Toon posts:

Aansluiten omvormer zonnepanelen op de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Riekje88
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-02 13:28
Goedenavond, ik zit met een vraagje...
Ik wil een 2e zet zonnepanelen aansluiten op mijn meterkast.
De inkomend van netbeheerder is 3x25a.
Er is reeds een set zonnepanelen aangesloten op een b16automaat(zie foto) de rechter blauwe automaat van gewiss.
Nu komt er een 2e set panelen op het dak mijn zijn eigen omvormer,uiteraard ook met b16 automaat maar, waar kan ik deze beste aansluiten.. ? De huidige set is aangesloten op de fase links. Waar kan ik de nieuwe set best plaatsen? Alvast bedankt voor de hulp.
Mvg rico

Alle reacties

• Riekje88

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
niet op de eerste in elk geval.. en verder hangt het een beetje af van je verdere verdeling van verbruikers of je hem beter op L2 of L3 kan hangen..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Riekje88
Dank voor de reactie smsfreakie. Ik zat zelf te denken om hem door te lussen onder de laatste(5e schakelaar) deze zit op L3.
Kan ik gewoon bijprikken of moet ik dit anders oplossen?

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:50:
niet op de eerste in elk geval.. en verder hangt het een beetje af van je verdere verdeling van verbruikers of je hem beter op L2 of L3 kan hangen..
Eens, aanvullend keek ik op een zonnige dag naar de spanning op de fases en heb destijds de omvormer op de fase met de laagste spanning geplaatst.

• Riekje88
Oké het word de 5e schakelaar dus onder L3. Hoe sluit ik hem zo netjes en veilig mogelijk aan... verdeelblokje of gewoon bijsteken onder het schroefje bij reeds bestaande bekabeling

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-04 18:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik weet het niet zeker maar het lijkt erop dat je allemaal aardlekautomaten hebt behalve voor je pv groep? Deze heeft nu geen aardlek beveiliging.
Daarnaast zie ik 2,5mm^2 en 4mm^2 door elkaar aan de aanvoer kant en ook zelfs onder 1 klem, volgens mij mag dat niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Riekje88
Hi dukebox. Klopt zijn allemaal automaten. Betreft de pv installatieautomaat,deze zit via de 2.5mm2 draad naar de meest linkse automaat gelukt dus op L1. Wil nu hetzelfde doen maar dan op L3

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-04 18:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik schreef wat anders, aardlekautomaat, ook wel alamat genoemd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• SMSfreakie
  • Niet online
meer dan 16A zal er in theorie niet stromen en 2.5mm kan tot 20A geloof ik, maar afijn

sowieso vind ik het geen plaatje van een groepenkastje, maar das misschien ook weer persoonlijk ;)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Riekje88
Sorry voor mijn typen... klopt het idd 5x alamat. Helemaal rechts zit mijn huidige solar system met een installatieautomaat naar onderkant 1e alamat op L1. Nu komt er een 2e systeem bij. Deze wil ik vanaf een nieuwe te plaatsen installatieautomaat naar de 5e alamat doorlussen dus onder L3. Kan en mag dit? Of hoe hoort het gedaan te worden? Thnx voor de hulp alvast

• SMSfreakie
  • Niet online
3de alamatje heeft z'n eigen FASE?

1/2 zitten bij elkaar (met PV)
4/5 lijken ook bij elkaar te zitten met nog iets extra?

weet niet of je bij deze alamatjes 2 draden mag plaatsen onder de aansluitschroef..

[Voor 25% gewijzigd door SMSfreakie op 01-10-2022 23:06]

• Riekje88
Klopt 3e alamat heeft zijn eigen.
1en 2e alamat zijn samen en pv installatieautomaat zit op de 1e alamat.
4en 5e alamat zitten op L3. En de 2 installatieautomaatjes naast alamat 5 zijn een voordeur rolluik. En op de ander de airco( ook voor verwarmen). Laatste installatieautomaat de pv groep

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
De basisregel is dat je onder iedere schroef/klem maar één draad mag aansluiten. Daar mag je alleen van afwijken als dat volgens fabrikantvoorschriften mag. Nou, succes met het vinden van documentatie van 30 jaar oude aardlekautomaten. :+

Wat mij hier het simpelste lijkt:
- draad tussen de 6e en 7e automaat verwijderen.
- vanaf die blokjes onder de 6e automaat met een nieuw stukje 6mm² naar de nieuw te installeren PV automaat
- Onder die nieuwe automaat (welke ongetwijfeld gewoon mooie moderne kooiklemmen heeft) aftakblokjes plaatsen:

- Vanuit die blokjes de 7e automaat weer aansluiten.

In plaats van die laatste 3 stappen zou je vanaf de 5e of 6e automaat ook e.e.a. kunnen vervangen door soepele bedrading met (dubbele) adereindhulzen.

Het verdient geen schoonheidsprijs, maar ja...

Deze oudere Holec aardlautomaten zijn trouwens best wel "berucht", als ze niet regelmatig in werking hoeven treden of getest worden dan gaan ze vastzitten, werken ze niet meer en ploffen ze als je de testknop te lang vasthoudt...

