Boerderij goedkoper verwarmen. Infrarood? Kachel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Ik had al eerder een topic aangemaakt over de prijzen van Eneco,
Nu waren deze al hoog maar gaan wij waarschijnlijk in november nog meer omhoog (€0,95 kwh - €3,395 m3)

Er komt een gebruiksplafond aan maar dit is waarschijnlijk tot 1200m3 gas en 2400kwh stroom.

Vorig jaar was ons jaarverbruik 3000m3 gas en 6750kwh stroom.
We beseffen ons dat dit wel heel erg veel is en dat we met het aankomende gebruiksplafond nog steeds heel veel in de maand moeten gaan betalen (rond de €1000-€1300 per maand) en dit is gewoon niet te betalen.

Nu heb ik snel even een plattegrondje gemaakt en hierbij aangegeven van welke tijd tot welke tijd de ruimtes verwarmd moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbdABCpTMRPQGWQMfPEvdtkGNx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3VoRYtJe3mvj9sWw0J92Ipz.png?f=fotoalbum_large

Op het moment wordt alles verwarmd via verwarming/gas met de thermostaat in de keuken.
Vorig jaar (met het hoge verbruik) stond de thermostaat van 08:00 tot 22:00 op 21.5graden en dan van 22:00 tot 08:00 op 15 graden.

We hebben de 21.5 graden al veranderd naar 20graden.

Natuurlijk is dit nog steeds lang niet genoeg en we beseffen ons ook dat we eigenlijk heel de dag ruimtes aan te verwarmen zijn waar eigenlijk niemand zit, dit moet dus beter kunnen.

We hebben al HR dubbelglas en dakisolatie, maar volgens mij geen spouwisolatie.

Nu zaten wij zelf aan infraroodverwarming te denken (misschien i.c.m. zonnepanelen)

Zoals je op de plattegrond kan zien hebben wij een grote Serre (57m2) en Woonkamer (38m2) maar eigenlijk hoeft er maar een stuk verwarmd te worden ipv de hele ruimte.

Echter lees ik verschillende meningen/feiten over infrarood, soms staat er dat het juist goed is om een bepaalde plek op een kamer te verwarmen (wat goed zou zijn voor ons) maar ook las ik ergens dat het alleen goed werkt voor kleinere kamers (dan zou het dus niet werken).

Als jullie zo de plattegrond zien, zou infraroodverwarming een goede oplossing zijn?

Mijn ouders zaten in eerste instantie te denken om een kachel aan te schaffen voor de woonkamer, maar dan zitten we nog steeds met het probleem dat het maar 1 kamer verwarmd en het nog steeds een grote ruimte is terwijl er eigenlijk alleen warmte nodig is op een bepaalde plek.

Een andere mogelijkheid zou zijn overal thermostatische radiatorkranen op te zetten maar deze zijn best wel prijzig met het aantal radiatoren die wij hebben en dan moet nog steeds de hele ruimte verwarmd worden (lijkt me niet dat die 3000m3 dan veel lager zal worden)

Bij de bovenverdieping staan alle radiatoren al uit en hoeft ook niet verwarmd te worden, alleen deze 4 kamers. Links naast de serre zijn ook nog 2 kamers en aan die 2 kamers zit ook nog een grote schuur vast. (deze hoeven ook niet verwarmd te worden, maar dacht misschien handig te weten ivm buitenmuur/spouw.)

[ Voor 5% gewijzigd door Gianluigi op 01-10-2022 18:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je hebt dus eigenlijk 2 woonkamers met 2 TV's. Kan je de serre niet gewoon vergeten tot de zon weer schijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik zou besparen op de te verwarmen ruimtes. Weet niet hoeveel mensen hier wonen maar het is toch bijzonder om savonds in 2 verschillende ruimtes een zithoek + tv etc te verwarmen?

vroeger was het zo dat 1 kamer verwarming had, ik zou kijken of je meer functies in 1 vertrek kunt combineren. Je kunt ook overwegen een elektrische deken bijv. te halen voor op kantoor en daar de verwarming verder uit, serre ook gewoon uitzetten en niet gebruiken in de koude maanden.

dan nog infraroodpaneel proberen voor boven de bank in de woonkamer.

zelfde voor de keuken, hoeveel ben je daar nou echt en is het dan logisch die de hele dag te verwarmen?

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 01-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42
Serre, als dat wat ik er onder versta, een grote glasbak is, zal dat veel warmteverlies zijn. Dubbelglas is niet zo heel goed qua isolatie in absolute zin.

Hou je je gas verbruik op dagbasis bij? Slimme meter->minder gas.nl

Kun je met beetje mazzel snel zien wat het effect op maar graaddagen genormeerde gasverbruik is als je de radiatoren in serre helemaal zet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Een serre van 57m2 is een energieslurper.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gianluigi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:12:
Nu zaten wij zelf aan infraroodverwarming te denken (misschien i.c.m. zonnepanelen)
Vergeleken met een CV-ketel, is COP=1 elektrisch verwarmen van hele ruimtes echt niet het antwoord. Vooral niet met €1/kWh prijzen. Je betaalt dan 8 kWh, dus bijna €8, i.p.v. 1 m3 gas, dus €3,35. Dat helpt echt niet.

Dan kun je beter nog Tado-thermostaatkranen o.i.d. installeren en daarmee alleen verwarmen waar gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:23
Als je nauwelijks in de keuken komt, zou ik de thermostaat verplaatsen naar de woonkamer. En dan overal niet of nauwelijks stoken, behalve in de woonkamer.
19gr is overigens ook aangenaam, met een iets dikkere trui. Al is dat wel redelijk persoonlijk.

Met kachel (wat je ouders wilde) bedoel je op hout? Of stroom?

Ik denk als je echt jullie verbruik probeert te beperken tot een kamer, dat je dan alsnog het beste uit bent met het verwarmen op gas.

Dus wellicht de PC's van de werk-/studeerkamer ook verplaatsen naar de woonkamer. (Is toch ook gezelliger... ;) ) Al is ook die ene kamer goed te verwarmen, maar dan denk ik met aparte thermostaatknop, zodat je niet je woonkamer tijdens werk-/studeertijd, moet verwarmen om het in de werk-/studeerkamer behaaglijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Oh en zonnepanelen zijn vooralsnog altijd een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:52

DukeBox

loves wheat smoothies

IR verwarming is alleen voor persoonlijke verwarming (lees: jij wordt warm van de straling, net als met de zon), niet om je huis te verwarmen.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 01-10-2022 17:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
RemcoDelft schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:18:
Je hebt dus eigenlijk 2 woonkamers met 2 TV's. Kan je de serre niet gewoon vergeten tot de zon weer schijnt?
het zijn 2 woonkamers (ipv 1 serre in 1 woonkamer)

in woonkamer 1 zitten er 2 voetbal te kijken, in woonkamer 2 zitten er 3 naar netflix/videoland te kijken.
Fr33z schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:19:
ik zou besparen op de te verwarmen ruimtes. Weet niet hoeveel mensen hier wonen maar het is toch bijzonder om savonds in 2 verschillende ruimtes een zithoek + tv etc te verwarmen?

zelfde voor de keuken, hoeveel ben je daar nou echt en is het dan logisch die de hele dag te verwarmen?
5 mensen, 2 in woonkamer 1, 3 in woonkamer 2.

keuken hoeft ook niet hele dag warm te zijn, alleen smorgens/smiddags/savonds met eten.
in de keuken is het wel over het algemeen al wat warmer aangezien het een kleinere ruimte is en er ook gekookt wordt.
Ronald schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:43:
Serre, als dat wat ik er onder versta, een grote glasbak is, zal dat veel warmteverlies zijn. Dubbelglas is niet zo heel goed qua isolatie in absolute zin.

Hou je je gas verbruik op dagbasis bij? Slimme meter->minder gas.nl

Kun je met beetje mazzel snel zien wat het effect op maar graaddagen genormeerde gasverbruik is als je de radiatoren in serre helemaal zet.
Serre was verkeerd verwoord, is gewoon een 2de woonkamer. (geen glas, gewoon muren)

Vorige week weekje bijgehouden,
rond de 2.5m3, 2.7m3 per dag (was wel nog warm buiten)

stroom was rond de 14kwh-17kwh per dag.
ds23man schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:49:
Een serre van 57m2 is een energieslurper.
ja, serre was het verkeerde woord, is gewoon een 2de woonkamer met 4 muren ipv glas.
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:56:
Als je nauwelijks in de keuken komt, zou ik de thermostaat verplaatsen naar de woonkamer. En dan overal niet of nauwelijks stoken, behalve in de woonkamer.
19gr is overigens ook aangenaam, met een iets dikkere trui. Al is dat wel redelijk persoonlijk.

Met kachel (wat je ouders wilde) bedoel je op hout? Of stroom?

Ik denk als je echt jullie verbruik probeert te beperken tot een kamer, dat je dan alsnog het beste uit bent met het verwarmen op gas.

Dus wellicht de PC's van de werk-/studeerkamer ook verplaatsen naar de woonkamer. (Is toch ook gezelliger... ;) ) Al is ook die ene kamer goed te verwarmen, maar dan denk ik met aparte thermostaatknop, zodat je niet je woonkamer tijdens werk-/studeertijd, moet verwarmen om het in de werk-/studeerkamer behaaglijk te hebben.
20g is opzich goed te doen in keuken, alleen de 2 woonkamers is het denk ik maar 18graden aangezien als het 20 graden in de keuken is de thermostaat uitspringt.

kachel op hout.

Alle pc's in 1 ruimte zou ideaal zijn voor verwarming, maar aangezien er thuis gewerkt wordt (en veel gebeld) en later op de dag door andere gegamed (met voicechat) is dat niet altijd even handig.)
DukeBox schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:21:
IR verwarming is alleen voor persoonlijke verwarming (lees: jij wordt warm van de straling, net als met de zon), niet om je huis te verwarmen.
klopt, maar we willen het huis verwarmen zodat we het zelf niet koud hebben, als dit gaat door middel van infrarood straling of een hele ruimte verwarmen maakt dan toch niet zoveel uit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Ik zou zeggen 1 huiskamer de verwarming uit en gezellig met zijn alleen in de andere huiskamer.
Ze zeggen dat dat vroeger ook mogelijk was :+

Verwarming in de hal uit, werk/studeerkamer lager of uit indien niet in gebruik.
Gordijnen (indien aanwezig) dicht voor de ramen en mocht je die hebben en hangen ze voor de radiator dan liever achter de radiator zodat de warmte de kamer in gaat en niet erachter blijft hangen.

Zomaar wat dingen, geen idee of het uitvoerbaar is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Even een vraag, zitten er daadwerkelijk 2 mensen 4 uur per avond naar voetbal te kijken? <knip>

Beledigingen mogen achterwege gelaten worden. Of je probeert de TS te helpen of je post niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 01-10-2022 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
neem aan dat de kinderen toch hun eigen ding willen kijken en dat met een tablet/telefoon met koptelefoon kunnen (of voetbal zou op die manier kunnen)
IN de koude maanden wat inschikken en die grote serre ruimte niet gebruiken daar zit veel winst in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Nog een tip: heeft de thermostaat de mogelijkheid van meerdere schakelpunten per dag? Begin dan de eerste 2 uur op 18 of 19 graden. Daarna tot het avondeten 19 of 19,5 en 's avonds 20 graden.
Of begin het eerste uur op 20, dan 19 tot de avond en dan weer 20 graden. Op deze manier brandt de ketel het eerste uur om de kou uit het huis te verdrijven om de rest van de dag rustig door te pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
ds23man schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:03:
Even een vraag, zitten er daadwerkelijk 2 mensen 4 uur per avond naar voetbal te kijken?<knip>
ik niet hoor.. :O :z
MarkS90 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:07:
Nog een tip: heeft de thermostaat de mogelijkheid van meerdere schakelpunten per dag? Begin dan de eerste 2 uur op 18 of 19 graden. Daarna tot het avondeten 19 of 19,5 en 's avonds 20 graden.
Of begin het eerste uur op 20, dan 19 tot de avond en dan weer 20 graden. Op deze manier brandt de ketel het eerste uur om de kou uit het huis te verdrijven om de rest van de dag rustig door te pruttelen.
ja, kan zelf dagprogramma's instellen.
Eerder toen er niemand thuis werkte was het:
07:00 tot 08:30, 21.5graden
08:30 tot 17:00, 18 graden
17:00 tot 00:00, 21.5 graden
00:00 tot 07:00, 15 graden

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-10-2022 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
21,5?
Daar is al veel winst te behalen.
Minimaal 1 graad minder of liever 2 doet wonderen.
Ik ging nooit hoger dan 20,5 en dit jaar naar de 19,5.
Heb een hekel aan truien en had die ook geen maar van de week 2 aangeschaft.
Thermostaat naar beneden en een trui aan of dekentje op de bank (waar ik dan onder ga liggen/zitten, je moet tegenwoordig alles goed uitleggen :+ ).

