To the basics:
Op een gemiddelde monitor staat zo'n 17 tot 20 Kv.
Dat wil zeggen: anodespanning, die ervoor moet zorgen dat alle beeldlijnen netjes terechtkomen waar ze terecht moeten komen.
....en verder. Dit is waar veel monitoren de fout ingaan: de straling wordt naar voren toe flink gedempt door een portie lood in het glas van de beeldbuis, dat aan de voorkant van het ding ongeveer twee centimeter dik is.
Aan de zijkant is dat glas aanmerkelijk minder dik, daar gaat dus meer straling doorheen.
De lijntrafo (die voor de hoogspanning zorgt) is ook een nest vol magnetisch veld. Als je een degausse uitvoert is het ook die trafo die van zich laat horen. Hou maar eens een kompas aan de achterkant van je monitor. Die wijst ineens naar een heel ander noorden dan normaal:)
Zet je twee monitoren naast elkaar dan gaan ze elkaar inderdaad lekker storen. Ze trekken elkaars beeldopbouw out of sync. Dat heeft er vooral mee te maken dat met hoge beeldverversings-frequenties wordt gewerkt. Dat in combinatie met een vrij hoog spanningsveld en daarbij behorend electromagnetisme zorgt voor een "wobbelig" beeld.
Zet maar eens een ventilator lekker dicht tegen de monitor aan, dan krijg je hetzelfde effect: rondzwabberende electromagnetische velden kunnen 't beel lekker ruïneren:+
De beste afstand tussen twee monitoren is (schrik niet): anderhalve meter...... Niet leuk als je die twee naast elkaar wilt zetten.
Wat mij opviel was de truc van Niep: rommelen met je verversingsfrequentie. Heel slim trucje, want in de basis lopen twee monitoren op één en hetzelfde lichtnet synchroon. Ze worden beiden gevoed met 50 Hertz netfrequentie. Zet je één van die twee monitoren op een andere frequentie dan blijven ze "naast elkaar" lopen, terwijl ze nooit "over elkaar heen" gaan lopen.
Die 50 Hz lichtnetvoeding houdt ze n.l. in sync
Niet alle monitoren zullen zo netjes reageren. Sommige monitoren zouden dan aan ISO norm-huppeldepup chocoladevla voldoen; NOT! Ze komen kruipend door zo'n test heen, kantje boord. Dat betekent dat ze dus lekker veel electromagnetische rotzooi uitstralen en dat heeft ergerlijke consequenties. (~Wobbel~wobbel.....~)
Het mooiste voorval dat ik meemaakte was, dat een buurman van een kennis van me een flinke, staande ventilator tegen een muur had aangezet; bijna precies op de plek waar die kennis van me met z'n PC zat te hacken... Twee monitoren geprobeerd: steeds weer dat gewobbel. Stomtoevallig met warm weer....en het was een warme zomer
Tot diep in de nacht heeft die vent aan die monitor zitten klooien. (kreeg en passant nog een opneuker van pakweg 15Kv, moet je ook maar geen schroevendraaier op de verkeerde onderdelen prikken..}:0)
Toen ging de buurman met vakantie en was het gewobbel weer weg. Hij blij; had die monitor toch maar mooi weer hersteld!
Om kort te gaan: het duurde drie maanden voordat we er achter waren wat de oorzaak was. De buurman vond het een kleine moeite om de ventilator een metertje of wat te verplaatsen......;)