LED lampje trekt batterij direct leeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
Mijn vraag
De fiets van mijn vrouw is voorzien van een led lamp aan de voorzijde, deze maakt estetisch deel uit van de fiets en wil ik niet vervangen voor een generic lampje maar zou het probleem willen vinden en oplossen. Het probleem: nieuwe batterijen in de lamp, lamp niet aan en binnen 5 uur zijn de batterijen leeggelopen :/ .
Nu zoek ik wat tips waar te beginnen op jacht naar de veroorzaker. Ik heb wat foto's van de print bijgevoegd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Multimeter tot mijn beschikking om gericht wat componenten te meten die wellicht de drain veroorzaken. Soldeerbout en materialen etc. etc. om wellicht een component te vervangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Contacten schoongemaakt, ander merk batterijen geprobeerd en het voltage van de batterijen in de lamp in een warme omgeving (i.p.v in de schuur) in de gaten gehouden. Echter binnen 5 uur was 1 van de 2 AA batterijen compleet leeg en ik blijf met vraagtekens achter 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmBVhewlk9TIOeVoay2RhMg6ZAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljCFtxamh9vrEsP9FzTkH2DN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_nI33pl2inB68JS9fF57O0_R1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQqIMxQd6o0qh7DRDeEg4LvM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ9JlB00uHgRWUD4Arb5r85avNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB1JT7SNcGZr5vYgwKnkUoVo.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Meet eens met je multimeter de weerstand op de batterij klemmen. Doe dat met beide polariteiten. Dit zou in een stand een hoge weerstand moeten geven.
Omdat er een redelijk stroom loopt, zal er ook wel ergens iets warm worden. Dat kun je vinden met koelspray. Bevries de print en kijk waar de rijp als eerste verdampt. Een thermische camera is in dit geval ideaal.
1 van de 2 AA batterijen leeg, zou overigens niet moeten kunnen als ze in serie staan om 3V te maken. Ook als ze parallel staan om 1.5V te maken (ongebruikelijk) zouden ze nog steeds tegelijk moeten leeg lopen.
Ik vermoed dat er een boost converter op zit om van 3V batterij een hogere spanning voor de witte led te maken. L1 is daar het onderdeel voor. Die boost converter zal wel gesneuveld kunnen zijn.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En een 700mA LED kan best voor een beetje degelijke verlichting. Met een spanning dat omhoog geslingerd wordt trek je automatisch meer stroom en klopt de 5 uur wel op een AA batterij.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@memphis Maar ook zonder de LED aan te hebben loopt de batterij leeg.
lamp niet aan en binnen 5 uur zijn de batterijen leeggelopen
Er zit dus ergens een sluiting in het circuit zonder dat de LED hoeft te branden. Dit vraagt om een FLIR foto, dan kun je makkelijk zien wat er warm wordt en waar dus je stroom doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Doet de lamp het nog wel? Zoja dan is de booster in orde en kan het een capaciteit zijn. C1 staat over de batterij, dus die is dan verdacht.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
De lamp werkt prima, geeft goed licht maar als je de volgende keer je lamp wilt gebruiken heeft hij de batterijen opgepeuzeld. Ik ga volgende week even met de warmtebeeldcamera erop kijken wat er gebeurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-06 14:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je kunt ook kijken naar de MLCC's, want die zijn gevoelig voor mechanische schokken (en dat kan voorkomen op een fiets) en als ze kapot gaan, is de kans groot dat ze kortsluiting gaan maken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een AA batterij heeft misschien een capaciteit van 2Ah. Binnen 5 uur leeg betekent ~400mA lek of 1.2W. Ik ga er maar vanuit dat beide batterijen leeg zijn. Check dat eerst. Anders zit er een probleem in je batterij houder. Ik denk niet dat het een mlcc kan zijn want die zie ik niet op de batterij voeding zitten. Kan bijna alleen het booster IC of C1 zijn. Even met de multimeter alle Cs meten is hier op zich goed te doen. Je zoekt naar een weerstand rond de 7.5 Ohm wat erg laag is

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik vermoed dat er ergens via het batterijencompartiment lekstroom optreedt naar het frame van de fiets zelf. Weet je zeker dat de lamp zelf (na montage) volledig geïsoleerd is van de fiets zelf?
Soms zitten er hele kleine rubber ringetjes onder de montagepunten om te voorkomen dat er stroom gaat lekken. Ook (regen)water kan, i.c.m. ontbreken van die ringetjes in de lamp zelf, voor verrassende situaties zorgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Yaksa schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:42:
Ik vermoed dat er ergens via het batterijencompartiment lekstroom optreedt naar het frame van de fiets zelf. Weet je zeker dat de lamp zelf (na montage) volledig geïsoleerd is van de fiets zelf?
Soms zitten er hele kleine rubber ringetjes onder de montagepunten om te voorkomen dat er stroom gaat lekken. Ook (regen)water kan, i.c.m. ontbreken van die ringetjes in de lamp zelf, voor verrassende situaties zorgen.
Behuizing van de lamp is volledig van kunststof dus dat is het niet.
xah5kiDe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 01:09:
Een AA batterij heeft misschien een capaciteit van 2Ah. Binnen 5 uur leeg betekent ~400mA lek of 1.2W. Ik ga er maar vanuit dat beide batterijen leeg zijn. Check dat eerst. Anders zit er een probleem in je batterij houder. Ik denk niet dat het een mlcc kan zijn want die zie ik niet op de batterij voeding zitten. Kan bijna alleen het booster IC of C1 zijn. Even met de multimeter alle Cs meten is hier op zich goed te doen. Je zoekt naar een weerstand rond de 7.5 Ohm wat erg laag is
Hoe bizar ook, allen de batterij die met zijn plus pool aan het bordje komt is leeg. De batterij die daarachter ligt (in serie) is niet leeg 8)7 .

Maar met de nodige tips van hierboven heb ik een uitgangspunt e.e.a. uit te zoeken en uit te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik ben het wel met @Yaksa eens. Maar het hoeft niet naar het frame. Kijk wat er vanaf de serie verbinding van de twee batterijen gebeurd. Meestal is dit alleen maar een stuk blik die de plus van de ene met de min van de andere verbindt. Kan het zijn dat er een veer zit die zowel de plus van de batterij als de buitenkant van dezelfde batterij (min) aanraakt? Puur een mechanisch probleem. Maak ook hier eens fotos van. Een veer mag alleen maar voor de min gebruikt worden. De plus moet een vlak plaatje zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door xah5kiDe op 02-10-2022 19:00 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Als er één batterij leeg is dan zit er inderdaad iets fout tussen de twee batterijen in. Viezigheid, een verloren ringetje, een denkfout of verbuiging met installeren het kan vanalles zijn.

Als het lampje goed werkt, aan en uit gaan, niets wordt heet op de print in uitgeschakelde toestand dan is de print in dit geval voor 99,9% ok.

Meet de stroom eens per batterij in het compartiment. Blokkeer de normale verbinding met een plastic folie tussen de batterij en contactpunt en dan je meetpennen gebruiken om de folie te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 23:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Liggen de 2 batterijen in de houder tegen elkaar? Indien zo, doe er eens voor de lol een plakbandje tussen dat ze echt van elkaar geïsoleerd zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1