Edit: sorry ik had de openingspost niet goed gelezen, daarin heb je al vermeld dat jullie de temperatuur al flink naar beneden hebben bijgesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door Ad de Jong op 01-10-2022 18:31 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Gianluigi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:53:
klopt, maar we willen het huis verwarmen zodat we het zelf niet koud hebben, als dit gaat door middel van infrarood straling of een hele ruimte verwarmen maakt dan toch niet zoveel uit?
Jawel, als je een groter gezelschap hebt schiet je er niet veel mee op. Ook als je het paneel uitzet is het vrijwel meteen onaangenaam. Ook kamerplanten gaan er soms moet goed op, zowel de directe straling als anders de koudere ruimte.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Lucht lucht warmtepomp aka airco. Kan een groot gedeelte van je gas wegnemen met efficiënte verwarming.

Je zult er wel meer dan 1 nodig hebben met zo’n groot huis. Maar je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen alleen de meestgebruikte ruimte te doen.

Een 5kW Mitsubishi kost €2000-2500 volledig geinstalleerd en ruilt 1000kuub gas om voor 1800kWh. Reken maar uit.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah als het je om goedkoop verwarmen te doen is, zul je sowieso van elektrische verwarming af moeten stappen. COP1 schiet echt niet op.

Qua efficiëntie is het rijtje even platgeslagen:
W/W WP > L/W WP > L/L WP > CV ketel > elektrisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je focust je nu erg op het gasverbruik, maar ik vind 6750kwh aan stroom ook best wel veel. Enig idee waar dat allemaal naar toe gaat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Met zo'n groot huis en zoveel mensen heeft infraroodverwarming inderdaad denk ik weinig zin.

Ik zou qua thermostaat overigens de 20 overslaan en hem op 18,5 graden zetten. Verder; kies een woonkamer uit en sluit de andere gewoon af voor de winter. Iedereen heeft vast wel tablets of laptops om 's avonds voetbal / netflix op te kijken. Ja dan is er maar wat ruzie over wie wat kijkt op het grote scherm... Als je met 8 mensen bij elkaar zit in de overgebleven woonkamer dan warm je elkaar ook nog eens op.

Haal wat extra dekens uit de kast, leg deze op de bank in de overgebleven woonkamer om onder te gaan liggen tijdens het netflixen, wordt je ook lekker warm van.

En natuurlijk de zonnepanelen en de airco installeren in die ene woonkamer...

Overigens is spouwmuurisolatie als ik me niet vergis relatief goedkoop (1000 euro ofzo voor een standaard huis?) en met 11% rendement ofzo een van de dingen die je als eerste zou moeten laten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon op 01-10-2022 18:55 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:22
Woonkamer 2 niet meer verwarmen, maar wel even opletten dat de relatieve vochtigheid niet te hoog wordt.

Die hards die daar TV willen kijken, trekken maar een dikke trui aan en gaan onder een warme deken zitten. Die > 120 m3 niet meer verwarmen kan een flinke besparing opleveren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
Ik zou vooral kijken naar het beperken van de te verwarmen ruimtes.

De keuken bijvoorbeeld. Dat is een werkplek, ik zou die niet boven de 15 graden stoken.
Je werk en verblijfsruimtes wel. Hoeveel en tot welke temperatuur daar kun je ook nog mee spelen.

Je zou met thermostaatknoppen kunnen gaan werken, eventueel zelfs met iets als Tado. Dan kun je per ruimte een temperatuur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
Joris748 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:04:
Woonkamer 2 niet meer verwarmen, maar wel even opletten dat de relatieve vochtigheid niet te hoog wordt.

Die hards die daar TV willen kijken, trekken maar een dikke trui aan en gaan onder een warme deken zitten. Die > 120 m3 niet meer verwarmen kan een flinke besparing opleveren.
Vochtigheid is in de winter niet gauw een probleem. Warmte komt toch wel deels uit de andere vertrekken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:27

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou eerst met de basis beginnen, goede isolatie. Begin eerst eens met het checken van je spouw en die isoleren mocht dat niet aanwezig zijn.
Verder CV tuning i.c.m. een slimme thermostaat (b.v. een Tado) scheelt ook echt een bult energie en kost de hoofdprijs ook niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Alle TV’s en computers in 1 ruimte. Koop een paar mooie koptelefoons zodat je geen last van elkaar hebt.

Verder zou ik vooral investeren in isolatie. Dat is op de lange termijn goedkoper en comfortabeler dan IR panelen of andere snelle oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gianluigi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:53:
in woonkamer 1 zitten er 2 voetbal te kijken, in woonkamer 2 zitten er 3 naar netflix/videoland te kijken.
5 mensen, 2 in woonkamer 1, 3 in woonkamer 2.

Alle pc's in 1 ruimte zou ideaal zijn voor verwarming, maar aangezien er thuis gewerkt wordt (en veel gebeld) en later op de dag door andere gegamed (met voicechat) is dat niet altijd even handig.)

20g is opzich goed te doen in keuken, alleen de 2 woonkamers is het denk ik maar 18graden aangezien als het 20 graden in de keuken is de thermostaat uitspringt.

keuken hoeft ook niet hele dag warm te zijn, alleen smorgens/smiddags/savonds met eten.
in de keuken is het wel over het algemeen al wat warmer aangezien het een kleinere ruimte is en er ook gekookt wordt.

rond de 2.5m3, 2.7m3 per dag (was wel nog warm buiten)

stroom was rond de 14kwh-17kwh per dag.

kachel op hout.

OK, veel mensen. Dan de werk-/studeerkamer maar wel ook verwarmen. En op 20 houden als je dat prettiger vindt. (Al bespaar je echt aanzienlijk hoe lager je gaat!)

Is er geen grote tafel in de woonkamer? Want dan zou ik echt de keuken wel 'koud' proberen te laten, degene die kookt wordt kookt van die warmte (gas of elektrisch?) en dan in de woonkamer samen eten.
En zoals ik al aangaf, de thermostaat verplaatsen naar de kamer waar je het meeste bent, dat het daar de juiste temperatuur wordt. Dus uit de keuken en naar de woonkamer.

Het gasverbruik zou kunnen door het douchen? Daar is wellicht ook nog een beetje te winnen. Als er door alle 5 dagelijks gedoucht wordt is dat verbruik in ieder geval niet hoog. Maar ja, ik ga er vanuit dat de verwarming nog uit was.

De stroom geen idee of dat veel is. Lijkt me nog redelijk normaal voor 5 personen en al die PC's en TV's etc.
Ik heb bv een TV die vreet 250W/u, dus als je er daar aan paar van hebt aanstaan voor meerdere uren...

Hout is tegenwoordig ook duur en wordt meer en meer tegengewerkt door de overheid. En daar krijg je uiteindelijk ook maar een ruimte echt warm mee.

Ik denk niet dat infrarood gaat doen wat jij wilt/nodig hebt. Is misschien wel OK als je alleen op de werkkamer zit en zo'n paneel op je gericht hebt, maar het zal je uiteindelijk waarschijnlijk meer kosten dan die ruimte verwarmen met gas.

MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:43:
Tsjah als het je om goedkoop verwarmen te doen is, zul je sowieso van elektrische verwarming af moeten stappen. COP1 schiet echt niet op.

Qua efficiëntie is het rijtje even platgeslagen:
W/W WP > L/W WP > L/L WP > CV ketel > elektrisch.
Ik dacht dat verwarmen op gas, dus de CV-ketel, nog altijd het meest efficient en daarmee goedkoop was.
_eLMo_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:38:
Lucht lucht warmtepomp aka airco. Kan een groot gedeelte van je gas wegnemen met efficiënte verwarming.

Je zult er wel meer dan 1 nodig hebben met zo’n groot huis. Maar je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen alleen de meestgebruikte ruimte te doen.

Een 5kW Mitsubishi kost €2000-2500 volledig geinstalleerd en ruilt 1000kuub gas om voor 1800kWh. Reken maar uit.
Hoe de prijzen zullen zijn boven het prijsplafond is natuurlijk maar de vraag, maar onder het plafond, met 70ct tov 150ct lijkt me elektrisch verwarmen, ook al is het een efficiëntere warmtepomp, niet op te wegen tegen verwarmen op gas. Helemaal als het nog geen (of te weinig) zonnepanelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Ik dacht dat verwarmen op gas, dus de CV-ketel, nog altijd het meest efficient en daarmee goedkoop was.
COP van een CV Ketel ligt gemiddeld op 0,9 dacht ik.

Als je de hele keten mee wil nemen valt er nog wel een boom over op te zetten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ad de Jong schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:23:

Thermostaat naar beneden en een trui aan of dekentje op de bank (waar ik dan onder ga liggen/zitten, je moet tegenwoordig alles goed uitleggen :+ ).
Waarom lig je dan onder de bank? Dat is toch juist koud? :+

Met een groot vrijstaand huis wat ook nog eens slecht geisoleerd is, is het nou eenmaal erg duur om alle kamers warm te houden. Misschien kan de thuiswerkvergoeding omhoog als de werkkamers verwarmen zo veel kost, of anders misschien toch eens naar kantoor. Of zoals in de auto: stoelverwarming! Als je rug en zitting lekker warm zijn, heb je weinig verwarming nodig. Er bestaan ook verwarmde bureaumatten of voetenwarmers. Dan heb je aan 1 kWh genoeg om de hele dag warm te zitten.
Of zet de bank en tv van woonkamer 2 in de studeerkamer, die is toch al warm en vanaf 20.00 niet meer in gebruik.

Reken eens uit of LPG de moeite is: ketel ombouwen, tank installeren, en voor dezelfde energie als aardgas betaal je 1/3e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
Stook je ook nog in andere ruimtes in huis? Badkamer, slaapkamers? Zo ja, daar valt dan ook nog veel te besparen (lees: niet stoken)

Edit: je laatste alinea overheen gelezen.

Denk dat al veel bespaard kan worden op temperatuur, wat je nu al doet. 21,5 is echt heel warm. 18/19 is prima.

[ Voor 37% gewijzigd door Olaf91 op 01-10-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Warmtepomp zou ik doen.
Panasonic monoblock met open verdeler.
Verder zoveel zonnepanelen als je kwijt kunt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Hoe de prijzen zullen zijn boven het prijsplafond is natuurlijk maar de vraag, maar onder het plafond, met 70ct tov 150ct lijkt me elektrisch verwarmen, ook al is het een efficiëntere warmtepomp, niet op te wegen tegen verwarmen op gas. Helemaal als het nog geen (of te weinig) zonnepanelen zijn.
1000 kuub gas = €1.500
1800 kWh elektra = €1.260

Zelfs met deze tarieven kan dat uit dus (binnen 10 jaar!). En waar reken jij op?
Denk je dat gas ooit weer onder de €1,50 gaat zakken? Ik denk het niet.
Elektra ooit onder de €0,70? Ik denk het wel. Plus dit kan je gaan compenseren met zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 01-10-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:36:
COP van een CV Ketel ligt gemiddeld op 0,9 dacht ik.

Als je de hele keten mee wil nemen valt er nog wel een boom over op te zetten ;)
Ik dacht 8 à 9* en dan warmtepomp 4 en anders elektrisch verwarmen op 1.

