze verkoper over processors dus wellicht gaat het meestal goed maar deze keer dus zeker niet. En de verkoper was niet heel welwillend kwa compensatie maar vertelde me in elk geval over de intel garantie dus ik hoop dat dit nog lukt.

Als positief nieuws, de I9 9900K van die andere verkoper die het in een keer deed bevalt zeer goed en jemig wat is mijn PC nu snel zeg!! Eerder met de I5 9600k zat mijn PC wel eens te pieken en haperen als ik op youtube een aantal 4K videos tegelijk doe maar nu komt ie praktisch niet meer boven de 30%. Zelfs stroom gebruik bij “normaal” PC gebruik is nu lager dus het bespaard nog energie ook ;) :P
Ohw ik was in de veronderstelling dat het bij intel via de verkopende partij gaat. "In Nederland"

Nou hou ons even op de hoogte hoe het afloopt met de garantie afwikkeling.
Het verhaal over de cpu uit een Mac vind ik wel raar omdat we weten dat dat een ander type is, maja als die verder positieve reviews heeft heb je waarschijnlijk pech.

En kwa performance ga je van 6c naar 8c16t en dat scheelt echt enorm heb zelf laatst de overstap gemaakt van 8600k naar 12600k en dat is helemaal een bizarre stap.
Ik vind de 9900k te duur 2dehands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Topicstarter
@TRAXION
Nou die Intel garantie heb ik dus niks aan met een tweedehands processor.
Dit kreeg ik van Intel:

Hello XXXXXX,

Thank you for your reply.

Please be advised that we only provide warranty for the first buyer of the Intel product (the original purchaser). Second hand products are not covered by the Intel warranty as stated in our terms and conditions:

https://www.intel.com/con....5x11_for_Web_English.pdf

Therefore, we are unable to replace this processor. This is why we advise our customers to purchase our products from Intel resellers, second hand products may be cheaper but also are not covered by Intel warranty.

Best regards,
XXXXX XXXXX
Intel Customer Support

Dus hier houd het voor mij helaas op. Jammer maar helaas. Ik heb in elk geval wel een andere nieuwe processor die ik wilde, en samen nog steeds voor iets minder dan nieuw prijzen. Wel zonde van mijn tijd maar dat is het risico van MP kopen natuurlijk. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 09:16

psy

Gerco-M schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:18:
@TRAXION
Nou die Intel garantie heb ik dus niks aan met een tweedehands processor.
Dit kreeg ik van Intel:

Hello XXXXXX,

Thank you for your reply.

Please be advised that we only provide warranty for the first buyer of the Intel product (the original purchaser). Second hand products are not covered by the Intel warranty as stated in our terms and conditions:

https://www.intel.com/con....5x11_for_Web_English.pdf

Therefore, we are unable to replace this processor. This is why we advise our customers to purchase our products from Intel resellers, second hand products may be cheaper but also are not covered by Intel warranty.

Best regards,
XXXXX XXXXX
Intel Customer Support

Dus hier houd het voor mij helaas op. Jammer maar helaas. Ik heb in elk geval wel een andere nieuwe processor die ik wilde, en samen nog steeds voor iets minder dan nieuw prijzen. Wel zonde van mijn tijd maar dat is het risico van MP kopen natuurlijk. :|
Ik heb ook ooit een naar bleek later defecte 2600k overgenomen van iemand (tot zover het verhaaltje "cpu's gaan toch nooit dood"), ik heb toen gewoon gebeld naar Intel en het uitgelegd hoe ik getest had op meerdere moederborden en RAM, maar ze hebben mij toen wel een vervangende opgestuurd zonder te vragen naar de herkomst.

Wél is het zo dat het geen OEM mag zijn, en daar lijkt het in jouw geval wel om omdat je zegt dat het uit een "werkende" iMac machine kwam, in dat geval zien ze aan het serienummer dat het OEM is en heb je sowieso pech.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1