Advies 5800x3d

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• medjai69
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-11-2025
Beste,

Ik heb een aantal vragen omtrent de 5800x3d.

1. Is een Noctua DH15 genoeg om deze cpu te koelen?
2. Deze cpu wordt warm heb ik begrepen. Betekend dit dat de warmte zich ook verspreid in de behuizing en in mijn kamer?
3.ik wil een zo stil/koel mogelijke behuizing , is de Fractal Design S ideaal voor deze cpu?

4. Ik wil alleen puur gaan gamen op 1440p 120-144hz max settings.Games zoals Guildwars2, Bdo oftewel Mmorpgs.

5. Of raden jullie een 5600x/5700x aan?

Beste antwoord (via medjai69 op 01-10-2022 21:52)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

2. Even een lesje natuurkunde: warmte produceren en heet worden zijn twee heel verschillende dingen. Ja, hij wordt heel heet vanwege de 3d-cache die als een extra isolatielaag op de CPU ligt. Dat is geen ramp want daar is 'ie voor ontworpen. Nee, hij produceert niet veel warmte. Juist niet, in vergelijking met andere high-end CPU's. Warmteproductie is gelijk aan energieverbruik en de 5800x3D is extreem zuinig voor zijn prestaties. Dus er komt weinig warmte je kast of kamer in.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:31

Thomg

Aww yiss

1
Een NH-D15 is super overkill voor een 5800X3D.
De 5800X3D is zuiniger dan een standard 5800X omdat de kloks wat verlaagd zijn omdat de spanning omlaag moest.
Meer dan dit is eigenlijk weggegooid geld.
uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5

2
Nee, je denkt aan de 7000 series.

3
Moet je de kast nog kopen? De design S komt uit 2015. Een modernere kast lijkt me wat handiger hier? Of heb je het al?
Anyways, non-issue, de 5800X3D verbruikt niet zoveel.

4/5
Dat hangt er vanaf of je videokaart ook voldoende is, maar er zijn wel signalen dat de 5800X3D vooral helpt bij 1% lows in drukke gebieden. Vraag jezelf vooral of het de premium waard is over een 5600/5700X.
Nu de prijs gezakt is naar 440 is het te overwegen iig.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@medjai69
1) Ja, kan 250w afvoeren en de 580x3d verbruikt 105w.
2) Uiteraard, waar anders.
3) Fractal maakt prima kasten die vaak stil en koel zijn. Vaak is stil en koel tegenstrijdig, want koelen produceert geluid.
4) Hangt ook af van je GPU. Zoek eens een paar benchmarkt op voor die games. Zie je snel hoe goed jouw combinatie zal presteren.
5) Met een 5600x/5700x zal je ook een heel eind komen, maar de 5800x3d is wel echt goed voor gaming. Dus heb je het geld, lekker die halen.

Acties:
  • Beste antwoord

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

2. Even een lesje natuurkunde: warmte produceren en heet worden zijn twee heel verschillende dingen. Ja, hij wordt heel heet vanwege de 3d-cache die als een extra isolatielaag op de CPU ligt. Dat is geen ramp want daar is 'ie voor ontworpen. Nee, hij produceert niet veel warmte. Juist niet, in vergelijking met andere high-end CPU's. Warmteproductie is gelijk aan energieverbruik en de 5800x3D is extreem zuinig voor zijn prestaties. Dus er komt weinig warmte je kast of kamer in.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:25
bwerg schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:51:
Of 'ie veel warmte produceert of niet, hangt er vanaf waar 'ie mee vergeleken wordt.

Op de vraag of de warmte die de processor produceert zich verspreidt in de behuizing en in zijn kamer, is het antwoord een heel simpele: ja. Geproduceerde warmte moet ergens heen, en dat zal je behuizing en je kamer zijn. Net zoals bij elke andere processor.

The devil is in the details.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hahn schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Of 'ie veel warmte produceert of niet, hangt er vanaf waar 'ie mee vergeleken wordt.
Elk realistisch alternatief is onzuiniger, tenzij je een laptop- CPU aanraadt. Oké, een downclocked 7600X doet het ook best goed maar is m.i. veel te prijzig.
Op de vraag of de warmte die de processor produceert zich verspreidt in de behuizing en in zijn kamer, is het antwoord een heel simpele: ja. Geproduceerde warmte moet ergens heen, en dat zal je behuizing en je kamer zijn. Net zoals bij elke andere processor.
Je simpele antwoord is niet het antwoord wat de TS nodig heeft. Hij bedoelt: betekent de hoge temperatuur dat ik veel warmte mijn kamer in krijg? Nee, dat betekent het niet, je krijgt relatief weinig warmte je kamer in voor zo'n krachtigd CPU. Ja, altijd wel iets, natuurlijk, maar dat houdt geen verband met dat de 5800x3d zo warm wordt.

Of anders gezegd, de vraag is incorrect. "Deze warmte" verwijst naar het eerdere woord "warm" maar dat betekent iets subtiel anders.

Pagina: 1