Bomen zijn voor in de kachel. ;) COP geen idee.
_eLMo_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:37:
1000 kuub gas = €1.500
1800 kWh elektra = €1.260

Zelfs met deze tarieven kan dat uit dus (binnen 10 jaar!). En waar reken jij op?
Denk je dat gas ooit weer onder de €1,50 gaat zakken? Ik denk het niet.
Elektra ooit onder de €0,70? Ik denk het wel. Plus dit kan je gaan compenseren met zonnepanelen.
1 m2 gas staat toch ongeveer gelijk aan 9 kWh*? Dus voor 1800 kWh (à €1260) zou je maar 200 m2 gas verstoken, à €300.

Voor deze winter, vooral als de verhouding van de tarieven bijna 1:2 liggen, heeft elektrisch verwarmen, ook met een warmtepomp geen (financieel) voordeel tov gas.

Maar het is inderdaad zeker slim om nu al verder te kijken dan deze komende winter. En dat is zonnepanelen en zeer waarschijnlijk een warmtepomp.
En meer isolatie (bv die spouwisolatie) daar zou ik zelfs mee beginnen.

* 'bron': jurjen_g in "De Duurzame Kroeg deel 4" en Ronald.42 in "De Duurzame Kroeg deel 4"

[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 01-10-2022 20:51 . Reden: bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Het probleem is vooral dat we nu al 3000m3 gas zitten en het in de winter nog steeds vaak "koud" is in de woonkamers.

Dit is denk ik omdat de thermostaat in de keuken hangt en als het dan dus bijv. 20graden is alles stopt, ook al is het in de woonkamers dan nog maar 18graden.

Ik zou graag willen het gasverbruik omlaag EN dat het evengoed niet té koud is.
Nu is het vaker dan broer in woonkamer moet thuiswerken en dan tegen moeders zegt dat het te koud is,
moeders zet hem dan van 20 op 20.5 of 21 zodat de verwarming in de woonkamer aangaat.

Ik zeg dan dat dat verspilling is omdat dan overal de verwarming aangaat en er dus veel gas verspild wordt.

Nu moet ik zeggen dat ik ervan uitging dat elektrisch stoken goedkoper was dan gas ivm de prijsstijgingen, maar als gas de goedkopere optie blijft (maar dus nog steeds het verbruik van 3000m3 omlaag moet) zou thermostatische radiatorkranen + spouwisolatie genoeg zijn om het verbruik flink omlaag te krijgen?

In eerste instantie dacht ik infrarood + zonnepanelen en dan alleen nog gas gebruiken voor douchen, was/afwas maar dan kom je waarschijnlijk niet aan de 1200m3 (ook al draait mijn moeder wel meerdere wasjes op een dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Die ervaring van het koud hebben kan ook komen door tocht, daar moet je ook echt naar gaan kijken. Eigenlijk begint het altijd met gaten dichten en isoleren

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Heb je al radiatorfolie? Daarmee kun je direct de warmte efficiënter in de ruimtes krijgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

[...]

1 m2 gas staat toch ongeveer gelijk aan 9 kWh*? Dus voor 1800 kWh (à €1260) zou je maar 200 m2 gas verstoken, à €300.

Voor deze winter, vooral als de verhouding van de tarieven bijna 1:2 liggen, heeft elektrisch verwarmen, ook met een warmtepomp geen (financieel) voordeel tov gas.

Maar het is inderdaad zeker slim om nu al verder te kijken dan deze komende winter. En dat is zonnepanelen en zeer waarschijnlijk een warmtepomp.
En meer isolatie (bv die spouwisolatie) daar zou ik zelfs mee beginnen.

* 'bron': jurjen_g in "De Duurzame Kroeg deel 4" en Ronald.42 in "De Duurzame Kroeg deel 4"
1 kuub gas = 8 a 9 kw warmte, 1 kW stroom is COP * 1 kW aan warmte, voila :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik weet even niet of en hoe het werkt, maar kan je niet een slimme thermostaat kopen (ik heb Nefit Easy) en die in de woonkamer (1) hangen en die van de keuken weg?
Anders inderdaad met (slimme) thermostaatkranen.
En dan woonkamer 2 niet gebruiken, maar alleen woonkamer 1 en de werk-/studeer- en nu hobbykamer (zet desnoods een TV van 1 naar die kamer). En ook in de keuken niet (te hoog) stoken.
Dan ook nog isolatie denk ik inderdaad dat je al een heel eind komt.

Zonnepanelen blijven een hele goede optie (zou ik doen als tweede, na isoleren), maar infrarood verwarmen zeker niet.

Warmtepomp is dan verder nog een goede investering, vooral naar de toekomst, als de prijzen verhoudingsgewijs weer 'kloppen'. Want gas wordt door de overheid meer en meer belast en ontmoedigt, en de stroomprijs zal dan echt wel weer (zeker in verhouding) lager komen te liggen en dan is stoken met een warmtepomp echt wel gunstiger.

(Puur toevallig zelf in deze volgorde aan het doen. Toen ik mijn huidige huis kocht, direct spouwmuurisolatie aan laten brengen, is ook de goedkoopste investering. Nu in juli zonnepanelen en helaas nu het geld op. Hopelijk volgend jaar weer een budget en dat wil ik voor een warmtepomp gaan en daarmee dan het liefst van het gas af, dan heb ik ook die (vrij hoge) vaste lasten daarvan niet meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
simon schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

1 kuub gas is geen 8 a 9 kw warmte. 1 kuub gas is ~9,8 kWh (9,769 kWh om precies te zijn).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
simon schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:12:
Hahn schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:16:
1 kuub gas is geen 8 a 9 kw warmte. 1 kuub gas is ~9,8 kWh (9,769 kWh om precies te zijn).
Dus dan klopt wat ik zeg, hoe ik het begrepen meen te hebben? Dat een CV-ketel efficiënter is dan een warmtepomp, die weer efficiënter is dan een infraroodpaneel?! (CV COP9 -> WP COP4 -> IR COP1)
En als je dan de prijzen gaat vergelijken heeft verwarmen met een WP vooral nut als gas zo'n 4x duurder is dan stroom?!
En dus met 70ct voor een kWh en 150ct voor een m2, is het absoluut goedkoper om met gas te stoken. Toch?!

(Als ik het verkeerd begrepen heb, hoor ik dat graag. Ik leer graag.)

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 01-10-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

[...]

Dus dan klopt wat ik zeg, hoe ik het begrepen meen te hebben? Dat een CV-ketel efficiënter is dan een warmtepomp, die weer efficiënter is dan een infraroodpaneel?!
En als je dan de prijzen gaat vergelijken heeft verwarmen met een WP vooral nut als gas zo'n 4x duurder is dan stroom?!
En dus met 70ct voor een kWh en 150ct voor een m2, is het absoluut goedkoper om met gas te stoken. Toch?!

Met het voorgestelde prijsplafond is gas relatief gezien een stuk goedkoper, ja.

Als je nu (en voorheen) kijkt naar gas- en elektriciteitsprijzen, dan zie je eigenlijk altijd dat gas zo rond de 4x zo duur is per m3 dan 1 kWh, dus dan is elektrisch verwarmen meestal goedkoper. Maar door het prijsplafond wordt dat aardig teniet gedaan. Voor zolang het prijsplafond er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dus dan klopt wat ik zeg, hoe ik het begrepen meen te hebben? Dat een CV-ketel efficiënter is dan een warmtepomp, die weer efficiënter is dan een infraroodpaneel?! (CV COP9 -> WP COP4 -> IR COP1)

Wacht, COP9 vs COP4, dus als gas 2x zo duur is als stroom, is een WP ietsjes goedkoper...
Dus is zelfs met 150 tov 70 een WP ietsjes goedkoper. (IR zeker niet.)

Nu klopt het toch?!

Dus nu is een investering voor een WP er niet uit te halen, maar in de toekomst zeer waarschijnlijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 01-10-2022 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

[...]

Nee, het klopt niet. Een warmtepomp haalt uit 1 kwh energie meer dan 1 kwh aan warmte. Dat is de COP waarde. En die is ongeveer 4 a 5. Dus uit 1 kwh elektriciteit haalt de warmtepomp 5 kwh aan warmte.

Een cv ketel kan dat niet. En die haalt uit 1kwh aan gas dus ook (ong.) 1 kwh aan warmte. Oftewel. Een warmtepomp is veel zuiniger in vergelijking met de hoeveelheid energie die erin moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

[...]

Lees even mijn eerste bericht. 1000m3 gas = 1800kWh Warmtepomp.

1000m3 gas * 8,5kWh / kuub = 8500kWh
8500 / 4.6 (SCOP Warmtepomp) = 1850kWh

https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

Nogmaals dus: Elektrisch verwarmen is ook met de huidige tarieven goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 01-10-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Wacht, COP9 vs COP4, dus als gas 2x zo duur is als stroom, is een WP ietsjes goedkoper...
Dus is zelfs met 150 tov 70 een WP ietsjes goedkoper. (IR zeker niet.)

Nu klopt het toch?!

Dus nu is een investering voor een WP er niet uit te halen, maar in de toekomst zeer waarschijnlijk wel.
Lees jezelf even in de terminologie. Je vervuilt andermans topic met verkeerd gebruik en verkeerde aannames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is inderdaad simpel een vergelijking van energievraag = warmtevraag, een kilowatt aan gas, is ook een kilowatt aan stroom, die je omzet in warmte. Als je warmte lekt door slechte isolatie, moet je er meer energie in stoppen, beetje net zoiets als een lekke ballon opblazen.

Je gaat pas besparen als je meer kan isoleren, en je snapt dat elke graad warmer meer moeite kost dan die daarvoor. Verwarmen kost ook meer moeite dan temperatuur houden, en dit is waarom je bij veel moderne huizen zo'n focus ziet op isolatie, en een groot afgifte oppervlakte voor een constante temperatuur (in dit geval een constante 'medium' temperatuur, namelijk: warm water wat afgeeft aan de ruimte).

Het medium kan natuurlijk ook rechtstreeks lucht zijn, en dan heb je dus hetelucht verwarming.

Hoe je de warmte opwekt is natuurlijk een factor. De beste warmte die je kán opwekken, is geen warmte opwekken maar de warmte ergens anders vandaan halen. Dat is wat een warmtepomp doet. Die zijn efficiëent omdat ze warmte van buiten, naar binnen kunnen halen. Zelfs als het vriest is de temperatuur boven 0 graden kelvin, dus is er warmte.

De reden dat ik dit noem, is omdat je daarmee dus eigenlijk alleen energie aan verplaatsing uitgeeft (en dus efficiënter bent), en niet zelf warmte opwekt. Dat kan dus veel efficiënter.

1KW aan warmte zelf opwekken is erg lastig. Dat kan met gas (verbranden en ook alle rook/verbandingsgassen afvangen om alle warmte er uit te halen), of elektra (of dat nu een weerstand element is of een infrarood paneel...). Alles is uiteindelijk hetzelfde. Niet efficiënt. 1m3 gas = ~8 kW elektriciteit puur aan energie, en omdat warmte opwekken met elektra op zowel resistief als infrarood met een COP van 1 gaat, moet je voor elke kuub gas, zo'n 8kWh aan elektriciteit in kopen als je IR/resistief/doorstroom/inductie boiler zal gaan. Het voordeel van elektra is dat je het zelf kan opwekken en niet aan één soort brandstof vast zit, maar slim is het niet. Die 8kWh aan warmte zou je ook met een COP4 warmtepomp kunnen 'inwinnen' van buiten. Om 8kWh aan warmte te krijgen verbruik je dan 2 kWh, en dat is al een stuk schappelijker.

