Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 21:08
Hallo,

Ik heb op moment 2 omvormers (1x 9kw en 1x8 kw). De 8kw variant is een Growatt 8000TL3-XH en heeft de optie om een batterij op te laden. Ik maak gebruik van Domotica (Hager) om verschillende apparatuur te bedienen / automatiseren. Ik heb een kwh produceer meter én een kwh verbruik meter in de meterkast zitten en kan die middels de Hager app inzien.

Nu vroeg ik mij het volgende af:
- Kan ik, bij het aansluiten van een accu op de Growatt 8000tl3-XH zelf bepalen hoeveel van de stroom die hij opwekt in de accu stopt vs eigen gebruik / terugleveren ? Of denk ik verkeerd en moet ik dit instellen op de accu ? Ik heb nog geen accu. Bv de zonnepanelen wekken 8 kw op , daarvan gaat 2kw naar de accu en de overige 6 kw gaan terug de meterkast in (eigen gebruik dan wel terugleveren). Of bij een minimale productie van X gaat 2 kw naar de accu.

Ik kan over deze set up niets vinden op google of op het forum.

Beste antwoord (via Sixkiller86 op 02-10-2022 07:52)

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

Nope. Pv inverter zit op de ac-uit vd Multiplus. Er komen nog wel een 4 tal panelen bij maar die gaan worden aangesloten met een DCDC laadregelaar op de accu. Zoiets is het momenteel:

https://www.victronenergy...-backup-2019-05-2-(1).pdf

Een multiplus is een lader/omvormer combi met een doorvoer mogelijkheid tot ik meen 50 Ampere (heb 25a hoofdzekeringen dus prima ;)). Indien gewenst laad de multiplus op met 0 tot 70A instelbaar en ontlaad tot max 5000w continu vermogen. Is er meer nodig pakt deze het van het net.

Wel is zoals ik zei alles instelbaar maar kan je dit enkel doen na flink wat verdiepen of iemand in schakelen. En het is uitgebreid genoeg voor alle opties die je maar kan bedenken:

https://www.victronenergy...ra-Alternator-&-WS500.pdf

Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar Deye installaties. Misschien meer geschikt Voor wat jij wil..

[ Voor 30% gewijzigd door Pat-Juh op 01-10-2022 22:28 ]

Alle reacties

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Volgens mij zal deze via Canbus of RS485 wel aangesloten zijn op een accu systeem. Dan pakt je omvormer waarschijnlijk de settings van de accu om te laden en ontladen (BMS bepaalt dit limiet doorgaans).

Als je de MOD 8000TL3-XH kan je het niet via de omvormer instellen. Je moet bij dit model GroWatt accu's hebben van de ARK-XH serie meen ik... (check de manual).

Ik ben o.a. van de merk gebondenheid afgestapt van een Grid-Tie inverter met accu-opslag mogelijkheden (GroWatt, Huawei, SMA, etc.) en heb een Victron MultiPlus II systeem tussen na mijn hoofdschakelaar en de meterkast gezet. Flink wat werk maar werkt feilloos en dankzij de automatische transferswitch ook afgekoppeld bij een net uitval. Hierin kan je letterlijk alles instellen wat je wil (wat ook risico's met zich meebrengt uiteraard).

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 21:08
Pat-Juh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:02:
Volgens mij zal deze via Canbus of RS485 wel aangesloten zijn op een accu systeem. Dan pakt je omvormer waarschijnlijk de settings van de accu om te laden en ontladen (BMS bepaalt dit limiet doorgaans).

Als je de MOD 8000TL3-XH kan je het niet via de omvormer instellen. Je moet bij dit model GroWatt accu's hebben van de ARK-XH serie meen ik... (check de manual).

Ik ben o.a. van de merk gebondenheid afgestapt van een Grid-Tie inverter met accu-opslag mogelijkheden (GroWatt, Huawei, SMA, etc.) en heb een Victron MultiPlus II systeem tussen na mijn hoofdschakelaar en de meterkast gezet. Flink wat werk maar werkt feilloos en dankzij de automatische transferswitch ook afgekoppeld bij een net uitval. Hierin kan je letterlijk alles instellen wat je wil (wat ook risico's met zich meebrengt uiteraard).
Dankjewel ! Begrijp ik je goed dat jij zonnepanelen rechtstreeks op de Victron hebt aangesloten en deze Victron zet of de stroom om van de panelen en dat gaat richting de meterkast of slaat het direct op op de accus?

Acties:
  • Beste antwoord

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Nope. Pv inverter zit op de ac-uit vd Multiplus. Er komen nog wel een 4 tal panelen bij maar die gaan worden aangesloten met een DCDC laadregelaar op de accu. Zoiets is het momenteel:

https://www.victronenergy...-backup-2019-05-2-(1).pdf

Een multiplus is een lader/omvormer combi met een doorvoer mogelijkheid tot ik meen 50 Ampere (heb 25a hoofdzekeringen dus prima ;)). Indien gewenst laad de multiplus op met 0 tot 70A instelbaar en ontlaad tot max 5000w continu vermogen. Is er meer nodig pakt deze het van het net.

Wel is zoals ik zei alles instelbaar maar kan je dit enkel doen na flink wat verdiepen of iemand in schakelen. En het is uitgebreid genoeg voor alle opties die je maar kan bedenken:

https://www.victronenergy...ra-Alternator-&-WS500.pdf

Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar Deye installaties. Misschien meer geschikt Voor wat jij wil..

[ Voor 30% gewijzigd door Pat-Juh op 01-10-2022 22:28 ]