[bug][pw] "X% daling!" onlogisch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:18

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
In de zoekresultaten van de pricewatch zie ik een spectaculaire "15% daling!" bij dit product:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ynl_tY6mvFXx8LZ2nmXK_3gm9iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OD7AcCezp03cTjyNqgZ4amaW.png?f=fotoalbum_large

Klik ik vervolgens door en bekijk ik de prijsgrafie, dan blijk ik blij gemaakt met een dooie mus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIopgnoiwvO8KxihJQtK0E3ZChM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eSg87DjdWtSjcWF1zHcMdVtd.png?f=fotoalbum_large

Er bestaat vast een berekening waarmee je een daling van 15% kunt zien (waarschijnlijk door slechts een paar dagen terug te kijken), maar dit vind ik geen logische manier om het te bepalen. De prijs is sinds half juli stabiel geweest rond de € 242–244. In de afgelopen week zijn er wat piekjes en dalen geweest, maar daarmee zou ik niet zeggen dat de huidige prijs van € 244 als "15% daling!" benoemd moet worden.

Stel ik bel mijn broer/vriend/… op waarvan ik weet dat die dit product wil kopen, en ik vertel dat de prijs nu 15% gedaald is en hij snel moet bestellen, lacht ’ie me waarschijnlijk (en volledig terecht) uit :+ Hoe je het wel precies moet berekenen weet ik ook niet, maar logisch is deze huidige methode naar mijn mening niet.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30

crisp

Devver

Pixelated

Zo te zien wordt er gekeken naar de laagste pijs precies een week geleden. Hier zie je dat de prijs de afgelopen week nogal is gaan fluctueren, en in dat geval is het inderdaad minder zinvol om 2 semi-willekeurige prijspunten met elkaar te vergelijken. Je kan bij dergelijke berekeningen wel proberen om dit soort fluctuaties 'glad' te strijken, maar dan loop je wel het risico dat je kortstondige dalingen mist.

Ik weet dus ook niet zo goed hoe dit beter zou kunnen. Ik denk dat vooral belangrijk is dat je weet hoe dit bepaalt wordt, en dat zelf op waarde probeert te schatten met de rest van de informatie die je krijgt. Het is net als met het inflatiecijfer ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

crisp schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:27:
Zo te zien wordt er gekeken naar de laagste pijs precies een week geleden. Hier zie je dat de prijs de afgelopen week nogal is gaan fluctueren, en in dat geval is het inderdaad minder zinvol om 2 semi-willekeurige prijspunten met elkaar te vergelijken. Je kan bij dergelijke berekeningen wel proberen om dit soort fluctuaties 'glad' te strijken, maar dan loop je wel het risico dat je kortstondige dalingen mist.

Ik weet dus ook niet zo goed hoe dit beter zou kunnen. Ik denk dat vooral belangrijk is dat je weet hie dit bepaalt wordt, en dat zelf op waarde probeert te schatten met de rest van de informatie die je krijgt. Het is net als met het inflatiecijfer ;)
Je maakt het alleen moeilijker dan het is. Je kunt prima de eerste berekening doen (calculatie % daling) en vervolgens dat bedrag pakken. Vervolgens doe je 1 klein stukje logica. Je pakt de minimum van de afgelopen 1-2 maanden. Is die min lager of bijna gelijk aan de prijs na de daling? Geen daling.