Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Liveonline
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-08-2024
LET OP: voor echt onbeperkt 4G of 5G internet van KPN heb je voor deze oplossing een NETGEAR Nighthawk M1 nodig.

Probleem:
Geen goede internet aansluiting op de gewenste locatie in Nederland

Wensen:
Niet teveel betalen voor internet.
Snel internet

Oplossing:
Een draadloze 4G of 5G verbinding.

Probleem:
Het aanbod is beperkt en er zitten altijd haken en ogen aan of abonnementen zijn gewoon (te) duur.

Omdat ik niet teveel wou betalen voor draadloos internet, heb ik gekozen voor een onbeperkt KPN 5G abonnement van 26 euro per maand (ik heb gekozen voor maandelijks opzegbaar).

Mooi zou je denken: probleem oplost. Maar helaas. Per dag heb je een plafond van 10 gigabyte. Na 10 gigabyte kun je via de KPN app of via SMS met 2 gigabyte bijvullen. Super irritant als je een groot internet verbruiker bent.

Daar had ik wat op verzonnen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
function reset(convert_minutes){
  const timer = setInterval(function(){ 
    run();
    clearInterval(timer);
  }, convert_minutes);
}

function run() {

var wachtwoord = 'Wachtwoord123'; // wijzig Wachtwoord123 voor de wachtwoord van je nighthawk router
  var tijd = '30'; // 30 minuten - wijzig het aantal minuten wanneer 2 gigabyte per 30 minuten niet genoeg is. Let wel op dat je niet gaat spammen, dit kan gevolgen hebben voor je abonnement. 
  var adres = '192.168.1.1';

// alles hieronder laten zoals het is ;) 

var token = document.getElementsByName("token")[0].value;
  var page = document.getElementById('wrapper');
  var pass = document.getElementById('session_password');
  var log_form = document.getElementById('login_form');
  var convert_minutes = tijd * 60000; 

if (page.className === 'login') {

console.log('logging in... ');
    pass.value = wachtwoord;
    log_form.submit();

} else if (page.className === 'dashboard') {

console.log('sending and deleting sms...');

fetch("http://"+adres+"/Forms/config", {
      "headers": {
        "accept": "*/*",
        "accept-language": "en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8,ro;q=0.7",
        "cache-control": "no-cache",
        "content-type": "application/x-www-form-urlencoded",
        "pragma": "no-cache",
        "cookie": "",
        "Referer": "http://"+adres+"/index.html",
        "Referrer-Policy": "strict-origin-when-cross-origin"
      },
      "body": "sms.deleteAll=1&err_redirect=/error.json&ok_redirect=/success.json&token=" + token,
      "method": "POST"
    });

fetch("http://"+adres+"/Forms/smsSendMsg", {
      "headers": {
        "accept": "*/*",
        "accept-language": "en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8,ro;q=0.7",
        "cache-control": "no-cache",
        "content-type": "application/x-www-form-urlencoded",
        "pragma": "no-cache",
        "cookie": "",
        "Referer": "http://"+adres+"/index.html",
        "Referrer-Policy": "strict-origin-when-cross-origin"
      },
      "body": "sms.sendMsg.receiver=1266&sms.sendMsg.text=NL2000%20AAN&sms.sendMsg.clientId=webUi&action=send&err_redirect=/error.json&ok_redirect=/success.json&token=" + token,
      "method": "POST"
    });
  }

console.log('waiting '+tijd+' minutes...');
  reset(convert_minutes);
}

const wait = setInterval(function(){ 
  run();
  clearInterval(wait);
}, 2000);

Bovenstaande code stuurt iedere 30 minuten automatisch een smsje naar KPN voor 2GB extra.

Instructies

Script aanpassen:
Stap 1: Wijzig Wachtwoord123 naar het wachtwoord van je router
Optioneel:
Stap 2: Wijzig het adres (192.168.1.1) van de Nighthawk router indien van toepassing
Stap 3: Wijzig het aantal minuten dat de SMS verstuurd moet worden

Installatie:
Stap 1: Installeer de Custom JavaScript for Websites 2 extension voor Chrome https://chrome.google.com...iigjmcpcpkmhogomapikjbjdk
Stap 3: Zorg dat je op de pagina zit van de Nighthawk Router
Stap 2: Plak het script in de extension en druk op 'save'

Wat doet het script precies?

- Het script logt automatisch in op de router
- Het script verwijderd alle smsjes na 30 minuten
- En het script stuurt iedere 30 minuten een smsje naar KPN om met 2 gigabyte bij te vullen

Ervaring:
In een woord: uitstekend.
Ik kom uit een huishouden waar ik een fiber aansluiting had van 1 gigabyte per seconde, het verschil met benoemde oplossing is bijna niet te merken, zelfs niet met gamen of streamen. Heel soms even een kleine lag spike alhoewel ik niet weet of het nou kwam door de game of de verbinding.

Speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CC7sQ7nAEY0vmIlVBIrIg7XOolo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BApBeiVpzxU4jmrVFonodazH.png?f=user_large

Let op: De NETGEAR Nighthawk M1 heeft enkel 4G+. Mijn mening is dat 5G overbodig is voor zelfs de extreme internet gebruikers.

Let op: Helaas moet je voor het draaien van dit script wel je computer aan hebben staan met de pagina open, mocht ik hiervoor een betere oplossing vinden in de toekomst, dan zal ik dit topic updaten.

Het script zou eventueel kunnen worden aangepast voor andere providers of eventueel voor andere type Nighthawks

Succes ermee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liveonline
Gereserveerd voor latere updates

Kleine update sinds februari 2023:
Heel soms ligt KPN er uit met het aanvragen van de 2GB bundel waardoor je de volgende foutmelding krijgt:
Beste klant, helaas kunnen we uw aanvraag voor 2 GB extra dagbundel nu niet verwerken. Probeer het later nog eens. Groet, KPN
In mijn ervaring kan dit een aantal uur duren tot een halve dag... Best vervelend wanneer je het niet door hebt. Ik heb altijd een 50GB sim en router klaar liggen als backup (ik betaal 5 euro per maand voor een aparte sim only die ik iedere maand automatisch voorzie van 50GB door GBs te delen).

Voor alles is een oplossing :)

[ Voor 90% gewijzigd door Liveonline op 15-02-2023 03:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je geen apparaat dat 24/7 aan staat en Cron ondersteunt?
Dan schrijf je een cron die dat doet voor je.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
DJMaze schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:30:
Heb je geen apparaat dat 24/7 aan staat en Cron ondersteunt?
Dan schrijf je een cron die dat doet voor je.
Ik heb wel een NUC continue draaien met debian CLI. Ik weet alleen niet hoe ik zoiets kan realiseren.

Voor mij is het niet heel belangrijk om het script 24/7 te draaien gezien ik de enige gebruiker ben op het netwerk.

Leuk dat je meedenkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35
Mocht je zoiets op de router zelf willen draaien, het is wel degelijk mogelijk. Alleen met andere hardware. Dit heeft in 2017 succesvol op een wAP LTE kit gedraaid met Tele2:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/tool sms

:foreach i in=[inbox find phone="Tele2" and message~"NOG 1GB"] do={
inbox remove $i
:delay 1
send lte1 phone-number=1280 message="NOG 1GB"
}

(script in scheduler)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
nescafe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:13:
Mocht je zoiets op de router zelf willen draaien, het is wel degelijk mogelijk. Alleen met andere hardware. Dit heeft in 2017 succesvol op een wAP LTE kit gedraaid met Tele2:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/tool sms

:foreach i in=[inbox find phone="Tele2" and message~"NOG 1GB"] do={
inbox remove $i
send lte1 phone-number=1280 message="NOG 1GB"
}

(script in scheduler)
Dat ziet er sowieso makkelijker uit dan mijn constructie haha. Nice! Maar ik hou het voorlopig hierbij haha. Misschien dat ik in de toekomst nog via een raspberry pie de requests stuur naar mijn 4G router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TychoW
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 22:05
Hoeveel data verbruik je per maand/dag?
Ik ben van plan een aantal keer per maand (4x ongeveer) zo'n 75GB per dag te verbruiken.
Maar wil liever niet dat de KPN me gaat afsluiten hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:00
TychoW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:36:
Hoeveel data verbruik je per maand/dag?
Ik ben van plan een aantal keer per maand (4x ongeveer) zo'n 75GB per dag te verbruiken.
Maar wil liever niet dat de KPN me gaat afsluiten hierom.
Dat moet makkelijk kunnen zit wel eens boven de 100GB per dag, afgelopen maand 830GB totaal verbruikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXEopa4FxSqMKLblAWiYgDkaqgc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HUkaokNFR1A7lCRj1jru2uDy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 08:50
Ik was benieuwd of dit script nog steeds werkt? Ik zie namelijk bij t-mobile dat je de eerste extra 2gb altijd gelijk kan aanvragen, maar de volgende 2gb kan pas als je geen data meer overhebt. Is dit nu ook het geval bij KPN? Het mooie is namelijk dat je de 2gb al kan aanvragen voordat je er doorheen bent.