Er is natuurlijk meer, maar de crux is en blijft:

- Focus op minder verbruik, en 'plak' de lekke ballon: een tochtbak verwarmen is altijd zonde.
- Als je meer fijnmazig kan zijn in je verwarming (een hoop mensen zetten IR in de hal/badkamer omdat je er haast nooit bent en dus alleen een persoon kort hoeft te verwarmen, en niet de lucht zelf -- alleen nuttig als je kan scheiden van de rest van de woning echter). Infrarood voor een heel huis is net zo nuttig als een resistieve verwarming (radiator met ventilator, vloerpanelen, etc...).
- Je afgifte systeem bepaalt wat voor verwarming nuttig is, omdat ook alles kenmerken heeft. Een warmtepomp draait het liefst constant door op een wat lagere temperatuur (want dan is hij efficiënt en gaat hij niet snel stuk). Constant 50 graden dus IPV 70-uit-70-uit, etc...

Je tochtbak naar een thermosfles ombouwen zou het slimste zijn... dan alles vol zonnepanelen en warmtepompen (lucht-lucht, of lucht-water, of water-water, dat laatste zal je wat voor moeten graven echter...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
_eLMo_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:25:
[...]

Lees even mijn eerste bericht. 1000m3 gas = 1800kWh Warmtepomp.

1000m3 gas * 8,5kWh / kuub = 8500kWh
8500 / 4.6 (SCOP Warmtepomp) = 1850kWh

https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

Nogmaals dus: Elektrisch verwarmen is ook met de huidige tarieven goedkoper.
Die 8,5 kWh haal je uit de '8 a 9 kW' die je quote? Want die klopt niet. Dat is 9,8 kWh.

Dat maakt je berekening:
1000 m3 gas * 9,8 kWh / kuub = 9800 kWh
9800 / 4.6 (SCOP warmtepomp) = 2130 kWh

Met het prijsplafond:
1000 m3 gas * €1,50 per m3 = €1500
2130 kWh * €0,70 per kWh = €1491

Ergo, scheelt bijzonder weinig :P Maar technisch gezien heb je gelijk: het is met het prijsplafond 0,6% goedkoper, mits de SCOP 4.6 is en niet slechter.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 01-10-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
t14wo schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:25:
Lees jezelf even in de terminologie. Je vervuilt andermans topic met verkeerd gebruik en verkeerde aannames.
Ik probeer een advies te geven op basis van wat ik elders heb gelezen ipv puur aan te sturen op warmtepompen, die een behoorlijke investering zijn.

In dit topic kwam ik tegen dat een warmtepomp wordt geadviseerd omdat dat efficiënter en goedkoper zou zijn dan de CV-ketel.
Hetgeen ik probeer te doen is dat ter sprake te brengen, omdat, van wat ik eerder gelezen en begrepen heb, dat niet waar lijkt te zijn, en dat wordt nu door anderen ook bevestigd.

Wat TS dan doet hiermee is aan hem. Vooral als het gaat om wat je nu, voor komende winter, nog kunt doen, of wat slimme investeringen zijn voor de toekomst.

En daarmee blijf ik bij mijn advies om te kijken naar iets te doen met die thermostaat en/of thermostaatkranen.
Om te isoleren.
Om dan voor zonnepanelen te gaan.
En om dan te investeren in een warmtepomp.

En excuses als ik eea dan vervuild heb of onduidelijk heb gemaakt, maar het was in ieder geval duidelijk, dat eea voor meer niet geheel duidelijk was. (En nog niet.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Die 8,5 kWh haal je uit de '8 a 9 kW' die je quote? Want die klopt niet. Dat is 9,8 kWh.

Dat maakt je berekening:

Met het prijsplafond:

Ergo, scheelt bijzonder weinig :P Maar technisch gezien heb je gelijk: het is met het prijsplafond 0,6% goedkoper, mits de SCOP 4.6 is en niet slechter.
nee dit klopt dan helaas weer niet. Ja natuurkundig zit er wel zoveel kWh thermisch in een m3 aardgas, maar dat is niet wat je huis in gaat. Doordat een cv-ketel gemiddeld iets van 85% rendement behaalt in het echt komt er dus maar circa 8 tot soms 8,5 kWh thermische energie in je huis terecht. Daarom rekenen er zoveel mensen op dit forum met m3 * 8 = kwh.

verder komt je berekening redelijk uit want ervaringsgetallen van heel veel mensen geven aan dat je meestal 2 kWhs elektriciteit nodig hebt om 1 m3 aardgas te vervangen. Dus gewoon 1000 m3 * 2 doen en je zit rond de 2000 kwh die het kost met een warmtepomp.

Dit laat ook zien waarom het prijsplafond achterlijk is, want de verhouding is zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Ik probeer een advies te geven op basis van wat ik elders heb gelezen ipv puur aan te sturen op warmtepompen, die een behoorlijke investering zijn.

In dit topic kwam ik tegen dat een warmtepomp wordt geadviseerd omdat dat efficiënter en goedkoper zou zijn dan de CV-ketel.
Hetgeen ik probeer te doen is dat ter sprake te brengen, omdat, van wat ik eerder gelezen en begrepen heb, dat niet waar lijkt te zijn, en dat wordt nu door anderen ook bevestigd.

Wat TS dan doet hiermee is aan hem. Vooral als het gaat om wat je nu, voor komende winter, nog kunt doen, of wat slimme investeringen zijn voor de toekomst.

En daarmee blijf ik bij mijn advies om te kijken naar iets te doen met die thermostaat en/of thermostaatkranen.
Om te isoleren.
Om dan voor zonnepanelen te gaan.
En om dan te investeren in een warmtepomp.

En excuses als ik eea dan vervuild heb of onduidelijk heb gemaakt, maar het was in ieder geval duidelijk, dat eea voor meer niet geheel duidelijk was. (En nog niet.)
Om het duidelijk te maken, en op de TS te laten slaan, hier even een uitleg;

Je hebt invoer in het systeem, dat is of 1 kuub gas, of 1 kW aan stroom. Die invoer wordt omgezet in warmte. Dat doet de HR CV ketel met een COP van ongv 0.8<>0.9. In een kuub gas zit ongeveer 8-9 kW. Als de COP 0.9 is, krijg je 0.9*8 kW aan warmte uit de radiator (dit is even versimpeld, er zijn nog wat verliezen om mee te rekenen).

De warmtepomp met een COP tussen de 4 - 6, maakt dus van 1 kW stroom 4-6 kW warmte. Ook hier kleine lettertjes, afhankelijk van de omstandigheid.

Een infrarood paneel heeft een COP van (bijna, zit vast nog iets aan verlies op) 1. Elke kW stroom in is een kW warmte uit.

Dus, energetisch gezien is de hoeveelheid warmte die een warmtepomp kan produceren een hele boel beter dan een CV ketel. Daar zitten haken en ogen aan, zoals de temperatuur. Een warmtepomp heeft moeite om water heet te krijgen, niet warm, maar heet.

In de boerderij uit het voorbeeld is mij niet duidelijk of die hitte nodig is om het warm in huis te houden. Een CV ketel produceert met enig gemak heet water. De warmtepomp functioneert top bij 30 graden water temperatuur.

Infrarood panelen geven infrarood stralen, die top zijn als je de warmtebron direct voor je neus hebt zitten. Denk aan de warmte van een houtkachel. Het straalt heerlijk op je af.

Maar als je met een lagere temperatuur een ruimte wil verwarmen (denk warmtepomp), heb je convectie nodig. De lucht in de ruimte moet opwarmen, en de lucht moet circuleren.

Of dat laatste mogelijk is in de boerderij, zonder het koud te krijgen, of excessief veel warme lucht rond te pompen hangt van isolatie af, en hoe tochtig de zaak is. En die dingen zijn voor de TS mijn advies, ga eerst met die isolatie aan de slag, zorg dat je een overzichtelijk gasvebruik hebt voordat je al forse stroomrekening een enorme klapper wordt.

|>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Dat maakt je berekening:

Met het prijsplafond:

Prima.

1 kuub gas = 31,65 megajoule (onderste verbrandingswaarde, dit is waar de efficiëntie waarde van je ketel vanuit berekend word).

31,65 megajoule = 8.79kWh

Als je een goede HR ketel hebt (nieuw) dan haal je zo'n 107% rendement (die >100% komt uit de condensatie).

Dus, 8.79kWh * 1,07 = 9,4 kWh per kuub gas. ALS je retourtemperatuur 0 graden is, bij een retourtemperatuur van 40 graden (realistischer) verlies je 5% condensatie winst, en zit je op 102% -> 8,9 kWh per kuub gas. Dus laten we middelen op 9kWh / kuub gas dan :+ Met je nieuwe ketel in topstaat en juiste rookgas afvoer en juiste instellingen en tuning van je CV rondom aanvoer/retourtemperaturen.

1.956 kWh voor 1000m3 gas dan
€1.369,20 tegen €1.500

8,7% goedkoper.

Met de onrealistische en waarschijnlijk kortdurende prijsplafonds. Daarna gaat je voordeel mega zijn. Ik heb zelf juni dit jaar nog een jaar vast afgesloten tegen €0,42/kWh en €1,79 / kuub. Dan word het €821 tegen €1.790 dus!

En een SCOP van hoger dan 4,6 bestaat ook (5,1).

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 01-10-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
_eLMo_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Prima.

1 kuub gas = 31,65 megajoule (onderste verbrandingswaarde, dit is waar de efficiëntie waarde van je ketel vanuit berekend word).

Als je een goede HR ketel hebt (nieuw) dan haal je zo'n 107% rendement (die >100% komt uit de condensatie).

Dus, 8.79kWh * 1,07 = 9,4 kWh per kuub gas. ALS je retourtemperatuur 0 graden is, bij een retourtemperatuur van 40 graden (realistischer) verlies je 5% condensatie winst, en zit je op 102% -> 8,9 kWh per kuub gas. Dus laten we middelen op 9kWh / kuub gas dan :+

1.956 kWh voor 1000m3 gas dan
€1.369,20 tegen €1.500

8,7% goedkoper.

Met de onrealistische en waarschijnlijk kortdurende prijsplafonds. Daarna ga je voordeel mega zijn. Ik heb zelf juni dit jaar nog een jaar vast afgesloten tegen €0,42/kWh en €1,79 / kuub.
Ik wou ook zeker niet stellen dat een warmtepomp geen goed idee is, laat dat duidelijk zijn ;)

Het enige wat ik zei is dat met de prijzen van het prijsplafond het verschil niet heel erg groot is. Als de verhouding teruggaat naar stroom meer dan een factor 2 goedkoper dan gas, dan is het verschil aanzienlijk, en is een warmtepomp beduidend véél beter (nu is het iets beter, niet 'véél' beter :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
Tocht het soms veel in de woning? Geen idee wat voor soort gebouw het is en welk bouwjaar, maar kieren aanpakken kan al heel veel schelen. Een blower doorblaastest kan daar nuttig zijn.
Daarnaast is gedrag ook een dingetje, mensen die 30 minuten onder de douche staan, slaapkamerramen overdag of 's nachts openzetten, het komt allemaal voor.
Je verbruik is erg hoog, als je daar wat in wilt doen moet je overzicht krijgen waar het allemaal naartoe gaat.
Als je dat overzicht hebt valt er vaak wel wat laaghangend fruit te plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Gianluigi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:03:
Het probleem is vooral dat we nu al 3000m3 gas zitten en het in de winter nog steeds vaak "koud" is in de woonkamers.

Dit is denk ik omdat de thermostaat in de keuken hangt en als het dan dus bijv. 20graden is alles stopt, ook al is het in de woonkamers dan nog maar 18graden.
De keuken is een logische plaats voor de thermostaat, want in een boerderij zit in de winter iedereen in de keuken. De keuken is het dichtst bij de stal, zodat je van de warmte van de dieren kunt profiteren.

In de andere kamers vervang je de radiatorkranen door thermostatische radiatorkranen en die stel je dan in op de antivorst stand („sterretje”), om te voorkomen dat daar de CV-leidingen bevriezen in de winter.

Zonnepanelen moet je natuurlijk z.s.m. leggen en daar heb je als het goed is riant de ruimte voor.

