Gasloos: LTV vloerverwarming in combinatie met houtkachel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:22
Beste mede-tweakers. Ik ben eigenaar geworden van een nieuwe woning en willen vanaf het voorjaar van 2023 gasloos verwarmen. De situatie op dit moment is als volgt:

Bouwjaar 1993
Oppervlakte begane grond 96 m2
Oppervlakte eerste verdieping 52 m2

In 2019 is er een hybride warmtepomp geïnstalleerd en 18 zonnepanelen.
Energielabel A met de volgende waarden:

Gevel: 2,5 Rc
Vloer: 2,5 Rc
Dak: 2,9 Rc
Glas: 2,8 U-waarde

De gevel ga ik voorlopig niks aan doen. Misschien in de toekomst gevelisolatie maar dat zal nu nog niet aan de orde zijn. Het dak zal na renovatie een Rc waarde hebben boven de 6. Vloer boven de 4 en het dubbel glas zal worden vervangen door HR++ glas met een U-waarde van 1,1.

Momenteel wordt er verwarmd door middel van radiatoren. Deze zullen eruit gaan en op de begane grond komt er vloerverwarming in. De warmtepomp wil ik (indien mogelijk) om laten bouwen naar full-electric om vervolgens het gas af te sluiten.
Nu heb ik 2 vragen waarbij mijn eigen kennis te kort schiet.

1. Is het verstandig om op de eerste verdieping ook vloerverwarming te leggen? Ik lees hier verschillende verhalen over.
Ik vind het in principe overbodig om op slaapkamers te verwarmen maar voor de wat koudere maanden is het geen overbodige luxe om ook op de verdieping een aangename temperatuur te hebben, vooral met de gedachte dat we een kleine willen. Een baby op een koude slaapkamer vind ik geen fijn idee. In hoeverre zal vloerverwarming op de begane grond invloed hebben op de eerste verdieping? Als er wel vloerverwarming op beide woonlagen komt, is het dan mogelijk om beide woonlagen los van elkaar te reguleren? Om bijvoorbeeld de eerste verdieping alleen in de winter aan te zetten op een wat lagere temperatuur dan de begane grond.

2. Er komt een gesloten houtkachel in met aanzuiging vanuit de kruipruimte zodat er geen trek nodig is vanuit de leefruimtes. Het rookkanaal loopt door een bestaande schoorsteen in het midden van de woning omhoog tot in de nok. De schoorsteen grenst op de eerste verdieping aan de overloop. Is het mogelijk om op de eerste eerste verdieping warmte te onttrekken van de schoorsteen om minder temperatuur verschil te hebben tussen beide woonlagen of zijn dit onrealistische ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Warmte onttrekken van een houtkachel is lastig. Als je op de eerste verdieping de pijp gaat koelen moet je wel in de gaten houden dat het rookgas boven de 100 graden blijft . Daaronder condenseert het water en krijg je creosoot in de pijp.
Dit is in praktijk erg lastig om te automatiseren. Handmatig kan er veel maar vraag je goed af of je de tijd hebt om dat altijd te doen.
Enkelwandige pijp op de eerste verdieping geeft passief ook wel eea aan warmte af.
Kijk ook naar het aanzuigen van warme lucht boven de kachel vandaan naar waar je het wilt hebben.

Houtkachel met snorkel vanuit de kruipruimte zou ik nooit doen, maar ik nodig je uit om de voor en nadelen te googelen. Als het -30 is buiten een logische keuze, in NL nieuwbouw ben je blij met alle verse lucht in je woonkamer.

Ik wens je hoe dan ook veel wijsheid en ben heel benieuwd wat je gaat maken ( oprecht benieuwd)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:22
Je zou niet vanuit de kruipruimte aanzuigen omdat je juist baat hebt bij verse trek / luchttoevoer vanuit de woning? Want dat zou je dan in principe wel weer kunnen oplossen met een WTW systeem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:20
Snaba schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:56:

Momenteel wordt er verwarmd door middel van radiatoren. Deze zullen eruit gaan en op de begane grond komt er vloerverwarming in. De warmtepomp wil ik (indien mogelijk) om laten bouwen naar full-electric om vervolgens het gas af te sluiten.
Nu heb ik 2 vragen waarbij mijn eigen kennis te kort schiet.

1. Is het verstandig om op de eerste verdieping ook vloerverwarming te leggen? Ik lees hier verschillende verhalen over.
Ik vind het in principe overbodig om op slaapkamers te verwarmen maar voor de wat koudere maanden is het geen overbodige luxe om ook op de verdieping een aangename temperatuur te hebben, vooral met de gedachte dat we een kleine willen. Een baby op een koude slaapkamer vind ik geen fijn idee. In hoeverre zal vloerverwarming op de begane grond invloed hebben op de eerste verdieping? Als er wel vloerverwarming op beide woonlagen komt, is het dan mogelijk om beide woonlagen los van elkaar te reguleren? Om bijvoorbeeld de eerste verdieping alleen in de winter aan te zetten op een wat lagere temperatuur dan de begane grond.
In principe is overal vloerverwarming het mooiste, Voor boven zou ik wel voor een systeem met gescheiden zones kiezen zodat je elke kamer apart kan schakelen. Maar in de praktijk redden slaapkamers het ook wel met radiatoren mits ze niet al te klein zijn. Dus meer een kwestie van esthetiek, budget en wat je allemaal wil aanpassen.

Warmtepomp ombouwen naar full electric hangt van het model en type af. Is in de meeste gevallen niet mogelijk en je blijft zitten met een warmtepomp die te krap is voor volledig electrische verwarming.
Ik vrees dat je die kan afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Als je een houtkachel wil, kan je die evt mee 'hybride' gebruiken: neem er een met een warmtewisselaar en laat die een van van 1000l opwarmen; kan je die gebruiken voor sanitair warm water (want dat moet heet water zijn, dan is een warmtepomp relatief onzuinig); ook kan je dit gebruiken op koude dagen om de warmtepomp te ontlasten.
Warmte boven krijgen, en een baby: zorg voor goeie ventilatie voor dat kleintje; type D geeft gezonde lucht met weinig energieverlies (geen koude raamroosters, centraal inlaatlucht filteren, minder vocht in huis).
Boven radiatoren kan, als ze groot genoeg zijn (en je isolatie goed is) komt daar op 40° nog wel wat warmte uit, eventueel LT kiezen of DBE toevoegen. Vloerverwarming zou ik wel in badkamer overwegen (evt samen met radiator voor voldoende vermogen).

En jij vind een baby op een koude kamer mss geen fijn idee, maar check dan eerst 2 zaken: de invloed van warme slaapkamer op wiegendood (dan schud je meteen dat idiote idee van je af dat het kindje moet liggen zweten in het bedje); en de betere gezondheid van 'vriesbaby's' in Scandinavië (baby's doen daar buiten hun middagdutje, ook bij -15°, wel voldoende ingeduffeld uiteraard, en zijn merkelijk minder ziek).
Voel gewoon nu en dan eens aan het nekje van een baby, zweet = te warm, koel = te koud. Je kleed ze standaard zoals je zelf gekleed bent; koude handjes en voetjes zijn nagenoeg altijd normaal (check de nek).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.