[ Voor 15% gewijzigd door isomis op 07-02-2023 10:38 ]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:51
isomis schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:37:
Ik was benieuwd of dit script nog steeds werkt? Ik zie namelijk bij t-mobile dat je de eerste extra 2gb altijd gelijk kan aanvragen, maar de volgende 2gb kan pas als je geen data meer overhebt. Is dit nu ook het geval bij KPN? Het mooie is namelijk dat je de 2gb al kan aanvragen voordat je er doorheen bent.
Bij KPN kan je gewoon de 2GB al aanvragen terwijl je data nog niet op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 08:50
krakendmodem schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Bij KPN kan je gewoon de 2GB al aanvragen terwijl je data nog niet op is.
Dat kan bij t-mobile ook. Alleen bij de tweede keer, kan het alleen als je data op is. Top, dan gaat het KPN worden met een script.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
Liveonline schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Ik heb wel een NUC continue draaien met debian CLI. Ik weet alleen niet hoe ik zoiets kan realiseren.

Voor mij is het niet heel belangrijk om het script 24/7 te draaien gezien ik de enige gebruiker ben op het netwerk.
Leuk dat je meedenkt ;)
Ik ben geen javascript kenner, maar kan het niet via cron?
crontab -e
code:
1
*/30 0 * * * /usr/local/bin/node /home/Liveonline/bin/script.js

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
ahbart schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Ik ben geen javascript kenner, maar kan het niet via cron?
crontab -e
code:
1
*/30 0 * * * /usr/local/bin/node /home/Liveonline/bin/script.js
Nee ik draai het script nu in de browser. Je moet in mijn geval op de pagina zitten van de netgear 4G router. Ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik er geen erg meer in heb. Mijn pc opent ook de pagina tijdens het opstarten. Alles gaat in principe vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
isomis schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:37:
Let wel dat het script alleen werkt voor de genoemde router. (Niet getest op een andere varianten van de Nighthawk)

En je kan bij KPN inderdaad blijvend GBs aanvullen. Anders waren ze mij kwijt 😂

[ Voor 4% gewijzigd door Liveonline op 15-02-2023 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Liveonline schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 03:35:
[...]

Let wel dat het script alleen werkt voor de genoemde router. (Niet getest op een andere varianten van de Nighthawk)

En je kan bij KPN inderdaad blijvend GBs aanvullen. Anders waren ze mij kwijt 😂
Het is fijn dat KPN die optie biedt, (als enige?). Maar heb het zelf eigenlijk vrijwel nooit nodig. Ik kom met die 10GB per dag al toe. En dat is dan vaak ook nog met Teams en remote Citrix. Het kan dus tegenwoordig echt prima.

Maar meestal gebruik ik de WiFi op kantoor of thuis, alleen op externe locaties moet het wel eens zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:22
Geen gezeur met KPN dat je een 06 sim in een router gebruikt?

Bij T-Mobile kun je alleen de 1e keer gelijk 2GB aanvragen, daarna alleen als je meer dan 80% hebt verbruikt.

[ Voor 48% gewijzigd door zx9r_mario op 15-02-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
zx9r_mario schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:03:
Geen gezeur met KPN dat je een 06 sim in een router gebruikt?

Bij T-Mobile kun je alleen de 1e keer gelijk 2GB aanvragen, daarna alleen als je meer dan 80% hebt verbruikt.
Ik heb het nu ruim 6 maanden en ik heb tot nu toe niks vernomen van KPN. Ik gok dat ze wel wat beters te doen hebben dan hun gebruikers te controleren waarvoor ze de simkaart gebruiken. Sowieso gebruiken heel veel mensen tegenwoordig de hotspot van hun telefoon voor draadloos internet voor bijvoorbeeld hun laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TychoW
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 22:05
Ik heb recent wel ook de melding gehad dat ik niet kon bijbestellen met de melding sinds feb.

Denk wel dat de SMSjes verdwijnen als optie voor verlengen, ook kun je de verbruikt MBs al niet meer zien via de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
TychoW schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:42:
Ik heb recent wel ook de melding gehad dat ik niet kon bijbestellen met de melding sinds feb.

Denk wel dat de SMSjes verdwijnen als optie voor verlengen, ook kun je de verbruikt MBs al niet meer zien via de website.
Ik heb helaas en regelmatig hetzelfde probleem. Vooral dat het na 12 uur 's avonds niet werkt tot de ochtend, maar dat is niet meer dan 4 of 5 keer per maand dat ik hier tegenaan loop. Dit probleem is helaas niet nieuw, dit probleem is al jaren en ze doen er niets aan.

Wanneer ik door mijn startbundel heen ben en het werkt niet, dan schakel ik over naar mijn backup 4G router(linkje naar backup router) (linkje naar normale 4G+ router) deze backup simkaart kost 5 euro per maand en heeft 51GB (50 GB via automatisch MBs delen).

Ik ben nog steeds tevreden met de oplossing. Het is wel een beetje vervelend wanneer je even wat groots moet downloaden. Zoals je hieronder ziet in de screenshot heb ik die dag 200GB gedownload. Hiervoor pas ik het script tijdelijk aan (kleine moeite) dat die iedere 2 minuten een smsje stuurt ipv iedere 30 minuten. Ik ben van plan om het script aan te passen dat het allemaal automatisch gaat. Via de iPhone kan je trouwens een automation aanmaken dat die bijvoorbeeld een smsje stuurt op het moment dat het woord 80% in het bericht staat van KPN. Ook wel handig maar bijna nooit nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7oDXLMu_PzFcpHz0tAHB0obUDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1VU4MpUrINEbEUZ4RV6KXFO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop trouwens niet dat de SMS optie verdwijnt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:00
Liveonline schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Ik heb helaas en regelmatig hetzelfde probleem. Vooral dat het na 12 uur 's avonds niet werkt tot de ochtend, maar dat is niet meer dan 4 of 5 keer per maand dat ik hier tegenaan loop. Dit probleem is helaas niet nieuw, dit probleem is al jaren en ze doen er niets aan.

Wanneer ik door mijn startbundel heen ben, dan schakel ik over naar mijn backup 4G router(linkje naar backup router) (linkje naar normale 4G+ router) deze backup simkaart kost 5 euro per maand en heeft 51GB (50 GB via automatisch MBs delen).

Ik ben nog steeds tevreden met de oplossing. Het is wel een beetje vervelend wanneer je even wat groots moet downloaden. Zoals je hieronder ziet in de screenshot heb ik die dag 200GB gedownload. Hiervoor pas ik het script tijdelijk aan (kleine moeite) dat die iedere 2 minuten een smsje stuurt ipv iedere 30 minuten. Ik ben van plan om het script aan te passen dat het allemaal automatisch gaat. Via de iPhone kan je trouwens een automation aanmaken dat die bijvoorbeeld een smsje stuurt op het moment dat het woord 80% in het bericht staat van KPN. Ook wel handig maar bijna nooit nodig.

[Afbeelding]
KPN grijpt dus niet in bij zo’n hoog verbruik. Dat is positief nieuws! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
Roy Tollenaar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:17:
[...]

KPN grijpt dus niet in bij zo’n hoog verbruik. Dat is positief nieuws! _/-\o_
Gelukkig niet :)

Inmiddels maak ik er al bijna een jaar gebruik van, vergeleken met glasvezel merk ik zo goed als geen verschil en heb soms het idee dat pagina's zelfs sneller laden dan via mijn oude glasvezel verbinding (delta glasvezel). Het is echt apart hoeveel dingen je tegelijkertijd kan doen op een 4G verbinding. Ik ben nog geen nadelen tegengekomen behalve dan dat het KPN systeem soms weigert om de bundel te activeren na het sturen van een SMS, maar dat is vooral na 12 uur 's avonds. Dus 9 van de 10 keer geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Liveonline schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Gelukkig niet :)

Inmiddels maak ik er al bijna een jaar gebruik van, vergeleken met glasvezel merk ik zo goed als geen verschil en heb soms het idee dat pagina's zelfs sneller laden dan via mijn oude glasvezel verbinding (delta glasvezel). Het is echt apart hoeveel dingen je tegelijkertijd kan doen op een 4G verbinding. Ik ben nog geen nadelen tegengekomen behalve dan dat het KPN systeem soms weigert om de bundel te activeren na het sturen van een SMS, maar dat is vooral na 12 uur 's avonds. Dus 9 van de 10 keer geen probleem.
Mogelijk merk je dan het verschil in de routering. Kan zijn dat de routering bij Delta mogelijk toch wat anders loopt.

Mobiel hangt ook achter hetzelfde AS als vast internet. Dan zou het verschil met KPN glasvezel tov Delta nog beter te merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveonline
krakendmodem schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:53:
[...]

Mogelijk merk je dan het verschil in de routering. Kan zijn dat de routering bij Delta mogelijk toch wat anders loopt.

Mobiel hangt ook achter hetzelfde AS als vast internet. Dan zou het verschil met KPN glasvezel tov Delta nog beter te merken zijn.
Ja zoiets dacht ik inderdaad al. Bij Delta had ik wel gemiddeld 2 tot 3 MS ping naar Google of andere providers zoals Cloudflare. Dat is helaas niet van toepassing met een 4G+ verbinding.
Pagina: 1