Je kunt de CV-installatie uitbreiden met een extra verwamingsketel die werkt op een andere brandstof dan aardgas, dus butaan/propaan (gastank in de tuin) of huisbrandolie/petroleum/mazout/diesel (olietank in een schuurtje). Dat heeft bovendien als voordeel dat je daarvan een eigen voorraad kunt aanleggen, zodat je een half jaar vooruit precies weet welke prijs je betaalt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Sja. kortste slag om minder gas te verbruiken is zsm de spouwen isoleren.
Koop een homewizard P1 als je een slimme meter hebt. Geeft zoveel inzicht in je verbruik.
Trek van marktplaats een flir cameraatje, die verdien je zo terug. Misschien slecht sluitende deuren, kieren die je over het hoofd ziet.
Je moet inzicht krijgen in waar dat gas (warmte) blijft.

Daarna kun je een hele winter nadenken over een toekomstbestendig(er) plan. Ik bedoel daarmee dat zonnepanelen in de winter nu ook geen deuk zullen slaan in je gasverbruik, en een warmtepomp is (vooralsnog) vanaf 1 jan nu ook niet meer de investering die prioriteit heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 01-10-2022 23:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
Got it,

Isoleren, spouwisolatie als eerste.

Moet dan de hele woning (boerderij) gedaan worden of alleen de buitenmuren van de kamers die we gebruiken/verwarmd willen hebben?

Ik lees online dat dit voor een vrijstaande woning zo'n 1300m3 per jaar minder kan zijn met spouwisolatie, misschien nog meer voor onze boerderij? Is dit overdreven of is het echt zon grote winst/besparing?

Edit: 2 verschillende sites, 1 geeft aan 1300m3 besparing, ander geeft aan 600m3 per jaar besparing.. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfzW3qgrXmDnQ_eGG5Nr87LgZfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zN5gRqwm87GrpB7WwrSBOFVe.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik ook nog 1 vraag over dat verwarmen en berekenen van gas naar kwh en kwh warmte.

Jullie zeggen dat gas veel beter is dan infrarood of elektrisch als je het omrekent van kwh of m3 naar warmte, maar hoef je geen rekening te houden met het feit dat je met gas/warmtepomp de lucht verwarmt en dus bij de woonkamer 57m2 moet verwarmen terwijl je met een infrarood een bepaald gebied kan verwarmen? Bijv 3x3m (9m2), zodat alleen jijzelf en de banken verwarmd worden ipv de hele ruimte (57m2)

[ Voor 31% gewijzigd door Gianluigi op 02-10-2022 02:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
-tom-562 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:16:
Ik zou eerst met de basis beginnen, goede isolatie. Begin eerst eens met het checken van je spouw en die isoleren mocht dat niet aanwezig zijn.
Verder CV tuning i.c.m. een slimme thermostaat (b.v. een Tado) scheelt ook echt een bult energie en kost de hoofdprijs ook niet
Check zoals @-tom-562 hierboven aangeeft eerst hoe de muur is opgebouwd. Bij oudere boerderijen is het niet uitzonderlijk dat je steense muren hebt. Dan heb je helemaal geen spouw en zul je bijvoorbeeld met voorzetwanden moeten werken. Bijkomend voordeel is dat je die luchtdicht af kunt werken, zodat warmte niet door kieren weglekt.
Je kunt er voor kiezen om eerst de woonkamer aan te pakken, dan kun je tijdelijk alleen de andere woonkamer gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het is wel handig om even te weten wat het bouwjaar van de boerderij is. Bij oude boerderijen met steens muren waar de originele kozijnen nog in zitten mag je geen kierafdichting toepassen, dan rotten je kozijnen in no time weg door vocht vanuit de muur. Verder kan je niet klakkeloos alles afdichten zonder te kijken naar je ventilatiesysteem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Optimaal benutten van zonlicht helpt ook gas besparen: zo nodig bomen snoeien, gordijnen open als de zon schijnt, gordijnen dicht als de zon niet schijnt, gordijnen niet over radiatoren laten hangen, enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
RemcoDelft schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:59:
Optimaal benutten van zonlicht helpt ook gas besparen: zo nodig bomen snoeien, gordijnen open als de zon schijnt, gordijnen dicht als de zon niet schijnt, gordijnen niet over radiatoren laten hangen, enz.
Bomen snoeien zorgen weer voor extra opwarming in de zomer. Ook een aspect om rekening mee te houden. Er gaat niets boven natuurlijke schaduw in de zomer.

Die bomen verliezen hun blad in de winter, waardoor zonlicht toch wel op/in de woning komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
Andere invalshoek:

Monteer een Evohome systeem. Elke radiator een draadloze knop, aangestuurd door een "tablet" in de keuken die vervolgens de ketel aanstuurt. Elke radiator is apart te programmeren voor temperatuur en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Joris748 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:03:
[...]

Check zoals @-tom-562 hierboven aangeeft eerst hoe de muur is opgebouwd. Bij oudere boerderijen is het niet uitzonderlijk dat je steense muren hebt. Dan heb je helemaal geen spouw en zul je bijvoorbeeld met voorzetwanden moeten werken. Bijkomend voordeel is dat je die luchtdicht af kunt werken, zodat warmte niet door kieren weglekt.
Je kunt er voor kiezen om eerst de woonkamer aan te pakken, dan kun je tijdelijk alleen de andere woonkamer gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjxQ7QvHTX9D85MPZjOzZtkrB3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxUrWp3ltHUwonvC8mZ8mBZK.png?f=fotoalbum_large
Het bruine is spouwmuur, rest niet.
ds23man schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:24:
Het is wel handig om even te weten wat het bouwjaar van de boerderij is. Bij oude boerderijen met steens muren waar de originele kozijnen nog in zitten mag je geen kierafdichting toepassen, dan rotten je kozijnen in no time weg door vocht vanuit de muur. Verder kan je niet klakkeloos alles afdichten zonder te kijken naar je ventilatiesysteem!
bouwjaar is 1933

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MarkS90 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:03:
Andere invalshoek:

Monteer een Evohome systeem. Elke radiator een draadloze knop, aangestuurd door een "tablet" in de keuken die vervolgens de ketel aanstuurt. Elke radiator is apart te programmeren voor temperatuur en tijd.
Op zich wel een idee. Maar je bent aardig wat kuubs verder voordat je dat eruit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gianluigi schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
Het bruine is spouwmuur, rest niet.

[...]

bouwjaar is 1933
Dat is goede info!

Spouwmuurisolatie lijkt me een no-brainer. Voor de rest zul je de woonvertrekken moeten isoleren (volledig geïsoleerd compartiment nastreven). Kun je een geïsoleerde binnenmuur/wand optrekken tussen schuur en woning?

Die tweede woonkamer lijkt me een enorm warmtelek. Naar buiten en naar de schuur. In die schuur zal het in de winter ook erg koud worden? In feite probeer je de hele schuur warm te houden, als je de 2de woonkamer warm stookt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 02-10-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De schuur wordt niet verwarmd? Misschien wel de moeite om die te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Op zich wel een idee. Maar je bent aardig wat kuubs verder voordat je dat eruit hebt.
Dat kan wel zo zijn maar dit topic is gestart om minder energie te gaan gebruiken en dan is dit een van de mogelijkheden. Het kan bijna niet anders of er gaat toch geïnvesteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Gianluigi Voor komende winter met de hoge gasprijzen zal de meeste winst zitten in je gedrag en gewoontes. Verwarm 1 ruimte en verblijf vooral daar. Koop lekker voor iedereen een koptelefoon zodat je minder last van elkaar hebt. In de andere ruimtes gewoon lekker warme kleren aantrekken. Met thermo ondergoed, goede warme sokken en sloffen, dikke trui etc kom je al een heel eind. Of een klein IR paneeltje om 1 werkplek te verwarmen. Vorige winter had ik voldoende aan een warmtematje die 20w verbruikt. De ruimte zelf kan dan 18 graden zijn.

Op de lange termijn zal je de boel grondiger moeten aanpakken maar dat is best ingrijpend en niet in deze winter te realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
prachtig je spouwmuren zitten precies bij de woonkamer waar de eerste pagina van werd gezegd die vooral te gebruiken!
Redelijk makkelijke klus, ze zullen wel altijd moeten komen schouwen, pak een bedrijf aangesloten bij venin dan zit je goed: https://venin.nl/isolatiebedrijven/
Van dictbij naar verder weg bellen en checken hoe snel het kan, is kwestie van langkomen, wat gaten boren, endoscoop erin en kijken, offerte maken, werk zelf is minder dan een dag aan de buitenzijde.
Edit en nice, het is namelijk aan te raden eerst de ramen te doen en dan pas spouwmuurisolatie, jullie hadden de ramen al gedaan en zijn er dus klaar voor.

[ Voor 14% gewijzigd door Silent7 op 02-10-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Wat bedoelen jullie precies met schuur isoleren?

Wij zien de schuur als Nr1,
2, 3 & 4 zijn eigenlijk ook nog aparte kamers maar wordt (bijna) nooit gebruik van gemaakt.

Nu had ik zelf ook al opgezocht en gezien dat je subsidie kon krijgen voor isoleren,
15% voor 1 isolatiemanier, en tot 30% voor 2+

Misschien zou eventueel spouwmuurisolatie aan hele rechterkant van huis en dan gevelisolatie (binnen of buitenmuur) voor de rest, maar weet dus niet of jullie dan bedoelen alle kamers (dus 1,2 3 en 4) of alleen de muren van de kamers die we willen verwarmen.

Ik twijfel ook precies hoe goed de vloer van woonkamer 2 (vroeger varkensstal) geïsoleerd is, kan best zijn dat er toen een mestplek/gat onder zat.

Trouwens, de kelder loopt ook nog door onder het bovenste gedeelte van woonkamer 1, Helpt het ook om het plafond van de kelder te isoleren met dakisolatie?

Zoiets?

Edit: Had in woonkamer 2 ook een thermometer opgehangen, in de keuken is het nu 20.5graden, in woonkamer 2 is het 19graden.

Edit2: Ik twijfel trouwens of er misschien niet meer spouwmuren zijn..
Mijn vader zei dat het alleen de muren waren die ik bruin heb gemaakt op de afbeelding, maar volgens deze link is alles boven 25cm zowieso een spouwmuur en heb net even gemeten en de entree en washok was ook rond de 25cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_BsZnB50QmKDdYehO13E4KZBto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UbJUpVot3P5AMZyNfffmQMHy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Gianluigi op 02-10-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gianluigi schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:01:
Wat bedoelen jullie precies met schuur isoleren?
[...]
Wij zien de schuur als Nr1,
2, 3 & 4 zijn eigenlijk ook nog aparte kamers maar wordt (bijna) nooit gebruik van gemaakt.

Nu had ik zelf ook al opgezocht en gezien dat je subsidie kon krijgen voor isoleren,
15% voor 1 isolatiemanier, en tot 30% voor 2+

Misschien zou eventueel spouwmuurisolatie aan hele rechterkant van huis en dan gevelisolatie (binnen of buitenmuur) voor de rest, maar weet dus niet of jullie dan bedoelen alle kamers (dus 1,2 3 en 4) of alleen de muren van de kamers die we willen verwarmen.

Ik twijfel ook precies hoe goed de vloer van woonkamer 2 (vroeger varkensstal) geïsoleerd is, kan best zijn dat er toen een mestplek/gat onder zat.
[...]
Trouwens, de kelder loopt ook nog door onder het bovenste gedeelte van woonkamer 1, Helpt het ook om het plafond van de kelder te isoleren met dakisolatie?

Zoiets?

Edit: Had in woonkamer 2 ook een thermometer opgehangen, in de keuken is het nu 20.5graden, in woonkamer 2 is het 19graden.

Edit2: Ik twijfel trouwens of er misschien niet meer spouwmuren zijn..
Mijn vader zei dat het alleen de muren waren die ik bruin heb gemaakt op de afbeelding, maar volgens deze link is alles boven 25cm zowieso een spouwmuur en heb net even gemeten en de entree en washok was ook rond de 25cm dik.

[Afbeelding]
Kenners kunnen het ook zien aan het verband van de bakstenen of het een steense muur is of een muur met spouw.