Daarnaast zijn die paar groepen (en nog een krachtgroep met smeltpatronen?) zonder 30mA aardlekbeveiliging natuurlijk ook niet echt meer van deze tijd. Als dit in mijn woning zou hangen dan zou ik het geheel vervangen. In de meeste moderne kasten kun je ook verdeelblokjes onderin plaatsen dus dan hoef je niet zo moeilijk te doen met aftakken. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
Xander schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:26:
Deze oudere Holec aardlautomaten zijn trouwens best wel "berucht", als ze niet regelmatig in werking hoeven treden of getest worden dan gaan ze vastzitten, werken ze niet meer en ploffen ze als je de testknop te lang vasthoudt...
Ik heb er ook nog wel een paar gevonden die spontaan in brand waren gevlogen :+

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• SMSfreakie
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:26:
De basisregel is dat je onder iedere schroef/klem maar één draad mag aansluiten. Daar mag je alleen van afwijken als dat volgens fabrikantvoorschriften mag. Nou, succes met het vinden van documentatie van 30 jaar oude aardlekautomaten. :+

Wat mij hier het simpelste lijkt:
- draad tussen de 6e en 7e automaat verwijderen.
- vanaf die blokjes onder de 6e automaat met een nieuw stukje 6mm² naar de nieuw te installeren PV automaat
- Onder die nieuwe automaat (welke ongetwijfeld gewoon mooie moderne kooiklemmen heeft) aftakblokjes plaatsen:
[Afbeelding]
- Vanuit die blokjes de 7e automaat weer aansluiten.

In plaats van die laatste 3 stappen zou je vanaf de 5e of 6e automaat ook e.e.a. kunnen vervangen door soepele bedrading met (dubbele) adereindhulzen.

Het verdient geen schoonheidsprijs, maar ja...

[YouTube: aardlekautomaat]
Daarnaast zijn die paar groepen (en nog een krachtgroep met smeltpatronen?) zonder 30mA aardlekbeveiliging natuurlijk ook niet echt meer van deze tijd. Als dit in mijn woning zou hangen dan zou ik het geheel vervangen. In de meeste moderne kasten kun je ook verdeelblokjes onderin plaatsen dus dan hoef je niet zo moeilijk te doen met aftakken. ;)
busklemmen ;-)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Wat?

Als ik dat in Google gooi krijg ik voornamelijk mini-lasklemmetjes bedoeld voor (KNX) busbekabeling te zien:
https://hager.com/nl/cata...-en-toebehoren/busklemmen

Geen idee wat je wel bedoelt of op welk deel van mijn reactie je reageert...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Riekje88
Heren bedankt voor alle reacties... als ik dit zo allemaal lees is het mischien beter gewoon doorpakken en all die oude zooi eruit en een nieuw kastje... idd zit links van de foto nog een krachtgroep met smeltpatronen.
Nog tips voor het kiezen van een nieuwe groepenkast .zonder al teveel poespas en goed zelf te installeren?

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-04 14:45
Om nog even terug te komen op welke fase te kiezen: meet op een zonnige dag, liefst in het weekend tussen 13u en 15u, de spanning op elke fase. De fase met de laagste spanning is dan het meest geschikt om de nieuwe panelen op aan te sluiten.

• SMSfreakie
  • Niet online
Riekje88 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:24:
Heren bedankt voor alle reacties... als ik dit zo allemaal lees is het mischien beter gewoon doorpakken en all die oude zooi eruit en een nieuw kastje... idd zit links van de foto nog een krachtgroep met smeltpatronen.
Nog tips voor het kiezen van een nieuwe groepenkast .zonder al teveel poespas en goed zelf te installeren?
hangt een beetje af van de ruimte die er beschikbaar is denk ik,

mooiste is gewoon om alles in 1 kast te schuiven.. maar volgens mij zit je hoofdschakelaar nu onder de kast met de automaten en zit links daarvan nog weer de krachtgroep?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:28
Heeft je omvormer geen ingang voor een 2e string? Dan ben je veel sneller klaar

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Riekje88
Klopt helemaal .word passen en meten. Wil idd dan alles in 1 brede kast .de krachtgroep zit er nu links naast geknutseld

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Riekje88 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:09:
Klopt helemaal .word passen en meten. Wil idd dan alles in 1 brede kast .de krachtgroep zit er nu links naast geknutseld
Het zou helpen als je een overzichtsfoto zou plaatsen en wat maten zou geven van beschikbare hoogte en breedte.
Hoeveel cm zit er in de hoogte tussen de meter en de afgaande buizen?
Hoeveel cm heb je in de breedte beschikbaar?

• Riekje88
Het is een schneider 3 fasen groepenkast geworden van 440x330mm dit past net.
Uitgerust met 3 x alamat en 12 installatieautomaten en uiteraard een krachtgroep.
Bedankt voor alle adviezen en tips ik ga ermee aan de slag

• SMSfreakie
  • Niet online
of je trekt ook de oude hoofdschakelaar er uit levert mooi ruimte op :)

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Riekje88 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:01:
Het is een schneider 3 fasen groepenkast geworden van 440x330mm dit past net.
Uitgerust met 3 x alamat en 12 installatieautomaten en uiteraard een krachtgroep.
Bedankt voor alle adviezen en tips ik ga ermee aan de slag
Ik denk dat je bedoeld drie aardlekschakelaars en daar 12 installatieautomaten op. Heb je voor de krachtgroep een aparte aardlekschakelaar of is dat een aardlekautomaat ook wel alamat genoemd. Zo niet begin je eigenlijk alweer niet conform en kun je het ook prima zo laten zoals het nu ook is ;)

[Voor 4% gewijzigd door GerjanT op 02-10-2022 19:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee