2 monitoren storen?

Pagina: 1
Acties:

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 12:04
ik heb naast mijn windoos bak een dx2 met Redhat Linux neergezet. de monitoren staan vrij dicht (+/- 30cm) bij elkaar. als ik ze apart aanzet is het ok, maar tegelijk geeft een trillerig beeld (vooral op de windoos machine).

is er een minimale afstand voor 2 monitoren? kan ik er iets tussen plaatsen? mijn bureau is eigenlijk niet groter.

ohja, die monitor van de dx2 is een oud lijk..

greetz,
chaozz

chaozz.nl | RetroGameCouch

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Heb ik hier ook met een ctx 17" en een samsung 15". Weet ook niet waar het door komt maar lijkt me dat het iets met degaussen te maken heeft.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 21:35

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Ik heb twee monitoren aan m'n W2K hangen en die staan tegen elkaar "aangeplakt". In het begin had ik erg veel last van interferentie. Dat heb ik opgelost door een beetje met de verversingsfrequenties van beide monitoren te spelen. Ik heb er niet echt een logica in kunnen ontdekken maar één van beide monitoren staat nu op een iets minder optimale frequentie en ik heb nergens last meer van (zonder metalen platen e.d. er tussen te zetten).

Gewoon een beetje spelen met de verversingsfrequenties en kijken wat het effect is...

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Je kan er een plaat ijzer tussen zetten.
Dat houdt de magneetvelden van de afbuigspoelen wel tegen :)
Degaussen geeft een veldsterkte die zowiezo alle monitoren in de buurt stoort, maar duurt gelukkig ook maar een seconde :)

Powered bij meergranenbrood.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:33

Wallie

Herr

Ik heb hier ook een Philips 107B en 104B naast elkaar, moeten iets van 10cm uitelkaar staan, anders gaat de 107B aan de kant van die 104B trillen.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Ik wilde eigenlijk net een soorgelijke vraag stellen.

Ik heb hier 2 monitoren (een oude 15" en een niewere 17") naast elkaar staan (ongeveer 10cm).

Het beeld bij de 15" monitor trilt en op beide monitoren zie ik een lichtgrijse lijn over de gehele breedte die beweegt.
Bij de 15" (die links staat) beweegt de lijn van boven naar beneden en bij de 17" (die dus rechts staat) net omgekeerd. Als de lijn bij de een boven komt start hij bij de andere onderaan en omgekeerd.

Ik heb nog maar sinds gisteren mijn nieuwe videokaart (Matrox G550) en ben dus nog maar net bezig met 2 monitoren maar ik krijg wel zeer in mijn hoofd door vooral op die trillende 15" te kijken.

Verwijderd

mijn twee monitoren (een compaq171s 17 inch en een vijftien inch targa scherm)stonden tegen elkaar aan in windows 98 en dat gaf totaal geen problemen. toen ik hetzelfde deed in windows2000 begon het beeld echter te flikkeren (strepen. Ze staan nu wat verder uit elkaar en heb nergens last meer van. Maar waarom had ik dan geen problemen in w98? kan iemand hier de logica van inzien?

Verwijderd

Ik heb de refreshrate van de monitoren eens aangepast en nu zijn die bewegende grijze strepen weg.

Het trillen van de 2de monitor (de 15") is er wel nog steeds.

Ik gebruik Windows 98 en heb het dus wel.

Verwijderd

thommy, wat jij hebt, had ik dus ook in w2000, strepen over het beeldscherm. het enigste wat dan helpt is die krengen gewoon verder uit elkaar zetten. (of een tft scherm kopen, die geven geen straling af) ze staan bij mij een dertig cm van elkaar. dichterbij kan niet, dan storen ze.

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 12:04
bedankt voor de reacties, ik zal met de refresh rates proberen te spelen.. anders moet er maar een plaat ijzer tussen.

chaozz.nl | RetroGameCouch

Verwijderd

Beide monitoren kunnen max 20 cm van elkaar staan, meer ruimte op mijn bureau heb ik niet.

Ik heb nu wat zitten prutsen met refreshrates op die 15".
Als ik de refreshrate verandert dan valt een deel van het beeld niet meer te zien. Maar het beeld trilt dan ook niet meer.
Als ik dan via de knoppen op mijn monitor het beeld op de juist plaats zet begint het weer te trillen.

Zodra ik de refreshrate terug verzet trilt het niet meer maar valt een stuk van het beeld erbuiten.

enz. ...

Ik heb dus de keus, een trillend beeld of de linkerkant van mijn beeld missen.

Ik snap er dus niets van. :?

Wat die grijze strepen betreft was het zo als beide monitoren dicht bij elkaar staan en dezelfde refreshrate hebben zag ik die strepen, bij een verschillende refreshrate waren ze weg.

Verwijderd

To the basics:
Op een gemiddelde monitor staat zo'n 17 tot 20 Kv.
Dat wil zeggen: anodespanning, die ervoor moet zorgen dat alle beeldlijnen netjes terechtkomen waar ze terecht moeten komen.

....en verder. Dit is waar veel monitoren de fout ingaan: de straling wordt naar voren toe flink gedempt door een portie lood in het glas van de beeldbuis, dat aan de voorkant van het ding ongeveer twee centimeter dik is.
Aan de zijkant is dat glas aanmerkelijk minder dik, daar gaat dus meer straling doorheen.

De lijntrafo (die voor de hoogspanning zorgt) is ook een nest vol magnetisch veld. Als je een degausse uitvoert is het ook die trafo die van zich laat horen. Hou maar eens een kompas aan de achterkant van je monitor. Die wijst ineens naar een heel ander noorden dan normaal:)

Zet je twee monitoren naast elkaar dan gaan ze elkaar inderdaad lekker storen. Ze trekken elkaars beeldopbouw out of sync. Dat heeft er vooral mee te maken dat met hoge beeldverversings-frequenties wordt gewerkt. Dat in combinatie met een vrij hoog spanningsveld en daarbij behorend electromagnetisme zorgt voor een "wobbelig" beeld.

Zet maar eens een ventilator lekker dicht tegen de monitor aan, dan krijg je hetzelfde effect: rondzwabberende electromagnetische velden kunnen 't beel lekker ruïneren:+

De beste afstand tussen twee monitoren is (schrik niet): anderhalve meter...... Niet leuk als je die twee naast elkaar wilt zetten.

Wat mij opviel was de truc van Niep: rommelen met je verversingsfrequentie. Heel slim trucje, want in de basis lopen twee monitoren op één en hetzelfde lichtnet synchroon. Ze worden beiden gevoed met 50 Hertz netfrequentie. Zet je één van die twee monitoren op een andere frequentie dan blijven ze "naast elkaar" lopen, terwijl ze nooit "over elkaar heen" gaan lopen.

Die 50 Hz lichtnetvoeding houdt ze n.l. in sync *D

Niet alle monitoren zullen zo netjes reageren. Sommige monitoren zouden dan aan ISO norm-huppeldepup chocoladevla voldoen; NOT! Ze komen kruipend door zo'n test heen, kantje boord. Dat betekent dat ze dus lekker veel electromagnetische rotzooi uitstralen en dat heeft ergerlijke consequenties. (~Wobbel~wobbel.....~)

Het mooiste voorval dat ik meemaakte was, dat een buurman van een kennis van me een flinke, staande ventilator tegen een muur had aangezet; bijna precies op de plek waar die kennis van me met z'n PC zat te hacken... Twee monitoren geprobeerd: steeds weer dat gewobbel. Stomtoevallig met warm weer....en het was een warme zomer >:)

Tot diep in de nacht heeft die vent aan die monitor zitten klooien. (kreeg en passant nog een opneuker van pakweg 15Kv, moet je ook maar geen schroevendraaier op de verkeerde onderdelen prikken..}:0)

Toen ging de buurman met vakantie en was het gewobbel weer weg. Hij blij; had die monitor toch maar mooi weer hersteld!
Om kort te gaan: het duurde drie maanden voordat we er achter waren wat de oorzaak was. De buurman vond het een kleine moeite om de ventilator een metertje of wat te verplaatsen......;)
Pagina: 1