waterverlies

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-05 17:26
Ik wil binnenkort beginnen met waterkoeling en dan me water koelen met een bong-toren. Maar nou hoor ik van veel mensen dat ze elke dag water bijvullen. Is dit omdat er zoveel verdampd of omdat ze het ververzen? Want het kost een beetje veel om elke dag een paar liter water bij te vullen. Ik heb wel op een site een oplossing gevonden maar kweet niet of het werkt

Dit is het ontwerp (niet door mij gemaakt)
Afbeeldingslocatie: http://photos.onebigvillage.com/pubimage.asp?id_=50102

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 17:04

Kris2904

found his match in SoaD

Zo te zien hebben we hier met verdamping te maken, bij punt 1 water condenseert water tegen de pijp en mocht dit al 'voorbij de bocht' zijn, dan loopt het terug via het slangetje bij 2. Ingenieus design :)
Ik wist alleen niet dat het water zo veel verdampte dat dit nodig was..

Was getekend, enz. | specs

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

Hoe meer verdampt water dat je wegblaast hoe beter toch? Al dat condenserende water geeft alleen maar weer warmte af.

Vergeet verder niet dat als je water verdampt je ook water zal moeten toevoeren en niet te vergeten ook afvoeren anders wordt je water steeds "dikker" (hogere concentraties stoffen niet zijnde water), en dan krijg je op den duur aanslag en verstopping, pompjes die ermee ophouden sproeistukken die verstopt raken etc..

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12

RvV

In zo'n stukje over de Bong-Tower (dacht ik) op www.overclockers.com zeiden ze dat je absoluut geen water moest gaan opvangen. Waarom weet ik niet meer. :?

Y'24

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Op dinsdag 28 augustus 2001 13:00 schreef jkf het volgende:
Hoe meer verdampt water dat je wegblaast hoe beter toch? Al dat condenserende water geeft alleen maar weer warmte af.
Klopt... door die bocht bovenaan onstaat daar alleen maar heel veel warmte waardoor de temperatuur in de hele "koeltoren" dus stijgt... en dan verdampt er nog meer water, condenseert weer, word nog warmer, enzenz.

Verwijderd

ik d8 dat je toch elke dag een liter ofzow moest bijkappe op een reservoir van 2 liter... hangt er natuurlijk vannaf hoe warm je systeem word, ik denk wel dat het systeem hierboven zal werken maar zeker niet al het water zal terug komen hoor, je zult nog veel moeten bijvulle...

dat is toch mijn gedacht, heb er geen ervaring mee ofzo :)

Verwijderd

Gebruik de klassieke bong voor koeling als secundair systeem.
Je primaire systeem gebruikt een gesloten systeem, en staat zijn warmte af via een warmte wisselaar aan het secundaire systeem.

Op deze manier heb je nooit dat je primaire circuit droog komt te staan, en de koeling van een bong die je af en toe moet bijvullen, maar dat maakt weinig uit.

Verwijderd

En als je nou ook nog een aluminium afvoerpijp gebruikt in plaats van pvc-pijp?
Zal dat nog beter werken?
(Aluminium staat warmte weer af aan de omgevingslucht. Zeker die geribbelde aluminium bochten: veel oppervlak).

En onderin de pijp een filter tegen de herrie van het gespetter. En aan het eind van de pijp een filter dat de laatste waterdruppels opvangt.

Zo'n bong lijkt mij alleen gevaarlijk i.v.m. bacteriën/schimmels/algen en dergelijke.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
zou het niet beter zijn om een of anders vul systeem te bedenken met een groot recevoir?. Zodat ie automatisch bij zou vullen.

bijv. een emmer met een buis die naar onder in het resevoir gaat. de emmer is boven lucht dicht. als het waterpijl dan onder in het recevoir gezakt is tot onder het uiteinde van de buis, dan kan er water bij stromen totdat het weer op niveau is.

Het voordeel is dat je niet elke dag bij hoeft te vullen maar je moet nog steeds bij vullen.

je zou ook met een elektronische schakeling de waterstand kunnen meten en dan met een elektriche waterschakelaar leiding water bij vullen. Maar dan heb je wel altijd leiding water nodig.

Verwijderd

Waarom moeilijk doen hoeveel moeite is het nou om even elke dag een gietertje water bij te gooien. IK bedoel het verdampen van het water valt voor zover ik weet reuze mee je moet het water verversen omdat het te warm wordt. En dat kan je natuurlijk heel gemakkelijk op lossen door even naar een autoschroothoop te fietsen en daar even een koeling te halen (moet je er wel voor zorgen dat die koeling uit een water gekoelde auto komt :P ). En dan is het nog slim om bij het water van je pc koeling ff wat koelwater te gooien. je moet het er niet helemaal mee vullen als de pc in de zelfde kamer staat als dat je slaapt schijnt nogal ongezond te zijn :)

succes

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:35

Epsilon

Op dinsdag 28 augustus 2001 12:56 schreef Kris2904 het volgende:
Zo te zien hebben we hier met verdamping te maken, bij punt 1 water condenseert water tegen de pijp
ik zal vast zeggen: het water condenseert niet tegen de buis omdat deze vrijwel altijd boven de condensatie temperatuur komt (12graden)

dus daar zal je geen water van terugkrijgen, je zal niks door echte condensatie terugkrijgen dus, tenzij je er een koelinstalatie op maakt, maar dat is weer erg veel werk.

Wat wel zal zijn, is dat de druppeltjes die omhooggeblazen worden en niet geheel verdampen, gewoon ertegen aan botsen en daar dus toch wel naar beneden gaan.

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Op dinsdag 28 augustus 2001 12:49 schreef ajampaniki het volgende:
Is dit omdat er zoveel verdampd of omdat ze het ververzen? Want het kost een beetje veel om elke dag een paar liter water bij te vullen.
Ach zo'n vaart loopt het niet. Het water moet worden bijgevuld omdat het idd verdampt, maar de kosten zijn te verwaarlozen als je gewoon kraanwater gebruikt. Als je systeem geen water lekt dan gaat dat prima (zelf gebruik ik ook leidingwater). Mocht je je knutselkunsten niet vertrouwen dan kun je gedeminiraliseerd water gebruiken en daar moet je idd voor betalen bij het kruidvat/trekpleiser/etc...

Verwijderd

is het niet slim om zoiets buiten huis te hangen? je water blijft sowieso koeler, de lucht is zuiverder dus geen rommel erin, en je kamer wordt minder vochtig, en dan kan je ook nog regenwater pvangen haha dus hier in nederland zit is dan altijd wel vol :P

Verwijderd

Buitenlucht is de meest smerige lucht op aarde volgens mij, sporen, bacterien, stof, virussen, water, en lucht vervuiling

Gewoon 2 systemen; gesloten met warmtewisselaar aan open.
Pagina: 1