De dikte van een steense muur komt zover ik weet overeen met een de lengte van de baksteen (+ dikte stucwerk). Stenen van meer dan 25 cm lang zijn niet zo gebruikelijk:

Wikipedia: Lijst van baksteenformaten

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 02-10-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
tja wat wil je doen, idd met meer dan 1 maatregel (minimum aantal m2) krijg je meer subsidie maar geef je ook meer uit. Als je het hebt liggen beter snel doen want elke maand is winst.
Die spouwmuren om het rechterdeel zijn een no brainer, mocht je nou nog niet geisoleerde daken hebben daarboven dan loont het de moeite dat mee te nemen. Binnenmuur isolatie voor de ndere delen is zeker een overweging maar dat is een klus van een andere orde en daar ga je veel meer van merken en voor moeten doen (spullen weghalen, ruimte geven, afwerken etc)
Gelukkig is de druk op na-isoleerders minder groot dan bij PV en warmtepomp installateurs, die materialen zijn er wel en het zijn relatief eenvoudige werkzaamheden..
Een spouwmuur vullen is echt een makkelijke klus voor die bedrijven, gaten boren, spuit erin en gaan, even gaten dichtsmeren en hoppa klaar. Met dak is het weer wat anders, als je er zelf bij kan dan kan je het zelf ook met de juiste materialen (veel topics over hier) en maak je de klus simpeler dus sneller voor de na-isoleerder en grote kans dat het net zo duur is zelf te doen wbt hun laten doen met subsidie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Gianluigi in dat geval zou ik zowel de muur tussen 1 en 2/3/4 als 2/3/4 en rest van het huis flink isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In de eerste plaats zou ik de term boerderij niet gebruiken maar wel een keuterij. Spouwmuren is een geval apart, die werden vanaf 1930 toegepast. Maar of dat in dit geval gedaan is, is maar de vraag. Zijn er ooit eens voorzetgevels geplaatst? Actuele plaatjes ( streetview, Earth) kunnen daar behulpzaam mee zijn.

Wees niet bang voor privacy, mijn boerderij staat tot in den treure als rijksmonument op het net:

https://commons.wikimedia...ategory:Randelweer,_Eenum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quissama
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-07-2024
Wij hebben ok zo'n boerderij, maar we zijn met minder mensen en overdag meestal niet binnenshuis. We gaan nu ook infraroodpanelen inzetten. Het paneel in onze werkkamer bevalt goed (hangt aan het plafond), dus we willen het in het hele huis inzetten. Het is niet zo dat infrarood alleen maar de persoon verwarmt; het verwarmt de objecten in de ruimte (dus ook de persoon) en niet de lucht. De warmte zit dus breder verspreid dan alleen jezelf.

Verder zijn zonnepanelen absoluut de moeite waard, als je ze enigszins vrij kunt opstellen. De saldering wordt weliswaar (mogelijk) afgeschaft, maar met de huidige energieprijzen is de terugverdientijd bijzonder snel. Ik raad dan wel conversie per paneel (of klein groepje panelen) aan, zodat je opbrengst niet ineenstort als er op een paneel schaduw valt. Wij hebben een microconverter per 4 panelen (we hebben er 32) en dat werkt tot dusver goed. Overigens: geen idee wat nu de levertijden en prijzen zijn. Dat schijnt nogal uit de hand gelopen te zijn.

Dan over gevelisolatie: de vorige bewoner van onze boerderij heeft in de schuur tegen de wand met de woning purplaten geschroefd. Er zat zelfs een plaat op de deur naar het huis. Die heb ik er vorige winter afgehaald, omdat ik het niet mooi vond, maar binnen een week weer teruggezet, want het isolerend effect was enorm en het werd flink koud in het halletje binnen ons huis. Voordeel is dat je het zelf kan aanbrengen en helemaal op maat kan zagen voor een goed aangesloten en geheel dekkende isolatie.
Misschien kan je ze in de ongebruikte kamers 2, 3 en 4 tegen de muren met de gebruikte kamers aanbrengen? En anders in de schuur, want daar komt waarschijnlijk de kou vandaan.
(Je hebt PURplaten en PIRplaten. Beide zijn goed bruikbaar, denk ik. De verschillen zijn voor jou mogelijk doorslaggeven voor een keuze.)

• Gianluigi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmqhgeOSTdx-v2BZVHI3xWigCss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMBInlUAFRe8LzruRf221q1m.png?f=fotoalbum_large

Een update,

zojuist is er iemand geweest om te kijken of spouwmuurisolatie mogelijk was,

het blijkt dat een deel van woonkamer 2 ook een spouwmuur is,
echter is het wel zo dat overal maar de spouwmuur net 4cm dik is, soms niet eens en dat daarom korrels niet mogelijk is en dat dan schuim zou moeten.

ook blijkt het zo dat er veel rotzooi in de spouw zit die er eerst uitgehaald moest worden, hij zei dat dit rond de €50 per uur kost om te verwijderen en dat die rond de 30-40 uur nodig zou hebben om het allemaal schoon te maken.

Ook zei hij dat aangezien maar een deel spouwmuur is de rest dan met gevelisolatie gedaan moest worden (binnen of buitenkant) en dat dit ook moeilijk ging worden met alle vensterbanken etc.

Wij twijfelen nu erg wat de beste stap vooruit is...
Eneco kunnen we nu €845 p.m. gaan betalen dus dat wordt ook geen pretje..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 13:02
Gianluigi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:07:
[Afbeelding]

Een update,

echter is het wel zo dat overal maar de spouwmuur net 4cm dik is, soms niet eens en dat daarom korrels niet mogelijk is en dat dan schuim zou moeten.

ook blijkt het zo dat er veel rotzooi in de spouw zit die er eerst uitgehaald moest worden, hij zei dat dit rond de €50 per uur kost om te verwijderen en dat die rond de 30-40 uur nodig zou hebben om het allemaal schoon te maken.

Ook zei hij dat aangezien maar een deel spouwmuur is de rest dan met gevelisolatie gedaan moest worden (binnen of buitenkant) en dat dit ook moeilijk ging worden met alle vensterbanken etc.

Het is hier eerder gezegd. Isoleren, isoleren, isoleren. Dat kan op meerdere manieren.

Quick wins:
De goedkoopste is om jezelf te isoleren. Dus sloffen met dikke sokken aan, dikke broek, trui, thermos hete koffie. Zo kom je een thuiswerkdag prima door.

Daarna de iets duurdere isolatie. Vloerkleden, veel vloerkleden.

Bij dit alles kan de kachel gewoon op 18,5 blijven staan. Is een prima temperatuur voor in huis.

Langere termijn:
Jullie zullen het huis moeten verbouwen. Niet zomaar doelloos dingen gaan doen. Neen, doelgericht met een plan. Dus kamer voor kamer met voorzetwanden bewerken bijvoorbeeld. De vloeren isoleren, het dak. Etc.

Pas hierna kan je eens kijken naar manieren van verwarming. Als je dan toch voor een grote verbouwing gaat plaats dan overal vloerverwarming / laag temp radiatoren en ga over naar een warmtepomp en het dak vol panelen.

Nadeel is alleen dat je dit niet voor deze winter kunt doen. Voor deze winter kan je alleen nog een nieuwe trui kopen. Want laat me raden.....er wordt nu thuisgewerkt en tv gekeken in een t-shirt (zoals half Nederland).

Oh ja....laatste optie, maar die wil je niet horen.....verhuizen!

ps. Vergrendel die thermostaat zodat mams er niet meer aan kan zitten. Het geld dat er besteed wordt als je broer het koud heeft tijdens het thuiswerken. Heeft iemand wel eens berekend of hij meer geld in het laadje brengt dan dat het kost om die kachel omhoog te pompen?

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 17-11-2022 14:32 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Het klinkt heel lullig, maar laat ik vooral zeggen: 'energie = energie'. Dat we echt absurde hoeveelheden gebruiken om dit soort panden warm te houden konden we lang verhullen door absurd goedkope fossiele brandstoffen (eerst kool/koolgas, daarna olie en aardgas). Het feit dat we dit soort brandstoffen in kWh kunnen uitdrukken, en de impact van deze stoffen al vrij lang duidelijk hebben, en dit nu (door de verkeerde redenen, maar met de goede gevolgen) voelen, is helaas lastig. Ik zit nu op €119p.m aan gas én elektra, maar zal dit verlagen.

Je hebt nu ook al door dat dit pand, met alle historie, best veel energie verbruikt, en aanpassen aan 'huidige maatstaven' (hoezeer je efficiëntie ook huidig zou kunnen noemen, in theorie zou het van alle tijden moeten zijn...) is niet alleen erg lastig, maar ook erg duur.

De vraag is dan ook nog maar: ben je er met spouwmuur isolatie? Of is er zelfs nog meer nodig? Hoe is het dak er aan toe? Hoe is het met de vloer, en: is de vloer zelf nog wel solide? (de grond wordt langer droog/extremer nat, waardoor de bodem meer beweegt per jaar, om over sommige gebieden met andere geologische verschijnselen als gevolg van fossiel brandstofgebruik nog maar niet te praten). En hoe is het kabel- en leidingenwerk in het pand? Ligt er mooi koper van 2,5mm2 door PVC? Of is het aluminium in krantenvezels?

Je bent nu op een punt gekomen waar je eigenlijk 'gevangen' zit in het pand:
- Alles laten voor wat het is kost ongeveer 1/3e jaarinkomen, en wordt alleen maar meer, want we weten dat alles niet kan worden gelaten wat het is.
- Je muur isoleren kost minstens €2000 aan alleen maar schoonmaak, ga er vanuit dat dat 50% meer kost (projectmanagement met bouw 101), en dan heb je de isolatie nog niet eens liggen, én niet in alle bewoonbare dingen: ga uit van een veelvoud voor alleen de muur.
- De vloer en het dak zijn ook aspecten.
- Er zijn meer onbekenden.

Er is een reden dat soms 'platgooien en nieuw bouwen' iets is wat verstandig is. Emoties als 'karakter' e.d. koop je in de praktijk weinig van, als zaken als 'hoe praktisch' en 'hoe over 30 jaar' er mee spelen.

Uiteindelijk dien je om het geheel warm te krijgen energie te verbruiken. Dat kan op twee manieren: de energie gebruiken om warmte rechtstreeks op te wekken, of de energie gebruiken om warmte te verplaatsen (met bijkomend voordeel dat dat twee kanten op kan in theorie). De aard van de verwarmingsbron (constant laag-achtig, of korte hoge piekjes) bepaalt ook een hoop van de beleving en het gemakt: warmtepompen zijn super effectief, omdat ze met verplaatsing werken en effectief gezien dus 4x zoveel energie verplaatsen dan ze verbruiken (de COP), máár ze kunnen slecht in hoge pieken/dalen werken: vandaar dat een constante lage temperatuur (en isolatie voor de efficiëntie) zo belangrijk is. In dit soort woningen kom je echter vaak op volle nieuwbouw. En dat klinkt lullig. Dat klinkt zelfs vervelend: je komt hier immers met de vraag: "kan ik infrarood gebruiken om de gaskosten te drukken". Het antwoord daarop is: "nee, het verplaatst het probleem". Je moet minder gaan gebruiken, en dat is minder mogelijk. En zeker nu een hoop mensen tot die conclusie komen, heb je daarnaast ook te maken met een mega wachtrij. En dat is lastig. Dat is geen goed nieuws. Het scenario wat ik hier uitschets is eigenlijk waar je zelf ook al bij kwam: geld blijven steken in iets wat in essentie lastig is, en wat bovendien: geen garantie bied.

Als we eens verder kijken dan naar de terugverdien tijd en de kosten/maand: wat doet het met de meerwaarde van het huis? Wat doet het met de verkoopbaarheid? Het comfort? Hoe lang blijf je er in zitten? Hoe ziet de wereld er over 30 jaar uit? Misschien is 'mooie grond, nieuw huis' wel een heel goed idee? Misschien is een complete schil binnen/buiten een plan? Gasloos maken van dit soort huizen is vaak echter net zo duur als nieuwbouw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
Panzer_V schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:29:
Het is hier eerder gezegd. Isoleren, isoleren, isoleren. Dat kan op meerdere manieren.
Snap ik, maar dakisolatie hebben we al, vloerisolatie kan niet en is jammer dat spouwisolatie nu ook geen optie is. Gevelisolatie kan dus wel, maar komt heel wat meer bij kijken dan spouwmuurisolatie.
De goedkoopste is om jezelf te isoleren. Dus sloffen met dikke sokken aan, dikke broek, trui, thermos hete koffie. Zo kom je een thuiswerkdag prima door.

Bij dit alles kan de kachel gewoon op 18,5 blijven staan. Is een prima temperatuur voor in huis.
Dit hebben we al, zit al met dubbele sokken, hemd + shirt + trui xd
thermostaat staat nu op 20, maar had gemeten met thermometer en in de de 2 woonkamers is het nooit 20 graden, eerder rond de 18graden.)
Oh ja....laatste optie, maar die wil je niet horen.....verhuizen!
denk dat dit het gaat/moet worden, mams wil al, nu paps nog (ziet verhuizen niet echt zitten, denkt nog steeds dat de prijzen wel "moeten" dalen omdat veel meer mensen hier last van hebben.)
Ja, ik denk ook dat verhuizen de beste optie is.
Nu zouden we dan wel graag willen dat het volgende huis helemaal future proof is, of in ieder geval dat goed te realiseren is.
Je kan een huis kopen met een goed energielabel, maar zijn er ook tips om te weten of je een huis "makkelijk" kan verduurzamen? Is het bijv. dat een huis na een bepaald bouwjaar altijd genoeg ruimte heeft voor spouwisolatie, of dat de kans erg klein (of geen kans) dat er rotzooi tussen de muren is gegooid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Gianluigi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:10:
Nu zouden we dan wel graag willen dat het volgende huis helemaal future proof is, of in ieder geval dat goed te realiseren is.
Je kan een huis kopen met een goed energielabel, maar zijn er ook tips om te weten of je een huis "makkelijk" kan verduurzamen? Is het bijv. dat een huis na een bepaald bouwjaar altijd genoeg ruimte heeft voor spouwisolatie, of dat de kans erg klein (of geen kans) dat er rotzooi tussen de muren is gegooid?
Helaas kan je dat zo stellig niet zeggen. Mijn huis is uit 1934 en heeft een 7 centimeter schone spouw. Daarentegen heb je ook huizen uit de jaren 1970 die een kleinere en wellicht vuile spouw hebben. Om maar een willekeurig voorbeeld te geven.

Neem een bouwkundige mee als je een ‘kluswoning’ koopt.

Veel succes met alles. En ik hoop voor je pa dat het beter gaat worden maar ik heb er een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:01
[...]

Snap ik, maar dakisolatie hebben we al, vloerisolatie kan niet en is jammer dat spouwisolatie nu ook geen optie is. Gevelisolatie kan dus wel, maar komt heel wat meer bij kijken dan spouwmuurisolatie.

[...]

Dit hebben we al, zit al met dubbele sokken, hemd + shirt + trui xd
thermostaat staat nu op 20, maar had gemeten met thermometer en in de de 2 woonkamers is het nooit 20 graden, eerder rond de 18graden.)

[...]

denk dat dit het gaat/moet worden, mams wil al, nu paps nog (ziet verhuizen niet echt zitten, denkt nog steeds dat de prijzen wel "moeten" dalen omdat veel meer mensen hier last van hebben.)

[...]

Verhuizen in deze tijd is ook duur. En als je een volgend huis ook nog moet gaan verduurzamen kun je het beter met dit huis doen. Het dak is al gedaan en dat is meteen de grootste kostenpost.

Mijn advies (als je wil blijven wonen); probeer deze winter zoveel mogelijk te besparen en laat het dak vol leggen met zonnepanelen. Er is tenminste oppervlakte genoeg. Hang een aantal airco's in de verblijfsruimtes en je bespaart al een deel gas. Daarnaast druk je meteen de kosten van de stroom.
Maak daarnaast een verbouwplan. Vloeren eruit, van onderuit isoleren en vloerverwarming erin en plaats voorzetwanden aan de binnenkant van de woning. Dan nog je gasketel vervangen door een warmtepomp en je bent in mijn ogen klaar voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
emot schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:14:
[...]

Verhuizen in deze tijd is ook duur. En als je een volgend huis ook nog moet gaan verduurzamen kun je het beter met dit huis doen. Het dak is al gedaan en dat is meteen de grootste kostenpost.

Mijn advies (als je wil blijven wonen); probeer deze winter zoveel mogelijk te besparen en laat het dak vol leggen met zonnepanelen. Er is tenminste oppervlakte genoeg. Hang een aantal airco's in de verblijfsruimtes en je bespaart al een deel gas. Daarnaast druk je meteen de kosten van de stroom.
Maak daarnaast een verbouwplan. Vloeren eruit, van onderuit isoleren en vloerverwarming erin en plaats voorzetwanden aan de binnenkant van de woning. Dan nog je gasketel vervangen door een warmtepomp en je bent in mijn ogen klaar voor de toekomst.
hoe bedoel je "verhuizen in deze tijd is duur"?
Als we kleiner gaan wonen houden we toch juist geld over, eventueel om te gebruiken voor te isoleren?

Al die dingen die je opnoemt, is dat ook niet duur als je alles bij elkaar optelt?
10-20k warmtepomp, 20k+? zonnepanelen, met vloer + gevel isolatie misschien meer dan €50.000-€60.000 in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Goede vloerbedekking is ook een vorm van vloerisolatie.

Zonde om hierom te moeten verhuizen.
Elk huis duurzamer te moeten maken, gaat geld kosten.
Gianluigi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:32:
hoe bedoel je "verhuizen in deze tijd is duur"?
Als we kleiner gaan wonen houden we toch juist geld over, eventueel om te gebruiken voor te isoleren?

Al die dingen die je opnoemt, is dat ook niet duur als je alles bij elkaar optelt?
10-20k warmtepomp, 20k+? zonnepanelen, met vloer + gevel isolatie misschien meer dan €50.000-€60.000 in totaal?
Verhuizen is duur. Tuurlijk, als je kleiner gaat wonen, houdt je zeer waarschijnlijk geld over. Maar kunnen jullie dat huis op dit moment wel verkopen (tegen een nette prijs)? Wie wil er 'zo'n energieslurpend huis' kopen op dit moment? En op dit moment is een ander huis vinden en kopen ook niet makkelijk. Eer je het verkocht hebt, is de winter en het ergste wellicht alweer voorbij.

Zonnepanelen betalen zich terug. Daarmee kun je uiteindelijk denk ik zelfs verhuizen voorkomen en alles wat je door zonnepanelen verdiend (of bespaard, maar zo'n groot dak helemaal volleggen, dan ga je er echt aan verdienen) kun je investeren in het verder verduurzamen.
Wordt het huis ook weer meer van waard.

Ook ik zou zeggen om deze winter te proberen door te komen met zo min mogelijk kosten. (Ik heb vorige winter de thermostaat op 16 gehouden en voornamelijk onder de dekens gezeten.) En dan gaan investeren in zonnepanelen. Als er investeringsruimte over is, zsm naar warmtepompen (bv airco's). En dan de verdiensten van de zonnepanelen (en eventueel de besparingen) steeds weer investeren in verder verduurzamen.

Maar als verhuizen blijkbaar echt een serieuze optie, is het ook weer zonde om flink te gaan investeren. Het is zonde om inderdaad 20k+ in zonnepanelen te investeren, als je niet nog zo'n 4 jaar blijft om ze terug te verdienen. (En misschien wel eerder, met het hele dak vol en een SAP.)

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

met de gestelde prijzen is warmtepomp gewoon veel goedkoper. grove rekensom is 4000 euro per jaar goedkoper dan gewoon op gas blijven stoken met de gestelde prijzen.

en dat plavond kan je wel negeren want die is er volgend jaar niet meer.

met gasverbruik zit je op een WP van 14kW te kijken. dus beetje handig doen en dan pak je er 2 van 9kW zodat je wat ruimer zit en meteen je warm water afgedekt hebt.

2x 9kw WH-MDC09J3E5 4500 euro per stuk met 3000 subsidie eraf zit je op 3000 totaal voor de machines.
de aankoop van de machines heb je dus letterlijk binnen 1 winter al eruit. of pak een WH-MXC16J9E8 als je maar 1 machine wilt.

eventueel nog wat shoppen naar een paar T33'jes waar er nog te weinig afgifte hangt en dan ben je er al. en dan kan je in elk geval een huis verkopen (later) met een warmtepomp erin. niemand gaat natuurlijk een huis kopen waar ze 10k per jaar kwijt zijn aan gas.

de slechter de isolatie en de groter het huis de groter de winsten zijn met een warmtepomp. juist dit soort huizen hebben veel baat bij een warmtepomp om de kosten gewoon omlaag te krijgen. het slaat natuurlijk nergens op om 10k per jaar te verstoken aan gas als je hetzelfde kan verwarmen met 6k aan stroom. die 4k die je minder uitgeeft (besparen is immers niet het goede woord) kan je dan weer steken in andere dingen.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 27-11-2022 17:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
_eLMo_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:44:
Prima.

Dus, 8.79kWh * 1,07 = 9,4 kWh per kuub gas.
Een oude post, maar iemand heeft ongelijk op het internet ;), dus: nee, dit is pertinent onjuist, en zou tegen minimaal één natuurwet ingaan, te weten de Wikipedia: Eerste wet van de thermodynamica.

Die 107% is *ten opzichte van een VR-ketel* die dus niet condenseert, en een efficiëntie heeft van hooguit 80%, vaak waarschijnlijk eerder 70. De rest gaat door de schoorsteen. Een HR-ketel haalt 85-90%, maar dat laatste alleen als je retourtemperatuur vergelijkbaar is met die bij warmtepompen - anders condenseert alsnog het rookgas niet of maar een klein beetje.

En daarom dus, kun je als vuistregel rekenen met 8 kWh/m3 gas aan effectieve warmte die je huis in gaat (en niet de schoorsteen uit). Zie ook: Wikipedia: Hoogrendementsketel.

Meer energie maken dan ergens in zit kan dus sowieso niet, dan had je een oneindige energiebron uitgevonden. Een warmtepomp doet dat ook niet: zoals de naam impliceert, verplaatst (pompt) deze warmte in een gewenste richting; binnen -> buiten: airco, omgekeerd: verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:18:
[...]

Een oude post, maar iemand heeft ongelijk op het internet ;), dus: nee, dit is pertinent onjuist, en zou tegen minimaal één natuurwet ingaan, te weten de Wikipedia: Eerste wet van de thermodynamica.

Die 107% is *ten opzichte van een VR-ketel* die dus niet condenseert, en een efficiëntie heeft van hooguit 80%, vaak waarschijnlijk eerder 70. De rest gaat door de schoorsteen. Een HR-ketel haalt 85-90%, maar dat laatste alleen als je retourtemperatuur vergelijkbaar is met die bij warmtepompen - anders condenseert alsnog het rookgas niet of maar een klein beetje.

En daarom dus, kun je als vuistregel rekenen met 8 kWh/m3 gas aan effectieve warmte die je huis in gaat (en niet de schoorsteen uit). Zie ook: Wikipedia: Hoogrendementsketel.

Meer energie maken dan ergens in zit kan dus sowieso niet, dan had je een oneindige energiebron uitgevonden. Een warmtepomp doet dat ook niet: zoals de naam impliceert, verplaatst (pompt) deze warmte in een gewenste richting; binnen -> buiten: airco, omgekeerd: verwarming.
De complete berekening is juist en ik vermeld dat het gaat om verbrandingswaarde rendement, hoeveel preciezer wil je het? :D

Deze percentages praten mensen mee bij CV’s, de rest is geneuzel over definities.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_eLMo_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:46:
[...]

De complete berekening is juist en ik vermeld dat het gaat om verbrandingswaarde rendement, hoeveel preciezer wil je het? :D

Deze percentages praten mensen mee bij CV’s, de rest is geneuzel over definities.
de percentages zijn onzin net als de berekening die erop gebaseerd is. het is een percentage gemaakt voor marketingdoeleinden, niet daadwerkelijke harde cijfers. dat kan ook niet met percentages boven de 100%.

dat je op deze manier rekent geeft alleen aan dat je fundamenteel niet begrijpt hoe die 100+% rendementen zijn opgebouwd.

ik zal je alvast een hint geven: de percentages negeren de warmteverliezen die de pijp uit gaan en 100% efficentie is alleen mogelijk als je retourtemperatuur van het water die terug de ketel in gaat 10 graden of minder is icm met maximaal condensatievermogen van meer dan 10%.

neem aan dat je wel kan voorstellen dat zon situatie niet voor kan komen in de praktijk.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 27-11-2022 23:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
flippy schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:53:
[...]

de percentages zijn onzin net als de berekening die erop gebaseerd is. het is een percentage gemaakt voor marketingdoeleinden, niet daadwerkelijke harde cijfers. dat kan ook niet met percentages boven de 100%.

dat je op deze manier rekent geeft alleen aan dat je fundamenteel niet begrijpt hoe die 100+% rendementen zijn opgebouwd.

ik zal je alvast een hint geven: de percentages negeren de warmteverliezen die de pijp uit gaan.
Als je even de moeite doet om mijn eerste post te lezen zul je zien dat ik dat snap en mijn berekening 100% juist is. Ik reken met calorische verbrandingswaarde, en dan de lage (dus inderdaad van een inefficiente ketel). Ik snap niet waarom je hierop aanslaat. Iedereen praat op deze manier over de efficiency van gasketels. Definitiegeneuzel is onzin als de wereld al een definitie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_eLMo_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:58:
[...]

Als je even de moeite doet om mijn eerste post te lezen zul je zien dat ik dat snap en mijn berekening 100% juist is. Ik reken met calorische verbrandingswaarde, en dan de lage (dus inderdaad van een inefficiente ketel). Ik snap niet waarom je hierop aanslaat. Iedereen praat op deze manier over de efficiency van gasketels. Definitiegeneuzel is onzin als de wereld al een definitie heeft.
we hebben beide gelijk, jij hebt gelijk dat iedereen zo praat en ik heb gelijk dat iedereen die zo praat het fout heeft.

men moet eens stoppen met HR ketels de hemel in prijzen met een rekensom die bedacht is door de marketingafdelingen van gasketelfabrikanten en de echte cijfers gebruiken die men krijgt als de ketel aan de muur thuis hangt ipv in een laboratorium met 1000 liter ijsbad eraan.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

Gianluigi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:07:
[Afbeelding]

Een update,

oftewel 2k om de boel schoon te maken.
dan nog de isolatie, wat kosten 3k ?
Ben je voor 5k klaar?
Als die isolatie overal op orde is hoef je als het goed is niet meer die 845 per maand aan eneco te betalen dus ga je dat gelijk zien.

Ik had het gelijk gedaan; isoleren die hap dan kan je daarna nog zonnepanelen eventueel gaan nemen en dat drukt je maandelijkse kosten.
Ik zie het probleem niet zo .. elke maand dat je wacht ben je bijna een rooitje lichter aan de Eneco.. ;)

Uiteraard moet je het wel hebben, maarja dat geldt ook voor de Eneco rekening straks.

Dus wat men hier ook zei:
1: Isolatie
2: vloerkleden eventueel
3: kachel lager zetten
4: zonnepanelen. en dan niet 3 maar gelijk 30 als dat kan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 28-11-2022 00:24 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
_eLMo_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:46:

Nee, je berekening is fout. Je CV haalt niet meer warmte uit gas dan er theoretisch in zit. Lees de linkjes in m'n post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
@flippy ik snap de discussie niet helemaal, is een warmtepomp nu juist wel waard om in te investeren of blijft het ongeveer gelijk aan gas?
Truus01 schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:25:
Verhuizen is duur. Tuurlijk, als je kleiner gaat wonen, houdt je zeer waarschijnlijk geld over. Maar kunnen jullie dat huis op dit moment wel verkopen (tegen een nette prijs)? Wie wil er 'zo'n energieslurpend huis' kopen op dit moment? En op dit moment is een ander huis vinden en kopen ook niet makkelijk. Eer je het verkocht hebt, is de winter en het ergste wellicht alweer voorbij.
We hopen het dan natuurlijk voor een nette prijs te kunnen verkopen.
Is het niet zo dat iemand die een energieslurpend huis koopt (voor veel geld) er dan ook iets aan wil uitgeven om te isoleren?
Wij zouden dan een huis kopen en dat ook helemaal gaan isoleren met het geld wat we hopelijk overhouden van de verkoop van de boerderij.
Het klopt dat de winter dan al voorbij is, maar anders zitten we denk ik volgend jaar met hetzelfde probleem + dat er dan misschien helemaal geen regelingen (gebruiks/prijs plafond?) meer zijn?
Zonnepanelen betalen zich terug. Daarmee kun je uiteindelijk denk ik zelfs verhuizen voorkomen en alles wat je door zonnepanelen verdiend (of bespaard, maar zo'n groot dak helemaal volleggen, dan ga je er echt aan verdienen) kun je investeren in het verder verduurzamen.
Zonnepanelen zijn idd een hele goede investering, het probleem is alleen dat het in 1x veel geld is en mijn ouders hebben niet zoveel (ook komt er niet zoveel binnen, ongeveer €2000 pm.)

Ook ik zou zeggen om deze winter te proberen door te komen met zo min mogelijk kosten. (Ik heb vorige winter de thermostaat op 16 gehouden en voornamelijk onder de dekens gezeten.) En dan gaan investeren in zonnepanelen. Als er investeringsruimte over is, zsm naar warmtepompen (bv airco's). En dan de verdiensten van de zonnepanelen (en eventueel de besparingen) steeds weer investeren in verder verduurzamen.
Ik weet niet precies hoeveel het gaat helpen, maar vorig jaar hadden we dus 3000m2 gas verbruikt,

Toen stond de thermostaat:
07:00 tot 23:00 op 21.5 graden
23:00 tot 07:00 op 15 graden

We hebben dit nu veranderd naar:
09:00 tot 21:00 op 20 graden
21:00 tot 09:00 op 15 graden

Hopelijk helpt dit ook al veel.

Maar als verhuizen blijkbaar echt een serieuze optie, is het ook weer zonde om flink te gaan investeren. Het is zonde om inderdaad 20k+ in zonnepanelen te investeren, als je niet nog zo'n 4 jaar blijft om ze terug te verdienen. (En misschien wel eerder, met het hele dak vol en een SAP.)

Succes!
Dit is het vooral, mams wil al jaren verhuizen maar paps wil nog niet echt,
maarja, mams doet dan ook de financiën (soms wat met mijn hulp) dus wij weten ook beter wat erin en eruit gaat.)

Bedankt!
3DDude schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:21:
[...]

oftewel 2k om de boel schoon te maken.
dan nog de isolatie, wat kosten 3k ?
Ben je voor 5k klaar?
Als die isolatie overal op orde is hoef je als het goed is niet meer die 845 per maand aan eneco te betalen dus ga je dat gelijk zien.

Ik had het gelijk gedaan; isoleren die hap dan kan je daarna nog zonnepanelen eventueel gaan nemen en dat drukt je maandelijkse kosten.
Ik zie het probleem niet zo .. elke maand dat je wacht ben je bijna een rooitje lichter aan de Eneco.. ;)

Uiteraard moet je het wel hebben, maarja dat geldt ook voor de Eneco rekening straks.

Dus wat men hier ook zei:
1: Isolatie
2: vloerkleden eventueel
3: kachel lager zetten
4: zonnepanelen. en dan niet 3 maar gelijk 30 als dat kan ;)
Denk iets meer dan 5k, maarja, je moet het geld ook wel hebben..
Ook is dan nog niet het hele huis geïsoleerd maar een deel, volgens de isolatie inspecteur? die langs was geweest zou het weinig nut hebben/besparen als we niet ook wat aan de andere muren deden die geen spouw(isolatie) hebben. Dan moest je dus ook denken aan gevelisolatie aan binnen of buitenkant en dan ben je meteen je hele huis aan het verbouwen.

Ja, die Eneco rekening is ook niet leuk, heb het geprobeerd beetje terug te zetten maar lager dan €700 kon ik niet gaan.

Ook nog een andere vraag,
Hoe zijn de prijzen op het moment bij dag/uur energieleveranciers?
Ik had gekeken bij "Frank Energie" maar kon geen actuele gas/stroom prijzen vinden op de site,
Weet niet of de prijzen al een beetje gedaald zijn, maar ben wel benieuwd hoe het zich verhoudt tot onze
€3,17 voor gas en €0,79 voor stroom van Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gianluigi schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:01:
@flippy ik snap de discussie niet helemaal, is een warmtepomp nu juist wel waard om in te investeren of blijft het ongeveer gelijk aan gas?
Een warmtepomp met de huidige situatie zal je ongeveer 4k per jaar besparen op de 10+k die je met gas kwijt zal zijn. Dat is een grotere besparing dan wat de machines zelf kosten. Installatie en extra materiaal laat ik even achterwege. Dus de kosten voor materiaal heb je in 1 winter al eruit.

En zonnepanelen doen niks om de toko te verwarmen, die doen alleen wat met het verlagen van de eindrekening. die komen dus pas als laatste. eerst de warmtepomp om van dat gas af te komen en dan energie/geld/tijd steken in isoleren.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 15:35

ericplan

5180 Wp PV

Hoe is de verdiepinghoogte? En wat voor vloer praten we over? Misschien kan je de vloer ophogen, zodat je toch vloerisolatie hebt? Je zit dan wel met deuren, maar die zijn mogelijk lang genoeg. Dat hoeft ook niet voor alle kamers tegelijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Gianluigi schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:01:
De verbruikskosten zijn grofweg de helft. Echter moet je dan wel die warmtepomp eerst kopen en dat is op dit moment zeker een 5-cijferig bedrag inclusief installatie.

Dit kan trouwens ook als de isolatie slecht is: zaak is vooral dat de warmte afgegeven kan worden.

Voor zonnepanelen zou je kunnen kijken of jouw gemeente duurzaamheidsleningen aanbiedt: https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Een goedkoper alternatief in aanleg voor L/W warmtepomp is L/L warmtepomp oftewel airco's. Vooral als je deze alleen in de hoofdruimtes ophangt kun je dan voor 5-6k een eind komen. Is nog steeds veel geld, maar ja, een rekening van van €700/maand is ook geen feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
@Gianluigi , heb je nog een update voor ons?

Zijn jullie ondertussen verhuisd? Wat aan isolatie gedaan? Allemaal dikke sokken aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gianluigi
Panzer_V schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:27:
@Gianluigi , heb je nog een update voor ons?

Zijn jullie ondertussen verhuisd? Wat aan isolatie gedaan? Allemaal dikke sokken aan?
Een update,

Nog niet verhuisd, wel is er al een makelaar gekomen om te taxeren.
De makelaar raadde ook aan bij de gemeente na te vragen of misschien een stuk grond/tuin bij ons aan de zijkant misschien voor bouwgrond gebruikt kon worden.
Ook stukje dak van de schuur opgestuurd om te kijken of er asbest inzit ofniet.

Verder dus niet extra geïsoleerd, wel staat thermostaat nu op 19, (van 21.5 naar 20, nu dus 19)
S'avonds om 21:00 gaat die uit, en in de woonkamers (1 & 2) staan de verwarmingen nu gewoon helemaal uit.

Paps kijkt s'avonds in de werk/studeerkamer naar voetbal op de computer,
Moeders, zusje en ik zitten met dik deken (soort van dekbed) in de woonkamer.
Het is er erg koud maarja, laten we hopen dat het snel warmer wordt. :*)

Merk nu wel echt verschil in m3 gas,
Eerst was het zo'n 9-9.5 m3 per dag,
Nu rond de 5-5.5 m3 per dag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:04
Waarom geen lucht/lucht warmtepomp (airco) in combinatie met zonnepanelen?
En die thermostaat kan wel van 19 naar 16, of minstens 17, het is even doorbijten maar je bent er zo aan gewend.
Pagina: 1